A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

fredde85
6 november 2010 · 1 798 Inlägg

Ja men någon skillnad borde du ju märka hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
MrVain
6 november 2010 · 904 Inlägg

Så du ökar luft flödet på tre punkter men inget på soppan?
Hur har du tänkt mäta upp den ökade effekten?

Jag kan säkert tänka mig att de blir en ökning av flödet men jag har svårt att tro att de blir några större skillnader på soppaförbrukning och effekt utan att mappa om sprutet ordentligt.

De ska va gött å leva
bobafett Bounty hunter
6 november 2010 · 671 Inlägg

MrVain skrev:
Så du ökar luft flödet på tre punkter men inget på soppan?
Hur har du tänkt mäta upp den ökade effekten?

Jag kan säkert tänka mig att de blir en ökning av flödet men jag har svårt att tro att de blir några större skillnader på soppaförbrukning och effekt utan att mappa om sprutet ordentligt.

jodå...det blir det enligt dom som gjort detta tidigare i bla usa...där jag har läst om det...då spridarna sprutar mot en kant så bildas det inte så bra sprutbild så det blir droppar som inte förbränns....sen kommer man slippa gasa på så förjävligt för att bilen ska röra sej...men en mappning e självklart det bästa....

Senast redigerat av bobafett (6 november 2010)

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
MrVain
6 november 2010 · 904 Inlägg

Spridarna sprutar ändå under större delen av tiden så de mästa ligger ändå mot en kant.
Lägger du packningen mot toppen på dom flesta motorer så ser de ut just sådär.
Har du mätt mot insuget å sett hur de ser ut där?

Att du funnit de på nätet är föga förvånande, allt som sägs på nätet är ju sant smile

De ska va gött å leva
bobafett Bounty hunter
6 november 2010 · 671 Inlägg

MrVain skrev:
Spridarna sprutar ändå under större delen av tiden så de mästa ligger ändå mot en kant.
Lägger du packningen mot toppen på dom flesta motorer så ser de ut just sådär.
Har du mätt mot insuget å sett hur de ser ut där?

Att du funnit de på nätet är föga förvånande, allt som sägs på nätet är ju sant smile

japp...kollat mot insuget o det ser lika illa ut då med

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
MrVain
6 november 2010 · 904 Inlägg

Känns tyvärr som vedbod trimning för mig, du får säkert en ökning men långt ifrån 45hk

De ska va gött å leva
bobafett Bounty hunter
27 november 2010 · 671 Inlägg

har nu ligger 2st toppar och väntar på planing och inslipning av ventiler,har ett borrat spjällhjus dock bara 30mm istället för 35mm som man önskar.....vi ska byta topparna o spjällhus+LMM på Kentas bil i helgen som kommer...ska fota lite o lägga ut lite bilder....

sen ska vi göra en utvärdering om hur bilen går o vad den drar me grejjerna på....sen kanske det blir dax för min bil...när jag har pengar...och om jag inte hinner sälja bilen...den e ju trots allt till salu då jag inte har råd me 2st quattro bilar.... sad

Senast redigerat av bobafett (27 november 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
2 december 2010 · 671 Inlägg

Evo-Offer skrev:
låter riktigt intressant.har precis fått en audi 100 2,6 v6 -94 quattro kan de vara samma på min med då? för den känns inte speciellt pigg men dock väger den ju 300 kg mer nästan än med audi copue 2,3 -90. lycka till och uppdatera ofta=)

ja det du kan göra är ju som sagt porta topparna o borra upp spjällhuset...du har ju ingen LMM på ABC motorn...vill du lite mer knuff så kan man byta till 2,8 insuget men det är lite över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så....

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Aerocombi Xenoholic
2 december 2010 · 2 559 Inlägg

Skulle va kul o se ett bänkningsresultat efteråt smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
bobafett Bounty hunter
2 december 2010 · 671 Inlägg

ja jo det skulle det...men inget vi har planerat utan vi går lite efter dom resuktaten som är finns...men soppa förbrukningen kan man ju kolla......det e ju nästan det viktigaste....vill man ha HK köper man ju en turbo... wink

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
opela VD Hammar
2 december 2010 · 613 Inlägg

bobafett skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/1014849_yez946.jpg

ritat o ristat efter orginal packning...
helt rubbat sne gjutning mad .....en portat,ska slipa ut ytorna lite o snygga till wink

det är ju inte så svårt o se varför bilararna e slöa o drar massa onödig soppa

hur ´passar packningen mot insuget då?
intressant tråd

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
PetEri
2 december 2010 · 5 Inlägg

bobafett skrev:

Evo-Offer skrev:
låter riktigt intressant.har precis fått en audi 100 2,6 v6 -94 quattro kan de vara samma på min med då? för den känns inte speciellt pigg men dock väger den ju 300 kg mer nästan än med audi copue 2,3 -90. lycka till och uppdatera ofta=)

ja det du kan göra är ju som sagt porta topparna o borra upp spjällhuset...du har ju ingen LMM på ABC motorn...vill du lite mer knuff så kan man byta till 2,8 insuget men det är lite över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så....

Mkt intressant läsning!! Har själv en A6 2,6..

