3511
Sök

V70 -02 Dör vid tomgång framförallt vid lite bensin i tanken

4 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
V70:n har betett sig lite konstigt när tanken närmar sig tom tank. När det stått 60 km till tom tank, har den inte gått att starta om den stått över natten. Har hällt i 3 l bensin, och den startar direkt. Kontrollampan för avgasreningskontroll har även tänts vissa gånger, kanske känns det som att det är särskilt vid låg tanknivå den gör det... Men inte bara
Sedan var den på besiktning, och när de läste av datorn registrades en felkod, p0101, vilket har med luftmassemätaren att göra.
Idag hade frun startat bilen i garaget, kört ut den, stängt av den (eller om den dog), och sedan var den väldigt svårstartad. Bensinberäkningen visade då på 120 km till tom tank.
På väg till stan (och tankning) var den nära att dö några gånger i korsningar.
(Efter tips tankade jag för någon tank sedan e85, kanske 5 liter, och sedan resten vanlig bensin, för att rensa om det var något i tanken skulle detta hjälpa.)

Tror ni det här hänger samman? Eller är bara tomgången ställd för lågt? Någon som vet något om felkoden? Om jag kör till en verkstad, tar de först betalt för att läsa ut felkoden, och sedan byter de allt som kan ge felkoden, och så får jag en riktigt saftig räkning? Eller kan de se vad som orsakar felkoden?
Tips på vad jag kan göra tas tacksamt emot!

Mvh

1 043 Inlägg
24 oktober 2010
Det kanske är så att tankmätaren visar fel, prova att köra med mer bensin i och se om det hjälper.
Om man kör bensinslut kan man få lite konstiga felkoder ibland.
Att den vill stanna på tomgång kan bero på att spjällhuset behövs rengöras eller bytas.
Är bilen servad enligt boken?
Är det rätt tändstift i bilen?

4 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Ja, bilen är servad enligt boken. Rätt tändstift, ja, jag skulle gissa det... Och tankmätaren, jag försökte köra slut på tanken, och planerade att komma fram till macken ganska lagom. Men efter att kört lite i stan visade det --- km till tom tank, och jag kunde fortsätta köra...
Jag tog bort den stora "slangen" in i spjällhuset och kollade in och där såg relativt rent ut. Om jag vippade på spjället var där lite fettigt på baksidan, men inte så mycket. Hur vet man om den behöver bytas?
Jag lämnade iaf in bilen på verkstad idag, och han läste ut den här felkoden. Sedan ringde han och sa att lmm behöver bytas. 4500 ville han ha för lmm och arbete. Han sa att felkoden visade på signalfel, så då var lmm trasig. Men efter vad jag hade kollat på nätet kunde felkoden betyda insugsläcka också. Saxat från en annan tråd:
P0101    Luftmassamätare/luftmängdmätare - område/prestanda    Insugsläcka/blockering, luftmassamätare/luftmängdmätare
Och kontrolllampan för avgasreningskontroll lyser ju inte regelbundet, så då borde ju inte lmm vara helt paj? Eller? Kan den fungera ibland, och ibland inte?
Min tanke nu är att åka upp och betala för felsökningen, åka hem och byta bromsslangar (Det är väl inget större problem att byta?)
Sedan tankar jag och åker förbi verkstaden på väg till besiktningen och ber honom släcka felkoden (för en dyr pening säkert), så borde besiktningen gå bra.
Är det så att om jag släcker felkoden, så får jag inte någon ny felkod förrän kontrollampan börjar lysa? Eller kan jag få felkoden utan att lampan tänds?

Tack för svaret, och jag tar tacksamt emot fler förslag och svar på dagens frågor!
Mvh
Range

1 043 Inlägg
25 oktober 2010
Det kan vara lmm även om lampan inte lyser konstant.
Det kan vara felkod även ominte lampan tänds.
Bromsslangar behöver inte vara något problem men det kan vara ihoprostat.

4 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Tack för svar!
Ja, verkstan hade fått fram ngn mer felkod.
130A felaktig signal givarkrets - intermittent.
Säger inte mig så särskilt mycket...
Förslag på åtgärder? Det blir kanske till att byta lmm.
GDS eller verkstad?

Mvh
Range

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 oktober 2010
Går den okej med full tank?

Just detta fenomen låter ju som en dålig förpump, väldigt vanligt symptom på 240/740. Men jag vet inte om v70 har förpump eller hur det ser ut, men värt att kolla wink Du kan ju kika på säkringsförteckningen om in-tank fuelpump eller liknande finns med.

1 043 Inlägg
27 oktober 2010
Själva bytet av lmm är inget problem, man du bör ju släcka felkoderna sedan.
Det sitter ingen förpump men 2 pumpar i tanken, den ena pumpar över bränslet till andra sidan när det börjar ta slut där.

4 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Nu man lite tid efter allt firande de senaste veckorna...
Så nu tänkte jag skriva en kommentar om vad som hände sedan.
Fick ett tips om att jag kunde börja med att uppgradera ECM programvaran. Detta skulle ändå göras om man bytte LMM, och han som tipsade verkade vagt mena på att det kunde räcka med detta... Jag beställde tid på volvo någon dag innan körförbud, det drog ut på tiden med allt det här att bestämma vad jag skulle göra för något med bilen...
Det kostade 300 kr och gick ganska sanbbt. De raderade även felkoden, och sedan åkte jag direkt till bilprovningen. Så då fick jag iaf igenom bilen.
Jag trodde däremot inte att det skulle hjälpa på lång sikt. Men sedan dess har inte kontrollampan tänts ngt mer, och den går bra, stabilare på tomgång mm. Hittade senare ngt på nätet om att den felkoden jag fått har tagits bort i den nya ECMprogramvaran, vilket låter lite märkligt...
Det där med att den inte vill starta vid tom tank har jag inte märkt av på sistone, men vi kanske har tankat den tidigare smile

Ja, nu vet ni att jag är nöjd som skippade att byta en fungerande lmm, vilket verkstan sa till mig att göra. Nu är det stötdämparen på andrabilen som behöver bytas... Där finns inga tecken på att den egentligen fungerar.   ;-) Fast bilprovningen missade nog det helt...

Ha det! Och stort tack för alla svar jag fick!
/Rangeboy

Sök