Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Euroman skrev:
kan vara turbon men då borde du ha märkt att den puffade/rök tidigare? då man inte helt plötsligt får ett fett turboras.

När jag fick mitt ras i sommras så puffade det lite vid start kollade då upp det direkt och bytte innan general ras. Turbon var då riktigt glapp.

Dock kan det vara vevhuset med hur gammal är bilen? 04 och uppåt försvann dessa problemena. även om du har den nya vevhusventilationen försvinner dessa problemena med.

Mvh
Martin

Men det har den inte gjort. Märkte det idag när jag körde hem ifrån en polare. Den gick skuttade först lite och sedan började det ryka osv...

Det är en -99.

Evildan
29 december 2010 ·

JaggaChafen skrev:

Evildan skrev:

JaggaChafen skrev:
Jag säger också TURBOras.

Å ja det skall gå på garanti enl Svensk lag.

Helt säker på att dylik skada regleras av TSG?
Självklart hoppas jag att du har helt rätt i det du skrev.
TSG gäller bara trafiksäkerhetskomponenter, alltså att bilen ska gå igenom en besikning.
Här är en länk:
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafik … ranti.aspx

Å du tror att bilen går igonem en besiktning Avgasvärden e säkert kalasbra....

Spelar ingen direkt roll vad som står i TSG vi har fortfarande lagar som reglerar att det du köper skall funka en viss tid privatköp likaså köp av firma.

Läst TSG? ytterst tveksam den går att använda, TSG gäller inte avgasreningskomponenter....

Du tänker istället på KKL? den kan hon hänvisa till, bra tänkt.
Hoppas det går bra för henne, trist när det strular.

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Evildan skrev:

JaggaChafen skrev:

Evildan skrev:

Helt säker på att dylik skada regleras av TSG?
Självklart hoppas jag att du har helt rätt i det du skrev.
TSG gäller bara trafiksäkerhetskomponenter, alltså att bilen ska gå igenom en besikning.
Här är en länk:
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafik … ranti.aspx

Å du tror att bilen går igonem en besiktning Avgasvärden e säkert kalasbra....

Spelar ingen direkt roll vad som står i TSG vi har fortfarande lagar som reglerar att det du köper skall funka en viss tid privatköp likaså köp av firma.

Läst TSG? ytterst tveksam den går att använda, TSG gäller inte avgasreningskomponenter....

Du tänker istället på KKL? den kan hon hänvisa till, bra tänkt.
Hoppas det går bra för henne, trist när det strular.

Han får fixa detta vare sig han vill eller ej. Han var väldigt sur iaf när vi ringde men men.... Han får lösa det helt enkelt.

azid Det som inte dödar gör ont
29 december 2010 · 2 668 Inlägg

Fortsatte du köra?

2slow
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Bilen är liksom nybesiktad, alltid servad på verkstad, papper finns.. Trodde ju att denna bilen skulle hålla ett tag. Men man har ju aldrig haft tur här i livet så vore väl dumt att tro man skulle ha det nu.

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

azid skrev:
Fortsatte du köra?

Jag körde bilen hem dem 3km som de var att åka, men nu står han här ute och jag vågar inte köra.

azid Det som inte dödar gör ont
29 december 2010 · 2 668 Inlägg

Hoppas motorn klarade sig, oljetrycker försvinner när turbon rasar.

2slow
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

azid skrev:
Hoppas motorn klarade sig, oljetrycker försvinner när turbon rasar.

Ja det får vi verkligen hoppas.... Frågan är bara hur jag ska frakta ner den till Göteborg.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 december 2010 · 2 307 Inlägg

Kolla med han om du inte kan lämna in bilen på någon värkstad i std å han får betala iaf en diagnos. Innan ni går vidare liksom.

Sen när man vet VAD felet e så kan ju han välja om han vill betala för å få bilen till säg eller om det e lika bra å laga den på en verkstad nära dig.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kolla med han om du inte kan lämna in bilen på någon värkstad i std å han får betala iaf en diagnos. Innan ni går vidare liksom.

Sen när man vet VAD felet e så kan ju han välja om han vill betala för å få bilen till säg eller om det e lika bra å laga den på en verkstad nära dig.

Har redan sagt det till honom, men han gick inte med på det. Han ville ha bilen till sig.

Euroman
29 december 2010 · 493 Inlägg

shandra skrev:

JaggaChafen skrev:
Kolla med han om du inte kan lämna in bilen på någon värkstad i std å han får betala iaf en diagnos. Innan ni går vidare liksom.

Sen när man vet VAD felet e så kan ju han välja om han vill betala för å få bilen till säg eller om det e lika bra å laga den på en verkstad nära dig.

Har redan sagt det till honom, men han gick inte med på det. Han ville ha bilen till sig.

oftast beror turboras på tidiga 9-5 av för dålig vevhusventilation. då bli der koks i oljerörena sämmre kylning till turbo = ras. har bytt både motor och turbo på min bil. För om man ser dem nyare 04 och uppåt kan dom gå mycket längre utan att ens byta turbon både aero och vanliga med gt17.

men eftersom det rycker väldigt mycket är ju chansen väldigt stor att det är turbobyte man ser ju sämmre att det ryker nu när det är kallt ute då ryker det ju även om man har frisk bil.

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Euroman skrev:

shandra skrev:

JaggaChafen skrev:
Kolla med han om du inte kan lämna in bilen på någon värkstad i std å han får betala iaf en diagnos. Innan ni går vidare liksom.

Sen när man vet VAD felet e så kan ju han välja om han vill betala för å få bilen till säg eller om det e lika bra å laga den på en verkstad nära dig.

Har redan sagt det till honom, men han gick inte med på det. Han ville ha bilen till sig.

oftast beror turboras på tidiga 9-5 av för dålig vevhusventilation. då bli der koks i oljerörena sämmre kylning till turbo = ras. har bytt både motor och turbo på min bil. För om man ser dem nyare 04 och uppåt kan dom gå mycket längre utan att ens byta turbon både aero och vanliga med gt17.

men eftersom det rycker väldigt mycket är ju chansen väldigt stor att det är turbobyte man ser ju sämmre att det ryker nu när det är kallt ute då ryker det ju även om man har frisk bil.

Mjo alla bilar ryker ju mkt nu.. Men var först då när jag kände lukten jag förstod något var galet hmm

Funkiee Saab älskare!
29 december 2010 · 4 597 Inlägg

2 saker, turboras, eller att topp/block är sprucket. t7 motorerna har stårpackning som topppackning, vilket gör att dessa inte går sönder!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
29 december 2010 · 839 Inlägg

Det går inte att köra sönder turbon på bara några veckor. Det är en ganska lång process som inte sker utam symptom. Det tjuter, nästan i takt med varvtalet. Det ryker vitt och drar olja.
Åk till fiman och slå näven i bordet.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2010 · 17 478 Inlägg

shandra skrev:

gamlingen skrev:

shandra skrev:

På firma...

Åk tillbaks å säg åt dom att fixa

vet ej vad som ingår i trafiksäkerhetsgaranti......?sad

kostade bilen 15000:- eller mer? Då är de i princip körda! Hota med ARN annars. Brukar fungera. Vad heter firman?

/// Fd. Bilhandlare

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

shandra skrev:

gamlingen skrev:

Åk tillbaks å säg åt dom att fixa

vet ej vad som ingår i trafiksäkerhetsgaranti......?sad

kostade bilen 15000:- eller mer? Då är de i princip körda! Hota med ARN annars. Brukar fungera. Vad heter firman?

/// Fd. Bilhandlare

mer.......

45ansbil..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2010 · 17 478 Inlägg

shandra skrev:

Dieselsmurfen skrev:

shandra skrev:

vet ej vad som ingår i trafiksäkerhetsgaranti......?sad

kostade bilen 15000:- eller mer? Då är de i princip körda! Hota med ARN annars. Brukar fungera. Vad heter firman?

/// Fd. Bilhandlare

mer.......

45ansbil..

De ligger väl i "mittenskiktet" vad det gäller reklamationer. Men de är inte anslutna till MRF och kan därför strunta i en rek. från ARN om de vill. Klart är dock från din synvinkel att du har rätt att be om att felet åtgärdas och jag skulle även kräva en lånebil i din sits under tiden. Vad det blir för lånebil har du inget att säga om. När du köpte bilen ska du ha fått en "Varudeklaration" med dig. Fick du det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

shandra skrev:

Dieselsmurfen skrev:

kostade bilen 15000:- eller mer? Då är de i princip körda! Hota med ARN annars. Brukar fungera. Vad heter firman?

/// Fd. Bilhandlare

mer.......

45ansbil..

De ligger väl i "mittenskiktet" vad det gäller reklamationer. Men de är inte anslutna till MRF och kan därför strunta i en rek. från ARN om de vill. Klart är dock från din synvinkel att du har rätt att be om att felet åtgärdas och jag skulle även kräva en lånebil i din sits under tiden. Vad det blir för lånebil har du inget att säga om. När du köpte bilen ska du ha fått en "Varudeklaration" med dig. Fick du det?

Nä det fick vi inte... sad

Tvattekorg Likbärgare
29 december 2010 · 375 Inlägg

UhrJr skrev:
Det går inte att köra sönder turbon på bara några veckor. Det är en ganska lång process som inte sker utam symptom. Det tjuter, nästan i takt med varvtalet. Det ryker vitt och drar olja.
Åk till fiman och slå näven i bordet.

Inte det? Min turbo var frisk innan den rasa, Jag körde hårt med bilen i säkerligen två timmar, Kan väll säga att den värmenöp av något slag, Det gick som fan sen helt plötsligt bara en hög POFF sen börja den ryka.
Så jag tror fortfarande på turboras..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Funkiee Saab älskare!
29 december 2010 · 4 597 Inlägg

Tvattekorg skrev:

UhrJr skrev:
Det går inte att köra sönder turbon på bara några veckor. Det är en ganska lång process som inte sker utam symptom. Det tjuter, nästan i takt med varvtalet. Det ryker vitt och drar olja.
Åk till fiman och slå näven i bordet.

Inte det? Min turbo var frisk innan den rasa, Jag körde hårt med bilen i säkerligen två timmar, Kan väll säga att den värmenöp av något slag, Det gick som fan sen helt plötsligt bara en hög POFF sen börja den ryka.
Så jag tror fortfarande på turboras..

Precis, det går visst och få det på bara några timmar.....

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang