Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
  • 235 Följare
  • 502 196 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2017
Tuggummimannen Taggad
24 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Update 24 jan

Jaha, eftersom jag fick så pass fina kommentarer efter den senaste updaten så blev jag så taggad att jag stack ner till verkstan en stund ikväll, trots tre lektioner, innebandyträning och deltidsjobb tidigare under dagen.

Fräste klart sätena på insug:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-2a7418ec38f5d57e3748ec2519378aa0.jpg

Vände på toppen i stativet och knäppte ett par bilder på insugskanalerna från insugssidan, det är inte mycket som stoppar flödet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-26d58668d18632b04498827935773df2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-712b4d28e6ea8bec78235e7a8b8337dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7cefbdca4486a66ef3e609c57ce39fa2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1173cc15b7210d693d6d010b49b561dc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-99e578e05d4617a47615b9570bad63d9.jpg

Började fräsa avgas, innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e31a3d036916195b73f96c848d0da3c5.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c55b6819186fc0b107966b56106b6595.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-015d423fb741283f01bf85aa528039af.jpg


Allt för ikväll!

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
24 januari 2013 · 1 507 Inlägg

CHEEVA skrev:
ser jävligt bra rent ut sagt !!

vad använder du när du fräser sätena `? har letat lite efter en begagnad mira själv men det är som att leta efter en nål i en höstack

Ääh, det är nå gammelt skrot som står nere hos morbror, jag hjälper han med lite grejer mot att jag får låna hans maskiner, jävligt najs deal för mig som är så bilkåt smile Den är handdriven är allt jag vet tongue

zemet skrev:
Fint bearbetad topp:) Ungefär hur mkt extra effekt tror du detta har gett?

Jag skulle vilja se dig byta till en 4L motor istället och ge den samma kärlek:)

Tack! Vet inte riktigt. Har läst om folk som endast bytt till 254 graders dr schrick-kammar och ett chipp optimerat för 98 oktan och bänkat mellan 165 och 170 hk i motorn. Jag kommer köra med 268 graders kammar, 98 oktan, 7500rpm och denna topp, så hoppas väl på minst 170 hk. Vet att det är sjukt svårt att komma över 100hk/l utan hk-kolvar... Får se om man har pengar över till bänkning sen, skulle vara kul att se smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
25 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Update 25 jan

Har fortsatt med toppen. Slipade in ventilerna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7bed69837de145f95f9e661bb35b02d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-6ea23d2405adf596d7a5b702490085cf.jpg

Sen skulle jag plana den när jag höll på att begå dagens dumhet/klantighet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ba84005b6678f322d1a29c0f898e8567.jpg

Men kom på i tid att jag måste ha på bröstkåpan, den måste ju också planas givetvis, annars blir det fel!
Här saknas något:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1bc2c7d7839e24f38ddce8472fb389ab.jpg

Såja:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8e0e25883ea0ca2fc1570827e499e50a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1e67d2ed1bebea1d4ea268bcc2248e42.jpg
Tog 0,55mm...

Slipade ner den sista lilla kanten som är i förbränningsutrymmet och gradade av resten av kanterna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-3237f307748494849e71339ed79388fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-96d0739f851708485541830c2ee527a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-712c6f04b3b0a43c7ecc1facd9c71178.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-f1296d53629ca606b428efa94659fa61.jpg

Har även slipat ner kanten som blev efter att jag fräste sätena på insug smile
Det börjar arta sig!

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
26 januari 2013 · 1 507 Inlägg

aeriksson skrev:
Grymt jobbat tuggummi!!

//ae

-Westerlund- skrev:
Vackert big_smile

Tack gubbar! Kul att få ge motorbilderna den kvalité de förtjänar smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
26 januari 2013 · 1 507 Inlägg

opela skrev:
står säkert nånstans, men är de en e30 eller e36a m42an ska i ? smile

Den ska ner i den här gamle häcken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b7e4a9a39ceb3c531d8f5f36d2ada280.jpg
Sitter nå skruttiga coilovers fram och tror jag har några gamla sänkfjädrar till den bak som får duga i sommar, sen ska allt uppgraderas allteftersom - bussningar, bromsar, lätta, ev. plastrutor, bra coilovers, annan bakvagn, halvbur/helbur, turbomotor mm. mm.

Kommer ha den här motorn så jag har något att åka bana med tills min turbomotor är klar smile

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (26 januari 2013)

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
26 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Djo skrev:
Fint gjort smile

Tack! smile

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
28 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Update 28 jan

Har schimsat på ventilfjädrarna och plockat ihop toppen.
Blev bara mobilbilder den här gången tyvärr...

Mäter och räknar lite på hur mycket som går att schimsa på original ventilfjädrar och kom fram till att 1,5mm blir lagom, då finns 1mm kvar att komprimera fjädern om jag har 10,5mm lyft på kammarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ec3814b6d9f27e785ce4bf90bfc96c10.jpg

Hittade 1,5mm schims i en låda, fast de var 0,5mm för trånga. Slipade lite så gick de på sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b46011c3209d3fcb33dd7436d5e431e6.jpg

Så sitter de:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-91b1355872109dbc158d068667d483c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d73ccb8b4adb6b240bfae37407e10e7d.jpg

Plockar ihop toppen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-3a493edfa4b078e2b063efddc74888fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-cf66ce645a6d96763eb90ff5d6826bda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-450479fc20a26401f3370b724f8ab99f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a1d9de3e27e27782168f69a28f663f2b.jpg

Kamaxelhusen fick smaka på mysbadet innan de ska iväg för modifiering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7398e7bfa536789ddc129a02b9631627.jpg

Såhär kommer tryckarna göras om till mekaniska (morbrors påhitt), oljetilförseln på tryckaren kommer att svetsas igen och ett dräneringshål kommer att borras, den mekaniska insatsen är i 12:9-stål och kommer att slipas ner till rätt ventilspel:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a9fa6bc7e76b42c9fbd637b758660667.jpg

smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
28 januari 2013 · 1 507 Inlägg

Gjorde om förstasidan lite så man hittar lite bättre i tråden nu när den börjar bli lite längre smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
28 januari 2013 · 1 507 Inlägg

BKRacing skrev:
Jag vill oxå ha mekaniska tryckare sad

Det är göttans när man ska varva lite med stygga kammar smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
29 januari 2013 · 1 507 Inlägg

TimF skrev:
Härlig tråd! följs med spänning smile

Kul! Välkommen! smile

Kalasgasarn skrev:
ser skit schysst ut! smile dom egna modifieringarna är dom bästa modifieringarna! wink

Ja om de funkar! Det återstår att se tongue

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
6 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Kammarna är härmed omslipade smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
9 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Liten update 9 feb

Har haft mycket annat för mig ett tag nu, så det går lite segt... Kamaxlarna är somsagt omslipade:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a6508bac1258e7a2dc0c9b9b97bd6bc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5a5fc54027bd00757cb1ede8e2d32a14.jpg
Blev 268 grader duration och 10,6mm lyft. Original är det 242 grader duration och 9,68mm lyft har jag för mig.

Har även tagit isär och tvättat resten av tryckarna inför konvertering till mekaniska:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-aa1b1f0738f824b806df6e859a41b562.jpg
En tryckare har smitit i förväg...

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (10 februari 2013)

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
20 februari 2013 · 1 507 Inlägg

smakkadoni skrev:
Riktigt grymt och kommer följas då jag själv har en m42 motor jag skruvar med och som inte ska gå med turbo denna sommar. smile

Och angående den andra packningen till tråget så kan man dela tråget i 2 delar om motorn kommer ifrån en e30!

Kul! Då har jag någon jag kan fråga om jag undrar något wink
Ok, då vet jag, tack för infon!

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
22 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Update 22 feb!

Väntar på mina kambryggor och tryckare. Gick ut i garaget för att se vad jag skulle kunna göra. Kom på att jag måste göra en lösning för hur oljetrycks- och oljetempsgivarna ska kopplas in. Åkte till Hydroscand i högdalen och handlade lite delar (kostade fläsk) och började pussla.

Hjärncellen fick jobba lite... Tillslut blev det såhär, provmonterat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-122badd3359a861bb8888c78b3060f96.jpg
Fick plocka bort en del grejer för att komma åt att skruva dit det...

Provmonterade insuget för att se om det gick fritt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-318a2a63a7e5f473eb116a966fc37a86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4cc0b0885ebf6a6f8346a2b0014e8607.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8570d31ada684868eabd170c24462581.jpg

Såhär blev det efter åtdragning och tätning med supersilikon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c3928fbd2c2b325daec37236e5c09f5d.jpg
Har hört att oljetrycksklockans tyngd kan göra så allt knäcks om man våldar över curbsen på banan ifall man inte har en slang i mellan motor och klocka, men min verkar ha fått två stödpunkter smile

Ska nog dra nå gummi mellan original oljetrycksgivare och fästet till insuget och nån halvlös slangklämma runt så det inte slår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4b87a4b6b9b2f6108ae4e1318d75c9e6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-43fa26bb1a942fefaf89caa38cc782bf.jpg

Monterade tillbaka lite grejs:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c5aea491ccf222ac38386649c1e6ffc4.jpg

Passade på att byta oljefilter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-9ff2223f5d6bd3208c0a0bce738730fd.jpg

Monterade även min elfläkt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d253df5cce69b728763d443a008d11c5.jpg

En liten fundering: Vem i H-VETE har kommit på en sån briljant idé att man rekommenderas att köpa till en bajsmonteringssats för 70 spänn i torr skitplast som går av för minsta lilla?
Dessutom har man uppfunnit att fläkten ska ha fjädring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-00c5b5c3d749f709f09febd37e3939eb.jpg
Fan vad bra att fläkten studsar omkring när man kör, i kombination med att fästena spricker så fort man tittar på de...

Kattstrypare är det som gäller:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4342722bdd0caf3be4d256c88df0633c.jpg

Slutligen: Den sovande skönheten (liket):
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5ca7c474f39ba81f9c1d7f3e52e001c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ae3644dca34ebc01a73cdc5524e04b2e.jpg

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
22 februari 2013 · 1 507 Inlägg

aeriksson skrev:
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Ja, får se sen när allt annan kommer på plats också smile

Jaså? Menar du till oljetrycksgivaren mot insugsfästet eller fläktfan? smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
22 februari 2013 · 1 507 Inlägg

aeriksson skrev:

Tuggummimannen skrev:

aeriksson skrev:
blev ju kalas passformen där under insuget såg det ut som!

finns ju metallbuntband att dra fast med smile

Ja, får se sen när allt annan kommer på plats också smile

Jaså? Menar du till oljetrycksgivaren mot insugsfästet eller fläktfan? smile

Mvh
/T

Tänkte på oljetrycksgivaren big_smile buntband är perfekt att dra fast med men blir ju rätt varmt där inne vid motorn men då blire ju kalas med metallbuntisar big_smile Finns på biltema har jag för mig smile

Kanske funkar till fläkten också big_smile

Om du ska kolla så buntbanden är av bra kvalite så håller du i änden som inte låsningen sitter i sen snärtar du i låsningen i nån bordsskiva eller nåt. Går spärren sönder är det skit buntband smile

Najs, det visste jag inte smile, tänkte dock köra med en slangklämma där tror jag smile

CHEEVA skrev:
har aldrig förstått det här med omslipning utav kammar ... hur kan man slipa fram högre lyft ? man plockar ju bort material när man slipar

så man måste ju svetsa dit mer ämne, hur håller detta sen ?

Man slipar på undersidan av nocken och "höjer" ventilskaftet lika mycket som man slipat. Eftersom nolläget ligger längre bort ifrån cylindern än innan fast spetsen på nocken är oförändrad så lyfter den mer smile

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (23 februari 2013)

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
24 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Får ofta frågan om hur det går till när man vässar en kamaxel så tänkte försöka mig på en simpel förklaring för de som undrar.

För att få mer i lyft:

Säg att man ska öka lyftet 2mm på en motor med dubbla överliggande kamaxlar och mekaniska tryckare, då slipar man ner bascirkeln 2mm, alltså undersidan på nocken, och låter lyftsidan på nocken vara oförändrad. Man slipar alltså här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bda1dcffaa8616d58a6f007df25e2144.jpg

Efter omslipning kommer tryckaren med största sannolikhet inte nå upp till nockens undersida när kamaxeln är monterad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a30b97f16ce0d4ed595f7b14d013ec1f.jpg

Nästa steg är att schimsa på tryckaren eller ventilskaftet till rätt höjd och rätt ventilspel. Detta kan man göra med t.ex. lashcaps, små "hattar" i stål som man sätter på ventilskaftet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e5af11fb37a02770bb8f42438441eb12.jpg

Högsta punkten på nockens lyftsida är alltså oförändrad. Kammen kommer alltså lyfta lika mycket mer än original som lashcapen är hög:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e01533ebda77b2b90f67adc513d27fad.jpg

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
24 februari 2013 · 1 507 Inlägg

CHEEVA skrev:
bra förklaring smile men hur funkar det när man ändrar durationen ? slipar man då så att man får en "trubbigare" nock och sen slipar man lika mycket på under sidan som man slipat bort på ovansidan ?

sorry för en massa dumma frågor smile

Precis!

Davidniilsson skrev:
eftersom han slipat det så han får högre lyft så blir durationen längre smile

Ja man slipar sällan endast högre lyft, men kände att det blev lättare att förklara så! smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
26 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Update 26 feb

Ja då har man läst sig till att Beemers of Sweden ska hålla till på Mantorp istället för Eskilstuna iår. Min första tanke var att det kanske blir lite tråkigt att åka med 180hk på en så stor bana, men den tanken försvann snabbt. Klart det är roligare alla gånger att åka på en stor riktig bana istället för på Eskilstunas lilla gokartbana tongue

Har iaf skottat fram både coupén och touringen och tagit ur deras boxar. Har nämligen snackat lite med Fekzen om optimering med de motorsetuper jag har på beemrarna smile

328an har man saknat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-47e7ad6a4141402bd682b7515dd4a392.jpg

Das boxar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-311847a5c059042f754afb4366f8784c.jpg
Som det ser ut nu blir båda på 98/99 oktan.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
26 februari 2013 · 1 507 Inlägg

Djo skrev:
Låter trevligt detta smile

Tack! Hoppas det blir lika trevligt som det låter big_smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang