Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Orange_Dragon skrev: Riktigt imponerad över ditt arbete och vilket driv och ork du har. Sjukt bra jobbat. Körningen tyckte jag såg jäkligt bra ut. Ser förbannat roligt ut. Vet du ungefär vad du ligger på för hk? verkar ju släppa rätt fint i bakändan
MVH//Jonas
Jag är fantastiskt impad av mig själv ang drivet ingen aning om hur mycket hästar det kan va faktiskt, men det är jäkligt fint register, den är lättkörd
Marcus_89 skrev: Grymt bra jobbat! Vilken motivation du har Ser grymt kul ut med körningen, bra kört med! Nu blev man ju sugen på att turbokonvertera e34:an igen, hehe
Liket står parkerad fullt fungerande i garaget. Har därför kunnat ägna mig lite åt d24an till min biltransport:
Var tvungen att lyfta toppen likt förbannat för att ungjävlarna på skolan den stått på lyckats pilla ner en mutter i ena cylindern, så motorn gick inte runt hela vägen...
Nåja, ny toppackning och nya toppbultar blev det i varje fall
Oljepickupbygge nr 2, fick givetvis med pickup till ett volvo 240-tråg som har sumpen i bakkant, så fick bygga om så det passar mitt Lt-tråg som har sumpen i framkant:
Helsvetsat
Nu väntar jag på mitt turbokit som ska anlända vecka 32. Kanske kan man provstarta den på pall först?
Update 29 september Tjena! Har inte uppdaterat på ett jädra tag, har faktiskt inte skruvat speciellt mycket. Har mest kört! Och kan meddela att Liket har levererat grymt hela säsongen! Ska försöka få tag på alla videoklipp på Liket och sätta ihop en samlingsvideo för säsongen. Så länge bjuder jag på den sista körningen från iår: Slickskörning på Gatebil som var på mantorp i helgen
Senast redigerat av Tuggummimannen (30 september 2015)
wBes skrev: Bevittnade bygget live, går mycket fint får jag lov å säga. Planer inför nästa säsong?
Jaså! Trevligt! Jag är lite kluven, det som är säkert är; fixa fästen till min splitter Fixa ordentlig bromskylning Svarva framskivorna eftersom de blev skeva efter 4 varv med slicks Hydraulisk handbroms Olje- och filterbyte
Sen är ju det här med motorn, mycket vill ha mer. Den känns driftsäker som den är. Har för tillfället grundladd 0,6 bar vid 3000rpm och max ladd på 1,35 bar strax innan varvstopp på 4an, detta mha elektronisk laddtrycksstyrning. Antingen att man skjutsar på lite mer ladd tidigare, typ så man har 1 bar+ från 3,5krpm, eller en ny maskin helt enkelt? Smidd m42a med större turbo och högre varv kanske? Eller göra som alla andra och bygga klart min smidda m50?
Tiden går fort! Har kört bort Liket till ett parkeringsgarage för tillfället och har gjort plats i mekgaraget åt Olga, min 740 16v som ska rustas upp inför vintern.
Olga drar olja som fasen (ca 1 liter/150 mil) så har beslutat för att lyfta motorn och renovera lite. Och alla vet vi ju var det kommer sluta!
Lite bilder på Liket:
Detta är efter slickskörning på Gatebil Mantorp 28 september:
Varmkörning tidig morgon på Gatebil efter kall natt i lastbilshytt:
Asnöjd med säsongen! Finns somsagt lite börnvideos som jag tänker försöka få tag på!
Sen har jag sålt touringen och handlat en ny brukis! Golf diesel 4wd 6vxl "Goffen":
Har moddat den lite: Nya framskärmar lackat svarta läppen längst ner på fronten i bilens gröna färg 17" fälgar HR sportchassie inkl fjäderben från audi s3 (lite styvare) Fekzen har optimerat programvaran 170hk och 390nm 1,55bar mot original 130hk 310nm 1,3bar snittar 0,63l/mil
Dock bara sänkfjädrar fram på dessa bilder;
Schysst ju!
Sen har det hänt lite med D24an också! Har fått tag i turbogrenrör och en kkk k14 från en d5252t motor! Alltså en turbo från en volvo d5 motor. Dessa turboaggregat är mindre och bättre än d24t turbon (som är från 70-talet). tidigare ladd, mer effekt och underhållsfria (originalturbon behöver renoveras ofta). Lite modd för att få dit det på grenröret:
Kommer funka fint med lite brickor:
Oljeretur fixat ala skottkoppling:
Snart dax att lyfta i maskin i Ltn, så jag kan lyfta ur min b234f ur Olga Jag kan ju inte klaga på att jag inte har att göra hehe
Har börjat lite lätt med Olga. Tankarmaturen rostade sönder i fjol, så har bytt den idag, och laddat batteriet lite. Ska se till att få igång henne innan jag börjar riva, så jag vet att inga nya problem uppkommit under avställningsperioden.
wBes skrev: Vad kör du för motorfästen på Liket? Var ute å gav med min 318 igår slutade med att det klonka till på attackställ i en vänsterkurva och båda motorfästena gick åt helvete, jävligt märkligt att dom gav upp tycker jag..
Jaha, fyfasen! Jag kör originalfästen, org motorkuddar, vlådekuddar och diffbussningar.
wBes skrev: Såja, trevlig update! Måste faktiskt erkänna att rödblockarn är väldigt skonsam för plånboken när det gäller sugtrimning, går att få rätt bra snurr på dom utan att lägga ner enorma summor pengar
Kommer köpa packningar, lager och ringar på folkraceshopen tänkte jag. Sen balanserar jag vevparti och viktar botten och fixar värstingtopp och kammar själv, så blir nog inte så fasligt dyrt! Men en del jobb
Är ganska långt mellan uppdateringarna nuförtiden känner jag! Faktum är att jag har mycket med olika jobb och dittan och dattan nu så det har inte blivit så mycket tid i Garret under senhösten. Men igår och idag blev det en del tid till egna grejer! Fick dessutom hjälp av 2 par händer till så fick mycket gjort
D24an först då:
Behövde få tag i banjobulten som ska håller i oljefilterförflyttaren, fick endast tag i en från en 940 turbo bensin, den passade inte riktigt... 940 över och till min d24 under:
Fick svarva och kapa lite så passade den fint:
Punktade ihop en turboretursmojäng som jag senare fick TIGad;
Såhär blev det när jag monterat ihop det, har dessutom smetat på färg på oljereturen och oljetråget;
Fick massera banjon till oljefilterförflyttaren lite för wastegatens vakuumnippel, tajt!
Insug
Sen kasta vi in d24an i LTn, nästa blir att bygga motorfästen, dit med koppling och låda och koppla el. Men det blir senare i vår eller i början på sommaren:
För nu finns plats i motorstativet åt Olgas b234f 16v!
Hann även slå isär hela apparajset!
Såg faktiskt helt ok ut invändigt, men nu blir det andra bullar!
Vet inte exakt än, men blir nyrenoverad botten, kanske balanserad och viktad, kanske komphöjd. Toppen blir portad och planad och kammarna blir nog 268 graders
challle skrev: Vilka grejer du har tillgång till, ser bra ut!
Tack! Nackdelen blir att man ska ha isär alla biljävlar man får tag i och pilla bara för man kan. Nu står man här med snö upp till knäna och Olgas motor i smådelar... Men blir bra när det är klart