7322
Sök

Inget bromstryck efter byte av bromsok (Golf V 1.6)

15 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Jag skulle byta bromsklossar bak och kunde inte få in bromskolvarna på någon sida på min Golf V från 2007. Under bytet av bromsok på höger bak droppade mycket av bromsvätskan ut, ca 4 dl. Efter att luftat alla oken går är det normalt pedalmotstånd på bromspedalen men den sjunker lite efter att man pumpat upp ett tryck. Startar jag sedan motorn så går det bara att tillfälligt skapa ett bromstryck genom att pumpa med bromspedalen.

Min teori är att en packning i huvudbromscylinderna skadats och att den därmed tappar trycket som ett resultat av luftningen. Dock får jag inte ihop att den vid motorn igång helt tappar bromsverkan.

Har någon en beskrivning eller dyligt som kan hjälpa mig var felet kan vara och hur jag kan identifiera att det finns där och att det blir åtgärdat?
Vad mer än huvudbromscylindern kan det vara som påverkats och hur hänger det ihop med motorn igång eller ej? Det finns trådar som anger att ABS:en kan påverkas men jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna avgöra hur.

Tacksam för råd och tips.

8 087 Inlägg
för 6 timmar sedan
En killgissning, men.....
Har du "pedalluftat"?
Hade du en kloss under bromspedalen för att förhindra att den går "i botten"?
Om inte finns risken att du med bromspedalen tryckt huvudbromscylinderns kolv i botten så att kolvpackningarna tvingats över vändkanten i cylinderloppet och därmed skadats.
Inte ovanligt att okunniga inte har kloss under bromspedalen, tyvärr!

4 230 Inlägg
för 50 minuter sedan
Jag tror mer på att luft kommit in i ABS enheten än skadad huvudcylinder.
Mycket sällan det är sådana vändkanter, SPECIELLT, i så pass ny bil.
Då har aldrig bromsvätskan bytts eller liknand. .

Ofta krävs en särskild cykel av ABS som startas via OBD om man tömt systemet.
Vet inte om en enklare VAG scanner kan det.

Ibland kan det bara vara elände att få ur all luft också.
Man tror allt är borta,-svampig pedal-.man luftar mer - ingenting - kör en bit- luftar igen och nu spottade den lite och det är bra.

Jag har också varit med om att om bromsskivorna har rostkanter så kan pedalen vara svampig en stund innan det nött till sig. Även om man bara haft isär, och återmonterat samma klossar på samma skivor....  Faktiskt bara på Toyota'or, men, varför inte en VW...

Kolvarna bak på en VW 2007 ska väl skruvas in, för övrigt. Pga handbromsen.
Men så kanske gjordes....
Senast redigerat av Mossan1 (för 45 minuter sedan)

Sök