Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

Andromeda Rumpmas
31 december 2010 · 3 860 Inlägg

Det låter faktiskt som ett ganska rimligt firmapris om man kollar Blocket.

Alla fel som upptäcks inom sex månader anses ha funnits där vid köpet och ska åtgärdas kostnadsfritt enligt konsumentköplagen.

Men: Sådana fel som inte kan anses ovanliga med tanke på miltalet och åldern på en begagnad bil får man vackert ta såvida det inte är ett fel som säljaren uppenbart borde känt till.

Var det inget större fel på bilen när du provkörde den är det med andra ord svårt. Att maskera en dålig turbo så att det inte märks under en provkörning går ju inte.

Att turbon eller kamkedjan går sönder på en 11 år gammal 9-5 lättryckare med 31k mil på mätaren är absolut inget ovanligt tyvärr. Är det originalturbon som sitter i är det nog tvärtom någon slags hållbarhetsrekord för den turbon.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du och firman kan nå någon slags kompromiss, typ att du köper turbon och deras verkstad byter den gratis, men sett till ålder och mil på bilen och att felet inte går att maskera vid en provkörning är de egentligen inte skyldiga dig någonting. Maximal otur helt enkelt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
moffegrev
31 december 2010 · 228 Inlägg

spelar inte någon roll vad du har köpt den för åtgärdas inte felen så ska du helt klart göra ett återköp o då står han där med bilen ändå och måste laga den..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
azid Det som inte dödar gör ont
31 december 2010 · 2 668 Inlägg

moffegrev skrev:
spelar inte någon roll vad du har köpt den för åtgärdas inte felen så ska du helt klart göra ett återköp o då står han där med bilen ändå och måste laga den..

Jo det spelar roll, om man bara betalt 14999 så behöver han inte byta en skruv.

Sen har mil och årsmodd inverkan på det hela med.

2slow
gamlingen
31 december 2010 · 5 198 Inlägg

Ni som vet allt. .var o konsumentköplagen hittar jag det där om mil ålder och pris ?

moffegrev
31 december 2010 · 228 Inlägg

azid skrev:

moffegrev skrev:
spelar inte någon roll vad du har köpt den för åtgärdas inte felen så ska du helt klart göra ett återköp o då står han där med bilen ändå och måste laga den..

Jo det spelar roll, om man bara betalt 14999 så behöver han inte byta en skruv.

Sen har mil och årsmodd inverkan på det hela med.

men nu är det betalat 25k för den..

lämna tillbaka skiten om inte annat.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Rallyhalle
31 december 2010 · 4 299 Inlägg

Funkiee skrev:
2 saker, turboras, eller att topp/block är sprucket. t7 motorerna har stårpackning som topppackning, vilket gör att dessa inte går sönder!

FEL!

Toppackningen kan visst gå sönder på en T7-motor, händer dock sällan.
Toppackningen på pappas 9-5 byttes förra vintern då den gått sönder på 2 cylindrar. Och den är givetvis original.

Och vet att de hänt på fler, men som sagt. Det är mycket sällan de händer.

Andromeda Rumpmas
31 december 2010 · 3 860 Inlägg

gamlingen skrev:
Ni som vet allt. .var o konsumentköplagen hittar jag det där om mil ålder och pris ?

Varsågod:

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/ … regel/126/

Säljaren har gjort fel om:

* Säljaren visste om felet och försökte dölja det. Jag anser att en så dålig turbo inte går att dölja vid en provkörning. Man märker att något är fel på bilen både genom oljud, lukt, rök och dålig kraft.

* Bilens skick avseende ålder, mil och brister inte speglar priset, dvs är för dyr sett till andra liknande bilar. Är den för dyr anses den "felaktig". 23k är inget ovanligt pris på en fungerande 9-5 med ~30k mil på firma eller ens privat för den delen heller. Ingen bil med 31k mil saknar småfel och begynnande brister.

Att kamkedja och speciellt turbo går på en så gammal 9-5 med så många mil är inte ovanligt. Man kan räkna med ett turbobyte vid dessa mil om det inte är gjort redan.

Jag antar att kamkedjesträckaren inspekterats före köp och tagits upp i varudeklarationen eller att TS åtminstone frågat efter den informationen innan hon köpte bilen?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2011 · 17 478 Inlägg

Andromeda skrev:

gamlingen skrev:
Ni som vet allt. .var o konsumentköplagen hittar jag det där om mil ålder och pris ?

Varsågod:

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/ … regel/126/

Säljaren har gjort fel om:

* Säljaren visste om felet och försökte dölja det. Jag anser att en så dålig turbo inte går att dölja vid en provkörning. Man märker att något är fel på bilen både genom oljud, lukt, rök och dålig kraft.

* Bilens skick avseende ålder, mil och brister inte speglar priset, dvs är för dyr sett till andra liknande bilar. Är den för dyr anses den "felaktig". 23k är inget ovanligt pris på en fungerande 9-5 med ~30k mil på firma eller ens privat för den delen heller. Ingen bil med 31k mil saknar småfel och begynnande brister.

Att kamkedja och speciellt turbo går på en så gammal 9-5 med så många mil är inte ovanligt. Man kan räkna med ett turbobyte vid dessa mil om det inte är gjort redan.

Jag antar att kamkedjesträckaren inspekterats före köp och tagits upp i varudeklarationen eller att TS åtminstone frågat efter den informationen innan hon köpte bilen?

Eftersom varudeklaration inte lämnats till TS kan firman dömas till vite om 100000 kr. Så risken att de vill laga är god men inte självklar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
1 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Andromeda skrev:

gamlingen skrev:
Ni som vet allt. .var o konsumentköplagen hittar jag det där om mil ålder och pris ?

Varsågod:

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/ … regel/126/

Säljaren har gjort fel om:

* Säljaren visste om felet och försökte dölja det. Jag anser att en så dålig turbo inte går att dölja vid en provkörning. Man märker att något är fel på bilen både genom oljud, lukt, rök och dålig kraft.

* Bilens skick avseende ålder, mil och brister inte speglar priset, dvs är för dyr sett till andra liknande bilar. Är den för dyr anses den "felaktig". 23k är inget ovanligt pris på en fungerande 9-5 med ~30k mil på firma eller ens privat för den delen heller. Ingen bil med 31k mil saknar småfel och begynnande brister.

Att kamkedja och speciellt turbo går på en så gammal 9-5 med så många mil är inte ovanligt. Man kan räkna med ett turbobyte vid dessa mil om det inte är gjort redan.

Jag antar att kamkedjesträckaren inspekterats före köp och tagits upp i varudeklarationen eller att TS åtminstone frågat efter den informationen innan hon köpte bilen?

Eftersom varudeklaration inte lämnats till TS kan firman dömas till vite om 100000 kr. Så risken att de vill laga är god men inte självklar.

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran … agnad-bil/

Konsumentverket skrev:
Varudeklaration begagnad bil
Fråga:

Jag ska köpa en begagnad bil av ett bilföretag. Måste den vara varudeklarerad?
Svar:

Ja, alla begagnade bilar som säljs av företag ska vara varudeklarerade. Deklarationen är en trygghet för både köparen och företaget. Den ger information till dig om bilens säkerhet och skick, och det går också att hänvisa till den om det skulle uppstå något fel i efterhand. Företaget kan i sin tur friskriva sig från brister hos bilen genom att noggrannt beskriva dem i en varudeklaration. Det är alltså ett enkelt sätt att undvika onödiga tvister mellan köpare och företag.
Vad ska varudeklarationen innehålla?

Varudeklarationen ska finnas lätt tillgänglig och väl synlig på utställda bilar. För bilar som kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet. Varudeklarationer för bilar som kostar mer än 30 000 kronor ska också innehålla information om bilens kondition.

Det ska också finnas uppgifter om bland annat skatt och garantier samt, om du begär det, beräknade reparationskostnader.

Även om en varudeklaration funnits är ju inte ett förmodad turbohaveri något som har med bilens säkerhet att göra. Och eftersom inget fel märktes under provkörningen lär ju inte heller en dålig turbo tagits upp i varudeklarationen.

Men det är som du säger väldigt intressant om de helt missat att varudeklarera bilen, då är förhandlingsläget helt plötsligt mycket bättre smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
1 januari 2011 · 120 Inlägg

Hur kan ni vara så säkra på att det är turboras?

Andromeda Rumpmas
1 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Det är vi inte, men det låter ganska troligt.

Hursom fanns ju inte felet när du provkörde bilen, och en dålig kamkedja eller turbo är omöjligt för säljaren att maskera så att du inte upptäcker det förrän en vecka senare. Säljaren har därmed inte gjort något bedrägligt i det avseendet, och priset var inte heller oskäligt.

Edit: Jag vet att det känns förjävligt, men ibland har man helt enkelt bara otur och gör en riktigt dålig affär. Min röda Ng900 stod väl i kanske 25-30k när jag skaffade den, och på ett par-tre månader fick jag lägga ut 10k i bara reservdelar då jag och farsan skruvade själva. Hade jag lämnat in den på verkstad hade det lätt varit 50k tongue

Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
1 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är vi inte, men det låter ganska troligt.

Hursom fanns ju inte felet när du provkörde bilen, och en dålig kamkedja eller turbo är omöjligt för säljaren att maskera så att du inte upptäcker det förrän en vecka senare. Säljaren har därmed inte gjort något bedrägligt i det avseendet, och priset var inte heller oskäligt.

Edit: Jag vet att det känns förjävligt, men ibland har man helt enkelt bara otur och gör en riktigt dålig affär. Min röda Ng900 stod väl i kanske 25-30k när jag skaffade den, och på ett par-tre månader fick jag lägga ut 10k i bara reservdelar då jag och farsan skruvade själva. Hade jag lämnat in den på verkstad hade det lätt varit 50k tongue

Ja då måste jag ha en satans otur..... För bilen gick kanon när jag köpte den och inget missljud ifrån den.... Men antingen så fixar han felen eller så får han ta tillbaka bilen.. tongue Så enkelt är det. Tråkigt dock om han ska ta tillbaka den då jag annars gillar bilen väldigt mycket.

Andromeda Rumpmas
1 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Kolla upp det där med varudeklarationen ordentligt, för som sagt, du ska enligt lag ha fått en sådan på bilen. Man kan ju liksom säga att man kan "råka" berätta det för ARN eller KV om han inte fixar bilen i så fall  smile

Det ÄR bra bilar. Den svaga punkten är som du upptäckt motorn och turbon. Normalt sett håller en välservad motor bra, speciellt på långmilare, men 31k mil är så pass långt att även "skottsäkra" Saab-motorer som den T5 som satt i 900 och 9000 94-98 kan behöva kamkedjebyte.

Det låter dock som att det mest troligt är turbon som är trasig, tyvärr mycket vanligt att råka ut för på en 9-5 med lättrycksturbo (känns igen på att det inte finns någon "turbomätare" ovanför bränsle och tempmätaren i instrumentpanelen.)

Andra punkter som kan vara värt att kolla på bilen är bakre stötdämpare och bussningar bak. Känns på klonk-ljud över ojämnheter, och att bilen "hoppar snett" över broskarvar och sådant, samt snedslitna däck bak.

Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
shandra
1 januari 2011 · 120 Inlägg

Andromeda skrev:
Kolla upp det där med varudeklarationen ordentligt, för som sagt, du ska enligt lag ha fått en sådan på bilen. Man kan ju liksom säga att man kan "råka" berätta det för ARN eller KV om han inte fixar bilen i så fall  smile

Det ÄR bra bilar. Den svaga punkten är som du upptäckt motorn och turbon. Normalt sett håller en välservad motor bra, speciellt på långmilare, men 31k mil är så pass långt att även "skottsäkra" Saab-motorer som den T5 som satt i 900 och 9000 94-98 kan behöva kamkedjebyte.

Det låter dock som att det mest troligt är turbon som är trasig, tyvärr mycket vanligt att råka ut för på en 9-5 med lättrycksturbo (känns igen på att det inte finns någon "turbomätare" ovanför bränsle och tempmätaren i instrumentpanelen.)

Andra punkter som kan vara värt att kolla på bilen är bakre stötdämpare och bussningar bak. Känns på klonk-ljud över ojämnheter, och att bilen "hoppar snett" över broskarvar och sådant, samt snedslitna däck bak.

Är inte så påläst , så får väl läsa på lite om ARN och KV. Någon varudeklaration har jag inte fått... Det enda jag fick var ett kvitto. Inget mer. Men jag hoppas på att han fixar det, orkar inte med något tjaffs och så. Fixar han det inte, ja då får han ta tillbaka bilen och då ska jag ha mina pengar tillbaks....

noakie
2 januari 2011 · 31 Inlägg

När turbon på man Saab 9-5 rasade så rök den som fan.
om de e turbon så finns de en på biltema för 4000 Kr

shandra
3 januari 2011 · 120 Inlägg

noakie skrev:
När turbon på man Saab 9-5 rasade så rök den som fan.
om de e turbon så finns de en på biltema för 4000 Kr

Idag när jag startade bilen så rök de knappt något. Förstår mig inte på den här bilen. Men nu är den på firman igen så får vi se vad han gör åt det här.

noakie
3 januari 2011 · 31 Inlägg

har du kollat om den tar mycket olja?

holyday Mek
3 januari 2011 · 88 Inlägg

shandra skrev:

noakie skrev:
När turbon på man Saab 9-5 rasade så rök den som fan.
om de e turbon så finns de en på biltema för 4000 Kr

Idag när jag startade bilen så rök de knappt något. Förstår mig inte på den här bilen. Men nu är den på firman igen så får vi se vad han gör åt det här.

Gjorde du som jag sa i inlägg nr 2 ställde in den i värmen?? kan vara vevhusventen som har frusit.

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
shandra
3 januari 2011 · 120 Inlägg

noakie skrev:
har du kollat om den tar mycket olja?

Nepp....

shandra
3 januari 2011 · 120 Inlägg

holyday skrev:

shandra skrev:

noakie skrev:
När turbon på man Saab 9-5 rasade så rök den som fan.
om de e turbon så finns de en på biltema för 4000 Kr

Idag när jag startade bilen så rök de knappt något. Förstår mig inte på den här bilen. Men nu är den på firman igen så får vi se vad han gör åt det här.

Gjorde du som jag sa i inlägg nr 2 ställde in den i värmen?? kan vara vevhusventen som har frusit.

Mvh

Försökte få ställt in den men ingen hade något garage att låna mig så då var det svårt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang