2436
Sök

Golf 4 diesel svarar inte på gasen

4 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Hej! Har en golf 4 1,9 diesel 90 hk. Batteriet har varit ulladdat, så jag rullade igång bilen. Startade då lätt, men svarar inte på gasen. Går fint på tomgång, men inget händer när jag gasar. Har kopplat ur batteriet och laddat det, men det har inte hjälpt. Ibland kan det gå att gasa om man håller gaspedalen nedtryckt vid start, men gasen slås snart nut igen. Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig

MVH pv51

Möller mekaniker
141 Inlägg
30 oktober 2010
Har för mig att man måste göra en grundinställning på gasspjället när strömmen har brutits men är inte helt säker. Men testa och sätt på tändningen och trampa gasen i botten sen släpper du upp den till halvvägs sen släpper du den helt.

4 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
smile Tack för tipset. Känns himla surt när man nyligen köpt bilen och missar att släcka takbelysningen. Skall prova detta. Bilen har vid några tillfällen kunnat varvas upp när jag hållt ner pedalen vid start, men har slutat efter 3-4 gaspådrag, så det låter troligt att det kan fungera. tackar!

Möller mekaniker
141 Inlägg
31 oktober 2010
Om det inte funkar så är det bra att besöka en vw verkstad så de får uppdatera motorstyrdonet och sen byta en temp. givare för insugsluften. De är ett fel som brukar uppstå vid dom.

4 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Hej! Tack för tips. Nu har jag provat att hålla gasen i olika lägen utan att det hjälper. Brorsans grabb jobbar på en bussverkstad och har tillgång till dator för att läsa av felkoder och göra inställningar. Tror du det fungerar att köpa givaren och göra inställningen eller måste en vw verkstad till?

Ha det. MVH Dan-Inge

Möller mekaniker
141 Inlägg
31 oktober 2010
Om du lyckas göra grundinställningen på gasspjället så kan det nog gå men om du måste uppdatera styrdonet så är de en vw verkstad som gäller.

MvH Sjöman

4 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Ja då blir det nog vw. Tacka vet jag de äldre golf dieslarna som man kunde skruva lite själv på. Bävar för detta med elektroniken.D-I

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
Haha ja men de är rättså lätt med elektronik om man lärt sig grunderna big_smile Är mekaniker på en VW verkstad så

562 Inlägg
1 november 2010
Finns väl inget gasspjäll på en diesel, eller måste man kanske göra en grundinställning av gaspedallägesgivaren smile ?

9-5 Aero Sedan -05

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
Du måste ju ha ett gasspjäll för att reglera luften som kommer in i motorn vid olika gaspedalslägen.

562 Inlägg
1 november 2010
sjoman skrev:
Du måste ju ha ett gasspjäll för att reglera luften som kommer in i motorn vid olika gaspedalslägen.

Jaha, trodde man bara jobbade med bränsle och turbotryck. Skillnaden mellan TDI 110 och TDI 90 på Golf 4 är väl att TDI 110 har VNT turbo

9-5 Aero Sedan -05

Egen företagare
864 Inlägg
1 november 2010
sjoman skrev:

Där har du fel, för många dieselar reglerar du gasen genom att du skickar i mer diesel.
Men nyare dieselar har gasspjäll.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
En VNT turbo är ju att man får laddtryck på lägre varvtal så man kan få mer kraft från start. Man kan ju inte hålla på att styra luftflödet in i motorn med hjälp av turbon för då skulle ju den behöva justera laddtryck till och från hela tiden för att få ett bra flöde in i motorn. Därför man har ett gasspjäll så man kan justera luftflödet in i motorn så man får en jämn och fin förbränning

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
Ja men en golf 4 började tillverkas -98 så de är ny och har gasspjäll

562 Inlägg
1 november 2010
sjoman skrev:
En VNT turbo är ju att man får laddtryck på lägre varvtal så man kan få mer kraft från start. Man kan ju inte hålla på att styra luftflödet in i motorn med hjälp av turbon för då skulle ju den behöva justera laddtryck till och från hela tiden för att få ett bra flöde in i motorn. Därför man har ett gasspjäll så man kan justera luftflödet in i motorn så man får en jämn och fin förbränning

Vilka dieselmotorer är det som har gasspjäll då, säger inte emot dig eller något, utan är bara intresserad av att veta.

Exempelvis VWs V10 diesel från touraeg bla har ju inte gasspjäll, dock så finns spjäll som används till att bygga upp en skillnad mellan avgastryck och insugstryck för EGR funktion och för att motverka att luft sugs in i motorn när bilen stängs av

Spjällhuset på Golf 4 dieslarna används alltså för att strypa luften när motorn stängs av för att motorn ska stanna på ett mjukt sätt

9-5 Aero Sedan -05

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
Ja ungefär så jag har lärt mig att de fungerar. de äldre dieslarna har ju också ett spjäll som styr luften. Sen styrs ju även luftflödet in i motorn för att de ska dra så lite bränsle som möjligt när man ligger på låga varvtal.

T.ex. vw nya passa dieselar har ett ställspjäll till som ligger mellan insug och topp som styr luftflödet och sen sitter det även ett gasspjäll innan de som styr luft flödet.

562 Inlägg
1 november 2010
sjoman skrev:
Ja ungefär så jag har lärt mig att de fungerar. de äldre dieslarna har ju också ett spjäll som styr luften. Sen styrs ju även luftflödet in i motorn för att de ska dra så lite bränsle som möjligt när man ligger på låga varvtal.

T.ex. vw nya passa dieselar har ett ställspjäll till som ligger mellan insug och topp som styr luftflödet och sen sitter det även ett gasspjäll innan de som styr luft flödet.

Kanske virvelspjäll, är ju rätt vnliga på dieslar big_smile

9-5 Aero Sedan -05

Möller mekaniker
141 Inlägg
1 november 2010
Jaså heter det jag men sitter även ett gasspjäll innan de som styr t.ex. tomgång

Egen företagare
864 Inlägg
1 november 2010
sjoman skrev:

Enda äldre dieselbilen jag kommer på som har spjäll så är det merca.
Volvo och vw/audi som har samma motorer har INTE nått spjäll.
Kolla denna D24tic, direkt från turbon till insuget, självklart genom intercoolern också.

http://www.garaget.org/?car=66466&image=606292

S70in min har ingen spjällgas den heller. -97a

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Möller mekaniker
141 Inlägg
2 november 2010
Ja men ta en gammal golf diesel- 92 då har man en centralenhet med gasspjäll i sig

Sök