Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Menmen! Har man sådan tur att det är samma som till m52b28? Samma storlek på ventilerna och båda har 6mm skaft Hoppas det är rätt längd också: Isf har jag 12 stycken ventiler som passar
Nu ska jag upp till norrland en vecka på utbildning, så blir inge meck på en vecka. Håll till godo!
Då var man tillbaka från brandsläckeriet Har pillat lite med m42an:
Fick loss bultjäveln som sitter hårdast i hela motorn med hjälp av min feltemabrännare, dragskaft och lite tur från bilguden:
Fick av tuttkåpan: Resten av styrskenorna såg fina ut
Är tydligen smidd vev original på dessa maskiner :
Det som blir nu är att beställa lite delar: Sotningssats och kompletteringssats Kamkedja Styrskenan mellan kamdreven Ev. ett enkelmassesvänghjul med tillhörande koppling
Sen ska toppen portas och planas, ventiler slipas om, ventilsäten mirafräsas, kamaxlar ska slipas om och kamaxelhusen ska anpassas, kamdreven ska göras ställbara.
Sen är det bara att slänga ihop skiten och ha lite kul på bana nästa säsong!
stojf skrev: tagit mig tiden att läsa igenom hela tråden nu och blir imponerad på folk som dig som har ork att hålla på så här! riktigt roligt! ba kämpa på!
BKRacing skrev: kan det va så att det sitter stödgördel orginal, för då krävs det 2 trågpackningar
Nix det gör det inte . Trågpackningarna är dessutom olika stora och har olika former. Kanske bara behöver ena, vem vet märker det i helgen när det blir meck
Då var man färdig med botten och kan börja med toppen: Kamkedjan:
Packboxen givetvis utbytt:
Byte bakre packbox till veven:
Remhjul:
Har lagt på extra supersilicon i samband med alla packningsbytena:
Tråg: Som ni kanske redan märkt så jobbar jag mycket med begreppet "funktionellt rent" och inte "överjävligt-tramsa-på-hammarlack-på-allt rent". Tyckte det passade bäst så med tanke på motorns ändamål samt vilken jäkla häck den ska ner i.
Servopump:
Botten klar:
Så, nästa grej är att ta itu med toppen så fort det blir ledigt nere i morbrors garage
Update 26 nov Fick tummen ur arslet idag och gick ut och bråka lite med skruttet i regnet. Rev AC:n
Såja:
På varsin sida av motorrummet sitter en sånhär gul larmtramsmojäng:
Om larmet går så går inte startmotorn runt när man vrider på nyckeln... Om man då drar en säkring som sitter under ratten tillhörande larmet/startspärren så går startmotorn runt när man vrider på nyckeln. Någon som vet om man kan plocka bort allt larmtrams och fortfarande starta biljäveln? Det är alltså en 318is från -93.
aeriksson skrev: Är det larmtjaffs dem där orangea ? Har för mig jag funderade vad det var på en kamrats 325a och sedan har jag för mig jag hittade bild på dem på intranätet och stod att det var nån givare till krockkuddarna ? Eller har jag varit ute och supit ?
Ålrajt, så kan det mycket väl vara . Kommer plocka bort sådant sen när det ska i bur. Tack för svar!