Trimma snikbilar?

beemern .......
13 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Jag har aldrig påvisat att dina spridare inte klarar 10hk mer. Men själv skulle jag aldig utsätta en ny motor för det du beskriver. om ett chip höjer laddet 100% så måste ju spridarna ge 100% mer!? Vad tror du att du har för storlek på dina spridare da? Tala aldrig om för en annan människa vad han kan eller inte kan för då är du ute och cyklar.

har inte läst igenom exakt allt me detta tjaffs om spridare men dom klarar ju en hel del mer än orginal, vet de att de finns snik turbokov 320 som kör på 220hk me orginalspridare och dom har 130hk orginal. och en 325 på 170orginal har ja sett me org spridare och nästan 250hk...

Snoppen
13 oktober 2007 · 543 Inlägg

precision skrev:
kostar de så smakar de ,. men de är inte konstigt att folk under om de går twx att trimma deras volvo 240gl till 300hk eftersom de finns folk som har pengar och gör sådant . så förstår välö inte alla att de kostar fliss att trimma\turbokonvertera .

jag o en polare gjorde en snik konvertering på hans 325i de gick på närmare 20 000kr för att få 60-70hk max

smakar det så kostar det..

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

När man snikkoverterar 320 och 325 så brukar man använda 535 LMM och spridare annars går det inte så bra kan man säga.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
beemern .......
13 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

BMWKimmo skrev:
När man snikkoverterar 320 och 325 så brukar man använda 535 LMM och spridare annars går det inte så bra kan man säga.

nejnej, har läst de på autopower nånstanns också, att orginalspridarna på tex en 320 hänger me till precis över 200-210hk men sen är de verkligen stopp, då klarar dom inge mer, samma gäller 325...

beemern .......
13 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

Snoppen skrev:

precision skrev:
kostar de så smakar de ,. men de är inte konstigt att folk under om de går twx att trimma deras volvo 240gl till 300hk eftersom de finns folk som har pengar och gör sådant . så förstår välö inte alla att de kostar fliss att trimma\turbokonvertera .

jag o en polare gjorde en snik konvertering på hans 325i de gick på närmare 20 000kr för att få 60-70hk max

smakar det så kostar det..

haha då har han ju knappast byggt så mycke snik, finns ju dom som turbokonv för under 6-7000kr så då måste han ha varit ganska så seriös ändå när han gjorde de...

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja där går väll gränsen. Dom flödar nog runt 200cc/min

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Jimm
13 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Hardjim: Större spridare försämrar aldrig. Därimot om man höjer bränsletrycket. Sridare på över 300cc brukar dessutom vara luftomstömda.

Det jag menade va ju att org bilar inte ofta har dubbelt så stora spridare som dem behöver. Jag har hört att om man har alldeles förstora spridare så kan det blir svårt att få en perfekt förbränning eftersom spridartiderna blir så väldans korta. Och jag snackar iofs endast om seriösa byggen och dem brukar ligga max 20% över hk med sin spridarstorlek.
ex, en v6 med 300hk har 360cc, en 600hk = 720cc osv.
Visst jag kan säkert smäcka dit 1000cc spridare på min bil, men dem på 3000klubben sade att det är bättre med 550cc. Hade det inte vart det så hade ju alla som trimmar smäckt dit dem största spridarna som finns, för priset skiljer ju knappt ens.

MVH

mebben Troligen galen...
13 oktober 2007 · 567 Inlägg

Hardjim skrev:

BMWKimmo skrev:
Hardjim: Större spridare försämrar aldrig. Därimot om man höjer bränsletrycket. Sridare på över 300cc brukar dessutom vara luftomstömda.

Det jag menade va ju att org bilar inte ofta har dubbelt så stora spridare som dem behöver. Jag har hört att om man har alldeles förstora spridare så kan det blir svårt att få en perfekt förbränning eftersom spridartiderna blir så väldans korta. Och jag snackar iofs endast om seriösa byggen och dem brukar ligga max 20% över hk med sin spridarstorlek.
ex, en v6 med 300hk har 360cc, en 600hk = 720cc osv.
Visst jag kan säkert smäcka dit 1000cc spridare på min bil, men dem på 3000klubben sade att det är bättre med 550cc. Hade det inte vart det så hade ju alla som trimmar smäckt dit dem största spridarna som finns, för priset skiljer ju knappt ens.

MVH

På del och fullast är det inga större problem att få motorn att gå bra, trots stora spridare.

Det största problemet om du har för stora spridare är att det är svårt att få till tomgången.
Lite som att försöka fylla ett snappsglas med en brandslang...

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Mebb: Helt korrekt.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
MeloveGolf Vw trimmare
13 oktober 2007 · 2 995 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Antar att du har 370cc spridare i den. Just den håller ju sig innom marginalen med dom spridarna men det är på gränsen. Men som du snackar om att man fördubblar laddet så är det kört. 370cc spridare i en femma klarar 308hk.

Sen beror det på vid vilket tryck spridarna ger 370cc...

mina: 630cc@3bar 720cc@4bar

och vad jag förstår så har en t5 240-250hk orginal? då är det alltså terotiskt möjligt att chippa den 50hk innan spridarna bottnar vid orginal tryck...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
loffe007
13 oktober 2007 · 905 Inlägg

hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Ja och 1440cc vid 8 bar. Men spridarbilden blir inte så bra om man höjer trycket mer än vad spridarna är gjorda för. Tat man reda på hur stora spridarna är så vet man vilken effekt dom klarar av. Det finns en enkel form för att räkna ut det

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Eisenhut
13 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Hardjim skrev:

BMWKimmo skrev:
Hardjim: Större spridare försämrar aldrig. Därimot om man höjer bränsletrycket. Sridare på över 300cc brukar dessutom vara luftomstömda.

Det jag menade va ju att org bilar inte ofta har dubbelt så stora spridare som dem behöver. Jag har hört att om man har alldeles förstora spridare så kan det blir svårt att få en perfekt förbränning eftersom spridartiderna blir så väldans korta. Och jag snackar iofs endast om seriösa byggen och dem brukar ligga max 20% över hk med sin spridarstorlek.
ex, en v6 med 300hk har 360cc, en 600hk = 720cc osv.
Visst jag kan säkert smäcka dit 1000cc spridare på min bil, men dem på 3000klubben sade att det är bättre med 550cc. Hade det inte vart det så hade ju alla som trimmar smäckt dit dem största spridarna som finns, för priset skiljer ju knappt ens.

MVH

Exakt. Med för stort flöde på spridarna så får dom problem att få jämn reglering om du bara ska ligga på en 30-40% av kapaciteten. Detta medför orolig gång mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
NiV3Rt
13 oktober 2007 · 371 Inlägg

Jag köpte en snikbil för att få "låg" försäkring. Nu har jag dock turbo så jag kanske inte har i denna tråden att göra :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Turbo har väll absolut här att göra..

Senast redigerat av BMWKimmo (13 oktober 2007)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
loffe007
13 oktober 2007 · 905 Inlägg

vad det handlar om är väl att ta ut så mycket effekt som möjligt ur en bil där effekten inte skulle räcka att köra om en åsnekärra med. att turbokonvertera är ett bra sätt att ta ut mycket effekt ur en liten motor. att chippa en 80hästars golf anser inte jag höra hit dels för att effekten du får ut är skämmig och för att vem fan gör sånna chip?

BMWKimmo Mekaniker
13 oktober 2007 · 472 Inlägg

Finns säkert någon som roar sig med sånt. Finns även mindre seriösa företag och privatpresoner som köper styrboxar på nätet eller skroten sen tar dom orginalchippen, sätter en dekal på dom och säljer dom dyrt som trimchip.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Daaze Rent A Retard !
13 oktober 2007 · 674 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Finns säkert någon som roar sig med sånt. Finns även mindre seriösa företag och privatpresoner som köper styrboxar på nätet eller skroten sen tar dom orginalchippen, sätter en dekal på dom och säljer dom dyrt som trimchip.

skrämmande !! nu tänker jag aldrig "chippa" min bil mer tongue yikes

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
NiV3Rt
13 oktober 2007 · 371 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Turbo har väll absolut här att göra..

Beror på hur man ser det. Är ju lite skillnad på att lägga några enstaka tusingar på en ny programvara och att trimma en sugmotor.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Turbovin Turbo lover
13 oktober 2007 · 555 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Ja men saab är ju flygplansmotorer. Det är bara att trimma hur mycket som hälst utan att byta någon ting. Ärligt. Tror du verkligen att det blir 270HK? Du verkar tro att saab står över allt och ingen har gjort en sådan bra bil/motor någonsin som saab alltid gör.

Faktum är att 2.3LTT är helt identisk med fulltrycksmotorn förutom att till det yttre är det en annan styrbox och ibland ingen magnetventil. Det sitter precis samma spridare som flödar 352cc/min och de räcker utan tvekan till 270hk som steg 3 boxar brukar ge, som kräver 3" förstås. Men det är ju långt ifrån alla som bygger såna lättrycksmotorer som är identiska med de kraftigare, inte ens Saab gör det numera.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang