2623
Sök

BMW M50, går varm när man stänger av värmen i kupén

Montör
664 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#1
Hej. Har en BMW E34 525 med M50B25 (Vanosfri) från 1992.

Vid inköp så visste jag att den gick varm, och tog tag i det när jag väl fått hem bilen. Visade sig att förra ägaren försökt byta termostat men inte fått det att fungera riktigt, och då istället valt att kapa av de viktiga delarna från termostaten och bara köra med "ringen" så att säga. Detta funkar ju inte så bra på M50 eftersom en kanal skall stängas när termostaten öppnar.

Så, givetvis, köpte jag en ny termostat och monterade den idag.

Tror jag har fått systemet någorlunda bra luftat. Kan köra med bilen hur mycket som helst och sådär... Så länge jag har värmen i kupén igång. Drar jag ner temperaturen så stiger värmen över mitten på mätaren och hade säkert fortsatt uppåt till kokning om jag inte stängt av.

Verkar också bli ett helvetes tryck i kylsystemet när den blir sådär varm. Öppnade luftningsskruven lite väl hastigt och det blev världens jävla fontän en stund, och lite goa blåsor på fingrarna.

Det jag inte riktigt vet är; strecket på expansionskärlet på kylaren... det är strax över mitten, men det står varken "MIN" eller "MAX" där. Och det finns bara ett streck. Så... är det MIN eller MAX? För min kylarvätskenivå ligger en bit över det strecket. Kan det vara det som skapar ett aldeles för kraftigt övertryck och som i sin tur på något vänster gör att motorn går varm? Ska inte locket på kylaren släppa ut om det blir för kraftigt tryck? Och kan ett för kraftigt tryck eller för mycket vatten göra så att motorn går varm? Varför bildas detta tryck enbart när jag inte har kupévärmen på?

Vet inte vad jag skall ta mig till riktigt. Orkar då fan inte åka runt i en bastu.

Tack på förhand, alla svar uppskattas!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 534 Inlägg
25 september 2010
#2
Saxat från Autopower:
Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr

Sen kan det vara att systemet inte är ordentligt luftat, vet inte hur det är på m50 men på m20 är det två luftningsskruvar, en på termostaten och den andra på kylaren


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 september 2010
#3
fläktkopplingen, luft kvar i systemet eller rutten wasserpump är troliga alternativ.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Montör
664 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#4
Fläktkopplingen är redan kollad och är ok. Vattenpumpen lär ju vara OK eftersom bilen fungerar hur bra som helst sålänge jag har värmen inne i bilen igång. Men ok, låt oss säga att det skulle vara luft kvar i systemet; Hur får jag ut det?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 september 2010
#5
berthelsen skrev:
Fläktkopplingen är redan kollad och är ok. Vattenpumpen lär ju vara OK eftersom bilen fungerar hur bra som helst sålänge jag har värmen inne i bilen igång. Men ok, låt oss säga att det skulle vara luft kvar i systemet; Hur får jag ut det?

vattenpumpen kan vara skrot ändå. gavlarna på dem kan släppa och då fungerar de kasst som fan.

hur har du gjort när du har luftat?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 september 2010
#6
Kass toppackning låter det ju helt klart som för mig. Kolla med en CO mätare eller Wurth topplockspakningsprovare i expansionkärlet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 september 2010
#7
http://minasidor.wurth.se/produkter.nsf … category=2

Hitta inte testarn men htta vätskan till den. Finns sääkert en del verkstäder i närheten som har den testarn eller nått liknande. Grymt säker diagnos av topplockspackningar e det iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Montör
664 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#8
Om det hade varit toppackningen, hade det inte märks på t.ex. motorns prestanda, eller vatten/oljeblandning? Det finns bra massa krut i motorn, och ingenting har blandats. Inte massa vitrök heller.

Men OK, en ny vattenpump kanske är en plan då?

Jag fyllde kylsystemet med ett sånt där vakuum-kit man kopplar på kompressorn. Hade sedan bilen i svag uppförsbacke och fyllde på resterande vatten stegvis, med luftkskruven öppen tills det absolut inte verkade komma någon mer luft. Fel metod?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 september 2010
#9
Nope det kan va toppackingen utan att det märks det minsta på prestanda å utan att den blandar nått. Om toppackningen e lite kass så trycks kompressionen ut i kylsystemet. Trycket i cylindern e mkt högre än trycket i Kylsystemet därför kan det bli så å när det sker kan symptomen bli som du beskriver det.

Antagligen därför den gamla termostaten va rensad. Troligtvis visste förra ägaren att toppackningen va pajj redan när han sålde den till dig.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Montör
664 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#10
JaggaChafen skrev:
Nope det kan va toppackingen utan att det märks det minsta på prestanda å utan att den blandar nått. Om toppackningen e lite kass så trycks kompressionen ut i kylsystemet. Trycket i cylindern e mkt högre än trycket i Kylsystemet därför kan det bli så å när det sker kan symptomen bli som du beskriver det.

Antagligen därför den gamla termostaten va rensad. Troligtvis visste förra ägaren att toppackningen va pajj redan när han sålde den till dig.

Han stod på och lovade så in i helvete att packningen var hel, men man vet ju aldrig, nej.

Har förövrigt fått höra från 2st mekaniker på BMW Group att det är väldigt troligt att det är vattenpumpen som har förlorat en del av sin verkan och inte kan hålla uppe det flöde som krävs. Så jag tror jag tar och beställer en ny pump. Det skadar ju aldrig med en ny i vilket fall.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 september 2010
#11
att pumpen är rutten är mer eller mindre standard.

oftast är det så att plastimpellern släpper=inget eller lågt flöde på vattnet=motorn går varm=packningen sticker eller toppen spricker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Montör
664 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
att pumpen är rutten är mer eller mindre standard.

oftast är det så att plastimpellern släpper=inget eller lågt flöde på vattnet=motorn går varm=packningen sticker eller toppen spricker.

Jag har beställt ny vattenpump nu. Byter i veckan, så får vi se sen hur saker och ting beter sig.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#13
99.9% säker på att pumpen är paj, ingen cirkulation = motorn kokar.

Det man inte dör av gör ont.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 september 2010
#14
Om in nu kan ara så säkra på att pumpen e pajj.

Hur kan det då komma sig att bilen inte bli varm när han värmen på????

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Montör
664 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#15
JaggaChafen skrev:
Om in nu kan ara så säkra på att pumpen e pajj.

Hur kan det då komma sig att bilen inte bli varm när han värmen på????

Vattenpumpen pumpar troligen lite, men inte tillräckligt. Detta antagligen för att plastimpellern har blivit sliten och börjat släppa från axeln. Det är vad som brukar hända har jag fått höra.

Och att vattenpumpen då är kalvkass skulle då kunna vara anledningen till mitt problem, eftersom när man då har på full värme inne i bilen så hjälper kupefläkt samt värmepaket till att kyla motorn, och ger alltså det där lilla extra som inte värmepaketet klarar. Jag har ny pump liggande, skall försöka byta den imorgon, så får vi se.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
664 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#16
UPDATE: Vattenpumpen är nu bytt. Impellern hade lossnat på den gamla, och dessutom tappat lite blad och så vidare. Verkar dessutom (tack och lov) som om topplockspackning & topplock har klarat sig, för nu jävlar funkar bilen toppen, värmemässigt.

Får passa på att tacka er alla för hjälpen!
Senast redigerat av berthelsen (2 oktober 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
2 oktober 2010
#17
Fasen va gott då fick jag lärt mig nått me

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tekniker
345 Inlägg
3 oktober 2010
#18
Mycket vanligt fel, va skönt att det löste sig och att inga följdskador kom smile

Det man inte dör av gör ont.

BMW
67 Inlägg
3 oktober 2010
#19
Hade liknande fel på e36an när jag hade den, den blev ganska varm på tomgång och utan värme påslaget , jag bytte viskon, kylare (pga litet läkage mellan expansionkärlet och kylaren), termostat, toppackning men inget hjälpte :S vet inte riktigt va det var. Inte mitt problem nå mer men hade vart intressant å veta vad som spökade på den eftersom den gick hur fint som helst. Körde 6000mil på 1,5år efter jag bytt delarna men gick varm på tomgång oavsett vad smile



Sök