Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 593 250 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
mr_harry orginal är för gubbjävlar
24 augusti 2010 · 296 Inlägg

ser ut att bli bra de därsmilevärkligen kul när folk gör iordning såna här gammla klenoder som dena smile

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
24 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Haha, ja bakaxeln är det sista som är prioriterat just nu, om man inte räknar med all fjädring och bussningar som ska bytas tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
29 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Hmm... ingen här som har nått kul o säga? sad

Då uppdaterar jag sålänge

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/986409_m6j34o.jpg
Detta kräver lite kärlek för att bli bra...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/986417_0edb4d.jpg
Men kom iallafall över ett par dörrar på skroten som var bättre än de som var dåliga på Amazonerna.

Allt för mig för idag, håll ut tills nästa uppdatering

Senast redigerat av Volvo1968 (29 augusti 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
29 augusti 2010 · 6 475 Inlägg

mmm bra & ha saker samlar sig på hög wink jag har en jäkla massa ekonomiplåt till min amazon jag med, funderar på när jag ska börja använda dom bara?? wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
29 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

farbrorbozze skrev:
mmm bra & ha saker samlar sig på hög wink jag har en jäkla massa ekonomiplåt till min amazon jag med, funderar på när jag ska börja använda dom bara?? wink

Kommer säkert till användning här när nästa Amazon ska fixas annars wink men du har ju allt du behöver nu, , sportförgasare, 5,5" fälgar o massa andra roliga detaljer, bara o bygga ju big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
29 augusti 2010 · 6 475 Inlägg

Volvo1968 skrev:

farbrorbozze skrev:
mmm bra & ha saker samlar sig på hög wink jag har en jäkla massa ekonomiplåt till min amazon jag med, funderar på när jag ska börja använda dom bara?? wink

Kommer säkert till användning här när nästa Amazon ska fixas annars wink men du har ju allt du behöver nu, , sportförgasare, 5,5" fälgar o massa andra roliga detaljer, bara o bygga ju big_smile

Några andra bilar går före, dessutom e jag lite lur på om det blir B230 GLT motorn med M47 låda i amazonen min när den ska göras iordning. wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
30 augusti 2010 · 822 Inlägg

Det är ett riktigt hästjobb du har tagit på dig av att döma av senaste bilden ! wink

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
5 september 2010 · 1 479 Inlägg

5,5erna kan nog sitta fint på denna annars Farbror big_smile Haha, kanske ska börja med att få ihop bilen innan man köper "styling" wink Förgasare står på listan somsagt, men det skall jag ta ett snack med dig om när ekonomin tillåter smile

770_evolve; Jo, det är ju lite att göra, men tänker man efter så är det nog inte mer än vilken veteranbilsrenovering som helst smile Detta hålet då, men börjar få bukt med det nu. Sen ska växellådstunneln fixas, då han innan ville ha kort spak, och bara kapade upp tunneln fult. Blir nog en liten fullagning där tyvärr, för jag orkar inte hålla på och byta hela tunneln, utan där kan jag nog vara ärlig och säga ja - jag ska lappa ihop skiten wink och dropplisterna då, detta är väl de svåraste momenten.

Sen är det inte så svårt, ett par mindre hål bara, sen är det ju tid, rostslipning och spackel som kommer stå på notan bara smile *jag är en optimist* lol

iallafall, tog tag i de "nya" dörrarna då det snart skall börja skickas av för blästring!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/989102_xipqrt.jpg
Kolla tidigare i tråden, så ser du en bild varför jag valde att köpa en ny... Men vad är det vi ser?!?!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/989103_pw2thj.jpg
Buckla? yikes Tur man är lite hajj på det där med spackling och riktning iom sin utbildning smile

Allt för mig denna gången, har inget mer roligt att komma med nu smile

Senast redigerat av Volvo1968 (5 september 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 september 2010 · 6 475 Inlägg

kan man inte plåt är denna buckla jäkligt allvarlig smile Jag skulle nog aldrig få det bra iaf...

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
5 september 2010 · 1 479 Inlägg

farbrorbozze skrev:
kan man inte plåt är denna buckla jäkligt allvarlig smile Jag skulle nog aldrig få det bra iaf...

Nej, det blir en utmaning här med smile Skulle det gå åt fan får jag väl fjäska med plåtslagarna man känner och se om de kan hjälpa en smile Tänkte tagit och skarvat 2 dörrar, den bra bottnen med den fina ovansidan, men det skulle bara bli onödigt jobb, svets + att man skulle få spackla ganska mycket där med så... smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 september 2010 · 6 475 Inlägg

Volvo1968 skrev:

farbrorbozze skrev:
kan man inte plåt är denna buckla jäkligt allvarlig smile Jag skulle nog aldrig få det bra iaf...

Nej, det blir en utmaning här med smile Skulle det gå åt fan får jag väl fjäska med plåtslagarna man känner och se om de kan hjälpa en smile Tänkte tagit och skarvat 2 dörrar, den bra bottnen med den fina ovansidan, men det skulle bara bli onödigt jobb, svets + att man skulle få spackla ganska mycket där med så... smile

ja eller så byter du dörrskinn wink men det är väl inte  lätt att hitta till en AZ big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 september 2010 · 1 479 Inlägg

Idag lämnades dörrar, baklucka och en skärm in på blästring, får vi se var detta slutar...

Vore ju fail om man betalade och så får man inget tillbaka om ni förstår skämtet.. wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
7 september 2010 · 1 801 Inlägg

Härligt, blir kul att se hur dom ser ut efter blästring.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
7 september 2010 · 1 479 Inlägg

Carlén skrev:
Härligt, blir kul att se hur dom ser ut efter blästring.

Aa, ska bli lite spännande smile De blästrar dock inte stora ytor, ex på dörrarna då plåten slår sig(eller de gör om man vill, men de rekomenderar inte) så det blir väl bara blästrat runtom, och det är ju där den svåra rosten finns smile

I övrigt så går projektet smått frammåt, inga större framsteg än dock

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Kromgrill
7 september 2010 · 176 Inlägg

gillar bilden på underredet när det är lackat o fint smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 september 2010 · 1 479 Inlägg

Kromgrill skrev:
gillar bilden på underredet när det är lackat o fint smile

Tack smile Jo där är det fint, den ser så fräsh och fin ut när man kommer in i garaget, men så går man en bit, och den uppfattningen ändras fort wink Men bilen är ju under renovering så big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 september 2010 · 1 479 Inlägg

Alla bilar rostar ju om man inte sköter dem, men får nog ändå påstå att de flesta amazonerna jag sett klarat sig ganska bra ändå trots åldern smile

Mjo, den ska ju bli lika fin utvändigt såsätt, men jag kommer ju inte lägga massa timmar enbart på att få till en snygg lack på chassit så att säga wink Men visst, utsida, bagage, golvet fram och motorrummet ska ju få riktig lack och välgjort arbete, likaså inredningen smile Det som är utsatt ska hålla länge så att säga, sen kommer ju självklart bilen vårdas betydligt mer än man gör med bruksbilen så att säga wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 september 2010 · 1 479 Inlägg

skalman1 skrev:
Jo precis, dom nyaste amazonerna är ju faktiskt 40 år gamla.....

Det ska bli kul att se resultatet!   smile

Jo faktiskt tongue Man tycker en 70a, det är ju inte så gammalt ändå, men jag har stannat på år 2000 av någon anledning, så säger någon 1990 så var det ju inte SÅ längessen, tills man kommer på vilket år det är... lol

Aa, längtar faktiskt till den dagen, då man får se om resultatet blir likadant man har föreställt sig smile
Det jobbas på bilen fortfarande, blästrade lite igår och dammade ner garaget rejält tongue

Bilder kanske kommer på detta, men jobbar på en ganska stor uppdatering, så är därför jag avvaktar lite... wink

Senast redigerat av Volvo1968 (12 september 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Nygardh
12 september 2010 · 1 314 Inlägg

Kommer garanterat att följas!

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 september 2010 · 1 479 Inlägg

Trevligt Rallymartin! Då ska jag väl ge dig lite valuta för att du offrar dig wink

Skalman, jo det är ju en mer vanlig bil i Sverige, även ifall det var mycket cadillacs och sådant förr... Men det är ju de, nästan alla har ju en relation till Volvo Amazon, och även 140/PV. Det är ju inte som 240 då de ses varje dag, även ifall folk har minnen med dem, men en Amazon ser man ju sällan, och det väcker många minnen hos många har man märkt smile

Iallafall, idag gjordes ett stort hemligt framsteg med bilen, men detta väntas med att visas då en baktanke med framsteget finns wink Kan dock säga att det inte har något med motorn att göra haha.

OCH! Fått höra att mina delar är färdigblästrade, skall åka och hämta ut dem någon dag nu, tråkiga är ju bara att blästrarn stänger samtidigt som jag slutar... smile Skall se hur detta löses wink

MVH

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang