3721
Sök

Laddtrycket sjunker i takt med varvet (S40)

342 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
• Bilmodell
S40 2,0t

• Årsmodell
2000 fas 1,5

• Miltal
13500 mil

• Modifikationer på bilen
Autotech steg 2, avgas & programvara

• Hur yttrar sig felet?
Gasar man fullt peakar laddtrycket först på 0.9 bar för att sedan i takt med att varvtalet höjs sjunka till runt 0.4-0.5 bar.
Inga felmeddelanden.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet har funnits sålänge jag har kunnats minnas.
Däremot verkar det som att problemet blivit värre nu i kylan. Nu peakar den inte 0.9 bar äns, utan absolut max 0.8 bar.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inga

Tips och idéer?
Senast redigerat av olof102 (29 december 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2010
Laddtryckstyrningen är runkig på S40, detta i kombination med slitna delar ger lite olika fenomen likt detta.

Dock finns det ju lite olika saker som är bra att veta om innan man lagar något som kanske är helt...

*Man brukar med en liten turbo sänka laddtrycket på högre varv och gå på med mer tändning istället
*laddtryckstyrningen fungerar som den skall men det läcker på vägen
*laddtrycksmätaren visar fel
*Bilen styr inte efter ett laddtryck utan efter en begärd luftmassa, en varm dag ger 1.2bar MINDRE effekt än 0.8bar vid -15grader.

ja listan kan göras lång :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2010
Här har vi en som försöker laga sin perfekt fungerande T4
;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

342 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Nu yttrat sig felet ännu mer, körde en sträcka på 2 mil igår och provade gasa till lite på motorvägen, då fick jag bara upp den i .6 bar på femmam & fyran.
På resterade växlar nådde den max .5 bar, så har den inte betett sig innan.

Tänkte jag ska kolla över bilen lite till våren, för kallt för att stå ute och mecka nu. Kan dock vara bra att spekulera lite i vad som kan vara fel.

Läste på x40nordic någon som hade fått en ispropp i IC:n (hur det nu gått till hmm) Det är inget liknande som hänt mig? Körde rätt mycket och sladdade på en snöig parkering ett par veckor sen. Kan snö lyckats leta sig upp i IC:n på nått sätt?

MV:n, vad ligger GLT på?

Tryckslangar, läckage? sätts felkod om läckage uppstår?

Kass wastegate, hur trögt ska det vara att dra tillbaka armen på wg:n?

Kylan? Kall luft innehåller mer syre? Nää? Inte skulle bilen ladda .4 bar mindre för det är kallt ute?

lastbils chaufför
240 Inlägg
30 december 2010
avgas systemet/katalysatorn

jag hade ett liknande problem och det var avgas systemet/katalysatorn som va felet

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

342 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Hm...där sa du något. Jag har länge tyckt bilen låtit lite skumt från avgasröret, precis som där sitter nått och stoppar.

Kanske katten som felar...Vågar man borra ett litet hål på 2mm innan katten? Är där stopp i katalysatorn bör det väll pysa rätt kraftigt ur hålet?

lastbils chaufför
240 Inlägg
30 december 2010
olof102 skrev:
Hm...där sa du något. Jag har länge tyckt bilen låtit lite skumt från avgasröret, precis som där sitter nått och stoppar.

Kanske katten som felar...Vågar man borra ett litet hål på 2mm innan katten? Är där stopp i katalysatorn bör det väll pysa rätt kraftigt ur hålet?

vet ej hur det ser ut på den bil men om det går att ta bort katten så är det det bästa

min katt började skramlade efter ca 3v och jag hade sett att det hade kommit ut saker från änd rörret så jag byte halvsats+katten och fy f n vad det vart fart på turbon ska ladda ca 1,2 och jag kan få ladda på ca 1,35

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Sök