3750
Sök

Saab 900 2.3i -97 (ej turbo) startar inte men el & startmotor går.

Forummoderator
18 403 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Så är det! Köpte mig en "grisen i säcken" för en billig penning! Tokfin och rostfri Saab för gamla mersan kommer jag knappt fram med på mina oplogade vägar hemma... Den är välskött men när fd ägaren var inne på lunch efter en 40 mils resa startade inte bilen igen... Misstänker själv bränslepumpen? Kan det spöka i något relä kanske oxå? 22000 mil. Sugmotorn. Han kunde inte svara på om pumpen låter när man slår på tändningen. Köpt och betalt via internet så vi får se på tisdag när jag hämtar.

Funderar på att köpa en (beg ) bränslepump nu?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
29 december 2010
Bränslepumpen låter trovärdigt. Det är vanligt.
Vik fram baksätet och slå på tändningen. Du ska höra pumpen surra i 2 sekunder, om den är hel.
Det kan även vara vevaxelgivaren. Är den trasig så startar inte pumpen heller.
Vevaxelgivaren kan du testa genom att hålla ett öga på varvräknaren när du vrider om nyckeln.
Om mätaren rör på sig så är vevaxelgivaren hel.
Kan vara fördelaren som bråkar också, men den är bara att byta till en annan för att testa.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Forummoderator
18 403 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
UhrJr skrev:
Bränslepumpen låter trovärdigt. Det är vanligt.
Vik fram baksätet och slå på tändningen. Du ska höra pumpen surra i 2 sekunder, om den är hel.
Det kan även vara vevaxelgivaren. Är den trasig så startar inte pumpen heller.
Vevaxelgivaren kan du testa genom att hålla ett öga på varvräknaren när du vrider om nyckeln.
Om mätaren rör på sig så är vevaxelgivaren hel.
Kan vara fördelaren som bråkar också, men den är bara att byta till en annan för att testa.

Tackar för detta! Bil & en beg pump kommer hem på måndag så får vi se!

Sök