Volvo 945 ltt t-kors dåligt för motorn?

olsson_forlife
19 augusti 2010 · 51 Inlägg

vilket bonna trim, hade gjort så här med min 740i om jag ville köra med den en dag sen skrota den.
Förmodligen är det spikningar du hör/märker. Motorn får för mycket ladd och för lite soppa!
Finns ju en bra anledning till att bilen gå dåligt org. sönderkörd!
Sätt tillbaka org slagen om du inte vill cykla till jobbet imon:P

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
Dirtydirt
19 augusti 2010 · 10 Inlägg

olsson_forlife skrev:
vilket bonna trim, hade gjort så här med min 740i om jag ville köra med den en dag sen skrota den.
Förmodligen är det spikningar du hör/märker. Motorn får för mycket ladd och för lite soppa!
Finns ju en bra anledning till att bilen gå dåligt org. sönderkörd!
Sätt tillbaka org slagen om du inte vill cykla till jobbet imon:P

Sen när går en 940 LTT bra original? 135hk eller något sånt är det. Den går iaf lika bra som en 850 med 140hk motorn original men det är ju ingenting jämfört med hur bra den går just nu vid 60-70% gas. Allting är relativt.

Bilen är körd väldigt lugnt på enbart lägre varv och spikningarna jag beskriver har enbart inträffat några få gånger då varken jag eller pappa någonsin ger så mycket gas längre(slutade efter vi upptäckte det). Bilen har rullat 5000 Mil så här och funkar fortfarande bra, så du överdriver rejält. Men det är klart att det inte är bra långsiktigt, och tidigare har den rullat minst 5000 mil till med ett annat t-kors troligtvis har den rullat över 15000mil med ett t-kors installerat. Knappast så den rasar efter en dag som du verkar tro.

olsson_forlife
19 augusti 2010 · 51 Inlägg

Om ni bara kör lungt med den så varför lura WG då?
Fixa ett chip och en laddtrycksmätare. problemet löst smile

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
DNSFY Volvonörd
19 augusti 2010 · 121 Inlägg

Som alla skriver så behöver du ett bränslechip till att börja med innan du ens höjjer laddtrycket på något vis. En laddtrycksmätare är också att föredra så du vet vad du håller på med när du höjjer laddet senare. Finns på biltema för en billig slant.

Visst kan det fungera bra om du håller dig under 0.5 bars ladd. Men LTT är inte gjord för det original.
Boxen som ska chippas hittar du på höger sida vid fötterna på passagerarsidan. Det är en plastkåpa dör som du tar bort och sedan ser du boxen. Kolla vad det står för numer på boxen och ange dessa när du ska köpa/beställa ett bränslechip. Bränslechip hittar du på bsr.se (dyrt!), http://www.vikingchip.com (prisvärt). Finns även annonser på blocket med chip osv.

EFTER att du har monterat in ett bränslechip så  kan du höjja laddtrycket. MAX 0,9 bar. Annars finns det risk att bilen "hackar" sådär som den gör nu igen. "Hacket" som uppstår är när kknacksensorn känner av att motorn knackar (är påväg att spika eller spikar) och stänger då av tändningen/bränsletillförseln (osäker där) en kort stund för att skydda motorn.

För att höjja laddtrycket EFTER att du chippat så finns det två alternativ.
1. Du höjjer med T-kors eller en såkallad pysventil. Pysventil finns att köpa på turbocenter i sthlm eller på diverse bilsidor med trim. tex  http://www.xtremt.se/?artnr=300599&cat_id=1249

2. Det andra alternativet som du eventuellt måste handla för LTT trycklockan är såpass svag original är en förstärkt trycklocka som går att ställa mellan 0.6-1.2 bar. Den billigaste trycklockan jag har hittat hitills är på http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka då måste du även ha ett fäste som finns på http://www.turbomeck.se/faste-rostrfitt

Lycka till och jag rekomenderar att ta bort t-korset och stå ut med att bilen är slö tills du har fått tag i dessa grejjer. Det går att mixtra med t-korset. Om vi säger att ett T-kors har ju tre vägar att gå. Om du sätter det så att det är raka vägen för luften att gå till kompressorhuset så brukar det skenladda. om du däremot sätter t-korset så att luften bryts igenom det så brukar man ladda mindre. Och så olika längd på slangar osv. Går som sagt att mixtra ihop det där.

MEN BRÄNSLECHIP FÖRST!

Senast redigerat av Denesfay (19 augusti 2010)

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Bret
19 augusti 2010 · 53 Inlägg

När jag köpte min 945 ltt, som f.ö knappast är ungdomskörd nån gång, var den orginal förutom just ett t-kors. Uppskattar att den laddade 0.5-0.6 kanske, var ingen stor läcka.

Det första jag gjorde var att sätta dit en hel slang, sen beställde jag ett ecomax chip från Viking
och sist men inte minst en bsr tryckklocka + laddtrycksmätare.


Detta kosta mig ca 2500:- men bilen går ruskigt fint nu. Laddar 0.9. Precis lagom.
Och den har gått 35k mil, då räcker det "trimmet" på en drag/pendlar bil.

Nu ska tilläggas att den körs relativt lugnt.

epapower
19 augusti 2010 · 593 Inlägg

Gör som ja sagt tidigare, kostar runt 2000-2500kr inkl. bränslechipp, och du blir garanterat nöjd. Pysventiler, t-kors och liknande skit fungera INTE på en 940 LTT då tryckklockan endast behöver ca 0,25bar för att öppna= MKT svag fjäder, pyser du då upp laddet då så får du det svajiga laddtrycket och risken för skenladd ökar.

Därav kan man istället ha en kraftigare klocka på 1,0bar alt. o,8 bar och pysa upp resten. För då har du säkerheten av den "starkare" fjädern och då får du inte svajigt ladd som kan skena iväg.

Har hållt på och exprimenterat med dessa motorer i över 5 år nu och provat det mnesta så ja vet vad ja pratar om...

mvh

Senast redigerat av epapower (19 augusti 2010)

DNSFY Volvonörd
21 augusti 2010 · 121 Inlägg

epapower skrev:
Gör som ja sagt tidigare, kostar runt 2000-2500kr inkl. bränslechipp, och du blir garanterat nöjd. Pysventiler, t-kors och liknande skit fungera INTE på en 940 LTT då tryckklockan endast behöver ca 0,25bar för att öppna= MKT svag fjäder, pyser du då upp laddet då så får du det svajiga laddtrycket och risken för skenladd ökar.

Därav kan man istället ha en kraftigare klocka på 1,0bar alt. o,8 bar och pysa upp resten. För då har du säkerheten av den "starkare" fjädern och då får du inte svajigt ladd som kan skena iväg.

Har hållt på och exprimenterat med dessa motorer i över 5 år nu och provat det mnesta så ja vet vad ja pratar om...

mvh

Precis. Så har jag nyligen gjort när jag monterade en LTT turbo. Jag pyste upp laddet först med originalklocka. Då "peakade"  laddet 0,4 bar innan det lade sig stabilt på 0,9. Jag var då alltså uppe i 1,3 bar. Inte så bra för motorn!

Så jag byggde om en trycklocka från en 15G turbo. Denna är nu monterad och ställd på 0,7 bar och resterande är pyst med en pysventil från turbocenter liknande den som jag länkade till tidigare. Nu laddar bilen 0,95 bar och "peakar" 1 bar precis. Funkar alldeles utmärkt.

Ställer man in klockan på 1 bar utan pysventilen så är laddtrycket sjukt segt. Då blir det fullt ladd vid 3800 varv= inge kul. Nu är det fullt redan vid 2000 varv ca.

Så nu har du nått att gå efter på din fars 940 dirtydirt! Kör på!

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

Denesfay skrev:

epapower skrev:
Gör som ja sagt tidigare, kostar runt 2000-2500kr inkl. bränslechipp, och du blir garanterat nöjd. Pysventiler, t-kors och liknande skit fungera INTE på en 940 LTT då tryckklockan endast behöver ca 0,25bar för att öppna= MKT svag fjäder, pyser du då upp laddet då så får du det svajiga laddtrycket och risken för skenladd ökar.

Därav kan man istället ha en kraftigare klocka på 1,0bar alt. o,8 bar och pysa upp resten. För då har du säkerheten av den "starkare" fjädern och då får du inte svajigt ladd som kan skena iväg.

Har hållt på och exprimenterat med dessa motorer i över 5 år nu och provat det mnesta så ja vet vad ja pratar om...

mvh

Precis. Så har jag nyligen gjort när jag monterade en LTT turbo. Jag pyste upp laddet först med originalklocka. Då "peakade"  laddet 0,4 bar innan det lade sig stabilt på 0,9. Jag var då alltså uppe i 1,3 bar. Inte så bra för motorn!

Så jag byggde om en trycklocka från en 15G turbo. Denna är nu monterad och ställd på 0,7 bar och resterande är pyst med en pysventil från turbocenter liknande den som jag länkade till tidigare. Nu laddar bilen 0,95 bar och "peakar" 1 bar precis. Funkar alldeles utmärkt.

Ställer man in klockan på 1 bar utan pysventilen så är laddtrycket sjukt segt. Då blir det fullt ladd vid 3800 varv= inge kul. Nu är det fullt redan vid 2000 varv ca.

Så nu har du nått att gå efter på din fars 940 dirtydirt! Kör på!

Och du kör också utan chip?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
epapower
21 augusti 2010 · 593 Inlägg

discokapten skrev:

Denesfay skrev:

epapower skrev:
Gör som ja sagt tidigare, kostar runt 2000-2500kr inkl. bränslechipp, och du blir garanterat nöjd. Pysventiler, t-kors och liknande skit fungera INTE på en 940 LTT då tryckklockan endast behöver ca 0,25bar för att öppna= MKT svag fjäder, pyser du då upp laddet då så får du det svajiga laddtrycket och risken för skenladd ökar.

Därav kan man istället ha en kraftigare klocka på 1,0bar alt. o,8 bar och pysa upp resten. För då har du säkerheten av den "starkare" fjädern och då får du inte svajigt ladd som kan skena iväg.

Har hållt på och exprimenterat med dessa motorer i över 5 år nu och provat det mnesta så ja vet vad ja pratar om...

mvh

Precis. Så har jag nyligen gjort när jag monterade en LTT turbo. Jag pyste upp laddet först med originalklocka. Då "peakade"  laddet 0,4 bar innan det lade sig stabilt på 0,9. Jag var då alltså uppe i 1,3 bar. Inte så bra för motorn!

Så jag byggde om en trycklocka från en 15G turbo. Denna är nu monterad och ställd på 0,7 bar och resterande är pyst med en pysventil från turbocenter liknande den som jag länkade till tidigare. Nu laddar bilen 0,95 bar och "peakar" 1 bar precis. Funkar alldeles utmärkt.

Ställer man in klockan på 1 bar utan pysventilen så är laddtrycket sjukt segt. Då blir det fullt ladd vid 3800 varv= inge kul. Nu är det fullt redan vid 2000 varv ca.

Så nu har du nått att gå efter på din fars 940 dirtydirt! Kör på!

Och du kör också utan chip?

Nej, han lär inte köra utan bränslechip smile

DNSFY Volvonörd
21 augusti 2010 · 121 Inlägg

discokapten skrev:

Denesfay skrev:

epapower skrev:
Gör som ja sagt tidigare, kostar runt 2000-2500kr inkl. bränslechipp, och du blir garanterat nöjd. Pysventiler, t-kors och liknande skit fungera INTE på en 940 LTT då tryckklockan endast behöver ca 0,25bar för att öppna= MKT svag fjäder, pyser du då upp laddet då så får du det svajiga laddtrycket och risken för skenladd ökar.

Därav kan man istället ha en kraftigare klocka på 1,0bar alt. o,8 bar och pysa upp resten. För då har du säkerheten av den "starkare" fjädern och då får du inte svajigt ladd som kan skena iväg.

Har hållt på och exprimenterat med dessa motorer i över 5 år nu och provat det mnesta så ja vet vad ja pratar om...

mvh

Precis. Så har jag nyligen gjort när jag monterade en LTT turbo. Jag pyste upp laddet först med originalklocka. Då "peakade"  laddet 0,4 bar innan det lade sig stabilt på 0,9. Jag var då alltså uppe i 1,3 bar. Inte så bra för motorn!

Så jag byggde om en trycklocka från en 15G turbo. Denna är nu monterad och ställd på 0,7 bar och resterande är pyst med en pysventil från turbocenter liknande den som jag länkade till tidigare. Nu laddar bilen 0,95 bar och "peakar" 1 bar precis. Funkar alldeles utmärkt.

Ställer man in klockan på 1 bar utan pysventilen så är laddtrycket sjukt segt. Då blir det fullt ladd vid 3800 varv= inge kul. Nu är det fullt redan vid 2000 varv ca.

Så nu har du nått att gå efter på din fars 940 dirtydirt! Kör på!

Och du kör också utan chip?

Självklart inte! Jag har bränslechip installerat.

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Bret
21 augusti 2010 · 53 Inlägg

Som jag skrivit också, bränslechip och en tryckklocka, det e allt som behövs för att man ska ladda 0.9 SÄKERT och bilen går 10 ggr bättre än orginal. Stabilare lär det knappast bli heller.

johan9860
7 april 2014 · 1 Inlägg

klart de går me t-kors! den får bara för lite soppa, ett fint bränslechip så ska du få se på grejer! smile

Alla kungar bär inte krona
BMW e30 318i "Ninja" (1987)
turbodeath
7 april 2014 · 2 452 Inlägg

skippa pysventil,köp ett riktigt chip o en bra tryckklocka så slipper du problem ...

döden kommer tillbaka
_XeoN_ Drive It Like You Hate It
7 april 2014 · 334 Inlägg

Snacka om trådlyft;-)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
-fredrik
8 april 2014 · 60 Inlägg

undra om han fått i nått chip på 4 år eller rasa motorn? big_smile

BMW 740 IA (1995)
Volvo 245 (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
8 april 2014 · 26 149 Inlägg

-fredrik skrev:
undra om han fått i nått chip på 4 år eller rasa motorn? big_smile

Jag sätter min gissning på att TS inte lyssnade på någon i forumet, utan tänkte "äh, det funkar ändå"..och en vacker morgon så spikade motorn en sista gång och startade inte mer..

Senast redigerat av Mack (8 april 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jonTe
8 april 2014 · 5 710 Inlägg

Mack skrev:

-fredrik skrev:
undra om han fått i nått chip på 4 år eller rasa motorn? big_smile

Jag sätter min gissning på att TS inte lyssnade på någon i forumet, utan tänkte "äh, det funkar ändå"..och en vacker morgon så spikade motorn en sista gång och startade inte mer..

Tror jag med....kanske inte att den spikade sönder men att han fick det att funka utan fuel cut med en längre slang på t-korset. Han har inte varit inloggad på 3,5 år så vi kanske aldrig får veta...smile

MVH Jonas
..............
Berglund_89
3 november 2017 · 1 476 Inlägg

Kör väl ett trådlyft här igen.. ehrm.

Jag har en FTT, vad händer om jag monterar T-kors? Är det ens värt? smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang