Historia:----------
Köpte bilen ifråga, i Februari. Den hade gått lite långt - men vad är långt för en Volvo bara den är skött riktigt eller hur? Hursomhelst. Visste om problemen med viscon, men kände att det var lite av en chansning kontra "hur många awd:er finns det inte där ute som kör dag in och dag ut? Kan dom så kan väl jag?".
Steget från Volvo 240 till V70 var enormt. Samma med att gå från sugmotor - nåja jag hade ju förgasarturbo eller tag också men ändå - till en "modern" turbo, var likaså det ett gigantiskt steg.
Känner fortfarande av det idag.
Har inte några högt flygande planer med denna bil dock. Visst har man planer - det har man väl alltid - men först ska han egentligen betalas av innan nåt "större" sker. Hade inte ens tänkt göra en projekttråd men efter lite övertalning så blev det en sådan likt förb..
Fordon: Volvo V70 2.5t AWD.
Motor och drivlina: Femcylindrig turbomotor på 193 hk. Visco (AWD)
Vad som är gjort:(Här blir det en bildserie med tillhörande text, så man får en liten inblick.)
[Taget 100301]*..några dagar efter köpet. Man var ju tvungen att prova den så kallade fyrhjulsdriften..*
[Taget 100523]*..nya antennen till polisradion. Liten, enkel, diskret och snygg..*
[Taget 100602]*..slet ur inredningen bak och började bygga "bryggan" som jag kallade den för. Brädan som slutsteget och polisradion skulle ligga på..*
[Taget 100602]*..och så här blev "bryggan". Tanken är att den är tillräckligt tung och tillräckligt byggd för sin placering, för att ligga på sin plats, men samtidigt enkel och tillräckligt lätt för att lyfta ur utifall det behövs..*
[Taget 10606]*..och så här blev slutresultatet. Diskret, tar ingen plats och..faktiskt rätt snyggt då det är dioder i slutsteget som lyser blått..*
[Taget 100702]*..och så länge satt extraljusen på. Nya skall på, men då blir det light-on-båge som enkelt monteras/demonteras..egentillverkade nät vid dimljusen kan även noteras på denna bild..*
[Tagen 100708]*..grannen smuttar på öl och löder om min ABS&TRACS-box..jodå det funkade det också..*
[Taget 100710]*..och så blev det 5-wattsbelysning upptill i bakljusen..*
Vad som kommer:----------------
[ ] Ej införskaffat
[/] Införskaffat men ej monterat
[X] Köpt, monterat och klart
Gjort/skall göras:---------------------
[/] Dioder i instrumenten
[/] Strömställarna vid ratten (plus tändningslåset)
[X] Strömställarna till mittendelen (AC, fläktar,sätesvärmarna)
[/] Instrumenthuset
[ ] Dörrknapparna
[/] Sänkningssats från chassit.se (bak)
[ ] Avgassystemet (ev bygga egna dubbla pipor bak)
[ ] Ny kofångare fram (R eller orginal. Vägrar nåt annat. Punkt!)
[ ] Fixa problemet med ena bakdörren (centrallåset låser inte upp dörren)
[ ] Fixa tanklockeluckan. (Låser inte upp med knappen i dörren)
[ ] Göra om toningen på rutorna (riktigt den här gången)
[ ] Montera mätarhållaren igen i A-stolpen
[ ] Hänga upp motorvärmarkabeln
[ ] Ny Lucka till armstödsfacket
[/] Silikonslangar
[/] Nya Tryckslangar
[/] Polera/lacka om/bygga nya tryckrör
Mer kommer säkert sen på listan.
Tips och råd är välkomna för övrigt