3680
Sök

Tändstift som ger mera effekt?

23 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
#1
Någon som är haj på tändstift? Jag undrar om det finns några tändstift som ger "mer effekt" typ?

Har ju sett att det finns en del tändstift med mycket varierande priser. Så jag undrar helt enkelt vilken/vilka man ska köpa i så fall?

/Golf gti turbo

Gött me Törbo!!

757 Inlägg
21 juni 2006
#2
Vet inte om halo stiften presterar som tillverkaren lovar.
men du kan ju läsa om dom om du känner för det smile
http://www.ontop.nu/indexhalo.htm

25 Inlägg
21 juni 2006
#3
det viktigaste på ett tändstift är att keramiken håller kylan i stiftet det är det som gör priserna...jag hade rek. NGK BMC eller HALO stift...men alra helst NGK


23 Inlägg
21 juni 2006
Trådstartare
#4
Tackar tackar
Får se om jag blir vis på det bara :-)
Senast redigerat av Insomniaz (21 juni 2006)

Gött me Törbo!!

2 655 Inlägg
21 juni 2006
#6
Kan rekommendera Nippondenso Iridium Power serien (IK)..

Åker med sånna stift i en ganska orörd motor, jag märker skillnad iaf..

5 710 Inlägg
22 juni 2006
#7
Förvänta dig inte några "mirakel" av superdunder stift med 17 poler, ringar eller annat krafs.
Huvudsaken är att det tänder med rejäl gnista i rätt tid och håller rätt temeratur, de stiften som finns rekommenderade av biltillverkaren brukar fungera bäst.

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
28 juli 2006
#8
Ge nu inte tillverkare nya idéer med RÄJSING STIFT, KÖP IDAG! Moddade Multiflex Raceologic Stift4300 nu även med blå eller röda dioder!

Original stift borde väl fungera bäst, eller?

Mitt nya motto för året; Race'a aldrig mot en civilpolis! Man vinner ju för tillfället men förlorar i det stora loppet :P

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 juli 2006
#9
Streckkoden skrev:
Kan rekommendera Nippondenso Iridium Power serien (IK)..

Åker med sånna stift i en ganska orörd motor, jag märker skillnad iaf..

rent "Hästkraft" mässigt känner du garanterat ingenting såvida dina gammla tändstift
inte var 99% slutkörda...


10 287 Inlägg
28 juli 2006
#10
Man skall passa sig. Många motorer går sämre med konstiga halo-tjofaderittan-stift.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 juli 2006
#11
Hej, håller med Sharky, köp "vanliga" stift av högkvalitet istället för "racingstift"... Släng ut lite skit ur bilen om den nu måste gå fortare för en billig peng...


10 287 Inlägg
28 juli 2006
#12
Standard på bilar med mystiska stift som går dåligt är att stoppa i NGK BP7ES eller motsvarande - då vet man i alla fall att stiften funkar......

På vassare motorer så är det godnatt direkt och totalras om man leker med exotiska stift.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

501 Inlägg
8 september 2008
#13
http://www.youtube.com/watch?v=cY-mfctg … re=related

Kan detta stämma med Halo stiften?

Någon som provat DENSO Iridium stift? behöver nämligen nya till min Honda civic...

vet att Micro har NGK iridium ZFR6FIX11 för 226 kr...

Vilka iridium stift är bäst till en Civic?

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

376 Inlägg
8 september 2008
#14
Bosch är det enda jag stoppar i mina motorer iaf smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2008
#15
Sharky skrev:
Man skall passa sig. Många motorer går sämre med konstiga halo-tjofaderittan-stift.

/Göran

kul att du nämnde det...  Jag köpte halostift en gång i tiden för de skulle vara få bra...  öppnada kartongen och ringen/"halon" satt snett, riktigt jäkla snett....   så de åkte i soporna fortare än kvickt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2008
#16
Vilot skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=cY-mfctgB9A&feature=related

Kan detta stämma med Halo stiften?

Jepp det stämmer.... jämför man ett NYTT stift med ett som är igensotat så blir det precis som i filmen smile



köpte förövrigt 4st NGK iridium för 367kr inkl frakt och moms här om månaden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 655 Inlägg
8 september 2008
#17
MeloveGolf skrev:
Streckkoden skrev:
Kan rekommendera Nippondenso Iridium Power serien (IK)..

Åker med sånna stift i en ganska orörd motor, jag märker skillnad iaf..

rent "Hästkraft" mässigt känner du garanterat ingenting såvida dina gammla tändstift
inte var 99% slutkörda...

Nej det är jag säker på men bilen drar mer i mellanregistret samt innan turbon kommer igång.

757 Inlägg
8 september 2008
#18
Har sett att om det var ngk eller bosch som redan har prövat med en ring.
och det var länge sen de.

501 Inlägg
8 september 2008
#19
http://www.potn.co.uk/p1637987.htm

Nology Silver någon som provat dessa som är gjorda av silver?

eller dessa http://www.potn.co.uk/p1604049.htm Splitfire triple planitum?

kan de bli någon större skillnad med sådanna stift?

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2008
#20
torpis skrev:
Sharky skrev:
Man skall passa sig. Många motorer går sämre med konstiga halo-tjofaderittan-stift.

/Göran

kul att du nämnde det...  Jag köpte halostift en gång i tiden för de skulle vara få bra...  öppnada kartongen och ringen/"halon" satt snett, riktigt jäkla snett....   så de åkte i soporna fortare än kvickt.

Varför gick du inte tillbaka med dem där du köpt dem? Krösus...
tongue

Jag kör alltid NGK.

Faktiskt så testade jag Bosch dtc med tre tungor (original Audi 1.8 hette de w??6dtc) i min gamla Passat med 1.6 förgasare. Den blev faktiskt piggare och då var ändå stiften nya som byttes ut. Sedan testade jag stift som Maserati sålde med fyra tungor lol men då gick den som en kratta. Dyrt var det ialla fall.

I ny bil så är det bara onödigt att experimentera med dyra stift om man inte ändrat något i motorn är min absolut bestämda uppfattning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök