Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Hur har det gått? Kom jag ner till Bimmers of sweden 20-21 maj? Jo det är klart!
Kommer ni ihåg splittern som jag köpte på mig billigt för drygt ett år sen?
Den var det dags att bygga fästen till nu!
Fick hjälp av en grymt duktig polare
Tillbaka i garret efter en helkväll på polarns jobb, blev grymt bra!
Splittern sitter med dessa:
...Och så skjuter man in bakkant på splittern i en av dessa spår på så sätt finns lite justeringsmöjligheter
(Ja, jag har bytt kylare!)
Fixa bromskylning
Nu till hjulen. Ville få tag i färska slicks till iår, men är tydligen hårdvaluta på schyssta 17 tum eftersom i princip hela racingvärlden gått upp på 18 och 19 tum. Så för att få tag i slicks i tid fick jag jaga tag i ett par 18tumsfälgar. Fick tag i dessa, 9,5 tum breda runt om!
Var bara att plocka fram gamle Vinkelharry!
Blev ännu värre passform när slicksen kom på! 250 breda runt om! Wtcc-slicks tillverkade iår.
Väl nere på Bimmers
Efter en provkörning insåg jag att det behövde kapas mer! Bara att fråga runt efter vinkelharry!
Men sen så!! Satan vad det går när däck och bromsar får temperatur alltså! Helt overkligt!
Finns film inifrån blien, ska försöka hinna klippa ihop något!
Håller med om att det är argt när hjulen sticker ut! Men kollar man skärmkanterna på nära håll är det inte vackert, även om biltemas kantlist sitter på och döljer lite. Dessutom sa besiktningsgubben på Mantorp att man egentligen måste ha breddare när hjulen sticker ut så, så får bi ett par när jag har råd!
Btw hittade jag en till bild från bimmers; Mina bc racing type br trackday coilovers är inställda på hårdast, ändå ligger dom i botten i varje kurva! Då fattar man att slicksen bettar hyfsat!
För er som inte kommer orka se hela körningen sen när jag laddat upp den. Detta blev snabbaste varvet, trotts att det är sjukt orent. Dels fegar jag lite på långa rakan (känns inte schysst mot maskineriet att tugga varvstopp på sista växeln) och dels bilar i vägen. Men klockar det till mellan 1,34 och 1,35! Så verkar finnas potetnial att ta sig ner under 1,30 med lite träning!
Luuther skrev: Gick och smygkikade lite på bilen där på natten till lördagen och på lördag eftermiddag någon gång. Den var ju ruskigt fet på nåt vis. Såg att du inte hade fixat skärmbreddare än haha
Kul! Ja den ser riktigt brutal ut med de hjulen! Har faktiskt gjort ett försök att få dit breddade glasfiberskärmar, men de breddade inte tillräckligt så fick köra utan.
fuck_a_duck skrev: tjena har ett smärre problem bygger själv på m42b18 och efter många om och men så fick jag tummen ur att sätta ihop den igen men när jag kollar på ramlagerna så är bara 3 av 5 numrerade så ur ska dom sitta var ett tag sen jag tog isär allt och eftersom det inte var några skador så brydde jag mig inte om att hona upp för lagrena. mvh jesper
Tjena! Har en reservmotor i delar som ligger hos päronen, kikar när jag är där nästa gång!
Känns inte som att jag kan köra så mycket snabbare än kanske 1,29 eller 1,28 med den utväxling jag har (får ju slå av i förtid på långa rakan) och med coiloversen jag har (de ligger i botten i kurvorna). Så nu när man tallat lite på gränsen för timeattack för min budget, så är frågan om man ska kitta om bilen för drifting och pröva det lite mer seriöst istället. Blev ju lite sugen när man va på Gatebil!
Andreas0 skrev: Såg att du körde ecumaster. Vilken app är det du kör på plattan, är det vems display? Får den inte att fungera i våran bil, har provat ändra till olika protokoll men jag får ingen kontakt. Har du haft nå problem eller funkade det direkt?
Japp vems display. Nä, var tvungen att ändra device setting till aim protocol, sen funkade det. Sen givetvis parkoppla enheterna med blåtand. Första gången kan man behöva stå med tändningen på i typ en minut och sen vrida av och på tändningen för att den ska hitta.
Håller på att kitta om Liket för drifting och planerar att prova lite med styrvinkelkitt och hydraulkrycka på driftbash #22 på malmby på lördag 3e september. Ska försöka hinna lägga upp lite bilder imorgon!
Djo skrev: Gött önskar dig lycka till med långa sköna ställ
Tackar!
Körde upp 6 begagnade däck och 2 nya kinadäck, snurrade massor, åkte av 2 gånger, tappade frontläppen, bakstöten flög av första däcksprängningen. SATAN vad roligt jag har haft, nu har man fått mersmak för detta!
Det blev suveränt med extra styrvinkel, aldrig understyrt pga r-däcken fram, hydraulkryckan låste hur fint som helst utan att behöva förlängas, och m42an levererade som vanligt! Man får dock hålla koll på temp och ta kylvarv då och då.
Dannne11 skrev: Fan vad kul! Blev inget av för mig tyvärr... Var uppe och mekade till kl 3 på fredagen. sen blev vi sena på morgonen och efter en sväng till Eskilstuna och regnskurar så kände ingen i sällskapet för att åka....
Men eftersom du var så nöjd så lär du dra dit nästa event också?
Okej! Jag lastade bilen 01:15 natten till lördagen. Det kom en skur innan körningen började, sen var det uppehåll i princip hela dagen.
Ja får se lite, måste plåstra om liket lite först! Haha. Generatorn laddade sämre och sämre under dagen, och bromsvätska färdades långsamt genom systemet från behållaren i motorrummet till behållaren på kryckan tills den svämmade över, så måste dra slang och sätta handbromsens behållare i höjd med den andra.