2479
Sök

Skickar du SMS samtidigt som du kör bil.....

635 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
eller ska du ringa och knappar in telefonnummret för att prata i mobilen samtidigt som du kör bil, då ska du spana in dom här filmerna som jag hitta på POLISforumet "California Highway Patrol", det är kanske du som råkar ut för detta nästa gång... många bagateliserar detta ämne då dom inte förstår det hela, det är bara synd att dessa människor måste först själva råka ut för en incident för att förstå det hela, och att andra oskyldiga som är inblandade måste få lida.... har själv råkat ut för mobilpratande förare som kört ut framför mej från parkeringar och småvägar några gånger, har dock klarat mej från att krocka med dessa dårar, jag kom på en väg som är huvudled, en snubbe i röd golf kom från höger, jag ser att han har mobilen vid örat och pratar, han vänder på huvudet och tittar mot mej så han ser att jag kommer, men hans hjärna funkar inte utan han kör ut framför mej, så det blir till att brommsa in och styra över till motsatta körfilen för mötande trafik, som tur var den tom på trafik just då, förra veckan hände det igen, en gubbe med mobilen vid örat titta inte ens åt mitt håll utan körde rakt ut med en jävla fart från en parkeringsplats, jag såg han i god tid som tur var, har även sett incidenter vid övergångställen i karlstad, på just dessa platser är det 30 km som gäller, folk kör mycket fortare än 30 och med mobilen i örat, en kvinna med barnvagn var nära att bli påkörd av en mobiltalande kvinna i för hög fart mitt i centrala Karlstad för inte så länge sen, på platsen är det 30 km som gäller, riktigt ruggit att se !! yikes

skickar SMS. VARNING FÖR BLODIGA BILDER !
http://www.youtube.com/watch?v=fpswG3vQ1ZU

knappar in telenummer, OJ SÅ FEL DET KAN GÅ !!
http://www.youtube.com/watch?v=O9ch3DCBac0

502 Inlägg
2 juli 2010
Jag kan ta imot / svara på sms vid enstaka tillfällen. Om svaret är ett kort "okey det blir bra...", och jag kan skriva det utan att kolla på telefonen. Men behövs de längre svar får folk gott vänta tills jag är framme dit jag var på väg så jag har tid att svara utan att utsätta mig själv och andra för onödig fara.

Även väldigt ovanligt att jag pratar mer en 30 sekunder i telefonen av samma anledning. (och det blir svårt att växla)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juli 2010
Ja skickar sms samtidigt som jag kör ibland, men jag är så van vid telefonen att jag behöver inte se på den utan håller ögonen på vägen.. så det är inte mer krävande än ett vanligt samtal med någon i passagerarsätet.

En hands fattning utövar jag ändå hela tiden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
2 juli 2010
Absolute inte, Efter att ha gått yrkeskompetensen och en represetant från Transportstrurelsen kom så Gör jag det INTE!!

Enligt mätningar och tester så tappar man koncentrationen lika mycket med Handsfree som att sitta och köra med bara en hand, tro det eller ej men uppmärkssamheten sjunker bara som den för att du pratar i mobiltelefon, sms är inget att snacka om, de som är vana med mobilen är också farliga pga av att uppmärksamheten sjunker rejält.. När man kör bil ska man köra bil, måste jag svara på ett sms så får ngn i bilen göra det annars väntar jag med att skriva!!När man kör bil ska man köra bil!

Rattryckarn

Roos
2 juli 2010
Messar gör jag då även jag, som någon tidigare skrivit, inte behöver se på telefonen för att veta vad jag skriver. Pratar gör jag iof också då jag har mobilen inkopplad i stereon så behöver inte hålla i den utan kan köra som normalt och ha ett samtal ändå.

Som någon här ovanför skrev, "Enligt mätningar och tester så tappar man koncentrationen lika mycket med Handsfree som att sitta och köra med bara en hand" - Jag kör alltid med en hand? Oavsett vad jag gör.

1 482 Inlägg
2 juli 2010
Jag pratar typ alltid i telefon när jag kör.

Skriver dock aldrig sms.. grejjar det inte ens när jag inte kör bil :p

BLT Service
Theracords Music Label

3 714 Inlägg
2 juli 2010
Man borde förbjuda att prata i telefon/skicka sms när man kör bil....
Hatar folk som gör det så jag skulle bara bli glad om det  blev så för då får vi bilförare som är mer alerta samt fokus på bilkörningen ist för massa annat.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
2 juli 2010
jag är väldigt mkt ute och kör bil. under en månad har jag nästan råkat ut för 7  olyckor, där föraren i andra bilen pratar / skrivit sms, ( 6av 7 var kvinnor) men jag drar inte alla kvinnor över en kam.

så oavsett om ni kan skruva isär hela mobilen skiten och sätta ihop det utan och kolla, så leker ni ändå med eran och andras liv.

ni tänker så här:    eh men mobilen tar ju bara ENA handen, och kanske 20% av koncentrationen går åt skrivandet, men ändå har jag ju DEN ANDRA HANDEN PÅ RATTEN OCH 80% av koncentrationen kvar..

visst satsa på det ni, så får vi se hur länge ni lurar döden.

men... bryr man sig inte om sitt eget liv, då skiter man ju fullständigt i andras.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

6 694 Inlägg
2 juli 2010
Pillar bara om de går under 30 och är privatväg utan andra bilar på..
Ringer någon svarar jag bara om de är jämn väg med lite bilar "Jag kör bil, låt de gå fort"
Senast redigerat av Malheus (2 juli 2010)

De/Dem

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
2 juli 2010
Pratar väldigt sällan i mobilen när jag kör, än mindre skickar sms. Tycker det avleder koncentrationen på vägen för mycket.
Samma sak om man pillar på stereon, tappar koncentrationen på vägen snabbt.

Låg bakom en bil på 90-väg. Den vandrar fram och tillbaka över vägen, ungefär som om föraren vore full. Körde om och får se att föraren sitter och sms:ar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Aldrig nöjd
804 Inlägg
2 juli 2010
Svarar aldrig på SMS när jag kör, däremot så öppnar jag dem för att se vem som skickade. Svarar dock alltid när det ringer, mest för att jag avskyr när folk inte svarar i mobilen. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
2 juli 2010
I jobbet så måste jag prata i telefon, ofta i rullande(jobbar som expressbudchaufför) då man kan få hämtningar, måste rapportera osv. SMS-a är inget jag gör när jag kör dock, vet att koncentrationen enligt statistik är lika dålig med telesamtal som med SMS men jag ser hellre vägen än glor på mobilen stup i kvarten, och jag har prövat både och; telefonsamtal känns mer vägfokuserat än att SMS:a.

"When innovation meets passion!"

Bärs!
3 456 Inlägg
2 juli 2010
"DriveCam: Teen Driving Rules to Live By" var imponerande, Vilka talanger det finns...

Garaget.org peakade 2008.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 juli 2010
vid rödljus ja

Os Difuntos
1 822 Inlägg
2 juli 2010
Dum som är sitter man ju fan t.om å facebookar när jag kör :-/ men jag lovar å svär att jag ska sluta med det.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

2 982 Inlägg
2 juli 2010
Roos skrev:
Messar gör jag då även jag, som någon tidigare skrivit, inte behöver se på telefonen för att veta vad jag skriver. Pratar gör jag iof också då jag har mobilen inkopplad i stereon så behöver inte hålla i den utan kan köra som normalt och ha ett samtal ändå.

Som någon här ovanför skrev, "Enligt mätningar och tester så tappar man koncentrationen lika mycket med Handsfree som att sitta och köra med bara en hand" - Jag kör alltid med en hand? Oavsett vad jag gör.

yepp.
alltid handsfree i bilen.
men messa gör jag om d e brådis med svar.
o ja man kör nästan alltid med en hand. känns naturligt.

problemet är större i usa där alla har tangentbords telefoner oeh touchtelefoner. jag vägrar touchtelefoner pga av att jag kan inte kan ringa upp easily när man kör

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 juli 2010
Har svårt att tro att enbart mobilen är ett problem. För har man passagerare och pratar med dom, man tappar fokus! Har man barn t.ex. i baksätet som bråkar - man tappar fokus! Du byter låt på stereon - du tappar fokus, du skruvar upp och sjunger med för det är en bra låt - du tappar fokus! Enda sättet att få folk att inte tappa fokus är att göra robotstyrda bilar som alla går på vars ett enskilt spår!

4 005 Inlägg
2 juli 2010
Jag ska tänka på detta nästa gång jag surfar på garaget.org i bilen! smile

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/132064/132064-1881889.jpg

1 587 Inlägg
2 juli 2010
I början av tiden när jag fick körkortet så gjorde jag nog det ett par gånger men efter jag sett hur andra människor är i trafiken, hur dom kör osv så vågar jag inte längre..

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 juli 2010
När någon ringer så brukar jag svara. Dock är de oftast inte långa samtal och är de det så säger jag att jag ringer upp senare.

Sms är de väldigt sällan jag skriver nu för tiden när jag kör. max en gång i månaden. Men har haft samma mobil i 3 år och kan skriva utan att kolla. Ibland stannar jag för att skriva ett viktigare sms kanske.

Visst är jag van min telefon och kan skriva utan att kolla men nog fan märker man att man blir lite slarvigare i körningen hmm
Ska jag ringa någon så är de troligtvis nån jag har vid snabbknapparna.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök