Saab 93 chippning.

Revotech Pedal To The Metal
19 december 2010 · 750 Inlägg

seb skrev:
Vissa med en förkärlek på att sätta knacksystem och annat ur system.

Aaa. fast det är ju inte precis vad Nordic och BSR sysslar med. Lite tunn is här grabben..

Powerchip, Chipcenter mfl är däremot inget jag nånsin skulle lämna min bil till..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
seb
20 december 2010 · 40 Inlägg

Revotech skrev:

seb skrev:
Vissa med en förkärlek på att sätta knacksystem och annat ur system.

Aaa. fast det är ju inte precis vad Nordic och BSR sysslar med. Lite tunn is här grabben..

Powerchip, Chipcenter mfl är däremot inget jag nånsin skulle lämna min bil till..

Absolut inte ute på tunn is...  Däremot bör nog du ta en titt i mjukvaror från tex B$R för att se med egna ögon.

Senast redigerat av seb (20 december 2010)

Saab 9-5 "Black Teufel" (1998)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
20 december 2010 · 839 Inlägg

Jag tycker man ska ta det lite försiktigt när man börjar peka på firmor och beskylla de för att göra si eller så.
Har man hållt på i över 15 år så är det väl klart att det cirkulerar program som ansågs vara bra DÅ, men ganska dåliga nu för tiden. Glöm då inte heller att man även sysslar med tävlingsbilar och sina egna personliga bilar. Det är inte ovanligt att dessa program hamnar i fel händer och så sätter snöbollen igång att rulla nedför backen. En stor bov i dramat är även Suite som låter folk pilla i mjukvaror själva.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Revotech Pedal To The Metal
20 december 2010 · 750 Inlägg

seb skrev:

Revotech skrev:

seb skrev:
Vissa med en förkärlek på att sätta knacksystem och annat ur system.

Aaa. fast det är ju inte precis vad Nordic och BSR sysslar med. Lite tunn is här grabben..

Powerchip, Chipcenter mfl är däremot inget jag nånsin skulle lämna min bil till..

Absolut inte ute på tunn is...  Däremot bör nog du ta en titt i mjukvaror från tex B$R för att se med egna ögon.

Har sett dem både en och två gånger.

Vad är problemet?


Japp.. många som suitar utan att veta vad i hela världen dom håller på med. Aldrig bra ..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
seb
20 december 2010 · 40 Inlägg

Revotech skrev:
Har sett dem både en och två gånger.

Vad är problemet?

Att ställa ner värdena för knacksensorerna på st1-st3 bilar kan aldrig vara vettigt.  Dock som Uhr Jr nämner, gör man rena racemaskiner kan det finnas anledningar, men på std maskiner som B$R gör kan aldrig vara vettigt.   

Men vad vet jag, du kanske tycker de ändringarna är något som man bör göra! Gällande folk som suitar, jag tror det har gjort att många trimfirmor har börjat rätta till vissa rent idiotiska saker man tidigare sysslade med efter kritik.

Senast redigerat av seb (20 december 2010)

Saab 9-5 "Black Teufel" (1998)
Revotech Pedal To The Metal
20 december 2010 · 750 Inlägg

Sen är det en grav skillnad på "att sätta knacksystem ur funktion" och att fila lite på värderna.

Ska du hänga ut en firma så får du faktiskt stå upp för det och sluta upp med att använda tecken för att det inte ska få några träffar hos firmorna..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
seb
20 december 2010 · 40 Inlägg

Revotech skrev:
Sen är det en grav skillnad på "att sätta knacksystem ur funktion" och att fila lite på värderna.

Ska du hänga ut en firma så får du faktiskt stå upp för det och sluta upp med att använda tecken för att det inte ska få några träffar hos firmorna..

Gör det enbart för att vara snäll mot BSR. Men visst, vill du ge dem mer sökträffar så visst!

Det handlar inte om att fila lite på värdena i deras fall.  Förövrigt förstår jag inte heller anledningen. 

Överbevisa mig gärna varför man ska göra det på tex en B235R-spis med litet effektuttag, jag förstår inte vitsen! Bevisligen klarar man ju sig utan att göra det.

Saab 9-5 "Black Teufel" (1998)
Manick
20 december 2010 · 370 Inlägg

Revotech skrev:

seb skrev:

Revotech skrev:

Aaa. fast det är ju inte precis vad Nordic och BSR sysslar med. Lite tunn is här grabben..

Powerchip, Chipcenter mfl är däremot inget jag nånsin skulle lämna min bil till..

Absolut inte ute på tunn is...  Däremot bör nog du ta en titt i mjukvaror från tex B$R för att se med egna ögon.

Har sett dem både en och två gånger.

Vad är problemet?


Japp.. många som suitar utan att veta vad i hela världen dom håller på med. Aldrig bra ..

Då får du nog ta och titta en tredje gång... Alla bilar jag haft förbi hos mig som haft BSR's mjukvara under huven (pratar enbart T7 nu) har haft knacksensorfiffel inbyggt, vill du så kan jag lägga upp ett eller två här (förutsatt att det inte strider mot reglerna på forumet dvs). Jag är dessutom rätt frågande över varför dom ska smeta på så mycket tändning redan vid st 1-3 programmen. Kan du svara på det tro?

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Revotech Pedal To The Metal
21 december 2010 · 750 Inlägg

Manick skrev:

Revotech skrev:

seb skrev:

Absolut inte ute på tunn is...  Däremot bör nog du ta en titt i mjukvaror från tex B$R för att se med egna ögon.

Har sett dem både en och två gånger.

Vad är problemet?


Japp.. många som suitar utan att veta vad i hela världen dom håller på med. Aldrig bra ..

Då får du nog ta och titta en tredje gång... Alla bilar jag haft förbi hos mig som haft BSR's mjukvara under huven (pratar enbart T7 nu) har haft knacksensorfiffel inbyggt, vill du så kan jag lägga upp ett eller två här (förutsatt att det inte strider mot reglerna på forumet dvs). Jag är dessutom rätt frågande över varför dom ska smeta på så mycket tändning redan vid st 1-3 programmen. Kan du svara på det tro?

Ja men klart att man kan behöva göra justeringar i ign_knock. ÄVEN om det är en org motor. Det är ju rättså stora skillnader mellan motorer och motorer.. En volvo T5 kanske du inte behöver redigera spikningar på, Men det beror ju på bilmodell.. Jag brukar personligen backa tändningen rättså kraftigt (det är iofs en tävlingsbil så det räknas knappt tongue ) på min Trionic 5 motor. Det jag vill säga är att med såpass ökat laddtryck så fodras det förmodligen aggressivare knock map.  Programmen är ju framtagna med måånga timmar i rototest mm.

seb skrev:
vill du så kan jag lägga upp ett eller två här (förutsatt att det inte strider mot reglerna på forumet dvs).

Ja gör det. Men lägg då upp från den firma du rekomenderar så får vi se ifall det är så att båda har jobbat på tändningen.

Har du tittat på någon annan programvara än BSRs?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Manick
21 december 2010 · 370 Inlägg

Jodå... har rotat igenom hela registret av trimfirmors mjukvaror, allt från bsr till speedparts, nordic, maptun, hirsch, sqr, trollspeed etc och av det jag sett så är det bara bsr som matar på mer tändning vid steg 1 programmen.

Och som kommentar på "Ja men klart att man kan behöva göra justeringar i ign_knock." så är svaret nej, det är inte alls klart. Inte på vanliga hyllprogram dvs steg 1-3, knappt över det heller... Vissa stänger ju dessutom av knackdetektionen helt, man justerar inte bara ner känsligheten...

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 december 2010 · 839 Inlägg

Manick skrev:
Jodå... har rotat igenom hela registret av trimfirmors mjukvaror, allt från bsr till speedparts, nordic, maptun, hirsch, sqr, trollspeed etc och av det jag sett så är det bara bsr som matar på mer tändning vid steg 1 programmen.

Och som kommentar på "Ja men klart att man kan behöva göra justeringar i ign_knock." så är svaret nej, det är inte alls klart. Inte på vanliga hyllprogram dvs steg 1-3, knappt över det heller... Vissa stänger ju dessutom av knackdetektionen helt, man justerar inte bara ner känsligheten...

Jag vet inte vad du vill åstadkomma, men snälla sluta.
Du skapar en massa skitsnack i ditt uppdrag att höja dig själv till molnen.

Jag vet vad vi har för program ute som cirkulerar, så tro inte att jag är orolig för vad du har att säga.
Jag vill bara att folk ska fundera på vad gruppen för inbördes beundran på 3cu Pr0ject$.com har för befogenhet att hissa och dissa olika program från olika leverantörer.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Manick
22 december 2010 · 370 Inlägg

UhrJr skrev:

Manick skrev:
Jodå... har rotat igenom hela registret av trimfirmors mjukvaror, allt från bsr till speedparts, nordic, maptun, hirsch, sqr, trollspeed etc och av det jag sett så är det bara bsr som matar på mer tändning vid steg 1 programmen.

Och som kommentar på "Ja men klart att man kan behöva göra justeringar i ign_knock." så är svaret nej, det är inte alls klart. Inte på vanliga hyllprogram dvs steg 1-3, knappt över det heller... Vissa stänger ju dessutom av knackdetektionen helt, man justerar inte bara ner känsligheten...

Jag vet inte vad du vill åstadkomma, men snälla sluta.
Du skapar en massa skitsnack i ditt uppdrag att höja dig själv till molnen.

Jag vet vad vi har för program ute som cirkulerar, så tro inte att jag är orolig för vad du har att säga.
Jag vill bara att folk ska fundera på vad gruppen för inbördes beundran på 3cu Pr0ject$.com har för befogenhet att hissa och dissa olika program från olika leverantörer.

Nu vet jag inte vad det tog åt dig. Mig veterligen så nämnde jag inte nordics program i mitt tidigare uttalande som detta inlägg handlade om, nu var det BSR's program.

Tycker dessutom att du som Nordic-representant borde ställa dig bakom min kommentar om att man inte måste justera knackmapparna för att kunna göra ett vettigt steg 1 - 3 program, eller?

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 december 2010 · 839 Inlägg

Knacksensorerna bör vara orörda gentemot orginal, ja.

Jag tycker bara det är onödigt att dra alla program över en kam.

Jag ska försöka skriva så att alla förstår...
Om du köper en ny 9-5a och den brinner upp pga något elfel, så gör ju inte alla det?
Det kanske till och med bara är just din 9-5a som brinner upp?
Det kanske inte är Saabs fel att den brann upp, någon annan kan ju ha saboterat den innan du köpte den?

Ja det spann iväg lite och blev långsökt, hehe.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Manick
22 december 2010 · 370 Inlägg

UhrJr skrev:
Knacksensorerna bör vara orörda gentemot orginal, ja.

Jag tycker bara det är onödigt att dra alla program över en kam.

Jag ska försöka skriva så att alla förstår...
Om du köper en ny 9-5a och den brinner upp pga något elfel, så gör ju inte alla det?
Det kanske till och med bara är just din 9-5a som brinner upp?
Det kanske inte är Saabs fel att den brann upp, någon annan kan ju ha saboterat den innan du köpte den?

Ja det spann iväg lite och blev långsökt, hehe.

Jag drog inte alla över en kam, jag svarade enbart på frågan ifall jag hade kollat i andra program än enbart BSR's program, påpekade inga fel hos dessa och jag väljer att fortsätta hålla det så då snackisen i detta ämne är BSR.

Och som du säger, alla brinner inte upp bara för att en brinner upp men om alla bilar har samma knacksensor-fiffel så löper alla bilar samma risk för ras, eller? smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 december 2010 · 839 Inlägg

Nej det har du rätt i. Om det börjar bli lite för många bilar med samma "fiffel" så är det en risk.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Sketstopp24v STREETRACER
22 december 2010 · 892 Inlägg

Mjo,typ som snubben som "suitade" min T7-bil första gången..  misständningar som fanken skumt mair/mreq värde ,svajande ladd  m.m
Visade sig att tändnings-mappen va från BSR o bränsle osv va nåt hemmaplock experiment typ...

Fick sedan ett program av Manick som funkade skitbra big_smile körde ifrån i stortsett det mesta som hade under 290hk smile iaf 60-210km/h.

Jag har upplevt att Nordic är brutala på T5! medans Maptun är strået vassare på T7..
Men jag hade aldrig gått med min SAAB till BSR då dem inte alls e lika vassa på steg 1-3 som nån av de andra firmorna..

Undra om trådskaparen har fått svar på sin fråga än? hahahaha  sällan det en tråd springer iväg här juh wink

Bmc Crew
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 december 2010 · 839 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Undra om trådskaparen har fått svar på sin fråga än? hahahaha  sällan det en tråd springer iväg här juh wink

Jag tror han blev lite skrämd lol wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Sketstopp24v STREETRACER
22 december 2010 · 892 Inlägg

UhrJr skrev:

Sketstopp24v skrev:
Undra om trådskaparen har fått svar på sin fråga än? hahahaha  sällan det en tråd springer iväg här juh wink

Jag tror han blev lite skrämd lol wink

haha  aa.. kan vara så wink  han har väl inte skrivit nåt inlägg efter sitt första? wink hahaha

Bmc Crew
Manick
22 december 2010 · 370 Inlägg

UhrJr skrev:

Sketstopp24v skrev:
Undra om trådskaparen har fått svar på sin fråga än? hahahaha  sällan det en tråd springer iväg här juh wink

Jag tror han blev lite skrämd lol wink

Fast syftet är ju inte att skrämma iväg folk, bara informera om fakta som cirkulerar bland användare här på forumet? smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
22 december 2010 · 839 Inlägg

Manick skrev:

UhrJr skrev:

Sketstopp24v skrev:
Undra om trådskaparen har fått svar på sin fråga än? hahahaha  sällan det en tråd springer iväg här juh wink

Jag tror han blev lite skrämd lol wink

Fast syftet är ju inte att skrämma iväg folk, bara informera om fakta som cirkulerar bland användare här på forumet? smile

Nej det var inte så jag menade. Men hans fråga var ju så simpel, och blev det sida efter sida med "insider" info om bilar som brinner upp osv wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang