Volvo 740, dör och går dåligt

kiorf
2 december 2010 · 199 Inlägg

Tjena.. var ute och körde härom dagen när jag hör hur pumpen under bilen börjar låta illa.. dagen efter så kör jag i en korsning och bilen börjar hacka framåt.. blir stående mitt i korsningen och bilen går på 3 cylindrar  på 500v/minuten.. och tillslut så dör den.. startar ej på nyckel. lägger då i 1an och vrider på nyckeln.. bilen hoppar framåt och går igång.. kör som fan till macken och tankar i 15 liter.. sedan åker jag hem..  nästa dag åker jag till skroten och köper en pump som han testkör innan . och den låter knappt.

satt upp den pumpen igår.. bilen startar och går bra. pumpen låter väldigt lite som dom ska göra.. åker på väg hemåt. och bilen börjar gå dåligt igen.. går på 3 cylindrar. svarar ej på gas.. bara bööaar..  stänger av bilen och ringer en kompis som ska bogsera mig.. när vi åker så lägger ja i 2an och släpper upp koppling.. bilen startar!!   tutar på han och han stannar.. vi kopplar loss bilen och jag skyndar mig till gör det själv hallen på ok. lämnar bilen där och åker och köper ett nytt bensinfilter.. sätter på det nya filtret.. bilen går bra en stund. och sedan går piss igen..

åkte idag och köpte en ny pump.. böt den och bilen går bra igen och sedan går dåligt. då åker jag och tankar fulltank.. men går lika dåligt.. skit bil!!

vad ska jag kolla mer? vad fan kan vara felet? pumpen i tanken är slut. men det var den när jag köpte bilen. men bilen har funkat felfritt hela tiden med bara en pump. så nu sitter det ny pump på men den vill inte endå.. ge mig tips !!


• Bilmodell
volvo 740, b230f

• Årsmodell
1988

• Miltal
41000

• Modifikationer på bilen 
original

• Hur yttrar sig felet? 
läs ovan

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
läs ovan

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
läs ovan


glömde skriva att pumpen under bilen går HELA tiden när man har tändning på eller om motorn startar. 
Släppte på slangen uppe vid spridarna och då pös det... alltså luft??  då gick den bra ett tag, sen ut och körde lite..  börja gå dåligt.. stanna och släppte på slangen igen. då var det tryck där.. men den liksom spotta ut bensinen.. svårt att förklara.. det ska väl vara jämt flöde? men det spotta.. suger den luft någonstans? (det är fulltank så den suger inte luft ifrån tanken)

Senast redigerat av kiorf (2 december 2010)

Darkie dARKiE
2 december 2010 · 5 031 Inlägg

Kolla så ingen vakummslang lossnat / trasig.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
kiorf
2 december 2010 · 199 Inlägg

Darkie skrev:
Kolla så ingen vakummslang lossnat / trasig.

får kolla det.. glömde även skriva att pumpen under bilen går hela tiden.. verkar inte bygga upp något tryck

Muttley
2 december 2010 ·

relä ?
Hade de problemet på min. Bytte bensinreläet och sen har den funkat sen dess.  Gick slött och jävligt och starta lite då och då.

Enholmski
2 december 2010 · 58 Inlägg

luftmassemätare ?

kiorf
5 december 2010 · 199 Inlägg

hej igen.. nu har jag bytt båda pumparna.. (böt hela tankarmaturen) bilen gick bra hela dagen igår. men idag så startar den knappt..  svart ryker som fan när den väl går i gång.  pumpen under bilen går hela tiden.. även om man bara har tändning på..   får den för mycket bensin ? vad ska jag kolla ????? Hjälp snälla !

kiorf
5 december 2010 · 199 Inlägg

Ingen som har någon ide?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang