1800:- böter, fortkörning på CYKEL

UnderBilen Avstängd
8 augusti 2006 · 121 Inlägg

Tur att man bor ute på vischan.(vimmerby) Jag har inte sett en enda ungdom bära cykel-hjälm. OCh hela vimmerby går som en dal så det är alltid backar. Jag cyklade en gång i 45 och mötte polisen samtidigt. DE bara hälsade. Goa poliser wink

Swedish And Japanesee engineering in da house
Diabel
17 september 2006 · 172 Inlägg

hahaha jag skulle fan spara böteslappen då ... och skicka till allla tidningar .... hahahaa
fortkörning på en cykel....
man kan säga till polisen då ...
vet ni vad ? jag har en bil hemma :d vänta bara :d

Kör du först så väntar jag där framme
turbotompa fritidsprofessor
17 september 2006 · 1 197 Inlägg

Ja vet några för några år sedan som paddlade för fort i en kanot i Karlskrona, 5 knopsbegränsning... Polisen stod på en bro o tog dom med lasern... låter löjligt men är sant!!

vart ju en sån där kapproddskanot typ, så över 5 knop var ju inge svårt.. men ändå, ibland undrar man vad polisen egentligen sysslar med...varför gör dom inge vettigt?!

lanred
17 september 2006 · 555 Inlägg

Helt sjukt, jag hade aldrig betalat .. om man inte har någon jäkla färddator på sin cykel och blir bötfälld för fortkörning på en 30 väg så ska man fan inte låta någon cykel säljas utan färddator..

lukassondell
12 oktober 2010 · 3 Inlägg

Jag kom en gång utför en ganska brant backe. Vilka stod där då om inte två snorungar till poliser med laserpistolen i högsta hugg. Enligt dom hade jag kört 19 km/h för fort (30-väg)..
-Kan du glömma, sa jag och cykla iväg.
han blev ganska paff..

Skaune
12 oktober 2010 ·

lukassondell skrev:
Jag kom en gång utför en ganska brant backe. Vilka stod där då om inte två snorungar till poliser med laserpistolen i högsta hugg. Enligt dom hade jag kört 19 km/h för fort (30-väg)..
-Kan du glömma, sa jag och cykla iväg.
han blev ganska paff..

haha grattis! men hur i helvete htaade du en så gammal tråd??? sökte du på snabb + cykel eller? wink

lukassondell
12 oktober 2010 · 3 Inlägg

Feffy skrev:

SLIMPA skrev:

Feffy skrev:

Hastighetsbegränsningarna gäller ALLA sorts fordon! Cykel = Fordon

Rollerblades?

Ja även det och skateboard, sparkcykel m.m. På cykelvägar gäller det 15km/h.

Rullskidor? har kört 45 med dom;D

lukassondell
12 oktober 2010 · 3 Inlägg

Axor skrev:

lukassondell skrev:
Jag kom en gång utför en ganska brant backe. Vilka stod där då om inte två snorungar till poliser med laserpistolen i högsta hugg. Enligt dom hade jag kört 19 km/h för fort (30-väg)..
-Kan du glömma, sa jag och cykla iväg.
han blev ganska paff..

haha grattis! men hur i helvete htaade du en så gammal tråd??? sökte du på snabb + cykel eller? wink

Sökte på lite random grejer.. återuppliva tråden någon?;D

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
12 oktober 2010 · 3 929 Inlägg

Tycker det är helt idiotiskt att man kan bli bötfälld för sådant på cykel!

En bil i dagens läge måste ha hastighets mätare vilket betyder då att man kan bötas för att man vet vilken hastighet man kör i.
Men en cykel måste inte ha det och det finns nog knappt ingen cykel från fabrik som kommer med färddator.
Så varför kan man då bötfälla folk för det!?

Helt efterblivet i min mening.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
xXSammy
13 oktober 2010 · 6 571 Inlägg

Säg såhär..hur ofta kommer du upp i 48 km/h på en "vanlig" cykel? Borde ha lite sunt förnuft om man drar om bilar på en 30 väg så går de väl ändå lite fort..

De/Dem
CarpeDiem German Engineering
13 oktober 2010 · 9 081 Inlägg

WTF??? Det var det jävligaste, har inte läst nånstans på körkortsboken att man kan åka dit för fortkörning med cykel, finns ingen lag om att man måste ha en hastighetsmätare. Som vanligt så har polisen för lite att göra.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
lillskott Fiskförädlare
13 oktober 2010 · 108 Inlägg

tycker inte de va nå konstigt med de, alla fordon ska ju hålla hastighetsbegränsningen. trots att jag tkr de är lite töntigt att bötfälla en cyckel på 1800 tongue
men men ärligt talat är många cycklister tokiga i trafiken, igår såg vi en liten snorunge för att han bara gasa på över övergångsstället å höll på bli överkörd, nä alla ska hålla reglerna i trafiken även cycklister som bara trampar på å tror dom är odödliga.

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
IceEyes Varningar: För många..
13 oktober 2010 · 2 552 Inlägg

Årets trådlyft.

Personligen skulle jag förmodligen ha ignorerat och cyklat ifrån poliserna. För övrigt en imponerade hastighet av cykelisten smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
___
13 oktober 2010 · 588 Inlägg

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1 … friad.html

den här tycker jag är rolig :d nästan lika rolig som att bli bötfälld på cykel big_smile

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
13 oktober 2010 · 1 874 Inlägg

lillskott skrev:
tycker inte de va nå konstigt med de, alla fordon ska ju hålla hastighetsbegränsningen. trots att jag tkr de är lite töntigt att bötfälla en cyckel på 1800 tongue
men men ärligt talat är många cycklister tokiga i trafiken, igår såg vi en liten snorunge för att han bara gasa på över övergångsstället å höll på bli överkörd, nä alla ska hålla reglerna i trafiken även cycklister som bara trampar på å tror dom är odödliga.

+1. Håller verkligen med! Jag jobbar i utkanten av stan och folk verkar tro att det aldrig kommer bilar här ute. Vi har en korsning med en buske på höger sida, som minst sagt täcker den anslutande cykelbanan. Där brukar det komma 5 - 6 ungar på raken på cykel och blåsa rakt över korsningen i högsta hastighet. Har varit nära på att klippa folk där ett par vintrar när ungjävlarna ändå cyklar rakt ut. Så kommer man med bil i backen på snö + glansis. En mycket bra kombination inte.

lillskott Fiskförädlare
13 oktober 2010 · 108 Inlägg

Hexenhammer skrev:

lillskott skrev:
tycker inte de va nå konstigt med de, alla fordon ska ju hålla hastighetsbegränsningen. trots att jag tkr de är lite töntigt att bötfälla en cyckel på 1800 tongue
men men ärligt talat är många cycklister tokiga i trafiken, igår såg vi en liten snorunge för att han bara gasa på över övergångsstället å höll på bli överkörd, nä alla ska hålla reglerna i trafiken även cycklister som bara trampar på å tror dom är odödliga.

+1. Håller verkligen med! Jag jobbar i utkanten av stan och folk verkar tro att det aldrig kommer bilar här ute. Vi har en korsning med en buske på höger sida, som minst sagt täcker den anslutande cykelbanan. Där brukar det komma 5 - 6 ungar på raken på cykel och blåsa rakt över korsningen i högsta hastighet. Har varit nära på att klippa folk där ett par vintrar när ungjävlarna ändå cyklar rakt ut. Så kommer man med bil i backen på snö + glansis. En mycket bra kombination inte.

å fy fan :S
nä dom verkar inte fatta att det gör ont att bli påkörd :S

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
Stefan Varberg Supraman
13 oktober 2010 · 2 300 Inlägg

Skulle bara skratta och cykla därifrån utan att visa någon leg.
hahaha

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
FireTraXX DFFL
13 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Tycker det är helt idiotiskt att man kan bli bötfälld för sådant på cykel!

En bil i dagens läge måste ha hastighets mätare vilket betyder då att man kan bötas för att man vet vilken hastighet man kör i.
Men en cykel måste inte ha det och det finns nog knappt ingen cykel från fabrik som kommer med färddator.
Så varför kan man då bötfälla folk för det!?

Helt efterblivet i min mening.

En bil måste väl inte ha hastighetsmätare?

En cykel är ett fordon...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Nehe
13 oktober 2010 · 687 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Skulle bara skratta och cykla därifrån utan att visa någon leg.
hahaha

Tror de skrattar lika mycket när de kvarhåller dig med våld enligt PL 10 och PL 8, fram tills du lagförts alternativt identifieras.

JonR
13 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

En kompis till mig var den första i sverige att åka dit för fyllestyrning på åkgräsklippare(enligt honom själv iaf) sug på den! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang