Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
Nu har jag varit på Race i norrs vårräff å viket väder! 0 gradit å snö
På de fullsatta utställningsområdet
Mysigt väder att köra i utan värmepaket, fick köra med rutan lite nere så inte rutorna skulle imma igen helt Men R-däcken funka iaf fint i snömodden
Har funderat på att göra ett litet ryck med framvagnen innan årets första konbana men får se om ja hinner göra allt jag vill Vill byta till andra fjädrar, bygga subframestag, byta bussningar i syrväxeln å lite annat småpill
Bogseröglan har jag svetsat ihop själv men köpte själva öglan på biltema.
En till liten trevlig update 2st fälgar som är så lika men ändå inte, så vad skiljer? Båda är 17x7,5" å ena har Et30 å andra Et27 så de är ju också i stort sätt lika men den stora skillnaden är ungefär 20kg på 4 hjul!
100+ fälgar elelr? har du centurmkåporna till dom med?
Jo jag tror de är 100+ fälgar jodå jag fick med centrumkåporna men inga skruvar till dom å sen ska de väl sitta nå mitt på centrumkåporna? de är också borta
pontiacen skrev:
Nice, såna fälgar sitter ju riktigt shyst på gamla saabar Menar du att 100+-fälgen är såpass lätt eller att den andra är såpass tung?
Jo dom passar fint hade nästan heldre velat ha 100+ fälgarna med enkelekrar men dom här är ju nästan lika fina. De är nog både de att 100+ fälgarna är lätta å dom andra skitfälgarna är uppgjutna i bly eller nå
Igår vart de en heldag i garaget. Var först ut å kände lite på chassit samt värmde upp oljorna så ja kunde byta olja i motor å låda sen. Tyvär så regna de men gick ändå att busa av sig lite på krokiga landsvägar Dock är jag inte helt nöjd med framvagnen, Den känns inte så allert å kvick som jag vill ha den. Misstänker att de kan va bussningarna i styrväxeln som gör de så börja skruva lös styrväxeln så jag kan byta dom till powerflex som jag haft liggandes. När ja ändå var där å skruva så tog jag lös bakre motorkudden som ska modifieras som den främre så den blir lite styvare
Han tyvär inte klart med nå av de men tog motorkudden till jobbet och fick den svetsad så den är klar att monteras å styrväxeln är som sagt lös så ska bara lyfta ut den å trycka i nya bussningarna så är den klart att monteras. Borde hinna fixa allt nästa gång ja är i garaget. Ska bli kul å se hur bilen funkar efter dom nya bussningarna till motor å styrväxel
Ska bli skoj att se vad den går för på banan sen:) Ska du köra lite konkörning och sånt eller vad har du för planer?
Jo ska bli riktigt kul å se va den kan prestera i konbana i sommar! Finns ju tyvär dåligt med banor här uppe i norr men race i norr anordnar riktigt fina konbanor iaf så planen är att köra så ofta jag kan när dom anordnar nå
Tyvär så har jag inte hunnit skruva nå mer å ser dåligt ut i helgen med men nästa vecka ska ja försöka få tid att skruva ihop den igen så ja äntligen får testa hur de funkar me dom nya bussningarna
jonTe skrev:
Hamster skrev:
hur byter man olja på växellådan ? har alltid undrat det !?
Man skruvar ur pluggen...låter den gamla rinna ur....sedan fyller man på ny....
_aero, trevliga uppdateringar. Gillar de nya fälgarna!
Hehe kunde inte sagt de med att byta växellådsolja bättre själv
Tack så mkt! Måste bara skifta däck mellan dom nya å gamla fälgarna nu så jag har dom greppvänliga däcken på rätt fälgar Fast tycker nästan att dina 100+ fälgar är snäppet snyggare
Har ju inte tagit nå bilder från skruvandet men kan bjuda bild på hur de såg ut när ja modifierade främre motorkudden, Den bakre var inte riktigt lika dålig fast inte så långt ifrån.
Gamla, undra varför de var så svårt att få i växlarna vid fullgasrepor
Tack så mkt! Måste bara skifta däck mellan dom nya å gamla fälgarna nu så jag har dom greppvänliga däcken på rätt fälgar Fast tycker nästan att dina 100+ fälgar är snäppet snyggare
Ja det är inte så dumma men jag har alltid havt förkärlek till de där kryssekervarianten Breddar de lite mer utåt oxo?
Tack så mkt! Måste bara skifta däck mellan dom nya å gamla fälgarna nu så jag har dom greppvänliga däcken på rätt fälgar Fast tycker nästan att dina 100+ fälgar är snäppet snyggare
Ja det är inte så dumma men jag har alltid havt förkärlek till de där kryssekervarianten Breddar de lite mer utåt oxo?
Jo båda varianterna är riktigt fina
Dom har samma ET som mina andra fälgar så inge slinnad på bredden. Är ET30, vad har du på dina?
Funkiee skrev:
är det hockeypuckar du har där?
Hehe nä faktist inte utan är nå vibrationsdämpare som ja köpte från nån sida på nätet fast är väl inte så jättemkt mjukare än en hockeypuck
Vart några timmar i garaget efter jobbet igår. Var lite seg så trodde inte ja skulle få så mkt fort men när ja väl börja så gick allt av bara farten så vart mkt mer gjort i slutändan än ja nånsin hoppats på
Började med att skruva fast motorkudden efter jag kladdat lite färg på den å sänkte ner motorn. Sen tog ja lös styrväxeln och drog ut den så ja kunde få ur bussningarna som faktist till min förvåning ploppa ut utan problem Då var de lite värre å få i powerflexbussningarna men gick ändå ganska bra. Å när ja va klar med de så snegla ja lite på bussningarna till krängningshämmaren som ja försökt byta förut men nu när styrväxeln va borta så fick ja lös dom bultarna utan problem med så de bytte ja i bara farten å sen slängde ja tillbaka styrväxeln!
Styrväxeln samt dom gamla å nya bussningarna brevid, hoppas styrningen blir lite kvickare å mer alert nu
Powerflex även till k-hämmare å den hårda fina motorkudden på plats