Honda Civic EK3 drar vatten. Vart tar det vägen?

SaabAeroo
9 december 2010 · 49 Inlägg

Hej!
Har problem med en Honda Civic 1.5 v-tec -98 som har börjat dra vatten. Det hela började i höstas med att jag märkte att det inte kom någon värme ur kupéfläkten. Upptäckte då till min förvåning att expansions kärlet var tomt på vatten så jag fyllde på och problemet var ur värden, tills för några veckor sen när samma problem uppstod igen, nu med tätare intervaller.

Nu går det inte mer än ett par dagar innan det är tomt och jag tycker att det har blivit värre sen jag började använda motorvärmare? Bilen ryker inte, bara när det är riktigt kallt ute. Har inte sett att den läcker någonstans heller.

Vad tror ni kylsystems kunniga?

Senast redigerat av SaabAeroo (9 december 2010)

zalle08
9 december 2010 · 26 Inlägg

Hmm, om det inte läcker eller ryker nånstans så måste det vara nån som slangar vatten från bilen. Det händer allt oftare nu efter att vattenpriset har höjts.

Nej men du får ta och kolla ordentligt så att det inte läcker någonstans.

SaabAeroo
9 december 2010 · 49 Inlägg

zalle08 skrev:
Hmm, om det inte läcker eller ryker nånstans så måste det vara nån som slangar vatten från bilen. Det händer allt oftare nu efter att vattenpriset har höjts.

Nej men du får ta och kolla ordentligt så att det inte läcker någonstans.

Ja för att inte tala om glykol priser wink Nej men eftersom den inte ryker så borde jag väl kunna utesluta toppackning?

jonTe
10 december 2010 · 5 710 Inlägg

Om du är HELT säker på att det inte läcker ut....ja då läcker det in dvs att motorn förbrukar vattnet själv.
Lägg en pappskiva eller något under motorn och låt den ligga över natten så ser du tydligt om och var det läcker. Om det är värmpaket brukar det bli blött inne i bilen samt att det luktar glykol och immar igen lätt.

Det finns oxo läck som bara uppstår när motorn är igång eller när det blir tryck i systemet. Skvallerhålet på vattenpumpen är ett sådant ställe, det läcker ofta bara när motorn är igång.
Kyl kan vara en annan, har man en litet läck på kylet är det inte säkert att det läcker trycklöst men vid varm motor trycker det ut. För att hitta ett sådant läck kam man läcktesta eller kika om kylet ryker när motorn är varm.
Läcktesta kan din verkstad göra om du inte kan själv.

MVH Jonas
..............
SaabAeroo
10 december 2010 · 49 Inlägg

Tack för era tips ska felsöka i verkstan under helgen så får jag se vad det är som taskar.

Mitsuhini
10 december 2010 · 337 Inlägg

släng i en kylartätning. funkar i vissa fall. dock är det ju bara att skjuta problemet framåt men jaja...

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Sv3nsken
11 december 2010 · 4 Inlägg

Kolla vattenpympen mr.störbark

Volkswagen Caddy GT "Klitten" (1988)
SaabAeroo
12 december 2010 · 49 Inlägg

Sv3nsken skrev:
Kolla vattenpympen mr.störbark

Det var inte det som var felet... Det hade sprungit läck på det ena av dom två överliggande revbensspjällen. Mr.plogpinn

Sv3nsken
13 december 2010 · 4 Inlägg

SaabAeroo skrev:
Det var inte det som var felet... Det hade sprungit läck på det ena av dom två överliggande revbensspjällen. Mr.plogpinn

Jasså jasså, det var dit dom sprungit! På min har dom sprungit upp på hjul-bordet wink

Volkswagen Caddy GT "Klitten" (1988)
ajonasson
14 december 2010 · 583 Inlägg

-Som tidigare sagt, Läg massa tidningar under bilen och låt den stå eller kör och parkera den på samma ställe.

-Kolla motoroljan så du den inte blandar motoroljan med kylarvättskan.

-Trycktesta kylarsystemet ifall du har tillgång till sådan utrustning, alternativ lämna in den för trycktestning.

Ibland kan bilar tjuvläcka väldigt lite under vissa förhållanden. Exempelvis när bilen är varm och körs att det blir någon väldigt liten läcka då kylarsystemet är under tryck och gummi värms upp.

Kylarvätska ska & kan inte försvinna i tomma intet.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang