Volvo 740 GLE 150+hk / Styla (Första bil)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 november 2010 · 1 163 Inlägg

Haha det kommer kosta dig mer att försöka få upp original motorn till 150hk än vad det kostar att köpa en turbomotor direkt..
men men do it ur way smile

~Andy~
HolmaExtreme
4 november 2010 · 46 Inlägg

En motor ska ha 14.7:1 allså 14.7 liter luft till en liter bränsle. och en annan sak som är rätt bra o veta när du gör komp prov är att du ska ta ut alla tändstift när du kör runt på startmotorn. så du slipper få komp i dom andra cylindrarna. då motor får jobba så får du inte exakt komp på den du testar. man skall även ta bort tändspolen pga att den kan gå sönder smile bara lite extra fakta big_smile Keep it up! Mvh Holma

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 november 2010 · 3 068 Inlägg

Minium skrev:
Detta är en korrekt redogörelse över KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDET.
Det som pratades om tidigare kallas rent allmänt inte för kompression utan för FYLLNADSGRAD.
Detta inbregriper inte någon form av alkohol utan är ett mått på hur mycket Bränsle/Luftblandning man faktiskt får i cylindern/na.
En motor med 2L slagvolym får väldigt sällan i sig just 2L utan alltsomoftast ca 80-85% av detta, detta går att påverka med kamaxlar el. överladdning men kompressionsförhållandet är tvärt omöjligt att ändra på så vis.

Jo, att fyllnadsgraden inte är 100% i en sugmotor vet jag, det kan ju aldrig bli högre än atmosfärtrycket utan tvångsandning så att säga. Flödet är väl det som påverkar fyllnadsgraden mest, där kommer kamaxlar, portning, insug och extraktor in i bilden.

Men det pratades om kompression i samband med planing av topplock, och då ville jag bara klargöra att det är kompressionsförhållandet man påverkar genom att plana toppen (minska förbränningsrummet).

Ett kompressionstest visar bara täthet/otäthet i ventiler o kolvringar, 12-13bar är normalt.

En kamaxel med längre duration ger lägre kompression, men påverkar inte kompressionsförhållandet. En vassare kam med längre duration ger sämre effekt på låga varv men mer effekt i det högre registret.
Det är ganska ovärt att byta till en vass kam utan att förbättra flödet i motorn, det ger kanske 5hk på höga varv, lika mkt mindre på låga.

Har man däremot portat toppen, matchat insug - topp - grenrör (extraktor), kanske större ventiler etc, så ger samma kamaxel +15-20hk.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 november 2010 · 1 163 Inlägg

matteponken skrev:

volvoandy90 skrev:
Haha det kommer kosta dig mer att försöka få upp original motorn till 150hk än vad det kostar att köpa en turbomotor direkt..
men men do it ur way smile

Att få fram 30 hk till ur en b230E är varken dyrt eller svårt

Beror väl på om den gått 10.000 mil eller 30.000 mil, alla hästar lär ju knappast springa i loppet i en sådan motor så han kan väl vara glad om han får 130 i den igen men förstår inte varför man ens försöker sugtrimma en b230.. isåfall är det ju b18/b20/b21 som ska sugtrimmas det är ju roligare om man säger så..

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 november 2010 · 1 163 Inlägg

matteponken skrev:

volvoandy90 skrev:
Haha det kommer kosta dig mer att försöka få upp original motorn till 150hk än vad det kostar att köpa en turbomotor direkt..
men men do it ur way smile

Att få fram 30 hk till ur en b230E är varken dyrt eller svårt

Varför gör han en projekttråd om han är rädd för kritik? är det inte det man vill ha?

~Andy~
Minium
4 november 2010 · 270 Inlägg

mrpete skrev:

Minium skrev:
Detta är en korrekt redogörelse över KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDET.
Det som pratades om tidigare kallas rent allmänt inte för kompression utan för FYLLNADSGRAD.
Detta inbregriper inte någon form av alkohol utan är ett mått på hur mycket Bränsle/Luftblandning man faktiskt får i cylindern/na.
En motor med 2L slagvolym får väldigt sällan i sig just 2L utan alltsomoftast ca 80-85% av detta, detta går att påverka med kamaxlar el. överladdning men kompressionsförhållandet är tvärt omöjligt att ändra på så vis.

Jo, att fyllnadsgraden inte är 100% i en sugmotor vet jag, det kan ju aldrig bli högre än atmosfärtrycket utan tvångsandning så att säga. Flödet är väl det som påverkar fyllnadsgraden mest, där kommer kamaxlar, portning, insug och extraktor in i bilden.

Men det pratades om kompression i samband med planing av topplock, och då ville jag bara klargöra att det är kompressionsförhållandet man påverkar genom att plana toppen (minska förbränningsrummet).

Ett kompressionstest visar bara täthet/otäthet i ventiler o kolvringar, 12-13bar är normalt.

En kamaxel med längre duration ger lägre kompression, men påverkar inte kompressionsförhållandet. En vassare kam med längre duration ger sämre effekt på låga varv men mer effekt i det högre registret.
Det är ganska ovärt att byta till en vass kam utan att förbättra flödet i motorn, det ger kanske 5hk på höga varv, lika mkt mindre på låga.

Har man däremot portat toppen, matchat insug - topp - grenrör (extraktor), kanske större ventiler etc, så ger samma kamaxel +15-20hk.

Helt riktigt.

Volvo Xc90 (2004)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

mrpete skrev:

Minium skrev:
Detta är en korrekt redogörelse över KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDET.
Det som pratades om tidigare kallas rent allmänt inte för kompression utan för FYLLNADSGRAD.
Detta inbregriper inte någon form av alkohol utan är ett mått på hur mycket Bränsle/Luftblandning man faktiskt får i cylindern/na.
En motor med 2L slagvolym får väldigt sällan i sig just 2L utan alltsomoftast ca 80-85% av detta, detta går att påverka med kamaxlar el. överladdning men kompressionsförhållandet är tvärt omöjligt att ändra på så vis.

Jo, att fyllnadsgraden inte är 100% i en sugmotor vet jag, det kan ju aldrig bli högre än atmosfärtrycket utan tvångsandning så att säga. Flödet är väl det som påverkar fyllnadsgraden mest, där kommer kamaxlar, portning, insug och extraktor in i bilden.

Men det pratades om kompression i samband med planing av topplock, och då ville jag bara klargöra att det är kompressionsförhållandet man påverkar genom att plana toppen (minska förbränningsrummet).

Ett kompressionstest visar bara täthet/otäthet i ventiler o kolvringar, 12-13bar är normalt.

En kamaxel med längre duration ger lägre kompression, men påverkar inte kompressionsförhållandet. En vassare kam med längre duration ger sämre effekt på låga varv men mer effekt i det högre registret.
Det är ganska ovärt att byta till en vass kam utan att förbättra flödet i motorn, det ger kanske 5hk på höga varv, lika mkt mindre på låga.

Har man däremot portat toppen, matchat insug - topp - grenrör (extraktor), kanske större ventiler etc, så ger samma kamaxel +15-20hk.

Jo, jag har ganska bra koll på de där med komp nu tongue Har kikat runt mycket och så.
Sen kommer toppen att portas och extraktor-rör ligger hemma big_smile
Jag vet också att med en annan kam så flyttar man för det mesta bara var effekten ligger, det är ju det jag är ute efter plus att tjäna en eller annan häst.

Tack för infon, men nu behöver vi inte tjata mer om komp smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

volvoandy90 skrev:

matteponken skrev:

volvoandy90 skrev:
Haha det kommer kosta dig mer att försöka få upp original motorn till 150hk än vad det kostar att köpa en turbomotor direkt..
men men do it ur way smile

Att få fram 30 hk till ur en b230E är varken dyrt eller svårt

Beror väl på om den gått 10.000 mil eller 30.000 mil, alla hästar lär ju knappast springa i loppet i en sådan motor så han kan väl vara glad om han får 130 i den igen men förstår inte varför man ens försöker sugtrimma en b230.. isåfall är det ju b18/b20/b21 som ska sugtrimmas det är ju roligare om man säger så..

Visst vet jag att alla pållar inte finns kvar, men man brukar ju utgå från org när man räknar hästar på en hemma trimmad Volvo. Det är ju inget värsting bygge vi snackar om, sen kan man väl säga att den landar på 150hk minus slitage. eller?

Håller med dig matteponken, det är verkligen inte dyrt att jaga 30hk på en b230e. Sen tackar jag för ditt stöd! "Alla gör väl som dom själv vill" och precis så är det, jag har valt och trimma en sugis, och ni får gärna komma med förslag som kan hjälpa mig i arbetet. Men turbo får ni inte se i detta projekt smile
Det som man måste räkna in om man köper turbo-/motor är ju allt bök med besiktning och sånt!

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
DusanMandick Random Hero
4 november 2010 · 4 047 Inlägg

Vafan låt grabben bygga sin bil ? Tråkigt att alla ska veta bättre hit o dit, han vet vad han ger sig in på har vi förstått nu... Sen att man tipsar är en annan sak, men en gång räcker. Lycka till killen

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

HolmaExtreme skrev:
klart man kan ta bort egr. min e pluggad med träplugg. EGR idag är samma sak som katalysator.

min topp e planad 2mm, kör med ford crossworth rem. Mvh Holma

Japp, min EGR ryker efter besiktningen smile

Om du kollar på sida 2, på bilden (vid torpedväggen) så ser man ett rör precis ovanför motorvärmaren. Detta gick tidigare in i grenröret och det går till insuget. Visst är det EGR:n ?
För det andra röret som kommer ut under varje avgasport tror jag är plus-air-rör smile

Tack för infon om kam-rem. Har funderat på vilken Ford rem det är, men det är alltså till en 8v crossworth som har 122 kugg ? 

+ För bra svar big_smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

DusanMandick skrev:
Vafan låt grabben bygga sin bil ? Tråkigt att alla ska veta bättre hit o dit, han vet vad han ger sig in på har vi förstått nu... Sen att man tipsar är en annan sak, men en gång räcker. Lycka till killen

Tack, fick genast mer motivation till bygget cool

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
HolmaExtreme
4 november 2010 · 46 Inlägg

Geten skrev:

HolmaExtreme skrev:
klart man kan ta bort egr. min e pluggad med träplugg. EGR idag är samma sak som katalysator.

min topp e planad 2mm, kör med ford crossworth rem. Mvh Holma

Japp, min EGR ryker efter besiktningen smile

Om du kollar på sida 2, på bilden (vid torpedväggen) så ser man ett rör precis ovanför motorvärmaren. Detta gick tidigare in i grenröret och det går till insuget. Visst är det EGR:n ?
För det andra röret som kommer ut under varje avgasport tror jag är plus-air-rör smile

Tack för infon om kam-rem. Har funderat på vilken Ford rem det är, men det är alltså till en 8v crossworth som har 122 kugg ? 

+ För bra svar big_smile

Är inte helt hundra själv på vad det är för rem. men en trim gubbe jag känner sa att det ska va en crossworth rem. sen vet jag inte mer tongue men måste ju va 8v för 16v är ju mkt mkt längere smile. men kan försöka ta reda på det mer smile hör av mig. Mvh Holma

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
HolmaExtreme
4 november 2010 · 46 Inlägg

matteponken skrev:

HolmaExtreme skrev:

Geten skrev:

Japp, min EGR ryker efter besiktningen smile

Om du kollar på sida 2, på bilden (vid torpedväggen) så ser man ett rör precis ovanför motorvärmaren. Detta gick tidigare in i grenröret och det går till insuget. Visst är det EGR:n ?
För det andra röret som kommer ut under varje avgasport tror jag är plus-air-rör smile

Tack för infon om kam-rem. Har funderat på vilken Ford rem det är, men det är alltså till en 8v crossworth som har 122 kugg ? 

+ För bra svar big_smile

Är inte helt hundra själv på vad det är för rem. men en trim gubbe jag känner sa att det ska va en crossworth rem. sen vet jag inte mer tongue men måste ju va 8v för 16v är ju mkt mkt längere smile. men kan försöka ta reda på det mer smile hör av mig. Mvh Holma

Inte för att vara ordpolis men det heter väll cosworth ??

Eller så säger man cossie ^^

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

matteponken skrev:

HolmaExtreme skrev:

Geten skrev:
Japp, min EGR ryker efter besiktningen smile

Om du kollar på sida 2, på bilden (vid torpedväggen) så ser man ett rör precis ovanför motorvärmaren. Detta gick tidigare in i grenröret och det går till insuget. Visst är det EGR:n ?
För det andra röret som kommer ut under varje avgasport tror jag är plus-air-rör smile

Tack för infon om kam-rem. Har funderat på vilken Ford rem det är, men det är alltså till en 8v crossworth som har 122 kugg ? 

+ För bra svar big_smile

Är inte helt hundra själv på vad det är för rem. men en trim gubbe jag känner sa att det ska va en crossworth rem. sen vet jag inte mer tongue men måste ju va 8v för 16v är ju mkt mkt längere smile. men kan försöka ta reda på det mer smile hör av mig. Mvh Holma

Inte för att vara ordpolis men det heter väll cosworth ??

Stämmer mycket bra, cosworth heter det tongue Märkte inte ens att jag skrev fel, haha

Vore skit schysst om du kunde kolla de Holma! smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Geten Garage grabb!
4 november 2010 · 225 Inlägg

Hej och hå!

Nu kör vi en liten update igen då wink

Då var det toppens tur att åka ur. Som tur var så fick jag lite hjälp av Joel, kan ju vara lite bökigt att göra allt själv, så ett stort tack till han!
Nu kommer det lite bilder på jobbet big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121766/1015011_tdi8nk.jpg
Toppen på väg av, nu var det ju bara det där med kamdrev också, inte f*n ha jag nån sån tång hmm
Så vad gör man ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121766/1015012_qzoe2y.jpg
Jo... man gör en, haha lol (inte snygg men funkar)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121766/1015013_q5vb2e.jpg
Toppen av!  "Toppen" hahaha lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121766/1015014_523w7g.jpg
Och här har vi V-kammen, får se vad som händer med den tongue

Det var allt för denna gång! Vi får se vad som dyker upp/ner nästa gång smile  Simma lugnt!

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Minium
4 november 2010 · 270 Inlägg

Jag har en enklare lösning, köp en Porsche GT3 med en gång istället så kan du sitta på altan och dricka öl all tid du slipper va i garaget smile

Volvo Xc90 (2004)
dahlens SÄNK MER!
4 november 2010 · 389 Inlägg

vad är "tången" till kamdrevet till för? smile

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Super40
4 november 2010 · 415 Inlägg

Om du har kvar remmen när du lossar bulten behöver man ingen tång om man snärtar till lite när man lossar men nu när du har gjort ett fint verktyg skadar det inte att använda det smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Geten Garage grabb!
5 november 2010 · 225 Inlägg

Super40 skrev:
Om du har kvar remmen när du lossar bulten behöver man ingen tång om man snärtar till lite när man lossar men nu när du har gjort ett fint verktyg skadar det inte att använda det smile

Jo, vi kom som på de efter tongue 
Men he vart ju ett fint verktyg! lol

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!
Volvo 740 GLE "Goat Ride" (1987)
Nygardh
5 november 2010 · 1 314 Inlägg

Ventilkåpan ser ut att ha vart med om en dellolwink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang