2175
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 441 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 april 2012
#1541
Peter_Eriksson skrev:
Provmonterat g60 fuel rail med btr och weberspridare på 384cc/min @ 3bar !

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … elrail.jpg

Idag åker jag ut till Kungälv för att träffa en snubbe som ska hjälpa mig med adapter mellan insug och spjällhus, sen komm vi se över lite olika lösningar och kolla om det finns saker som kan göras bättre (vilket det nästan alltid finns tongue)

vad sejer besiktningen om öppet vevhusfilter? smile

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#1542
Det ska inte vara öppen vevhusventilation då. Den kommer inte sitta som den sitter på den bilden sen heller. Den sitter där nu för att det inte ska komma ner skit. Jag ska ha en slang därifrån, ev en från blocket också, som går till catch tank. Sen på besiktningen kommer det gå till insuget. återcirkulerande vevhusvent är det lag på sen typ 60-talet.. tongue


2 373 Inlägg
6 april 2012
#1543
Ska bli spännande att få se sen när du får igång motorn!! smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#1544
Japp, ska bli spännande smile

Var flera timmar i Kungälv igår, hos BubblaMicke. Vi tjötade en massa, kollade på lite klipp, grejer och hans dragracing-bubbla big_smile Häftiga grejer om ni frågar mig. Lärde mig massa nyttigt om dämpare, fjädrar, chassi, däck, osv. trevligt värre iaf, sen kollade vi på mitt insug och det skulle inte vara några problem att fixa.

Så nu blir det nog lite roligare att skruva framöver när det inte känns så tungrott. Ska nog dit en sväng idag tror jag och göra fästen för soppapumpen och lite annat småpill.


2 373 Inlägg
6 april 2012
#1545
Peter_Eriksson skrev:
Japp, ska bli spännande smile

Var flera timmar i Kungälv igår, hos BubblaMicke. Vi tjötade en massa, kollade på lite klipp, grejer och hans dragracing-bubbla big_smile Häftiga grejer om ni frågar mig. Lärde mig massa nyttigt om dämpare, fjädrar, chassi, däck, osv. trevligt värre iaf, sen kollade vi på mitt insug och det skulle inte vara några problem att fixa.

Så nu blir det nog lite roligare att skruva framöver när det inte känns så tungrott. Ska nog dit en sväng idag tror jag och göra fästen för soppapumpen och lite annat småpill.

Va coolt, du får gärna dela med dig utav det du lärde dig tongue skulle vara kul att få höra!

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#1546
Absolut, sen får man ta det för en persons erfarenhet och tyckande också. Men med 25år inom racing och dragracing så får man se det som hyffsat tillförlitligt smile

Men det var tex hur man kan titta på däcken för att se om chassit  behöver ändras tex. Han såg direkt att min bil vill trycka ner bakre ytterhjulet i kurvor, vilket leder till att kraft på inre framhjulet går förlorat. Höja bilen i bak och hårdare krängare bak tex kan hjälpa.

Sen var det massa annat smile


2 373 Inlägg
6 april 2012
#1547
Peter_Eriksson skrev:
Absolut, sen får man ta det för en persons erfarenhet och tyckande också. Men med 25år inom racing och dragracing så får man se det som hyffsat tillförlitligt smile

Men det var tex hur man kan titta på däcken för att se om chassit  behöver ändras tex. Han såg direkt att min bil vill trycka ner bakre ytterhjulet i kurvor, vilket leder till att kraft på inre framhjulet går förlorat. Höja bilen i bak och hårdare krängare bak tex kan hjälpa.

Sen var det massa annat smile

Med en sådan erfarenhet så visst är det tillförlitligt allt! Nice smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1548
Japp, då har man avverkat några timmar idag efter jobbet. Gick av 10 och kom hem för ca 30min sen.. hungrig tongue

Iaf, det som är gjort är att jag fäst upp bränslepumpen under bilen i sitt nya fäste. Dragit matarkabeln från boxen, och jordat.

Jävligt kass bild, men orkade inte krypa under bilen för att ta en ny tongue Där sitter den iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0180-1.jpg

Sen har jag ju kapat upp lite i baken också för diffuser, ser inte spikrakt ut men det kommer ändå sitta en gummilist runt kanten mot diffusern.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0174-1.jpg

Eftersom golfen inte är byggd i pansarplåt så gjorde jag förstärkningar i hörnen så att det inte fladdrar
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0181-1.jpg

Så bestämde jag mig för att testa gjuta en diffuser i glasfiber då. Det är tänkt att det ska sitta 2-4st fenor i mitten också, den ser stor ut som fan, men ska kapas lite. Ska gå från bakaxeln och nån cm utanför karossen bak.

2 lager på den stora ytan och 3 lager på sidorna än så länge. Den ser svart ut för att jag la svart färg och klarlack under för att se om den släpper lättare.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0179-1.jpg

Det var väl ungefär alles för idag.. Kan meddela att det var ett mindre helvete att klämma på soppaslangen på pumpen, den var lite lite för tight men med våld så löste det sig ^^
Senast redigerat av Peter_Eriksson (8 april 2012)


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
8 april 2012
#1549
La du nå släppmedel eller vax på formen innan du började plasta? smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1550
_aero skrev:
La du nå släppmedel eller vax på formen innan du började plasta? smile

Hade tänkt lägga gelly coat, men råkade köpa gelly putty och det var som spackel.. så chansade på att det släpper utan.. det verkade släppa ganska lätt i kanten där jag testade skära bort en bit iaf. Gavlarna skruvar jag loss sen sticker jag in nåt smalt under.. borde gå smile Formen är av mdf så i värsta fall får jag väl med lite fjun, men går ju att slipa ner.


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
8 april 2012
#1551
Peter_Eriksson skrev:
_aero skrev:
La du nå släppmedel eller vax på formen innan du började plasta? smile

Hade tänkt lägga gelly coat, men råkade köpa gelly putty och det var som spackel.. så chansade på att det släpper utan.. det verkade släppa ganska lätt i kanten där jag testade skära bort en bit iaf. Gavlarna skruvar jag loss sen sticker jag in nåt smalt under.. borde gå smile Formen är av mdf så i värsta fall får jag väl med lite fjun, men går ju att slipa ner.

Gellcoat är ju inte till för att de ska släppa bättre utan för att få finare yta, finns en speciell vätska som man ska stoppa på innan å låta torka så släpper de lätt smile Men är formen hyfsat rak och jämn så brukar de räcka med att vaxa upp den ordentligt. Hoppas iaf du får lös den, fint med diffusor! smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1552
Aha, jo iofs så visste jag att man får finare yta av det men att det också gjorde att det släpper lättare.. well well.. ja, formen är ju helt slät och rak, så det BÖR inte vara några större bekymmer smile
Det blir nog lite fräckt, inte jättemånga golf ettor i Sverige som har det iaf, var och varannan berg cup bil har det däremot smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1553
Fick ett mms idag med bild på mina fälgar som har blästrats och lackats. Ser bra ut eller? smile Kommer köra med mina toyo proxes t1r, 225/40 i år också. Det kommer inte finnas ekonomi till r-däck tyvärr.. inte som det ser ut nu iaf.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/14x9.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1555
Putteliten skrev:
Snyggt! Blev bättre än svarta tycker ja, nu ser man ju djupet på dom med.

Tack, ja jag tycker det blev riktigt bra! Funderar på om jag ska ha centrumkåpor eller inte.. dock får de bli svarta i så fall eftersom jag inte har tillgång till mer färg eller färgkod. Skulle iofs kunna gå till en lackerare eller kolla koden med han som fixade dem.. men som sagt.. kåpor, to be or not to be.. that is the question..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1557
Hmmm.. vet inte.. de såg ganska trökiga ut om du frågar mig.. tongue


9 141 Inlägg
9 april 2012
#1558
Peter_Eriksson skrev:
Hmmm.. vet inte.. de såg ganska trökiga ut om du frågar mig.. tongue

Kolla evilaudio vita Jetta då. Dom kanske är roligare?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1559
Hmmm... njae.. jag vetefan.. funderar på om man ska skaffa 4st wolfsburg-kåpor kanske.. såna små för centrumhålet bara.. kan nog bli fräckt.

Dessa var fräcka, men svinigt dyra yikes
http://www.ebay.co.uk/itm/BILLET-CENTER … 1c1d6156a6

Dessa var lite mer överkomliga
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLKSWAGEN-VW … 3cc3307ddd

Såna här har jag 4st, de ser la ok ut.. vet inte hur det ser ut riktigt på fälg.. men kan ju kika.
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK3-S … 35bb3466ec

Edit: Dessa var fräcka också, men synd att det bara är dekaler..
http://www.ebay.co.uk/itm/D055-R-VW-RAC … 231b5fbf7d
Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 april 2012)


9 141 Inlägg
9 april 2012
#1560
Peter_Eriksson skrev:
Hmmm... njae.. jag vetefan.. funderar på om man ska skaffa 4st wolfsburg-kåpor kanske.. såna små för centrumhålet bara.. kan nog bli fräckt.

Dessa var fräcka, men svinigt dyra yikes
http://www.ebay.co.uk/itm/BILLET-CENTER … 1c1d6156a6

Dessa var lite mer överkomliga
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLKSWAGEN-VW … 3cc3307ddd

129$ för ett par plastkoppar???!! Låter sjukt. Men dom naven du länkar till är ju för alufälgar. Hur ska du få dit dom på plåtisarna?



Sök