Sitter det plastinsug på 2,8:an också?
Hur menar du när du säger "över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så..." ?

bobafett Bounty hunter
2 december 2010 · 671 Inlägg

opela skrev:

bobafett skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/89893/1014849_yez946.jpg

ritat o ristat efter orginal packning...
helt rubbat sne gjutning mad .....en portat,ska slipa ut ytorna lite o snygga till wink

det är ju inte så svårt o se varför bilararna e slöa o drar massa onödig soppa

hur ´passar packningen mot insuget då?
intressant tråd

jo där är det inga problem utan det är emot toppen som e dålig...men visst kan man slipa nån milimeter o fixa om man vill... wink

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
2 december 2010 · 671 Inlägg

PetEri skrev:

bobafett skrev:

Evo-Offer skrev:
låter riktigt intressant.har precis fått en audi 100 2,6 v6 -94 quattro kan de vara samma på min med då? för den känns inte speciellt pigg men dock väger den ju 300 kg mer nästan än med audi copue 2,3 -90. lycka till och uppdatera ofta=)

ja det du kan göra är ju som sagt porta topparna o borra upp spjällhuset...du har ju ingen LMM på ABC motorn...vill du lite mer knuff så kan man byta till 2,8 insuget men det är lite över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så....

Mkt intressant läsning!! Har själv en A6 2,6..

Sitter det plastinsug på 2,8:an också?
Hur menar du när du säger "över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så..." ?

2,8n har tvåkammrar insug som ett reglerar luften så man har maximalt vrid på höga varv oxå...det togs bort på 2,6n av nån anledning....

tvåkammrarinsuget styrs via vacum så att dom öppnar vid 4100RPM .....finns lite trådar om det på nordicaudi tror jag...har inte forskat i hur man gör eftersom det inte är aktuellt me min 2,8a....

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
PetEri
2 december 2010 · 5 Inlägg

bobafett skrev:

PetEri skrev:

bobafett skrev:

ja det du kan göra är ju som sagt porta topparna o borra upp spjällhuset...du har ju ingen LMM på ABC motorn...vill du lite mer knuff så kan man byta till 2,8 insuget men det är lite över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så....

Mkt intressant läsning!! Har själv en A6 2,6..

Sitter det plastinsug på 2,8:an också?
Hur menar du när du säger "över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så..." ?

2,8n har tvåkammrar insug som ett reglerar luften så man har maximalt vrid på höga varv oxå...det togs bort på 2,6n av nån anledning....

tvåkammrarinsuget styrs via vacum så att dom öppnar vid 4100RPM .....finns lite trådar om det på nordicaudi tror jag...har inte forskat i hur man gör eftersom det inte är aktuellt me min 2,8a....

Okej, jag förstår. Gissar att 2,8:ans insug är tillverkat av ett material som är rejälare än plast? smile

bobafett Bounty hunter
2 december 2010 · 671 Inlägg

PetEri skrev:

bobafett skrev:

PetEri skrev:

Mkt intressant läsning!! Har själv en A6 2,6..

Sitter det plastinsug på 2,8:an också?
Hur menar du när du säger "över kurs då man ska koppla in vacum till spjällen o så..." ?

2,8n har tvåkammrar insug som ett reglerar luften så man har maximalt vrid på höga varv oxå...det togs bort på 2,6n av nån anledning....

tvåkammrarinsuget styrs via vacum så att dom öppnar vid 4100RPM .....finns lite trådar om det på nordicaudi tror jag...har inte forskat i hur man gör eftersom det inte är aktuellt me min 2,8a....

Okej, jag förstår. Gissar att 2,8:ans insug är tillverkat av ett material som är rejälare än plast? smile

ja aluhela vägen...lite tungt...läste att dom gjorde botten delen i plast för att insuget blev för varm då alu leder ju värme mer än plast och spara vikt...men då blev det bara 150hk istället 178...skulle du montera ett 2,8a insug så får du lika mycket hästar som 2,8n nästan....

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
18 december 2010 · 671 Inlägg

nu idagarna har jag o lill-kenta monterat portade toppar,vi har inge spjällhus färdigt  sad  så det blir bara topparna och LMM än så länge....dom är planade och mira-frästa ventilsäten så den kommer bli fint...får väl provköra några dagar sen o kolla vad hände me bränsle förbrukningen....

mer uppdatering kommer när vi har gjort mer...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Lumik Däcksvarvare
18 december 2010 · 227 Inlägg

bobafett skrev:
nu idagarna har jag o lill-kenta monterat portade toppar,vi har inge spjällhus färdigt  sad  så det blir bara topparna och LMM än så länge....dom är planade och mira-frästa ventilsäten så den kommer bli fint...får väl provköra några dagar sen o kolla vad hände me bränsle förbrukningen....

mer uppdatering kommer när vi har gjort mer...

Kul att det händer något iaf big_smile ser fram mot resultat..

The legendary
bobafett Bounty hunter
18 december 2010 · 671 Inlägg

Lumik skrev:

bobafett skrev:
nu idagarna har jag o lill-kenta monterat portade toppar,vi har inge spjällhus färdigt  sad  så det blir bara topparna och LMM än så länge....dom är planade och mira-frästa ventilsäten så den kommer bli fint...får väl provköra några dagar sen o kolla vad hände me bränsle förbrukningen....

mer uppdatering kommer när vi har gjort mer...

Kul att det händer något iaf big_smile ser fram mot resultat..

ja men lite segt...kommer ha ett par portade toppar,borrat spjällhus och LMM till salu snart, då jag ska sälja min A100 2,8Q snart hoppas...då jag har köpt tillbaka min gamla A100 2,3 Quattro,då jag har massa delar o sånt till dom bilarna.... tongue

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Lumik Däcksvarvare
18 december 2010 · 227 Inlägg

aaa bara nämn till mig först så jag får chansen att köpa först! wink *ego*

The legendary
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang