Volvo 740 GLE 150+hk / Styla (Första bil)

Geten Garage grabb!
2 november 2010 · 225 Inlägg

Hej igen !

Nu kommer ytterligare några funderingar till ni kunniga på forumet wink

Har arbetat vidare på bilen och idag bestämde jag mig för att göra ett statisk kompressionstest. Med andra ord bort med ett tändstift och dit med en tryckklocka. Körde runt motorn några varv på startmotorn och till min förvåning mätta jag 11.6 bar på samtliga 4 cylindrar. yikes Vet att det ska vara 10:1 på den original så jag blev lite förvånad då jag hade förväntat mig något lägre. iofs ska motor vara renoverad för ca 10.000 mil sen.

Två frågor:
Motor var kall då detta test gjordes vet inte om det spelar något större roll?
Misstankar om att toppen är planad sedan tidigare?

Jag hade själv tänkt plana toppen 2mm, men då jag upptäckte detta vart jag genast osäker. Man vill ju inte att kolven ska slå i ventilerna. (Om den redan är planad)
Är också ganska säker på att jag kommer att skaffa en FS280 trimkam från folkraceshop. Den är ju något vassare än org V-kam som sitter i min. Står på deras hemsida att den passar utmärkt för gatan med 2mm planad topp. (Helst skulle jag vilja veta vilken komp man landar på med en 2mm planad 530topp och FS280 kam) hmm

(Det är ju så att om man byter kam så förändras kompressionen!)

Frågan är ju då om man bör skaffa en ny kam först och sedan komp-testa igen för att sedan bestämma vilken komp man vill ha.
Har läst runt OTROLIGT mycke, utan att få något exakt svar, men vad är ett lämpligt komp på en "normal" trimmad sugis?

Någon som har några svar på mina funderingar!?

Tack på förhand smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
2 november 2010 · 225 Inlägg

matteponken skrev:
Att byta kam förändrar inte kompressionen. Rätta mig om jag har fel..

Jo, om man ändrar öppen tiderna på ventilerna så kommer du ju få ett annat värde på den statiska kompressionen.
T ex om kammen håller ventilerna öppna längre får man ju ett lägre komp och tvärt om smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
2 november 2010 · 225 Inlägg

matteponken skrev:
Kan du då förklara varför många planar toppar si och så mycket eller byter/svarvar kolvar o.s.v när det enligt dig går att sänka/höja kompressionen genom att "bara" byta kam...

Det är väl så att man planar för att få upp kompet, för ett bättre botten vrid, = man kan byta till en vassare kam utan att tappa för mycket komp.

Är ingen expert på området, men det säger ju sig själv att när insugsventilen stänger börjar det byggas upp ett tryck inne i cylindern, och beroende på hur tidigt eller sent den stänger avgör till viss del vad kompet blir. smile

Rätta mig om jag har fel... neutral

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
2 november 2010 · 225 Inlägg

matteponken skrev:
Det enda som sker när man byter kam är att man ändrar hur länge ventilerna är öppna samt hur mycket dom öppnar... Har ingenting med kompet att göra...

Det är säkert sant det du säger, läste det bara på en annan tråd på något forum att man var tvungen att tänka på vilken kam man hade.
För det finns ju många b230 modeller med 530, utan turbo fast de har olika komp och det ända som skiljer är väl kam, men är som sagt ingen expert. Skrev bara vad jag läste och trodde var sant smile
Men tack för info:n! tongue

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Wasaki
2 november 2010 · 291 Inlägg

men den dynamiska kompen ändras väl när man byter kamaxlar? Eller?

Senast redigerat av Wasaki (2 november 2010)

Geten Garage grabb!
2 november 2010 · 225 Inlägg

matteponken skrev:
Jo det finns många modeller av b230 med 530-topp.. men det är garanterat inte bara kammen som skiljer..
Utan även om det är mekanisk/elektronisk insprutning eller förgasare...

jo, men sprut eller gasare har väl inte heller med kompet att göra eller ?

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
3 november 2010 · 225 Inlägg

Wasaki skrev:
men den dynamiska kompen ändras väl när man byter kamaxlar? Eller?

Nu har jag fått ett jäkla bra svar på mina frågor, efter några timmar sökande på internet hittar man det mesta! big_smile



För det första så hade jag rätt angående att kompressionen ändras beroende på kam lol

matteponken skrev:
Att byta kam förändrar inte kompressionen. Rätta mig om jag har fel..

Så här ligger det till:
Om vi T.ex har en kompression på 8,9:1 och en standard Evo 1340 kamaxel som stänger inloppsventilen
30 vevaxelgrader efter NDP, så blir det verkliga kompressionsförhållandet ca
0,5:1 lägre. Vid 35° blir den verkliga kompressionen ca 0,6:1 lägre. En ännu vassare kam,
exempelvis en som stänger 54° efter NDP sänker kompressionen med ca 1,4:1.

Sen har jag även fått svar på min andra fråga:
Statisk kompression är ett tryck. En standardmotor i bra skick kan ha en statisk kompression
på 11 kp/cm2 och en sliten motor 7 kp/cm2. Kompressionsförhållandet är i båda
fallen 9,5:1 och den verkliga kompressionen 8,5:1.
Trodde själv inte att det kunde vara en sådan stor skillnad på den statiska och verkliga kompressionen men "man lär sig av sina misstag" smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Bosskelso
3 november 2010 · 126 Inlägg

matteponken skrev:
Med det menar du att alla som kompsänker med tjockare packning kan göra det enklare genom att "bara" byta kam istället..
Du får gärna länka till var du hittade den informationen

Man använder väll? Packningar för man får större volym samtidigt som lägre komp.

Att komp-sänka motorn med att använda andra kammar låter som att man kommer tappa massor med effekt i motorn.

Senast redigerat av Bosskelso (3 november 2010)

MazLer
3 november 2010 · 169 Inlägg

ni borda har rätt ingen snack om saken...

att ändra ventiltiderna för att sänka kompet är fel väg men de går helt klart.. Avgasventilerna öppnar tidigare eller att insugsventilerna stänger tidigare... vi kan hålla på att tjata om detta i års vis

men plana du av 3mm på toppen och kör med en Ford kamrem

har du kundskap och kan ta upp avgasporten lite så gör de

V-kam Lyft: 11,27 Duration: 245,4

sen extraktor grenröret

kanske ett öppet filter

Full Gas Spar Tid:P
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Wasaki
3 november 2010 · 291 Inlägg

MazLer skrev:
ni borda har rätt ingen snack om saken...

att ändra ventiltiderna för att sänka kompet är fel väg men de går helt klart.. Avgasventilerna öppnar tidigare eller att insugsventilerna stänger tidigare... vi kan hålla på att tjata om detta i års vis

men plana du av 3mm på toppen och kör med en Ford kamrem

har du kundskap och kan ta upp avgasporten lite så gör de

V-kam Lyft: 11,27 Duration: 245,4

sen extraktor grenröret

kanske ett öppet filter

Du har ju rätt men.. smile

Nu var ju inte frågan om han skulle byta kamaxlar för att ändra kompressionen, utan om kamaxlar har
betydelse för kompressionen..

Geten Garage grabb!
3 november 2010 · 225 Inlägg

MasLer skrev:
ni borda har rätt ingen snack om saken...

att ändra ventiltiderna för att sänka kompet är fel väg men de går helt klart.. Avgasventilerna öppnar tidigare eller att insugsventilerna stänger tidigare... vi kan hålla på att tjata om detta i års vis

men plana du av 3mm på toppen och kör med en Ford kamrem

har du kundskap och kan ta upp avgasporten lite så gör de

V-kam Lyft: 11,27 Duration: 245,4

sen extraktor grenröret

kanske ett öppet filter

Precis, om du kollar på första sidan så ser du vad jag ska göra smile



Wasaki skrev:

MazLer skrev:
ni borda har rätt ingen snack om saken...

att ändra ventiltiderna för att sänka kompet är fel väg men de går helt klart.. Avgasventilerna öppnar tidigare eller att insugsventilerna stänger tidigare... vi kan hålla på att tjata om detta i års vis

men plana du av 3mm på toppen och kör med en Ford kamrem

har du kundskap och kan ta upp avgasporten lite så gör de

V-kam Lyft: 11,27 Duration: 245,4

sen extraktor grenröret

kanske ett öppet filter

Du har ju rätt men.. smile

Nu var ju inte frågan om han skulle byta kamaxlar för att ändra kompressionen, utan om kamaxlar har
betydelse för kompressionen..

Just de Wasaki, Jag ska ju inte ändra kompet med annan kam, toppen ska ju planas!
Det jag menade var ju att det spelande en liten roll smile

matteponken skrev:
Med det menar du att alla som kompsänker med tjockare packning kan göra det enklare genom att "bara" byta kam istället..
Du får gärna länka till var du hittade den informationen

Här är länken till sidan, det är en PDF.fil :  http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil … ession.pdf

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Ibanezman Skåning
3 november 2010 · 739 Inlägg

Jag hade inte lagt en sekund på orginalmotorn om jag var du.
Ett hett tips är att direkt bränna i en B21ET, självklart med lite roligare kringutrustning
då den motorn är lite klent utrustad orginal smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Geten Garage grabb!
3 november 2010 · 225 Inlägg

Ibanezman skrev:
Jag hade inte lagt en sekund på orginalmotorn om jag var du.
Ett hett tips är att direkt bränna i en B21ET, självklart med lite roligare kringutrustning
då den motorn är lite klent utrustad orginal smile

För det första så behöver jag inget "hett tips" tongue
Sen är det ju bra om du läser på förstasidan innan du kommenterar, så du vet vad jag SKA göra med ORG motorn smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Ibanezman Skåning
3 november 2010 · 739 Inlägg

Geten skrev:

Ibanezman skrev:
Jag hade inte lagt en sekund på orginalmotorn om jag var du.
Ett hett tips är att direkt bränna i en B21ET, självklart med lite roligare kringutrustning
då den motorn är lite klent utrustad orginal smile

För det första så behöver jag inget "hett tips" tongue
Sen är det ju bra om du läser på förstasidan innan du kommenterar, så du vet vad jag SKA göra med ORG motorn smile

Okej, jag ville bara presentera den enklare vägen att gå.
Sugtrimma kontra byte till turbomotor går verkligen inte att jämföra smile
Du får ut mycket mer effekt ur mindre summa pengar på ett turbobygge
och den lär inte knasa sig och dra mer bränsle än orginalmotorn när du kör lungt.
Och din bil har redan K-Jetronic så då är saken redan biff.

Men det var bara en idé smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Geten Garage grabb!
3 november 2010 · 225 Inlägg

Ibanezman skrev:

Geten skrev:

Ibanezman skrev:
Jag hade inte lagt en sekund på orginalmotorn om jag var du.
Ett hett tips är att direkt bränna i en B21ET, självklart med lite roligare kringutrustning
då den motorn är lite klent utrustad orginal smile

För det första så behöver jag inget "hett tips" tongue
Sen är det ju bra om du läser på förstasidan innan du kommenterar, så du vet vad jag SKA göra med ORG motorn smile

Okej, jag ville bara presentera den enklare vägen att gå.
Sugtrimma kontra byte till turbomotor går verkligen inte att jämföra smile
Du får ut mycket mer effekt ur mindre summa pengar på ett turbobygge
och den lär inte knasa sig och dra mer bränsle än orginalmotorn när du kör lungt.
Och din bil har redan K-Jetronic så då är saken redan biff.

Men det var bara en idé smile

Jo, visst hade det vare kul med turbo. Men då jag fick bilen, och när man är student så finns det inga pengar att hämta till ny motor/styrsystem wink

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Ibanezman Skåning
3 november 2010 · 739 Inlägg

Geten skrev:

Ibanezman skrev:

Geten skrev:

För det första så behöver jag inget "hett tips" tongue
Sen är det ju bra om du läser på förstasidan innan du kommenterar, så du vet vad jag SKA göra med ORG motorn smile

Okej, jag ville bara presentera den enklare vägen att gå.
Sugtrimma kontra byte till turbomotor går verkligen inte att jämföra smile
Du får ut mycket mer effekt ur mindre summa pengar på ett turbobygge
och den lär inte knasa sig och dra mer bränsle än orginalmotorn när du kör lungt.
Och din bil har redan K-Jetronic så då är saken redan biff.

Men det var bara en idé smile

Jo, visst hade det vare kul med turbo. Men då jag fick bilen, och när man är student så finns det inga pengar att hämta till ny motor/styrsystem wink

Du får väl svartjobba lite big_smile
B21ET-motorn behöver förresten inget styrsystem, och den kostar inte många kronor.
En kompis köpte en komplett bil med motor, växellåda och hela klabbet för 3000 kronor.
Bilen skrotades och nu ligger motorn i hans verkstad.
Intresserad?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 november 2010 · 3 068 Inlägg

Ang. kompression och kompressionsförhållande:

Den statiska kompressionen som du mätte genom att plugga in en mätare i tändstifthålet är inte samma sak som kompressionsförhållande. Det kan såklart vara högre än ditt kompressionsförhållande.

Kompressionsförhållande står för hur många gånger volymen i cylindern måste komprimeras för att få plats i förbränningskammaren.

låt säga att motorn är på exakt 2L (2000cc) vilket ger 500cc/cylinder

låt säga att förbränningskammaren är på 60cc

För att räkna ut kompressionsförhållande så behöver du bara veta dessa siffror.

(500 + 60) / 60 = 9,3333 kompressionsförhållande = 9,3:1

Skulle man då fräsa bort material från toppen så får man räkna/mäta den nya volymen på förbränningskammaren.

Låt säga att vi planar toppen så att förbränningskammaren blir 50cc

(500 + 50) / 50 = 11 kompressionsförhållande = 11:1

På en sugmotor vill man ha så högt kompressionsförhållande som möjligt utan att det spikar.

Det kan ju finnas fler anledningar till olika kompressionsförhållanden. Olika utformade kolvar, olika tjocklek på packning, men troligtvis är det kolvarna (ingen volvoexpert, så rätta mig om jag har fel).

För att få volymen på förbränningskammaren mäter du med tex t-röd och en pipett hur många ml som ryms. samma sak om det är en grop i kolven, sen packningen, radie x radie x 3,14 x höjd = packningens volym. ex. 80mm borr = 40mm radie. 40 x 40 x 3,14 x 1mm(tjocklek) = 5024 = 5cc

Senast redigerat av mrpete (4 november 2010)

Mack Forum- och sitemoderator
4 november 2010 · 26 149 Inlägg

VAnd3rsson skrev:

morsgrisen skrev:

Geten skrev:

Tack för svaret. Fick nån följdfråga bara.
Varför får man bättre avgasvärden av varmluft?
Så man kommer inte igenom besiktningen utan den, eller vad tror du?

är så simpellt att den leder tillbaks oförbrända avgaser så att det kan  förbrännas igen man tappar helt klart effekt på det så plugga igen skiten

Detta är ett egr system, som sagt innan leder tillbaka lite av avgaserna in i motorn igen,
Visst förlorar du lite effekt men hur har du tänkt du ska lösa besiktningen sen då???
För pluggar du den så klarar den ju inte avgasvärdena???Bara en tanke... tongue
Fin bil i övrigt smile

MVH VAnd3rsson

Lustigt. Min 240 med pluggad egr gick igenom utan problem..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
HolmaExtreme
4 november 2010 · 46 Inlägg

klart man kan ta bort egr. min e pluggad med träplugg. EGR idag är samma sak som katalysator.

min topp e planad 2mm, kör med ford crossworth rem. Mvh Holma

Senast redigerat av HolmaExtreme (4 november 2010)

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
Minium
4 november 2010 · 270 Inlägg

mrpete skrev:
Ang. kompression och kompressionsförhållande:

Den statiska kompressionen som du mätte genom att plugga in en mätare i tändstifthålet är inte samma sak som kompressionsförhållande. Det kan såklart vara högre än ditt kompressionsförhållande.

Kompressionsförhållande står för hur många gånger volymen i cylindern måste komprimeras för att få plats i förbränningskammaren.

låt säga att motorn är på exakt 2L (2000cc) vilket ger 500cc/cylinder

låt säga att förbränningskammaren är på 60cc

För att räkna ut kompressionsförhållande så behöver du bara veta dessa siffror.

(500 + 60) / 60 = 9,3333 kompressionsförhållande = 9,3:1

Skulle man då fräsa bort material från toppen så får man räkna/mäta den nya volymen på förbränningskammaren.

Låt säga att vi planar toppen så att förbränningskammaren blir 50cc

(500 + 50) / 50 = 11 kompressionsförhållande = 11:1

På en sugmotor vill man ha så högt kompressionsförhållande som möjligt utan att det spikar.

Det kan ju finnas fler anledningar till olika kompressionsförhållanden. Olika utformade kolvar, olika tjocklek på packning, men troligtvis är det kolvarna (ingen volvoexpert, så rätta mig om jag har fel).

För att få volymen på förbränningskammaren mäter du med tex t-röd och en pipett hur många ml som ryms. samma sak om det är en grop i kolven, sen packningen, radie x radie x 3,14 x höjd = packningens volym. ex. 80mm borr = 40mm radie. 40 x 40 x 3,14 x 1mm(tjocklek) = 5024 = 5cc

Detta är en korrekt redogörelse över KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDET.
Det som pratades om tidigare kallas rent allmänt inte för kompression utan för FYLLNADSGRAD.
Detta inbregriper inte någon form av alkohol utan är ett mått på hur mycket Bränsle/Luftblandning man faktiskt får i cylindern/na.
En motor med 2L slagvolym får väldigt sällan i sig just 2L utan alltsomoftast ca 80-85% av detta, detta går att påverka med kamaxlar el. överladdning men kompressionsförhållandet är tvärt omöjligt att ändra på så vis.

Volvo Xc90 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang