Hur mkt ska jag ta för att byta växellåda åt en kompis ?

Nurminen_
7 december 2010 · 714 Inlägg

kvarna_21 skrev:
fattar inte heller varför du frågar när du verkar vara så säker på svaret själv.

Men jag brukar iaf ringa till en verkstad o fråga vad dom tar för ett jobb sen lägger jag mig under det beroende på hur nära vän det är som ska ha hjälp wink alltid bästa sättet att göra så tycker jag;)

ja jag frågade ju aldrig om jag ska ta betalt eller inte..eller hur ? men dom flesta här verkar ju ha lässvårigheter..Jag frågade hur mycket jag skulle ta betalt..alla som INTE tycker jag ska ta betalt, hade ju inte äns behövt svara..då dom inte tillför tråden ett skit smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Muttley
7 december 2010 ·

Nurminen_ skrev:

tkd_rille skrev:
du kan ju inte garantera ett skit.

En verkstad lämnar full garanti på att de ska funka. Skjuter växellådan pga fel montering eller nått så betalar en verkstad en ny låda. De gör garanterat inte du.

Och jag vet nog vad jag snackar om, när proffs byttar växelåda på en bil och den klara bara 25 mil och gick rent åt helvete då fick de glatt punga ut för en helt ny låda och låta en annan verkstad utföra jobbet smile

Hehe vet du vad du pratar om ? byter dom en låda och den klarar 25 mil så kan dom ju vara långt ifrån proffs ? ganska svårt att montera en låda fel då den passar bara på ett sätt ? dom kanske drog fel NM inte hade nå växellådsolja i..dom kanske bytte koppling och montera svänghjulet inkl koppling fel...Nåja har sätt många klåpare som jobbar på bilverkstad.
Bara för man jobbar på bilverkstad så behöver man inte vara proffs.

Nej jag vet absolut inte vad jag snackar om, jag kör inte den bilen typ dagligen. Och om de har amatörer på en relativt stor auktioriserad verkstad som dessutom säljer bilarna och utbildar sina mekaniker så börjar man undra...  För övrigt var de en automat.

Hände faktiskt för några veckor sen de strula igen. För att en erfaren mekaniker sket i att bytta en packning när de rengjorde växellådan vid oljebyte. Dvs att oljan rann ut och lådan höll på att gå i bitar dock hade jag ju nära till en verkstad som gjorde jobbet.

Men du kan inte ge garanti på att han ska kunna köra långt alls.

Sen förstår jag inte varför du frågar här när du sagt pris till din "vän" redan.

Ta betalt 6 lapp, lika bra då du ändå ska husera bilen i 3 dagar .

Senast redigerat av tkd_rille (7 december 2010)

kvarna_21
7 december 2010 · 296 Inlägg

Nurminen_ skrev:

kvarna_21 skrev:
fattar inte heller varför du frågar när du verkar vara så säker på svaret själv.

Men jag brukar iaf ringa till en verkstad o fråga vad dom tar för ett jobb sen lägger jag mig under det beroende på hur nära vän det är som ska ha hjälp wink alltid bästa sättet att göra så tycker jag;)

ja jag frågade ju aldrig om jag ska ta betalt eller inte..eller hur ? men dom flesta här verkar ju ha lässvårigheter..Jag frågade hur mycket jag skulle ta betalt..alla som INTE tycker jag ska ta betalt, hade ju inte äns behövt svara..då dom inte tillför tråden ett skit smile

jo det är sant wink

Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
Saab 9000 (1994)
Nurminen_
7 december 2010 · 714 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nurminen_ skrev:

tkd_rille skrev:
du kan ju inte garantera ett skit.

En verkstad lämnar full garanti på att de ska funka. Skjuter växellådan pga fel montering eller nått så betalar en verkstad en ny låda. De gör garanterat inte du.

Och jag vet nog vad jag snackar om, när proffs byttar växelåda på en bil och den klara bara 25 mil och gick rent åt helvete då fick de glatt punga ut för en helt ny låda och låta en annan verkstad utföra jobbet smile

Hehe vet du vad du pratar om ? byter dom en låda och den klarar 25 mil så kan dom ju vara långt ifrån proffs ? ganska svårt att montera en låda fel då den passar bara på ett sätt ? dom kanske drog fel NM inte hade nå växellådsolja i..dom kanske bytte koppling och montera svänghjulet inkl koppling fel...Nåja har sätt många klåpare som jobbar på bilverkstad.
Bara för man jobbar på bilverkstad så behöver man inte vara proffs.

Nej jag vet absolut inte vad jag snackar om, jag kör inte den bilen typ dagligen. Och om de har amatörer på en relativt stor auktioriserad verkstad som dessutom säljer bilarna och utbildar sina mekaniker så börjar man undra...  För övrigt var de en automat.

Hände faktiskt för några veckor sen de strula igen. För att en erfaren mekaniker sket i att bytta en packning när de rengjorde växellådan vid oljebyte. Dvs att oljan rann ut och lådan höll på att gå i bitar dock hade jag ju nära till en verkstad som gjorde jobbet.

Men du kan inte ge garanti på att han ska kunna köra långt alls.


Sen förstår jag inte varför du frågar här när du sagt pris till din "vän" redan.

STOR skillnad på Automat och manuell vet du va ? Och nä jag har inte sagt ett pris till min kompis ännu

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Muttley
7 december 2010 ·

Nurminen_ skrev:

tkd_rille skrev:

Nurminen_ skrev:

Hehe vet du vad du pratar om ? byter dom en låda och den klarar 25 mil så kan dom ju vara långt ifrån proffs ? ganska svårt att montera en låda fel då den passar bara på ett sätt ? dom kanske drog fel NM inte hade nå växellådsolja i..dom kanske bytte koppling och montera svänghjulet inkl koppling fel...Nåja har sätt många klåpare som jobbar på bilverkstad.
Bara för man jobbar på bilverkstad så behöver man inte vara proffs.

Nej jag vet absolut inte vad jag snackar om, jag kör inte den bilen typ dagligen. Och om de har amatörer på en relativt stor auktioriserad verkstad som dessutom säljer bilarna och utbildar sina mekaniker så börjar man undra...  För övrigt var de en automat.

Hände faktiskt för några veckor sen de strula igen. För att en erfaren mekaniker sket i att bytta en packning när de rengjorde växellådan vid oljebyte. Dvs att oljan rann ut och lådan höll på att gå i bitar dock hade jag ju nära till en verkstad som gjorde jobbet.

Men du kan inte ge garanti på att han ska kunna köra långt alls.


Sen förstår jag inte varför du frågar här när du sagt pris till din "vän" redan.

STOR skillnad på Automat och manuell vet du va ? Och nä jag har inte sagt ett pris till min kompis ännu

ja de vet jag. Men de ska upp rätt ändå.

kvarna_21
7 december 2010 · 296 Inlägg

ring en verkstad imorn o fråga wink sen avgör du själv hur lågt du vill gå? din vän kommer ändå vinna på o lämna bilen till dig ist för till verkstaden lycka till wink

Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
Saab 9000 (1994)
johanhhh
7 december 2010 · 396 Inlägg

kvarna_21 skrev:
ring en verkstad imorn o fråga wink sen avgör du själv hur lågt du vill gå? din vän kommer ändå vinna på o lämna bilen till dig ist för till verkstaden lycka till wink

Förutsatt att det inte blir några komplikationer ja.

Nurminen_
7 december 2010 · 714 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nurminen_ skrev:

tkd_rille skrev:
du kan ju inte garantera ett skit.

En verkstad lämnar full garanti på att de ska funka. Skjuter växellådan pga fel montering eller nått så betalar en verkstad en ny låda. De gör garanterat inte du.

Och jag vet nog vad jag snackar om, när proffs byttar växelåda på en bil och den klara bara 25 mil och gick rent åt helvete då fick de glatt punga ut för en helt ny låda och låta en annan verkstad utföra jobbet smile

Hehe vet du vad du pratar om ? byter dom en låda och den klarar 25 mil så kan dom ju vara långt ifrån proffs ? ganska svårt att montera en låda fel då den passar bara på ett sätt ? dom kanske drog fel NM inte hade nå växellådsolja i..dom kanske bytte koppling och montera svänghjulet inkl koppling fel...Nåja har sätt många klåpare som jobbar på bilverkstad.
Bara för man jobbar på bilverkstad så behöver man inte vara proffs.

Nej jag vet absolut inte vad jag snackar om, jag kör inte den bilen typ dagligen. Och om de har amatörer på en relativt stor auktioriserad verkstad som dessutom säljer bilarna och utbildar sina mekaniker så börjar man undra...  För övrigt var de en automat.

Hände faktiskt för några veckor sen de strula igen. För att en erfaren mekaniker sket i att bytta en packning när de rengjorde växellådan vid oljebyte. Dvs att oljan rann ut och lådan höll på att gå i bitar dock hade jag ju nära till en verkstad som gjorde jobbet.

Men du kan inte ge garanti på att han ska kunna köra långt alls.

Sen förstår jag inte varför du frågar här när du sagt pris till din "vän" redan.

Ta betalt 6 lapp, lika bra då du ändå ska husera bilen i 3 dagar .

Är det inge fel på den begagnade lådan han ska köpa, så kan jag garantera att han kommer kunna köra flera tusen mil med sin bil smile anars ska jag hugga av min arm med en yxa wink

Volvo 740 "Sugis" (1989)
kvarna_21
7 december 2010 · 296 Inlägg

johanhhh skrev:

kvarna_21 skrev:
ring en verkstad imorn o fråga wink sen avgör du själv hur lågt du vill gå? din vän kommer ändå vinna på o lämna bilen till dig ist för till verkstaden lycka till wink

Förutsatt att det inte blir några komplikationer ja.

man kan ju inte gå o räkna med att det blir fel isf ska man inte göra jobbet. och OM det blir fel så får man ordna det wink

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
JonR
9 december 2010 · 3 259 Inlägg

torpis skrev:
Vem betalar vem när du står där och har dragit i sär en drivaxel och inte får ihop det igen (som man faktiskt inte får)

Om den går att få isär så går den att få ihop! Lyckades med den bravaden idag på en V70! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
torpis Forummoderator
9 december 2010 · 10 572 Inlägg

JonR skrev:

torpis skrev:
Vem betalar vem när du står där och har dragit i sär en drivaxel och inte får ihop det igen (som man faktiskt inte får)

Om den går att få isär så går den att få ihop! Lyckades med den bravaden idag på en V70! smile

Jag tror ni missar min poäng, haka inte upp er på exakt vilken del som går sönder utan mer vad som händer i det scenariot när något gör det.  Drivaxeln är dock ett ganska bra exempel där en gammal och sliten sådan kan fungera, men vara för använd för att tåla en oaktsam demontering :-)

sen kan det vara vad som... hål i AC-kondensorn, läckage packbox, slirande koppling etc.  fel som kan uppstå, alltid bra att reda ut INNAN att gamla bilar kan gå sönder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lemon
14 december 2010 · 23 Inlägg

Klart som fan du ska ha 2200:- för arbetet.......

Har man familj/jobb så finns inte tiden som en 18 årig garagepojke har...och vem ställer sig och byter en växellåda gratis big_smile inte jag iaf...

Hade jag vart din polare hade jag vart sjukt nöjd med 2200 för bytet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang