Problem med att motorn går upp i temp

klimpan
2 december 2010 · 2 600 Inlägg

hej har länge haft problem med min mondeo 97 a att det blir varm när man står på tomgång eller när man kör i stan och nu idag körde jag fast lite och tempen flyger nästan upp i temp och var inte mycket jag körde fast då ska jag till lägga. har bytt termostat gjorde jag i sommras.  har fått fylla på kyla vatten ca 2,5 l på två veckor nu.  har inte sett nån vatten pöl där bilen har stått heller. fläktarna starta i alla fall när man kör ac och dom startade i sommars då bilen blev varm tongue mvh klimpan

Senast redigerat av klimpan (2 december 2010)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
te_wik Forummoderator
2 december 2010 · 12 813 Inlägg

Risken finns att toppen läker ifall det försvinner så mycket vätska på bara två veckor (men det beror ju givetvis på hur mycket du kör), när du dessutom har svårt att få upp bilen i temp.

Ryker den mycket vitt? Kan vara svårt att avgöra nu när det är kallt, men du kan iaf lukta på avgaserna ifall det luktar annorlunda. Kolla även hur oljan ser ut, i locket och stickan. Är det lite "oboy gräddaktig sörja" så är risken stor att den tar in kylarvätska i motorn.

Andra sätt att också kika på är att försöka se ifall det bubblar i expantionskärlet och ifall det luktar avgaser i den. Även ett komptest kan vara bra att göra.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
maattias
2 december 2010 · 354 Inlägg

klimpan skrev:
hej har länge haft problem med min mondeo 97 a att det blir varm när man står på tomgång eller när man kör i stan och nu idag körde jag fast lite och tempen flyger nästan upp i temp och var inte mycket jag körde fast då ska jag till lägga. har bytt termostat gjorde jag i sommras.  har fått fylla på kyla vatten ca 2,5 l på två veckor nu.  har inte sett nån vatten pöl där bilen har stått heller. fläktarna starta i alla fall när man kör ac och dom startade i sommars då bilen blev varm tongue mvh klimpan

låter ju exakt som kyl fläktar e sönder.. kolla! kan hända mycket sen "i sommars". wink

Kan också vara temp givaren till dom som är sönder, inte alls sällsynt det händer...




MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
klimpan
2 december 2010 · 2 600 Inlägg

maattias skrev:

klimpan skrev:
hej har länge haft problem med min mondeo 97 a att det blir varm när man står på tomgång eller när man kör i stan och nu idag körde jag fast lite och tempen flyger nästan upp i temp och var inte mycket jag körde fast då ska jag till lägga. har bytt termostat gjorde jag i sommras.  har fått fylla på kyla vatten ca 2,5 l på två veckor nu.  har inte sett nån vatten pöl där bilen har stått heller. fläktarna starta i alla fall när man kör ac och dom startade i sommars då bilen blev varm tongue mvh klimpan

låter ju exakt som kyl fläktar e sönder.. kolla! kan hända mycket sen "i sommars". wink

Kan också vara temp givaren till dom som är sönder, inte alls sällsynt det händer...




MVH. Mattias

var inne lite på det med att kylfläkten inte fungera som den ska har hört att en del bilar har låg och högfarts fläkt med dricker bilen mycket kyla vatten om fläkten är kass ? ska ta och kolla upp fläkte igen.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
2 december 2010 · 2 600 Inlägg

te_wik skrev:
Risken finns att toppen läker ifall det försvinner så mycket vätska på bara två veckor (men det beror ju givetvis på hur mycket du kör), när du dessutom har svårt att få upp bilen i temp.

Ryker den mycket vitt? Kan vara svårt att avgöra nu när det är kallt, men du kan iaf lukta på avgaserna ifall det luktar annorlunda. Kolla även hur oljan ser ut, i locket och stickan. Är det lite "oboy gräddaktig sörja" så är risken stor att den tar in kylarvätska i motorn.

Andra sätt att också kika på är att försöka se ifall det bubblar i expantionskärlet och ifall det luktar avgaser i den. Även ett komptest kan vara bra att göra.



Mvh Tommy

har inte sett nån skillnad på oljan i alla fall men ska ta en titt igen bara för att vara säker. konstiga är bilen håller normal temp när jag kör så att säga över 50 km/H  under det så börja den sakta gå upp i temp lik så om du står stilla en stund. så har den varit sen jag köpte den. sen byte jag termostaten för jag hade problem med att motorn inte gick upp i temp vid körning över 50/h  men det gick ju sen efter termostat bytet:P dock gick den fotfarande upp i temp som nu då.  krångligt att förklara märker jag hehe hoppas ni förstå. är dock rädd att det kan vara toppen men kan ju vara fläkten med men just att den dricker vatten är ju lite oroväckande med.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
VinDisel
2 december 2010 · 456 Inlägg

klimpan skrev:

maattias skrev:

klimpan skrev:
hej har länge haft problem med min mondeo 97 a att det blir varm när man står på tomgång eller när man kör i stan och nu idag körde jag fast lite och tempen flyger nästan upp i temp och var inte mycket jag körde fast då ska jag till lägga. har bytt termostat gjorde jag i sommras.  har fått fylla på kyla vatten ca 2,5 l på två veckor nu.  har inte sett nån vatten pöl där bilen har stått heller. fläktarna starta i alla fall när man kör ac och dom startade i sommars då bilen blev varm tongue mvh klimpan

låter ju exakt som kyl fläktar e sönder.. kolla! kan hända mycket sen "i sommars". wink

Kan också vara temp givaren till dom som är sönder, inte alls sällsynt det händer...




MVH. Mattias

var inne lite på det med att kylfläkten inte fungera som den ska har hört att en del bilar har låg och högfarts fläkt med dricker bilen mycket kyla vatten om fläkten är kass ? ska ta och kolla upp fläkte igen.

Han ska inte ta vatten alls , vare sig fläkten e pajj lr inte, har du fyllt på 2,5 liter på 2v så är nått galet, tippar på blockpackning eller vattenpump.

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
klimpan
2 december 2010 · 2 600 Inlägg

VinDisel skrev:

klimpan skrev:

maattias skrev:

låter ju exakt som kyl fläktar e sönder.. kolla! kan hända mycket sen "i sommars". wink

Kan också vara temp givaren till dom som är sönder, inte alls sällsynt det händer...




MVH. Mattias

var inne lite på det med att kylfläkten inte fungera som den ska har hört att en del bilar har låg och högfarts fläkt med dricker bilen mycket kyla vatten om fläkten är kass ? ska ta och kolla upp fläkte igen.

Han ska inte ta vatten alls , vare sig fläkten e pajj lr inte, har du fyllt på 2,5 liter på 2v så är nått galet, tippar på blockpackning eller vattenpump.

hur ta man reda på vad som är kasst komprov ? är inte så jätte duktig på att nämligen tongue bilen går helt normalt för övrigt. fara att köra med bilen ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
VinDisel
2 december 2010 · 456 Inlägg

klimpan skrev:

VinDisel skrev:

klimpan skrev:

var inne lite på det med att kylfläkten inte fungera som den ska har hört att en del bilar har låg och högfarts fläkt med dricker bilen mycket kyla vatten om fläkten är kass ? ska ta och kolla upp fläkte igen.

Han ska inte ta vatten alls , vare sig fläkten e pajj lr inte, har du fyllt på 2,5 liter på 2v så är nått galet, tippar på blockpackning eller vattenpump.

hur ta man reda på vad som är kasst komprov ? är inte så jätte duktig på att nämligen tongue bilen går helt normalt för övrigt. fara att köra med bilen ?

du måste ha en komprovare, tar inte allvärdens tid , lämmna in den..

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
klimpan
2 december 2010 · 2 600 Inlägg

VinDisel skrev:

klimpan skrev:

VinDisel skrev:

Han ska inte ta vatten alls , vare sig fläkten e pajj lr inte, har du fyllt på 2,5 liter på 2v så är nått galet, tippar på blockpackning eller vattenpump.

hur ta man reda på vad som är kasst komprov ? är inte så jätte duktig på att nämligen tongue bilen går helt normalt för övrigt. fara att köra med bilen ?

du måste ha en komprovare, tar inte allvärdens tid , lämmna in den..

får ta och göra ett komprov se vad det visar.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
maattias
3 december 2010 · 354 Inlägg

bubblar det i kylaren/expansionkärlet??


isåfall är det packningen... Som sagt, ska ej minska vätska hur som hellst..

edit: blev lite flummigt skrivet, den drar ju förståss vätska om packningen är sönder alltså.. den röker inget ovanligt mycket?

MVH. Mattias

Senast redigerat av maattias (3 december 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
ekelund88
3 december 2010 · 2 656 Inlägg

maattias skrev:
bubblar det i kylaren/expansionkärlet??


isåfall är det packningen... Som sagt, ska ej minska vätska hur som hellst..

edit: blev lite flummigt skrivet, den drar ju förståss vätska om packningen är sönder alltså.. den röker inget ovanligt mycket?

MVH. Mattias

"den röker inget ovanligt mycket?" jo jag tror den har lite förkärlek för prince långa faktiskt ;D hahahhaa

maattias
3 december 2010 · 354 Inlägg

ekelund88 skrev:

maattias skrev:
bubblar det i kylaren/expansionkärlet??


isåfall är det packningen... Som sagt, ska ej minska vätska hur som hellst..

edit: blev lite flummigt skrivet, den drar ju förståss vätska om packningen är sönder alltså.. den röker inget ovanligt mycket?

MVH. Mattias

"den röker inget ovanligt mycket?" jo jag tror den har lite förkärlek för prince långa faktiskt ;D hahahhaa

haha! wink ja då e de packningen! wink



MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang