Seat toledo 1.9 tdi -98 startar inte

arcticjocke
10 oktober 2010 · 22 Inlägg

den gick hur bra som helst när jag stängde av den och nu 5 dagar senare vill den inte starta. glödg lampan lyser svagt när man vrider på tändningen, den lyser starkt annars. har bytt dieselfiltret och backströmningsventil idag men får inte igång den ändå,

nån som har nått tips på vad som kan vara fel?

Senast redigerat av arcticjocke (10 oktober 2010)

Carlén
10 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Japp, svaret är SEAT smile
Nä skämt o sido, bra batteri, jord ?

arcticjocke
10 oktober 2010 · 22 Inlägg

haha vill du köpa den, bra pris som den står tongue

jo är bra batteri och de verka då va bra jord för allt annat funkar förutom att den inte startar

Janken Driver
10 oktober 2010 · 2 111 Inlägg

Om den inte startar kan det ju fortfarande vara för lite fart i batteriet... Ladda o testa igen. Eller så mäter du upp innan, enklast.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Drönirettab
10 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

arcticjocke skrev:
jo är bra batteri och de verka då va bra jord för allt annat funkar förutom att den inte startar

På vilket sätt startar inte motorn?
Drar startmotorn runt som vanligt eller orkar den inte alls?

arcticjocke
10 oktober 2010 · 22 Inlägg

har haft den på laddning hela dagen och är då inget fel på batteriet. den drar runt motorn men händer inge mer vill inte ens va nära på starta 1 gång. provade att bogsera igång den men funkade då inte heller.  luktar då diesel när man håller på att starta den så borde ju inte va nå fel på pumpen då.

Volvofarfar
10 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

prova att mäta upp glödstiften, har du köpt dom på biltema så är dom garanterat slut...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
-Michael :-)
10 oktober 2010 · 367 Inlägg

Volvofarfar skrev:
prova att mäta upp glödstiften, har du köpt dom på biltema så är dom garanterat slut...

Glödstiften värmer väl ändå upp ev. kall luft.
Finns där för att hjälpa till vid kallstart?


Bör gå igång efter en stund ändå.

arcticjocke
11 oktober 2010 · 22 Inlägg

Är ju konstigt att alla fyra glödstift har gått sönder samtidigt. Kan de vara så enkelt som ett relä, står ju fan inte vad reläerna är tillför grejer i instruktionsboken lr på plasten.

arcticjocke
12 oktober 2010 · 22 Inlägg

nån som vet vad alla relän är till för?

Volvofarfar
12 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

Reläet till glödningen sitter längst ner till höger.. nr:12

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
arcticjocke
12 oktober 2010 · 22 Inlägg

de reläet klickar då men är svagt. ska köpa ett nytt och prova

är det någon pump i tanken lr är det matar pumpen som ska göra allt sånt?

Volvofarfar
12 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

finns ingen pump i tanken..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
arcticjocke
15 oktober 2010 · 22 Inlägg

har bytt reläet nu och de funkade inte ändå. nån som vet va de kan va för fel annars?

Volvofarfar
16 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

Lossa på spridarröret och kolla om det kommer diesel...annars kan du kolla kontakten/kontaktstycket till dieselpumpen, följ även kablarna och kolla så att dom inte skavt mot ett av kylarrören..det hade min gjort så det blivit kortis..= Startade inte.

Provat startgas?

Har du kollat felkoder?

Senast redigerat av Volvofarfar (16 oktober 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2010 · 17 630 Inlägg

Om glödstiften är ur funktion så ska den starta ändå. Om än med lite hjälp... Direktinsprutade dieselar är inte speciellt känsliga för kyla.

Startspärren? Larm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arcticjocke
16 oktober 2010 · 22 Inlägg

kommer inge diesel till spridarna.
gå de kolla felkoder utan dator?

startspärr finns väll bara på dom med larm lr ha ja fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2010 · 17 630 Inlägg

arcticjocke skrev:
kommer inge diesel till spridarna.
gå de kolla felkoder utan dator?

startspärr finns väll bara på dom med larm lr ha ja fel?

Alla bilar från och med 1998 har startspärr. När den slagit på brukar det vara så att startmotorn går men bilen tänder inte. Programmera om nyckeln om det går. Kolla inst.bok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arcticjocke
16 oktober 2010 · 22 Inlägg

ä då en helt vanlig nyckel utan batteri å lås.  men har då fått igång den nu. ryckte i alla kablar bakom säkrings/relä dosan.

arcticjocke
19 december 2010 · 22 Inlägg

nån som vet om man kan koppla förbi startspärren? den började jävlas igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang