Minium skrev:
Detta är en korrekt redogörelse över KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDET.
Det som pratades om tidigare kallas rent allmänt inte för kompression utan för FYLLNADSGRAD.
Detta inbregriper inte någon form av alkohol utan är ett mått på hur mycket Bränsle/Luftblandning man faktiskt får i cylindern/na.
En motor med 2L slagvolym får väldigt sällan i sig just 2L utan alltsomoftast ca 80-85% av detta, detta går att påverka med kamaxlar el. överladdning men kompressionsförhållandet är tvärt omöjligt att ändra på så vis.
Jo, att fyllnadsgraden inte är 100% i en sugmotor vet jag, det kan ju aldrig bli högre än atmosfärtrycket utan tvångsandning så att säga. Flödet är väl det som påverkar fyllnadsgraden mest, där kommer kamaxlar, portning, insug och extraktor in i bilden.
Men det pratades om kompression i samband med planing av topplock, och då ville jag bara klargöra att det är kompressionsförhållandet man påverkar genom att plana toppen (minska förbränningsrummet). Ett kompressionstest visar bara täthet/otäthet i ventiler o kolvringar, 12-13bar är normalt.
En kamaxel med längre duration ger lägre kompression, men påverkar inte kompressionsförhållandet. En vassare kam med längre duration ger sämre effekt på låga varv men mer effekt i det högre registret.
Det är ganska ovärt att byta till en vass kam utan att förbättra flödet i motorn, det ger kanske 5hk på höga varv, lika mkt mindre på låga.
Har man däremot portat toppen, matchat insug - topp - grenrör (extraktor), kanske större ventiler etc, så ger samma kamaxel +15-20hk.