4805
Sök

Saab 9-5 2.3t ryker vid kallstart

11 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Hej. min sambo har en saab 9-5 2.3t-99 som har börjat ryka vitt vid kallstart. det slutar efter en liten stund. Luktar lite brännt också. bilen drar inget vatten. har kollat varje gång å det är lika mycket vatten kvar i kärlet.
Så jag undrar om det är turbon som håller på att ge sig eller om det kan vara något annat?

562 Inlägg
7 november 2010
Det troligaste är att turbon ja, spec då du har en Garrett GT17 turbo också..

9-5 Aero Sedan -05

11 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
jo jag har hört att dom är lite känsliga. Kan man kolla om turbon är dålig utan att plocka bort den?

562 Inlägg
7 november 2010
krille bus skrev:
jo jag har hört att dom är lite känsliga. Kan man kolla om turbon är dålig utan att plocka bort den?

Jodå bara att skruva bort "kobran", alltså röret mellan turbo och slangen som går till luftmassemätaren. När den är borta ska du kunna känna om impellern glappar utan problem. Dock så verkar din bil inte ryka konstant och då är det nog oftare svårare att känna ett riktigt stort glapp.

Men men värt att skruva ner och känna ändå, och om du ger dig på att byta turbon så är det lika bra att demontera tråget för att byta/rengöra sugsilen.. (Jag skulle bytt).

Edit: Och uppgradera vevhusventilation till den senaste versionen om inte det redan är gjort!
Senast redigerat av micke-opel (7 november 2010)

9-5 Aero Sedan -05

11 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
ok. tack för informationen. få ta o kolla det någon kväll. Vevhusventilatonen är uppgraderad.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 november 2010
Vitrök kan ju ha med årstid att göra, kyla, värme=kondens=vitrök.. om turbon är kass brukar den blåryka vid kallstart och vid hård belastning. Men som sagt kolla inpellern

2slow

Sök