Vad är grejen med automat lådor?

-TheMan-
4 september 2010 · 3 Inlägg

Den som köper en sån sportbil skiter fullstäntigt i om man förlorar 30k när man säljer den eller inte...däremot som beg köpare kan det ju vara bra att slippa betala 30k mer.

BOLIN_
4 september 2010 · 2 763 Inlägg

Far min kör en 08 v70 D5, han var helt såld på manuellt växlade bilar. När han skulle beställa D5:an så övertalade jag honom att köpa automat och nu säger han att han aldrig kommer köpa en manuellt växlad bil igen! Varför? Jo han kände att "vafan, växla själv är så jävla onödigt, låt bilen göra det själv!"

Jag kommer också att köra automatare sen men inte i min första bil, men andrabilen kanske kommer ha automat och diesel för det är så jäkla bekvämt och förbrukningen är låg och det finns kraft där när man behöver det smile

Volvo - For Life
Ekis!
4 september 2010 · 1 210 Inlägg

De beror på vad man har för bil enligt mig... en framhjulsdriven med automat.. nej tack!  en bus bil enligt mig ska inte heller ha de... en jänkare Självklart! de är en regel...
Själv har jag köpt mig en bmw 525 touring Automat... Den ska vara min bruks "glidare" mitt komfort åk..

Jag tycker den är kung med automat.. de är långt ifrån en Sport bil.. utan en bra bruks glidar bil.. skönt att åka med den i stan utan att växla en massa...

Senast redigerat av Ekis! (4 september 2010)

volvoentusiasten
4 september 2010 · 4 005 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Hehe... jag hade helst sett att den smäller i 2an vid runt 90-100

4an är duktigt hög, den skulle säkert göra 300 om den hade power till det big_smile

3an är duktig hög. smile Jag har samma låda som dig fast med 204hpn istället.

När man når 192km/h så lägger den i 4ans växel. hehe.

-----

För övrigt... Om nu automater är så kassa och värdelösa, varför sitter det automatlådor i de flesta nya ferraris, lamborghini och Audi A8/S8? Visserligen en form av SMG-låda men ändå!

För normalt bruk så passar automatlåda helt ypperligt, speciellt moderna lådor.

Men som min trögfattade automatlåda i min S90 så har jag bara 4 växlar och ingen intelligens. Dvs om jag ligger i 90, ska bromsa in hårt för att köra igenom en rondell och sedan fortsätta så växlar den upp och tror att vi ska cruisa när jag släpper gasen och ska bromsa lite... Ett problem när jag direkt behöver effekten efter 1sek.
Men en S90 busar man inte med, den glider man runt med i stan eller kör rakt fram på motorvägen med. Finns ingen direkt anledning att ha manuell då.

Så min slutsats är att om man ska ha automat så ska man ha en lite nyare med intelligens och med så många växlar som möjligt, helst så ska man kunna växla manuellt med. Annars kan man lika gärna köra manuell.

Jag tror man ska skilja dels vilka automatlådor man menar. Gamla trötta eller nya moderna? Och dels till vilket ändamål. Racebana, bruksbil, pendlare, köra i stan, köra i köer, blandat osv... Självklart passar inte en 2stegad automatlåda på racingbana likaså en porches manuell låda med bögkoppling (hård) i köer..

LeafBox Lat Perfektionist
4 september 2010 · 6 359 Inlägg

Jag måste hålla med TS, Skulle aaaldrig kunna ha en automatbil.
Det är så tråkigt och fånigt tycker jag.

När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2010 · 1 948 Inlägg

LeafBox skrev:
När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Om du nånsin provat en automat så borde du veta att det faktiskt är du själv som bestämmer, man bestämmer när den växlar ner/upp med gasen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
4 september 2010 · 6 359 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

LeafBox skrev:
När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Om du nånsin provat en automat så borde du veta att det faktiskt är du själv som bestämmer, man bestämmer när den växlar ner/upp med gasen.

Jag har kört automat ganska mkt då tjejens familj har bara automatbilar.
Jag sitter ofta och gapar åt dom när jag kör. Dem gör sällan som jag vill...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2010 · 1 948 Inlägg

Jag kan iaf reglera ganska precis hur den ska växla med gasen. Men det är väl en vanesak antar jag..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
-Michael :-)
4 september 2010 · 367 Inlägg

Har kört automat nu i ~3 veckor och jag har så tråkigt i bilen. Finns ju ingen som helst körglädje =/
Men kickdown känns ju alltid rätt vasst! smile



På firmabilen är det dock skönt med automat iom. att det blir mycket kortkörning och mycket stadskörning.

triplesixer
4 september 2010 · 325 Inlägg

begagnade bilar med automat brukar va i bättre skick än manuella,kostar oftast mindre och 2010 ska man inte behöva växla själv,manuell låda är för pöbeln

Senast redigerat av triplesixer (4 september 2010)

Aerodynamik ...
4 september 2010 · 7 120 Inlägg

Jag skulle aldrig vilja ha automat i t.ex. min 200sx men hade inte suttit fel i en brukis. smile

ekelund88
4 september 2010 · 2 656 Inlägg

LeafBox skrev:

AcesHigh666 skrev:

LeafBox skrev:
När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Om du nånsin provat en automat så borde du veta att det faktiskt är du själv som bestämmer, man bestämmer när den växlar ner/upp med gasen.

Jag har kört automat ganska mkt då tjejens familj har bara automatbilar.
Jag sitter ofta och gapar åt dom när jag kör. Dem gör sällan som jag vill...

då e det nog handhavande

AndyF
4 september 2010 · 27 Inlägg

Brukar störa mig på att det inte går segdra släpvagn med automat, utan den ska hålla på och växla ner när varvtalet sjunker för mycket. Oavsett om nu detta anses vara rätt eller inte så gör bilen en sak som jag inte har bett om, och därmed stör jag mig faktiskt smile

myran Foto/Bilnörd
4 september 2010 · 1 541 Inlägg

Skitskönt med en bra automat som beter sig som den ska.

Därimot en kass automat som inte reagerar vid gaspådrag eller tar år på sig o växla blir man bara förbannad på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
volvoentusiasten
4 september 2010 · 4 005 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag kan iaf reglera ganska precis hur den ska växla med gasen. Men det är väl en vanesak antar jag..

Rätt bra inlägg. Man kör rätt annorlunda med automaten. I början blir det väldigt inneffektivt men efter ett tag så lär man sig hur man ska gasa vid raka vagar, inför svängar osv.

Jag gasade rätt friskt innan jag började att testa att släppa gasen av vana med manuell. smile Nu känns det som om jag bara frirullar hela tiden. smile Att inte ha motorbroms behöver inte betyda negativa saker! Rull rull!

Tyskenracing BE*CE
4 september 2010 · 419 Inlägg

de där med att inte dogsera med automat enog lite bullshit tror inte jag skulle få dra 3-4ton bakom dodgen om lådan inte håller

MVH Tysken

Volvo R racing
volvoentusiasten
4 september 2010 · 4 005 Inlägg

Tyskenracing skrev:
de där med att inte dogsera med automat enog lite bullshit tror inte jag skulle få dra 3-4ton bakom dodgen om lådan inte håller

MVH Tysken

Nä du tänker tvärtom. Självklart får du BOGSERA bilar bakom din automatbil.

Däremot så klarar inte många ÄLDRE automatlådor inte av att frikoppla helt och klarar därför inte av att bli BOGSERAD utan att ta skada. Vissa kan man bogsera 1km i 10km/h. Vissa 3-4km i 20km/h. Vissa ingenting.

Skillnad mellan att bogsera och bli bogserad. smile

Ekis!
4 september 2010 · 1 210 Inlägg

AndyF skrev:
Brukar störa mig på att det inte går segdra släpvagn med automat, utan den ska hålla på och växla ner när varvtalet sjunker för mycket. Oavsett om nu detta anses vara rätt eller inte så gör bilen en sak som jag inte har bett om, och därmed stör jag mig faktiskt smile

Fel att dra ner spaken till manuella läget då??? så växlar den inte upp nå mer

Största felet är oftast handhavande fel.. 
Om jag drar vagn och den växlar hit och dit.. så lägger jag i 4 så växlar den inte upp till 5:an

Vad är de för svårt med de???  lol

Andromeda Rumpmas
4 september 2010 · 3 860 Inlägg

linuslinje skrev:

Tyskenracing skrev:
de där med att inte dogsera med automat enog lite bullshit tror inte jag skulle få dra 3-4ton bakom dodgen om lådan inte håller

MVH Tysken

Nä du tänker tvärtom. Självklart får du BOGSERA bilar bakom din automatbil.

Däremot så klarar inte många ÄLDRE automatlådor inte av att frikoppla helt och klarar därför inte av att bli BOGSERAD utan att ta skada. Vissa kan man bogsera 1km i 10km/h. Vissa 3-4km i 20km/h. Vissa ingenting.

Skillnad mellan att bogsera och bli bogserad. smile

Är det inte mest beroende på att de är oljekylda och oljesmorda, och att oljepumpen bara snurrar när motorn är igång? Bogserar du då med drivhjulen i marken kommer åtminstone några av automatlådans rörliga delar att röra sig med hjulen, samtidigt som smörjningen inte fungerar, vilket ger stort slitage.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mollez28 svarvar slusk
4 september 2010 · 29 Inlägg

Jag tyckte det va helt underbart med automat dom åren man körde taxi iaf.
Hade jag haft manuell vxl låda då efter 12 timmar hade nog fan vänster benet trillat av.

Så jag tycker det va gött med automat i tjänstebilen iaf. En volvo v70

tycker fortfarande om saab!
Carsound.se
Mercedes C200 "farfars bilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang