7860
Sök

Audi 80 1.8S 1988. Kopplingen slut? Kan knappt växla när bilen är igång

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Har en Audi 80 årsm 1988, problemet är att när bilen är igång så är växlarna nåt så förbannat tröga att lägga i msåte ta i så in i helvete, men när bilen är avstängd så funkar växlarna galant. Kan det vara slav alt huvudkopplingscylinder om det är det är det svårt att byta själv och vad kostar det?

Vad kan annars vara fel?

EDIT: Kan tillägga att kopplingen är nästan i botten hela tiden, och den kopplar inte ur riktigt heller.
Kan inte se eller har märkt att det skulle vara läckage, har inte sett något under bilen.

Tack på förhand/ Majcus
Senast redigerat av Majcus (26 januari 2011)

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Det är troligen lamellen eller tryckplattan som är skev och gör att kopplingen inte frikopplar helt. Om du försöker lägga i en växel framåt när bilen är igång försöker bilen driva lite framåt då?

En kopp av den svarta såsen...

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Det är troligen lamellen eller tryckplattan som är skev och gör att kopplingen inte frikopplar helt. Om du försöker lägga i en växel framåt när bilen är igång försöker bilen driva lite framåt då?

Japp det gör den, sakta men säkert, eftersom kopplingen inte fjädrar tillbaka så känns det som att den inte kopplar ur, men driver framåt det gör den

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Kan iofs vara cyl som sitter vid kopplingspedalen oxo det sitter en fjäder i den som brukar gå av och orsaka det du skriver men jag har för mig att om du tvingar pedalen tillbaka med foten och sen trycker igen så borde den frikoppla bättre då.

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Kan iofs vara cyl som sitter vid kopplingspedalen oxo det sitter en fjäder i den som brukar gå av och orsaka det du skriver men jag har för mig att om du tvingar pedalen tillbaka med foten och sen trycker igen så borde den frikoppla bättre då.

Okej, hur svårt är det och fixa själv? Och vad kan det kosta om det är tryckplatta, lamell alt cylinder.

Kan jag inte fixa det själv så får jag nog försöka sälja iväg skiten hmm
Senast redigerat av Majcus (26 januari 2011)

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Ganska krångligt att byta cylindern men går gör det ju. Kopplingen går väl loss på runt 6-7k inkl delar. Cyl vet jag inte exakt.

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Ganska krångligt att byta cylindern men går gör det ju. Kopplingen går väl loss på runt 6-7k inkl delar. Cyl vet jag inte exakt.

Okej ja känns inte lönt att lägga ut det på en bil jag köpte för 6k, blir nog att sälja den, om någon vill köpa? Annars skroten är jag rädd

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Testa om den tar bättre om du drar tillbaka pedalen manuellt........

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Testa om den tar bättre om du drar tillbaka pedalen manuellt........

Okej jag ska prova det efter jobbet så jag får återkomma, om den gör det skulle det göra någon skillnad?

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Mjo om kopplingen fungerar normalt då är det större troligehet att det är huvudcyldern som är kass än kopplingen och mao blir det billigare för dig. Man kan få prova "pumpa" på det viset några ggr innan full funktion uppnås.

13 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Goffen skrev:
Mjo om kopplingen fungerar normalt då är det större troligehet att det är huvudcyldern som är kass än kopplingen och mao blir det billigare för dig. Man kan få prova "pumpa" på det viset några ggr innan full funktion uppnås.

Jaha okej, ska kolla det direkt efter jobbet så jag får återkomma!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2011
Goffen skrev:

Du kan väl ändå inte mena att en kopplingssats går på 6-7k ??

Kopplingssats 3335 kr
Huvudcylinder 1763,75 kr
Slavcylinder 1218,75 kr

Priser hämtade från MECA så det finns billigare att få tag på. Tex autodelar.net.

OT: Jag hade som för mig att det var vajjermanövrerad koppling på dom, har ju haft en sådan bil, men kommer väl ihåg fel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Administratör
2 991 Inlägg
26 januari 2011
Som du säkert såg skrev jag ca 6-7k inkl delar vilket inkluderar arbete men det är inte på audi jag menar utan en vanlig verkstad. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2011
Goffen skrev:
Som du säkert såg skrev jag ca 6-7k inkl delar vilket inkluderar arbete men det är inte på audi jag menar utan en vanlig verkstad. smile

Aha ursäkta, läste slarvigt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

CalibraDanne
27 januari 2011
Verkar ju som att kopplingen sitter fast liksom. Det felet brukar yttra sig när man monterar i en annan motor som stått på en skrot tex. Men är det inte vajer på dom?

Sök