2750
Sök

Volvo 940 Bakaxel-nummer?!?

28 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja! Har en Volvo 940 GL 92:a som jag ska byta bakaxel på och måste ha tag i numret på bakaxeln som sitter på nu så jag får en likadan. Hittar ingen lapp på axeln som numret står på hmm Hjälp!!

429 Inlägg
12 oktober 2010
#2
Det finns 1031 och 1041. 1041 har slungdiff och den andra är en odiffad.
Sen skilljer det på utväxling. Vanligast är 3,54..

Men lappen ska sitta på bakaxlen ungefär vid VB fjäder. Sitter säkert massa underredsmassa över den så skrapa lite så ska du se att den tittar fram  smile.


28 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
Jag antar att jag ska ha 1041 då?

Kollade efter lappen vid VB fjäder men fanns inget där. Det fanns en lapp på klumpen men den bara trillade sönder + att det var massor med smägma på...

429 Inlägg
12 oktober 2010
#4
Ja det beror på om du vill ha slungdiff eller inte.
Brukar inte sitta slungdiff på 940. Sitter det orginal på Turbon 91-92 sen fanns det somm tillval..
Men slundiffen är bra mycket roligare än en odiffad bakaxel, säger sig självt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
12 oktober 2010
#5
940 91-92 se har slungdiff och ska  man byta bakaxel så stoppar man självklart dit en 1041 axel

är den manuell gl skulle jag köra på en 3.73 axel
3.54 är lite för lågt växlad för att den ska orka bra
abs sköter hastighetsmätaren så utväxlingen på bakaxeln väljer du själv efter eget tycke

ekonomi=3.54
ax=3.73

finns även 3.91 4.10 men dom är i stort omöjligt att hitta

Kör fort så hinner inget hända...

28 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#6
Okej tack! Om jag inte hittar någon lapp eller liknande som jag kan se numren på, ska jag köra på 1041 & 3.73??

Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
12 oktober 2010
#7
är det en 940gl skulle jag köra på det..men är du inte ute efter att ha värsta draget är det mer ekonomiskt att välja en 3.54

jag har bara kört dom olika axlarna ihop med m90 och utväxlingen skiljer lite på 5:an
sen hade jag 16v maskin så det är svårt att avgöra men 3.73 var roligare bakaxel

Kör fort så hinner inget hända...

28 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#8
okej, men då kommer hastighetsmätaren att stämma och varvantalet kommer vara "normalt"? om jag tar 3.73

429 Inlägg
12 oktober 2010
#9
Det beror på vad du har för utväxling nu.
Jag hade valt 3,54 i utväxling. Det är ingen värsting motor du har och du kommer inte märka någon större skillnad.
Sen är utbudet på utväxling bland 1041 axlar rätt begränsad. Man får helt enkelt ta det man hittar nästan.

Har själv hög utväxling på min 940, blir väl lite piggare men skit surt när man kör långt att den ligger och varvar så mycket i onödan så jag ska byta bakaxel till 3,54. Finns även ännu längre 3,3X...


28 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#10
Jag begär inte att det ska gå undan med tanke på motorn, så då är det alltså bättre att ta 3.54?

429 Inlägg
12 oktober 2010
#11
Exakt det är det jag menar. Jag hade iaf kört med 3,54 och har för mig att det är den vanligaste utväxlingen om man kollar på bilskrotar har på lager...


399 Inlägg
12 oktober 2010
#12
Nu vet du markus vad de e du ska ha så köp de nu så nyter vi axel snart!

VOLVO for life

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 oktober 2010
#13
jonas 740 skrev:
Det beror på vad du har för utväxling nu.
Jag hade valt 3,54 i utväxling. Det är ingen värsting motor du har och du kommer inte märka någon större skillnad.
Sen är utbudet på utväxling bland 1041 axlar rätt begränsad. Man får helt enkelt ta det man hittar nästan.

Har själv hög utväxling på min 940, blir väl lite piggare men skit surt när man kör långt att den ligger och varvar så mycket i onödan så jag ska byta bakaxel till 3,54. Finns även ännu längre 3,3X...

Är ju 940 vi snackar? Alla 940 har ju hastighetsmätargivaren i bakaxeln så det spelar ingen roll vad man har för utväxling och växellåda, mätaren stämmer ändå wink Enda som påverkar är hjulens storlek


10 287 Inlägg
13 oktober 2010
#14
Och antal pinnar på "ekorrhjulet"....

Det gäller att ta en axel med lika många. Annars gör bilen 200km/tim i garaget....

/Göran


Bensinskallen skrev:
Enda som påverkar är hjulens storlek

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 534 Inlägg
13 oktober 2010
#15
Sharky skrev:
Och antal pinnar på "ekorrhjulet"....

Det gäller att ta en axel med lika många. Annars gör bilen 200km/tim i garaget....

/Göran


Bensinskallen skrev:
Enda som påverkar är hjulens storlek


eller som min wink visar hälften så mycket i volvon
köpte en bakaxel för jag rasade min, men måste varit annan utväxling för den blev mycket piggare
sen stämmer inte hastighetsmätaren
Någon som vet om de går o byta givare eller måste jag byta kombieinstrument eller nåt?


10 287 Inlägg
13 oktober 2010
#16
Allt styrs av antalet pinnar på "ekorrhjulet" i diffen. Visar hastighetsmätaren för mycket kan man klippa bort men visar den för lite så måste man........













...... öppna, plocka ur diffen och sätta dit ett hjul med rätt antal pinnar.....

/Göran

Iam2fast4U skrev:
Någon som vet om de går o byta givare eller måste jag byta kombieinstrument eller nåt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

429 Inlägg
13 oktober 2010
#17
Bensinskallen skrev:
jonas 740 skrev:
Det beror på vad du har för utväxling nu.
Jag hade valt 3,54 i utväxling. Det är ingen värsting motor du har och du kommer inte märka någon större skillnad.
Sen är utbudet på utväxling bland 1041 axlar rätt begränsad. Man får helt enkelt ta det man hittar nästan.

Har själv hög utväxling på min 940, blir väl lite piggare men skit surt när man kör långt att den ligger och varvar så mycket i onödan så jag ska byta bakaxel till 3,54. Finns även ännu längre 3,3X...

Är ju 940 vi snackar? Alla 940 har ju hastighetsmätargivaren i bakaxeln så det spelar ingen roll vad man har för utväxling och växellåda, mätaren stämmer ändå wink Enda som påverkar är hjulens storlek

Nähe? tror du inte jag vet det... Kör man i 110 med en bakaxel me 4,10 i utväxling och en annan i 3,54 så skilljer det väl i varvtalet? Var nog det han var ute efter


1 008 Inlägg
13 oktober 2010
#18
Alla 940 skall ha 48-tänders triggerkrans för ABS/hastighetsmätaren, så det bara axeln kommer från en sådan skall det inte vara något problem med den biten.
Förmodligen har du 3.73 nu om du har M46-lådan, så är det iaf på 240-serien.


Tvivlare
2 266 Inlägg
13 oktober 2010
#19
Jag har 3,31 på min, 215 km/h på fyran... roll landsvägslok!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
13 oktober 2010
#20
MantaRobin skrev:
Jag har 3,31 på min, 215 km/h på fyran... roll landsvägslok!

gjorde min oxå med 3.54 och m90 i min gamla 745:a och 190 på 5:an =/
Senast redigerat av Growe (13 oktober 2010)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök