Volvo S40 2.0T 98- går knappt framåt

zkiddz
27 juni 2010 · 37 Inlägg

Volvo S40 2.0T 98-
B4204T
1998
20 000km
Bilen är Original

Det började med att bilen ryckte ganska rejält vid låga varv och var väldigt svår accelererad.

Började med att Köra STP och byta stift utan lycka.

Införskaffade mig en Kabel och fick ut felkoder
EFI-512 Short-term fuel trim, changes too quickly
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term fuel trim signal fail

Fick tipset om att det kanske var LMM som hade pajjat, så fixade en från Skroten.
Och då fick jag felkoder

"EFI-121 Mass Air Flow Signal Faulty"
"efi-435 front heated oxygen short term fuel signal"

Bytte då tillbaka till den gamla LMM, Köpte ny Lambdasond, satte dit den...  Nu går bilen knappt alls.
Och jag är tillbaka på dom första 2 felkoderna.

EFI-512 Short-term fuel trim, changes too quickly
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term fuel trim signal fail

Ringde runt och hörde, och fick olika svar,  LMM, injektorerna, spridarbryggan, omprogramering av ?ECM?..


Någon som har tips eller ideer?

Någon i Ljungby eller i närheten som har en LMM liggandes, eller som lånar ut sin för kort test, för en mindre peng, innan man kastar bort 4500 på en ny?

Ha det gott!

Pal
2 juli 2010 ·

Jag hade samma fel! Jag gick och Fixxade en LMM på skroten men det visade sig att det var inte felet!, Bytade även lambdan men det hjälpte inte heller!, gör så att du lyfter upp dina tändspolar (Det finns 2 sitter på vart annat tändstift) och kolla efter sprickor i plasten.. mina var inte spruckna men söndrig ändå! standardfel på S40...

Om du har en polare med en s40 låna hans tändsplar och pröva smile kommer funka förhoppningsvis! LYCKA TILL!

zkiddz
2 juli 2010 · 37 Inlägg

Först å främst, fan va kul med lite respons Pal!!
inte fått något svar på dom forumen jag följer.


Var det samma symptom ?  och eller hade du även samma felkoder?
Har redan kollat tändspolarna efter sprickor (vilket dom inte hade).
Känner dock ingen i Ljungby med S40, men får försöka lösa detta:P

Vet någon om man kan mäta spolarna?

Ha det gott!!

Mitsuhini
2 juli 2010 · 337 Inlägg

spolarna är svårt att kolla om de funkar eller inte... du har ju en felkod på lambdan alltså avgasvärdet och då har du tändning, soppa och luft o kolla. luften kan du stryka om lmm funkar. (detta kan du prova enkelt genom att dra ur kontakten till lmm när motor går och se om det blir någon skillnad) då har du tändning och soppa kvar. skulle satsa på tändningen helt klart, börja med stift och tändkablar om dessa inte är bytta på länge. (hjälper inte det så har du inte kastat pengar i sjön, för dessa bör ändå bytas) sen som folk säger, försök låna och byta tändspolar, har du tur kan du kanske åka in på närmaste verkstad och kolla om dom har någon liggandes som du kan prova med på plats. glöm inte att leta efter läckage i alla slangar först.

Senast redigerat av Mitsuhini (2 juli 2010)

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
zkiddz
2 juli 2010 · 37 Inlägg

Fixade en LMM från skroten men fick då felkod "mass air flow faulty signal" eller dylikt, så antog att den var kass.
Drar jag ur LMM så blir det skillnad, mot det bättre.. menar du då att LMM inte är kass?
Stift är bytta, Har kollat slangar från magnetventilen och lite varstans, dock inte med startgas.
Ska försöka få tag i några tändspolar och kolla, men har ringt runt till lite verkstäder här, men s40 verkar vara en bristvara i denna staden.

Tack för alla tips.
Återkommer i veckan om jag gjort ngt mer!

Pal
4 juli 2010 ·

Jag hade exakt samma fel samt felkoder som du upplever! efter att ha gjort ungefär samma saker som du gjort så lämnade jag in bilen på bsr för felsökning samt förkoll för trimm och efter 2 arbetsdagar kom han fram till tändspolarna för att eftersom dom inte ger rätt signaler så visas felen först på lamdan och LMM eftersom bilen tror att de ger fel värden eftersom avgaserna som kommer ut är helt fel och förmycket bensin/luft! Jag säger tändspolar!

zkiddz
8 juli 2010 · 37 Inlägg

Beställt 2 nya spolar som inkommer imorgonbitti.
Undrar bara om hur jag testar, kan jag byta en spole i taget eller måste jag utgå ifrån att båda är kassa?

om jag testar en i taget, kan jag då förstöra den spolen?

zkiddz
8 juli 2010 · 37 Inlägg

Uppdatering!


Bytte båda tändspolarna utan större framgång.
Men jag får inte heller felkoder nu (kan dock bero på att jag inte kan köra så den hinner registrera)
Det kanske får bli till att lämna in bilen till volvo..

Saad1
9 juli 2010 · 272 Inlägg

Min volvo s40 T4 hakkar vid tomgången. vid 999 RPM upp til 1600 RPM. någon som vet varfør den gør så????.  førlåt før jag skriver i din inlægg

Mercedes E55 AMG "Bensinslukare" (2005)
zkiddz
9 juli 2010 · 37 Inlägg

Onödigt av dig att låna tråden då jag ser att du redan har en tråd om just ditt problem där du har beskrivit ditt fel bara ett par snäpp nedanför min tråd...

Håll dig till din tråd,    Folk hjälper i mån av kunskap och tid!

zkiddz
10 juli 2010 · 37 Inlägg

Volvo har ju semester och har inte riktigt tid med fler bilar nu,

Nu undrar jag om det finns några kunniga i närheten av Ljungby som har lust att hjälpa och ta en titt?
Blir inte klok på detta:

Ha det gott!

zkiddz
18 juli 2010 · 37 Inlägg

Fick detta från en Vän på Hällered.
Försöker uppdatera tråden vid varje tillfälle jag får ny information, för att se ifall mer hjälp dyker upp.

"Villkor Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen. Om bränsleluftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. Adaptionen är avsedd att klara långsamma förändringar i bränsleluftblandningen, när blandningsförhållandet avviker för snabbt för att adaptionen skall kunna ta omhand avvikelsen sätts felkod EFI-512. Ersättningsvärde Lambdaregleringen spärras. Felorsak Fet gräns: Defekt luftmassmätare För lågt bränsletryck Läckage i avgassystem Läckage i insugningssystem. Mager gräns: Defekt luftmassmätare För lågt bränsletryck Läckage i insugningssystem. Felsymptom Sämre prestanda Hög bränsleförbrukning. Villkor Styrenheten får information från lambdaregleringen om bränsle/luftblandningen. Utifrån denna signal justerar integratorn insprutningstiden så att λ=1 uppnås. Om integratorn enbart justerar uppåt (fet gräns) eller nedåt (mager gräns) tolkas detta som ett fel och felkod EFI-435 sätts. Styrenheten övervakar även den tid det tar för främre lambdasonden att göra omslag från mager till fet till mager igen. Blir denna tid för lång sätts felkod EFI-435 (felaktig signal). Ersättningsvärde Lambdaregleringen spärras. Felorsak Fet gräns: Läckande insprutningsventiler För högt bänsletryck Läckande EVAP-system Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Mager gräns: Lågt bränsletryck Luftläckage Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Felaktig signal: Luftläckage Ojämn kompression Defekt luftmassmätare Defekt främre lambdasond. Felsymptom Kan ge sämreprestanda"

Har lite frågor också.
EVAP-systemet, det är väl magnetventilen? Jag har tittat efter läckor från och till Magnetventilen utan att hitta ngt..   Om magnetventilen är kass, skulle detta generera sådana här grova fel?


Sen verkar det luta mot att det är LMM som är kass.

Är det någon i Ljungby eller i närheten som har en liggandes LMM med NR "30611231"  (tror det är det korrekta nr . tappat bort lappen ska kolla i veckan) 
Antingen att låna ut för en mindre peng, eller att sälja?

zkiddz
8 augusti 2010 · 37 Inlägg

Liten uppdatering.

Har fixat en fungerande LMM,  bilen går nu ganska bra under viss körning.
Dock vill den ner och dö när den står på tomgång, men räddar sig själv.

Problemet är att jag fortfarande får dessa 2 felkoder..

EFI-512 Short-term fuel trim, changes too quickly
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term fuel trim signal fail

Funderar på om det kan vara strul antingen med bensinpumpen eller filtret?

Någon som har lite tankar eller någon ide?

ha det gott.

Muninet
9 augusti 2010 · 769 Inlägg

Har du kontrollerat och rengjort tomgångsmotorn? kollat så du inte har läcka på ngn slang, gjort rent vevhusventen? dessa saker kan påverka tomgången negativt.

Går bilen rent utan att vilja dö på tomgång om du drar ur lmm och startar bilen utan den inkopplad?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
HansN83 x40
9 augusti 2010 · 1 209 Inlägg

detta e bara en tanke, har du bytt soppa filtret??

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
zkiddz
19 augusti 2010 · 37 Inlägg

Japp soppa filter är bytt, och tomgångsmotorn är rengjord.,

Vevhus vågar jag mig inte på då jag inte har hittat en bra förklaring om hur jag ska montera ner samt rengöra den..
Bilen har nu även börjat bete sig lite underligt igen när det gäller gasandet, att den inte riktigt får kraft.

Det blir till att försöka få den inlämnad eller något nu.

zkiddz
16 september 2010 · 37 Inlägg

Länge sedan jag uppdaterade..

Har haft bilen inne på verkstad, och efter MÅNGA om och men..

Företaget jag beställde en lambdasond ifrån skulle skicka efter en originaldel..  Visar sig efter mycket kostnader på verkstaden att dom har gett mig en 1-volts lambda, och min bil kräver en 5-volts..

Nu rullar bilen som vanligt.
Sen att man knappt ha råd att ha den pga av kostnaderna är ju en annan femma..

Nu vet ni att problemet är löst på dessa felkoder och symptom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang