Saab 9-3 2.0t -00 Laddproblem samt konstigt ljud.

Danneeandersson
7 december 2010 · 332 Inlägg

• Bilmodell
Saab 9-3 SE 2.0t

• Årsmodell

2000

• Miltal

15000

• Modifikationer på bilen 

Original, öppet filter.

• Hur yttrar sig felet? 

Lät normalt till en början (som min kompis aero med öppet filter) men sedan började det låta konstigt, kört med det konstiga ljudet i ett halvår, trodde inte det var nåt speciellt. På senare tid så har laddtrycket blivit konstigt, det har bara blivit mer och mer. T.ex ibland kan den ladda 1 bar, ibland 1,3 bar.

Röck ur kontakten på magnetventilen, då ska bilen ladda originalladd, dvs 0,35 (enl Saab verkstad). Den laddade då 0,20-0,25. Satte tillbaka kontakten, bilen laddar nu endast 0,5 bar men mer när den är nystartad.

Bilen ger ifrån sig ett väldigt ljust, nästan pipande ljud. Hör video: http://www.garaget.org/video/v7w174ctx26t

Turbon har endast gått ca 1500 mil, och jag har kännt på impellern, glappar endast lite "upp och ner" inte "in eller ut" oljan styver upp det lilla glappet som är.

Lyser det några varningslampor?

Nej det gör det inte.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 

Kan låta bättre ibland när man kört en lång sträcka eller när det regnar kraftigt, dock fortfarande ett pipande ljud, fast mildare.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Har letat efter läckor med hjälp av att ha bilen igång och sprayat startgas i hopp om att bilen ska varva upp. Men utan resultat.

Så hjälp mig med detta!

MVH!

Senast redigerat av Danneeandersson (10 februari 2011)

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Danneeandersson
9 december 2010 · 332 Inlägg

Någon?

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Danneeandersson
10 februari 2011 · 332 Inlägg

bump, jag behöver verkligen hjälp med detta!!

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Stukad
11 februari 2011 · 41 Inlägg

Bara en snabb tanke? Intercooler?
Samtliga vaccumslangar är schyst? + dumpventilen?
Svårt att säga på rakarm vad det kan vara oxå.
Du får be någon att lyssna vart det kommer ifrån så får du bromsa bilen och varva för att få upp laddtrycket. se om det visar sig låta ifrån.

Vad ja kan höra på filmen låter det som dumpventilen är dåligt. Brukar bli ett mer smällande ljud från den då. Fast ska inte svära på något smile

MVH

Senast redigerat av Stukad (11 februari 2011)

Audi A4 TSQ (2004)
Danneeandersson
11 februari 2011 · 332 Inlägg

Stukad skrev:
Bara en snabb tanke? Intercooler?
Samtliga vaccumslangar är schyst? + dumpventilen?
Svårt att säga på rakarm vad det kan vara oxå.
Du får be någon att lyssna vart det kommer ifrån så får du bromsa bilen och varva för att få upp laddtrycket. se om det visar sig låta ifrån.

MVH

Ja, jag har ju funderat på läckage, men hur kan det göra att bilen laddar MER? Låter väldigt konstigt i mina öron..

Edit: Det låter från höger vid motorrummet när man sitter i bilen..

Mvh

Senast redigerat av Danneeandersson (11 februari 2011)

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Stukad
11 februari 2011 · 41 Inlägg

Danneeandersson skrev:

Stukad skrev:
Bara en snabb tanke? Intercooler?
Samtliga vaccumslangar är schyst? + dumpventilen?
Svårt att säga på rakarm vad det kan vara oxå.
Du får be någon att lyssna vart det kommer ifrån så får du bromsa bilen och varva för att få upp laddtrycket. se om det visar sig låta ifrån.

MVH

Ja, jag har ju funderat på läckage, men hur kan det göra att bilen laddar MER? Låter väldigt konstigt i mina öron..

Edit: Det låter från höger vid motorrummet när man sitter i bilen..

Mvh

Jo det låter ju konstigt. Fast kärvar dumpen så öppnar den ju inte. Fast WG'n osv löper som det ska?
Har du någon vaccumtestare? Så kan du ju testa och kolla så det är som det ska. Alla slangar till inloppsröret hela? smile Och allt sitter rätt ? tongue Fast låter ju som ett läckage med tanke på ljudet smile

Audi A4 TSQ (2004)
Danneeandersson
11 februari 2011 · 332 Inlägg

Stukad skrev:

Danneeandersson skrev:

Stukad skrev:
Bara en snabb tanke? Intercooler?
Samtliga vaccumslangar är schyst? + dumpventilen?
Svårt att säga på rakarm vad det kan vara oxå.
Du får be någon att lyssna vart det kommer ifrån så får du bromsa bilen och varva för att få upp laddtrycket. se om det visar sig låta ifrån.

MVH

Ja, jag har ju funderat på läckage, men hur kan det göra att bilen laddar MER? Låter väldigt konstigt i mina öron..

Edit: Det låter från höger vid motorrummet när man sitter i bilen..

Mvh

Jo det låter ju konstigt. Fast kärvar dumpen så öppnar den ju inte. Fast WG'n osv löper som det ska?
Har du någon vaccumtestare? Så kan du ju testa och kolla så det är som det ska. Alla slangar till inloppsröret hela? smile Och allt sitter rätt ? tongue Fast låter ju som ett läckage med tanke på ljudet smile

Har tyvärr ingen sådan.. Allt måste sitta rätt, eftersom felet yttrade sig helt plötsligt en morgon när jag skulle ta bilen till skolan..

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Stukad
11 februari 2011 · 41 Inlägg

Okey. Ja det är sant, fungerar det tidigare så borde ju göra det.
Har du prövat byta ut dumpventil ? bara för att utesluta? smile

Och du har inte fått ner något i turbon som krökt en vingarna?
Blir dom minsta böjd så får du ett himla vinade. räcker med en liten isbit. smile

Kommer inte på något mer för stunden tyvärr =/

Audi A4 TSQ (2004)
Danneeandersson
11 februari 2011 · 332 Inlägg

Stukad skrev:
Okey. Ja det är sant, fungerar det tidigare så borde ju göra det.
Har du prövat byta ut dumpventil ? bara för att utesluta? smile

Och du har inte fått ner något i turbon som krökt en vingarna?
Blir dom minsta böjd så får du ett himla vinade. räcker med en liten isbit. smile

Kommer inte på något mer för stunden tyvärr =/

Ska prova och byta dump med kompisen i vår, och att jag fått ner nåt skit tror jag inte, har inte haft bort filtret under min ägo..

tack för hjälpen i alla fall! hoppas på att det finns någon annan som haft samma symptom!

Senast redigerat av Danneeandersson (11 februari 2011)

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
davyp3
13 februari 2011 · 7 Inlägg

Öppet filter är ju inte det bästa för motor och turbo direkt. Plocka ned rören på luftsidan och inspektera kompressorbladen.

Danneeandersson
13 februari 2011 · 332 Inlägg

davyp3 skrev:
Öppet filter är ju inte det bästa för motor och turbo direkt. Plocka ned rören på luftsidan och inspektera kompressorbladen.

Okej, men jag tog ut saaben igår för att jag krockade vinterbilen, och turbon lät mindre konstigt då under hela kvällen, och sen laddade jag bara 0,5 bar, ibland så röck den upp sig till 0,8 för att sedan gå ner till 0,5 igen..

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Danneeandersson
22 februari 2011 · 332 Inlägg

Bytte alla vacuumslangar, då de flesta var VÄLDIGT ruttna. Har nu ett ganska stabilt laddtryck på 0,7 bar, men har fortfarande det där pipiga insugsljudet, tror att det kommer från filtret, men vet inte varför. Fick tips på att det kan ha kommit ner något som krökt ett impellerblad lite, kan det stämma?

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Rayya
22 februari 2011 · 876 Inlägg

fick samma ljud på min 9-3a efter öppen dump och öppetfilter monterats

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Danneeandersson
22 februari 2011 · 332 Inlägg

Rayya skrev:
fick samma ljud på min 9-3a efter öppen dump och öppetfilter monterats

Kollade du på videon? För den lät normalt dagen innan, sen nästa dag när jag skulle ha bilen så lätt turbon som en dammsugare ..

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Rayya
22 februari 2011 · 876 Inlägg

Danneeandersson skrev:

Rayya skrev:
fick samma ljud på min 9-3a efter öppen dump och öppetfilter monterats

Kollade du på videon? För den lät normalt dagen innan, sen nästa dag när jag skulle ha bilen så lätt turbon som en dammsugare ..

provat att byta dump?

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Danneeandersson
22 februari 2011 · 332 Inlägg

Rayya skrev:

Danneeandersson skrev:

Rayya skrev:
fick samma ljud på min 9-3a efter öppen dump och öppetfilter monterats

Kollade du på videon? För den lät normalt dagen innan, sen nästa dag när jag skulle ha bilen så lätt turbon som en dammsugare ..

provat att byta dump?

Nej det har jag inte gjort faktiskt, det ska jag nog göra. men det lustiga är att om jag laddar på på 5ans växel till 0,7 bar så låter det okej, men om jag laddar på på 3ans växel till 0,7 så piper det typ, piper mer ju högre varvtal jag har!

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Rayya
22 februari 2011 · 876 Inlägg

högra laddtryck = mer luft som ska ut,prova att byt dump är det en orginal bocsh dump du har på bilen så kan du prova min orginal dump och kolla skillnad.

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Danneeandersson
22 februari 2011 · 332 Inlägg

Rayya skrev:
högra laddtryck = mer luft som ska ut,prova att byt dump är det en orginal bocsh dump du har på bilen så kan du prova min orginal dump och kolla skillnad.

Japp det är original. Vart bor du?

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Rayya
22 februari 2011 · 876 Inlägg

Norrköping

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Danneeandersson
22 februari 2011 · 332 Inlägg

Okej, ska se först om jag kan låna en av min kompis 9-3a. Säger till annars!

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang