5805
Sök

Blir motorn skrot när kamremen ryker av, Golf 3 1.8 93a?

110 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Hej körde hem från jobbet igår bilen bara stanade/dog direkt, trampade ner kopplingen och rullade in till vägkanten, öppnade huven och konstaterade att kamremen va av och bara låg där. Hörde inget oroväckande ljud när den gick av så är det möjligt att ventilerna och sånt har klarat sig. elr är dessa motorer byggda så att alt blir skrot om den går av
?

mvh ola tacksam för snabbt svar vet itne om jag ska köpa  ny motot elr kamrem:P vet hur man byter den och så.

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

x40
1 209 Inlägg
4 augusti 2010
allt gäller att ha tur.. möjligt att ventilerna har klarat sej.. men allt e inte säkert.. det e bara att öppna och se hur mycket som e sönder och sen göra en kalkyl på hur mycket det skulle kosta att reparera..

Volvo S40 turbo.

642 Inlägg
4 augusti 2010
Mig veterligen klarar 1,8 litersmotorn ett kamremshaveri utan toppskador, ska bara vara att hiva på en ny rem och nya rullar och sen så är man up and running igen.

-utan 940
1 728 Inlägg
4 augusti 2010
Byt remmen och gör ett kompprov så ser du om ventilerna klarat sig.

1 562 Inlägg
4 augusti 2010
värt ett försök å byta remmen å prova.

110 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
ja okej jag tror de har klarat sig kan vrida runt allt för hand. skruvade ut tändstivten och tog en liten ficklampa och lös ner i hålet o  man ser då kolven o där ligger iaf inte massa metallskrot big_smile

110 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
nytt problem jag bytte remmen. de gick fint sen startade jag den och den gick jävligt dåligt så fort jag släppte gasen så dog den. men det var nått konstigt när jag skulle byta den för satte jag markeringarna mot varandra i fördelaren så stämde inte markeringarna med varandra på svänghjulet och kugghjulet brevid (de som hänger ihop med fördelaren)  :S jag ställde ju markeringarna  mot varandra i fördelaren för när första kolven va längst upp så stod tänningen i rotorn mot första kolven med. så de känndes ju logiskt. men den går som en potta skit XD

1 562 Inlägg
6 augusti 2010
sveepa skrev:
nytt problem jag bytte remmen. de gick fint sen startade jag den och den gick jävligt dåligt så fort jag släppte gasen så dog den. men det var nått konstigt när jag skulle byta den för satte jag markeringarna mot varandra i fördelaren så stämde inte markeringarna med varandra på svänghjulet och kugghjulet brevid (de som hänger ihop med fördelaren)  :S jag ställde ju markeringarna  mot varandra i fördelaren för när första kolven va längst upp så stod tänningen i rotorn mot första kolven med. så de känndes ju logiskt. men den går som en potta skit XD

står kammen rätt då?

-utan 940
1 728 Inlägg
6 augusti 2010
sveepa skrev:

Nu är jag inte så påläst på VW, det är inte som på gamla Volvos att kamdrevet måste stå rätt?
Tänkte ifall kilen gått av så att drevet vridit sig på kammen.

110 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
nej de har inte vridit sig de sitter som de ska big_smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 augusti 2010
ställ allt rätt så går den nog fint skall du se

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök