25 september 2010
Trådstartare
Hej. Har en BMW E34 525 med M50B25 (Vanosfri) från 1992.
Vid inköp så visste jag att den gick varm, och tog tag i det när jag väl fått hem bilen. Visade sig att förra ägaren försökt byta termostat men inte fått det att fungera riktigt, och då istället valt att kapa av de viktiga delarna från termostaten och bara köra med "ringen" så att säga. Detta funkar ju inte så bra på M50 eftersom en kanal skall stängas när termostaten öppnar.
Så, givetvis, köpte jag en ny termostat och monterade den idag.
Tror jag har fått systemet någorlunda bra luftat. Kan köra med bilen hur mycket som helst och sådär... Så länge jag har värmen i kupén igång. Drar jag ner temperaturen så stiger värmen över mitten på mätaren och hade säkert fortsatt uppåt till kokning om jag inte stängt av.
Verkar också bli ett helvetes tryck i kylsystemet när den blir sådär varm. Öppnade luftningsskruven lite väl hastigt och det blev världens jävla fontän en stund, och lite goa blåsor på fingrarna.
Det jag inte riktigt vet är; strecket på expansionskärlet på kylaren... det är strax över mitten, men det står varken "MIN" eller "MAX" där. Och det finns bara ett streck. Så... är det MIN eller MAX? För min kylarvätskenivå ligger en bit över det strecket. Kan det vara det som skapar ett aldeles för kraftigt övertryck och som i sin tur på något vänster gör att motorn går varm? Ska inte locket på kylaren släppa ut om det blir för kraftigt tryck? Och kan ett för kraftigt tryck eller för mycket vatten göra så att motorn går varm? Varför bildas detta tryck enbart när jag inte har kupévärmen på?
Vet inte vad jag skall ta mig till riktigt. Orkar då fan inte åka runt i en bastu.
Tack på förhand, alla svar uppskattas!
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.