Ja det är ett tag kvar till vintern (tyvärr) men jag är lite nyfiken på om man får ha allväders-däck bak och dubbdöck fram? Tror nämligen mina 185/70R14 allväders bak och 145/65R13 dubbdäck fram skulle göra susen på min Starlet . Har 4 av varje men vill gärna ha massa grepp fram, och mindre bak av någon lustig anledning .
Fan jag misstänkte nästan det, då är frågan om man ska köra med smala dubbade eller breda allväders, fast jag testar med dubbade först, det är nog halt nog så det räcker ändå. Sen om det visar sig vara allt för tråkigt får jag väl byta till allväders.
Du får inte blanda friktionsdäck med dubb men du kan ju dra ut dubbarna om du orkar..
Då kan jag ju lika gärna köra med alla fyra 14" allvädersdäcken, poängen var ju att jag ville ha grymt fäste fram och mindre fäste bak . Men förhoppningsvis så ska det väl inte vara allt för tråkigt att köra dubbat bak, för med 185:or utan dubb är det väl näst intill livsfarligt kan jag tänka mig.
Man kan väl säga att när det gäller snömodd och hög fart(landsväg tex)så blir det sämre fäste med ett bredare däck än ett smalare eftersom en bred yta börjar att plana ovanpå snön.
Man kan väl säga att när det gäller snömodd och hög fart(landsväg tex)så blir det sämre fäste med ett bredare däck än ett smalare eftersom en bred yta börjar att plana ovanpå snön.
Så har jag fattat det iaf, men det kanske är fel?
Jo det stämmer bra, det är därför jag inte vill ha dom breda allvädersdäcken på fram.
du kan ju alltid ta risken att köra med dom och sen om du blir stoppad spela dum och inte ha en aaaning om att man inte fick det...
Beror på hur snäll polisen är.
Sedan är det ju faktiskt farligt också hehe.. Inte kul att få okontrollerade ställ med en FWD bil.. Eller är det en RWD-starlet? I så fall är det ju meningslöst, blir bara massa snurrande med dåliga bakdäck och bra fram.... Dubbat runtom is the shit!!
Edit: visserligen körde jag vinter-omegan med ett sommardäck bak och resterande tre var dubbade vinterdäck (ett vinterdäck pajade så det blev nödlösning).. RUSKIGT roligt var det! Men det var oroväckande lätt hänt att få snurr på bilen.. Nästa vinter blir det såklart fyra dubbdäck!
du kan ju alltid ta risken att köra med dom och sen om du blir stoppad spela dum och inte ha en aaaning om att man inte fick det...
Beror på hur snäll polisen är.
Sedan är det ju faktiskt farligt också hehe.. Inte kul att få okontrollerade ställ med en FWD bil.. Eller är det en RWD-starlet? I så fall är det ju meningslöst, blir bara massa snurrande med dåliga bakdäck och bra fram.... Dubbat runtom is the shit!!
Edit: visserligen körde jag vinter-omegan med ett sommardäck bak och resterande tre var dubbade vinterdäck (ett vinterdäck pajade så det blev nödlösning).. RUSKIGT roligt var det! Men det var oroväckande lätt hänt att få snurr på bilen.. Nästa vinter blir det såklart fyra dubbdäck!
Självklart är det en RWD-Starlet! . Annars går det ju inte åka, det blir ju som att köra baklänges . Jo jag tror jag gör så att jag testar med dubbat runt om först, sen om det är för tråkigt så testar jag med allvädersdäcken bak, eller det testar jag nog hur eller hur. Polisen brukar ju kunna vara snälla om man är snäll mot dom. Problemet är ju det att jag har mina 14" på vita aluminium-fälgar och mina 13" på plåtisar. Så man lär ju garanterat bli stoppad direkt av polisen, ser ju jävligt misstänksamt ut med alu-fälgar bak och plåtisar fram liksom .
Bilen väger ju iofs bara 830kg så det är nog halt nog ändå, trots dubbarna . Men å andra sidan har jag väl kanske inte den högsta motoreffekten heller .