2091
Sök

Dubbat fram och allväders bak?

Miata-förare
130 Inlägg
15 juli 2006
Trådstartare
#1
Ja det är ett tag kvar till vintern (tyvärr) men jag är lite nyfiken på om man får ha allväders-däck bak och dubbdöck fram? Tror nämligen mina 185/70R14 allväders bak och 145/65R13 dubbdäck fram skulle göra susen på min Starlet tongue. Har 4 av varje men vill gärna ha massa grepp fram, och mindre bak av någon lustig anledning tongue.

med lem
1 147 Inlägg
15 juli 2006
#2
jag e inte alls säker, men jag trodde att man var tvungen att ha samma typ både bak o fram?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

282 Inlägg
15 juli 2006
#3
Det måste nog vara lika..

2 122 Inlägg
16 juli 2006
#4
tror de va så att du måste ha dubbat eller odubbat... du får iaf inte köra dubbat på bilen och allväders på släpvagnen egentligen

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Miata-förare
130 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#5
Fan jag misstänkte nästan det, då är frågan om man ska köra med smala dubbade eller breda allväders, fast jag testar med dubbade först, det är nog halt nog så det räcker ändå. Sen om det visar sig vara allt för tråkigt får jag väl byta till allväders.

46 Inlägg
16 juli 2006
#6
Du får inte blanda friktionsdäck med dubb men du kan ju dra ut dubbarna om du orkar..

Miata-förare
130 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#7
Koffey skrev:
Du får inte blanda friktionsdäck med dubb men du kan ju dra ut dubbarna om du orkar..

Då kan jag ju lika gärna köra med alla fyra 14" allvädersdäcken, poängen var ju att jag ville ha grymt fäste fram och mindre fäste bak tongue. Men förhoppningsvis så ska det väl inte vara allt för tråkigt att köra dubbat bak, för med 185:or utan dubb är det väl näst intill livsfarligt kan jag tänka mig.

21 761 Inlägg
16 juli 2006
#8
Man kan väl säga att när det gäller snömodd och hög fart(landsväg tex)så blir det sämre fäste med ett bredare däck än ett smalare eftersom en bred yta börjar att plana ovanpå snön.

Så har jag fattat det iaf, men det kanske är fel?

Miata-förare
130 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Man kan väl säga att när det gäller snömodd och hög fart(landsväg tex)så blir det sämre fäste med ett bredare däck än ett smalare eftersom en bred yta börjar att plana ovanpå snön.

Så har jag fattat det iaf, men det kanske är fel?

Jo det stämmer bra, det är därför jag inte vill ha dom breda allvädersdäcken på fram.

9 108 Inlägg
16 juli 2006
#10
du kan ju alltid ta risken att köra med dom och sen om du blir stoppad spela dum och inte ha en aaaning om att man inte fick det...

Beror på hur snäll polisen är.

Sedan är det ju faktiskt farligt också hehe.. Inte kul att få okontrollerade ställ med en FWD bil.. Eller är det en RWD-starlet? I så fall är det ju meningslöst, blir bara massa snurrande med dåliga bakdäck och bra fram.... Dubbat runtom is the shit!!


Edit: visserligen körde jag vinter-omegan med ett sommardäck bak och resterande tre var dubbade vinterdäck (ett vinterdäck pajade så det blev nödlösning).. RUSKIGT roligt var det! Men det var oroväckande lätt hänt att få snurr på bilen.. Nästa vinter blir det såklart fyra dubbdäck!
Senast redigerat av MilleN (16 juli 2006)


Miata-förare
130 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#11
MilleN skrev:
du kan ju alltid ta risken att köra med dom och sen om du blir stoppad spela dum och inte ha en aaaning om att man inte fick det...

Beror på hur snäll polisen är.

Sedan är det ju faktiskt farligt också hehe.. Inte kul att få okontrollerade ställ med en FWD bil.. Eller är det en RWD-starlet? I så fall är det ju meningslöst, blir bara massa snurrande med dåliga bakdäck och bra fram.... Dubbat runtom is the shit!!


Edit: visserligen körde jag vinter-omegan med ett sommardäck bak och resterande tre var dubbade vinterdäck (ett vinterdäck pajade så det blev nödlösning).. RUSKIGT roligt var det! Men det var oroväckande lätt hänt att få snurr på bilen.. Nästa vinter blir det såklart fyra dubbdäck!

Självklart är det en RWD-Starlet! big_smile. Annars går det ju inte åka, det blir ju som att köra baklänges wink. Jo jag tror jag gör så att jag testar med dubbat runt om först, sen om det är för tråkigt så testar jag med allvädersdäcken bak, eller det testar jag nog hur eller hur. Polisen brukar ju kunna vara snälla om man är snäll mot dom. Problemet är ju det att jag har mina 14" på vita aluminium-fälgar och mina 13" på plåtisar. Så man lär ju garanterat bli stoppad direkt av polisen, ser ju jävligt misstänksamt ut med alu-fälgar bak och plåtisar fram liksom tongue.

Evolution Garage
394 Inlägg
17 juli 2006
#12
Jag har odubbade åretrunt däck fram och sommardäck bak.... vad säger dom om det då? smile

Iofs är bilen 30 år, då är ju sommardäck lagligt året om, men upptäckte faktiskt bara häromdagen att däcken fram faktiskt VAR M+S smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Miata-förare
130 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
#13
Bilen väger ju iofs bara 830kg så det är nog halt nog ändå, trots dubbarna smile. Men å andra sidan har jag väl kanske inte den högsta motoreffekten heller tongue.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
20 juli 2006
#14
Bästa däcken bak, sämre däcken fram gäller alla bilar. Det är säkrast för alla trafikanter så.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök