Audi 200 Turbo Quattro 20v -90 Slutinfo! 24/9 -12

Renovering av Audi 200 Turbo Quattro 20V -90
  • 59 Följare
  • 164 217 Visningar
  • Projektet avslutat 15 december 2012
CarpeDiem German Engineering
17 oktober 2010 · 9 081 Inlägg

zpellmyname skrev:
hur gåre med uppstarten då smile?

Det undrar jag också smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Jippen
18 oktober 2010 · 363 Inlägg

CarpeDiem skrev:

zpellmyname skrev:
hur gåre med uppstarten då smile?

Det undrar jag också smile

Mvh

Kan säga som så här måste få bort lite frågetecken innan smile
T.ex som givarna om dom skulle vara så eller inte

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
zpellmyname
18 oktober 2010 · 21 Inlägg

bara skrika om de är nå delar du saknar då ja ändå måste rensa förråden på lite Audi delar ändå smile

Aquilla
25 oktober 2010 · 299 Inlägg

fina bilar detta! har en pärla själv! hoppas det går bra med den!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Jippen
25 oktober 2010 · 363 Inlägg

Aquilla skrev:
fina bilar detta! har en pärla själv! hoppas det går bra med den!

Tackar big_smile jodå det går bra, men det står lite still just för tillfället

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
quattro
13 november 2010 · 86 Inlägg

Hur går det här då?
Intressant projekt, vilket fynd du gjort du känner inte till fler gamla 200:or som står och bara väntar? smile
Fått ordning på givarna?

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
Jippen
13 november 2010 · 363 Inlägg

quattro skrev:
Hur går det här då?
Intressant projekt, vilket fynd du gjort du känner inte till fler gamla 200:or som står och bara väntar? smile
Fått ordning på givarna?

Jo tack det går sådär med tanke på väder och så eftersom den står ute för tillfället, men har tänkt att göra en del idag för hoppnings vis smile
Haha nja inte för tillfället big_smile
Bra att du sa det! Jag har inte hittat något svar på det, men skulle vart grymt bra om jag får det för lådan ska troligen upp nästa helg (hoppas jag om pappas kompis kan).

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
quattro
13 november 2010 · 86 Inlägg

Vad är det du behöver hjälp med angående givarna, förstod inte riktigt frågan tror jag.

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
Jippen
13 november 2010 · 363 Inlägg

quattro skrev:
Vad är det du behöver hjälp med angående givarna, förstod inte riktigt frågan tror jag.

Hur dom ska sitta på växellådan för det är ju två givare men bara ett hål som jag antar att det ska sitta i...

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
quattro
13 november 2010 · 86 Inlägg

Svaret är att de ska sitta på motorn. Kan försöka ordna en bild och lägga upp.

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
Jippen
13 november 2010 · 363 Inlägg

Så idag har jag fått gjort lite, det är lite saker som kommer före nu saker som skolan och så..hmm

Började med att byta båda yttre damasker fram, men så ville inte knuten glida av så då fick man ta av den innre och trä över till andra sidan wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018159_gkg1du.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018160_66a8mi.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018161_q1noph.jpg
före

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018162_poe476.jpg
efter, men ska göra lite mer borstning

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018165_oyal8x.jpg
färdig!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018168_t0zxma.jpg
så slipper man fett i bagaget

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018169_1mvofa.jpg
Fick flytta bil pga andra projekt wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018170_fqdqfe.jpg
Blev förvånad att den lossa lätt yikes

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018171_9luoml.jpg
andra änden, en snabb lösning av förra ägaren

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018172_lw19zo.jpg
sen kom min kompis

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018174_cz65d2.jpg
nästa uppdrag, kolla att det är inget som stoppar oljan till/från turbon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018177_4w3niy.jpg
så som det ser ut för tillfället...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018179_bd8xta.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018182_yjskd6.jpg
kanske fixar det imorn om jag får tag på rätt verktyg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/146558/1018183_4xkbi3.jpg
yey garage äntligen! big_smile


Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
Jippen
13 november 2010 · 363 Inlägg

quattro skrev:
Svaret är att de ska sitta på motorn. Kan försöka ordna en bild och lägga upp.

Det skulle vart grymt uppskattat!

Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
fredriq Olika
13 november 2010 · 907 Inlägg

Det är bara att dra in centrumbulten på knuten så hoppar knuten av axeln...

Mvh
Fredrik
quattro
13 november 2010 · 86 Inlägg

Jippen skrev:

quattro skrev:
Svaret är att de ska sitta på motorn. Kan försöka ordna en bild och lägga upp.

Det skulle vart grymt uppskattat!

Mvh Jesper

Här finns en bild på givarna:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1018272

Sådär ska den sitta, alltså på motorblocket precis vid skarven mellan låda och motor.
Ser det lite annorlunda ut på din växellåda är det för att jag har bytt till en annan låda så tänk inte på det.
Motorblocket är det viktiga.

Senast redigerat av quattro (13 november 2010)

Audi Coupe quattro "20v Turbo" (1987)
Jippen
1 december 2010 · 363 Inlägg

hej hej!

Tänkte göra en liten läges update.

Kan börja med att säga att motorn går igång på startgas och har kommit fram till att det kan ha nåt att göra med spridarna eftersom den pumpar fram bensin till efter filtret (ska bytas i vilket fall) så får göra en lite fel sökning på det.
Sen ska jag fixa kopplingsröret imorn i skolan hade jag tänkt.

FRÅGA!

Funderar på att ta ur motorn eftersom växellådan är inte uppe än, så då skulle det bli en klick färg och en sotningssats och en uppfräschning av motorrummet.
Det som jag tänker är att det är nog lika bra att göra det så man inte åker på nåt sen när man använder bilen och med tanke att den har vart stilla i fyra år, sen också att det är lite lättare att få ur den och sen kanske lättare att få i växellådan.

Så vad tycker ni? att göra det eller skita i det??

Vi hörs
Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
fredriq Olika
2 december 2010 · 907 Inlägg

Det är betydligt svårare att återmontera motorn med växellådan monterad på motorn, om det ens går.

Sotningssats? Innehåller den ny toppackning och ny grenrörspackning etc tycker jag det är bortkastade pengar, varför riva något som fungerar?
Är det värt flera veckor/månaders fördröjning bara för lite färg på motorn, finns det inte viktigare saker att prioritera på bilen för att få den rullande?

Toppackningen orkar med ganska länge även om du trimmar lätt och inte laddar massor, enbart trimchip utan byte av MAP-sensor så får man 1 bars laddtryck.

Att åka gammal Audi innebär alltid en massa skruvande, ju mera saker det finns, ju mera är det ju som krånglar, bara att acceptera eller byta till nyare/enklare bil...

Även om du river ur motorn och byter sotningssats etc så finns det alltid annat som kan gå sönder istället, min 20V står still i väntan på ett nytt drev till fördelaren, mitt i bästa quattrovädret...



Jippen skrev:
hej hej!

Tänkte göra en liten läges update.

Kan börja med att säga att motorn går igång på startgas och har kommit fram till att det kan ha nåt att göra med spridarna eftersom den pumpar fram bensin till efter filtret (ska bytas i vilket fall) så får göra en lite fel sökning på det.
Sen ska jag fixa kopplingsröret imorn i skolan hade jag tänkt.

FRÅGA!

Funderar på att ta ur motorn eftersom växellådan är inte uppe än, så då skulle det bli en klick färg och en sotningssats och en uppfräschning av motorrummet.
Det som jag tänker är att det är nog lika bra att göra det så man inte åker på nåt sen när man använder bilen och med tanke att den har vart stilla i fyra år, sen också att det är lite lättare att få ur den och sen kanske lättare att få i växellådan.

Så vad tycker ni? att göra det eller skita i det??

Vi hörs
Mvh Jesper

Mvh
Fredrik
Jippen
2 december 2010 · 363 Inlägg

Kanske skrev lite konstigt men jag menade att man monterar lådan först sen motorn.
Tid har jag gott om eftersom jag är 17 och fyller den 26 juli.
Det med att trimma har jag inte tänkt med den här bilen, men kanske ett chip nån gång i framtiden får först känna på vad det redan finns original.



Ville bara ha lite feedback och upplysningar och se va andra tycker om det.



fredriq skrev:
Det är betydligt svårare att återmontera motorn med växellådan monterad på motorn, om det ens går.

Sotningssats? Innehåller den ny toppackning och ny grenrörspackning etc tycker jag det är bortkastade pengar, varför riva något som fungerar?
Är det värt flera veckor/månaders fördröjning bara för lite färg på motorn, finns det inte viktigare saker att prioritera på bilen för att få den rullande?

Toppackningen orkar med ganska länge även om du trimmar lätt och inte laddar massor, enbart trimchip utan byte av MAP-sensor så får man 1 bars laddtryck.

Att åka gammal Audi innebär alltid en massa skruvande, ju mera saker det finns, ju mera är det ju som krånglar, bara att acceptera eller byta till nyare/enklare bil...

Även om du river ur motorn och byter sotningssats etc så finns det alltid annat som kan gå sönder istället, min 20V står still i väntan på ett nytt drev till fördelaren, mitt i bästa quattrovädret...



Jippen skrev:
hej hej!

Tänkte göra en liten läges update.

Kan börja med att säga att motorn går igång på startgas och har kommit fram till att det kan ha nåt att göra med spridarna eftersom den pumpar fram bensin till efter filtret (ska bytas i vilket fall) så får göra en lite fel sökning på det.
Sen ska jag fixa kopplingsröret imorn i skolan hade jag tänkt.

FRÅGA!

Funderar på att ta ur motorn eftersom växellådan är inte uppe än, så då skulle det bli en klick färg och en sotningssats och en uppfräschning av motorrummet.
Det som jag tänker är att det är nog lika bra att göra det så man inte åker på nåt sen när man använder bilen och med tanke att den har vart stilla i fyra år, sen också att det är lite lättare att få ur den och sen kanske lättare att få i växellådan.

Så vad tycker ni? att göra det eller skita i det??

Vi hörs
Mvh Jesper

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
zpellmyname
6 december 2010 · 21 Inlägg

Jag tycker du ska slita ut motorn å renovera smile jag hade inte några större problem att montera motorn efter jag monterat lådan förutom nån enstaka bult som va svåråtkommlig smile så kör hårt!

TireSlayer Tvivlare
17 december 2010 · 2 266 Inlägg

ett tips är att först få igång den innan du river ut den! då blir du varse om ev. lagerbank m.m som du kanske inte upptäcker förrän den sitter där igen. Ser bra ut annars, inte alla som trillar över en 200TQ sådär bara smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Jippen
17 december 2010 · 363 Inlägg

MantaRobin skrev:
ett tips är att först få igång den innan du river ut den! då blir du varse om ev. lagerbank m.m som du kanske inte upptäcker förrän den sitter där igen. Ser bra ut annars, inte alla som trillar över en 200TQ sådär bara smile

Jo har vart lite till och från vad jag skall göra, men jag kör nog på det som du sa.
Blev peppad till att göra nåt med bilen nu, men får göra det imorn..fem cm ny snö hindrar inte;)

Tackar för lite feedback känns som att jag behöver det smile

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang