Förstabil: beslutsångest!

Dellan1980 Sir skrotnisse
31 januari 2011 · 191 Inlägg

jag vill åter belysa poängen med en Cheva van ! häftig stor rwd v8 pök vänlig !

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2011 · 17 486 Inlägg

Om du nu måste ha en Ford så köp en Granada. Ju äldre Ford - ju bättre. Ser själv ofta en röd 2.0 83:a på en parkering i perfekt rostfritt skick. Det hade varit nåt! en 70-Tals Tanus? Rätt ok tror jag.

I din situation hade jag köpt en fin MB 190E (med insprutning) Skit i årsmodell bara den är 5-växlad. Inte så trött som du tycks tro. Provkör!

Köp inte en Saab. Tro mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Navkapsel
31 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
en 70-Tals Tanus?

76-82 är gudomligt snygga. Granada blir ful i jämförelse. Finns dock bara 170 kvar i trafik och tror inte det fanns en enda på Blocket av de årsmodellerna sist jag kollade... (Ovanligare än de äldre Taunusarna?)

Såg en vettig till salu för ett tag sedan för 15 000 och den låg ändå inne ett tag! Fattar inte att de inte är dyrare, helt klart coolare att glida in i en Taunus på bilträff än i en Amazon som "varannan" svensk äger.
Lyssna så de inte knackar så mycket och lukta på avgaserna (ska inte lukta olja), precis som med andra Fordar. Men visst, perfekta exemplar med en ägare och få mil kan nog gå på närmre 50 000 och så tillkommer kostnaderna för tärningar och några Wunderbaums, ett måste i dessa.

Kanske inte så rikligt med delar till dem men det finns nog att få tag på. Finns bättre bilar men helt klart en av de absolut snyggaste bilarna som finns. Hade jag haft pengar över till en bil att ha bara för att det är roligt så hade jag nog ägt en.

http://www.klassiker.nu/reportage/pa-tal-om-taunus-1640
http://www.klassiker.nu/reportage/radda … aunus-1625
http://www.youtube.com/watch?v=Acuorpil … re=related

Där du! http://www.blocket.se/landskrona/Ford_T … 14&w=3

Senast redigerat av Navkapsel (31 januari 2011)

camaro67 Meister
31 januari 2011 · 6 763 Inlägg

Dellan1980 skrev:
jag vill åter belysa poängen med en Cheva van ! häftig stor rwd v8 pök vänlig !

Var fan är en van häftig? Och att den har V8 och är bakhjulsdriven är väll ganska oväsentligt när den är så stor och tung?

Scorpio med v6:A hade jag köpt. Jag har haft min i 2 år och har spöat den dagligen och visar inga tecken på att vilja dö. Komfort som spöar allt i den prisklassen. E34 740 och andra är värdelösa om man jämför. Om du har tur och hittar en scorpio cosworth så köp en sån. sad

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2011 · 17 486 Inlägg

Navkapsel skrev:

Dieselsmurfen skrev:
en 70-Tals Tanus?

76-82 är gudomligt snygga. Granada blir ful i jämförelse. Finns dock bara 170 kvar i trafik och tror inte det fanns en enda på Blocket av de årsmodellerna sist jag kollade... (Ovanligare än de äldre Taunusarna?)

Såg en vettig till salu för ett tag sedan för 15 000 och den låg ändå inne ett tag! Fattar inte att de inte är dyrare, helt klart coolare att glida in i en Taunus på bilträff än i en Amazon som "varannan" svensk äger.
Lyssna så de inte knackar så mycket och lukta på avgaserna (ska inte lukta olja), precis som med andra Fordar. Men visst, perfekta exemplar med en ägare och få mil kan nog gå på närmre 50 000 och så tillkommer kostnaderna för tärningar och några Wunderbaums, ett måste i dessa.

Kanske inte så rikligt med delar till dem men det finns nog att få tag på. Finns bättre bilar men helt klart en av de absolut snyggaste bilarna som finns. Hade jag haft pengar över till en bil att ha bara för att det är roligt så hade jag nog ägt en.

http://www.klassiker.nu/reportage/pa-tal-om-taunus-1640
http://www.klassiker.nu/reportage/radda … aunus-1625
http://www.youtube.com/watch?v=Acuorpil … re=related

Där du! http://www.blocket.se/landskrona/Ford_T … 14&w=3

Fanns en spygrön 80:a på blocket för nåt år sedan. Bara 1 mil hemifrån dessutom. Perfekt skick och garanterat 14600 mil... Lika många kronor dessutom. Då skulle man haft pengar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janken Driver
31 januari 2011 · 2 111 Inlägg

Rquired skrev:
Det finns en tråd lite längre ner under denna forumsdelen om just detta ämnet, men Bmw är lättmekade; Gott om plats samt ofta fiffiga lösningar, samt mycket kunskap tillgänglig via internet. Det sista är inte att förakta. smile

lol Förlåt, men du är den enda som jag någonsin hört säga det i fet stil.

(Bmw's är sköna att köra osv, men lättmekade o fiffiga lösningar, nja. Nu har jag aldrig gett mig på själv att skruva med någon men av bekanta som skruvat en del i sina år så låter det helt annorlunda.

T ex att man måste demontera avgassystemet på e39 för att kommat åt bromsvajrarna bak, tja, det är ju fiffigt.

osv osv

Har ingenting emot bmw, kunde dock inte hålla mig när jag såg din formulering big_smile.

PÖSS!


Måste erkänna att jag faktiskt är lite imponerad över att du fortfarande är lika insnöad på bmw wink.

Senast redigerat av Janken (31 januari 2011)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2011 · 17 486 Inlägg

Janken skrev:

Rquired skrev:
Det finns en tråd lite längre ner under denna forumsdelen om just detta ämnet, men Bmw är lättmekade; Gott om plats samt ofta fiffiga lösningar, samt mycket kunskap tillgänglig via internet. Det sista är inte att förakta. smile

lol Förlåt, men du är den enda som jag någonsin hört säga det i fet stil.

(Bmw's är sköna att köra osv, men lättmekade o fiffiga lösningar, nja. Nu har jag aldrig gett mig på själv att skruva med någon men av bekanta som skruvat en del i sina år så låter det helt annorlunda.

T ex att man måste demontera avgassystemet på e39 för att kommat åt bromsvajrarna bak, tja, det är ju fiffigt.

osv osv

Har ingenting emot bmw, kunde dock inte hålla mig när jag såg din formulering big_smile.

PÖSS!


Måste erkänna att jag faktiskt är lite imponerad över att du fortfarande är lika insnöad på bmw wink.

Samma här. Underbara bilar att köra men när de krånglar (Inte ovanligt) så framstår en Peugeot som lättmekad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
31 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Janken skrev:

Rquired skrev:
Det finns en tråd lite längre ner under denna forumsdelen om just detta ämnet, men Bmw är lättmekade; Gott om plats samt ofta fiffiga lösningar, samt mycket kunskap tillgänglig via internet. Det sista är inte att förakta. smile

lol Förlåt, men du är den enda som jag någonsin hört säga det i fet stil.

(Bmw's är sköna att köra osv, men lättmekade o fiffiga lösningar, nja. Nu har jag aldrig gett mig på själv att skruva med någon men av bekanta som skruvat en del i sina år så låter det helt annorlunda.

T ex att man måste demontera avgassystemet på e39 för att kommat åt bromsvajrarna bak, tja, det är ju fiffigt.

osv osv

Har ingenting emot bmw, kunde dock inte hålla mig när jag såg din formulering big_smile.

PÖSS!


Måste erkänna att jag faktiskt är lite imponerad över att du fortfarande är lika insnöad på bmw wink.

Jaså och hur mycket Bmw har du skruvat i då? Självklart innehåller dessa idiotlösningar precis som alla andra bilar men när man inte får ner en hand i motorrummet på de flesta moderna bilar, när en del bilar kräver tankdemontering eller kap för att byta bensinpump etc. kan då en Bmw kallas svårmekad?

Där finns en mängd bra konstruktioner i en Bmw, testa själv skall du se. Det är inte alltid man kopplar hur de tänkt direkt, men när man väl vet hur det fungerar är mycket en barnlek. Jag tror jag nämnde en del exempel i inlägget du citerade som klipptes bort av dig, tex. service är hur enkelt som helst. Tändstiften sitter ett gäng skruvar bort, luftfiltret byter man på en 10sek. utan ett enda verktyg och oljefiltret sitter en skruv bort utan spill eller kladd.

Har man högre krav än så kan man troligtvis avfärda alla hyggligt moderna bilar som svårmekade. Dieselsmurfen bytte väl pump i sin Saab, du borde ha referenser? Och ingen av er kan ha bekantat er mycket närmre med Volvo 850, Mercedes A-klass eller andra småbilar, Alfa Romeo 156 eller en mängd andra bilar där man dels inte kommer åt men framför allt har dåligt genomtänkta lösningar känsliga för skit där skruvar etc. snabbt blir ett helvete att lossa.
Någon sa Peugeot, fransmännen skyddar väl fortfarande inte sina kontakter och skruvar från skit så inte nog med att det kommer problem frekvent, det är inte särskilt roligt att åtgärda dem heller.

Och angående den sista meningen är det är inte ett dugg konstigt att Bmw har entusiastiska ägare, tillförlitlighets och nöjda kund-undersökningar samt ägarna själva pekar alla mot samma sak: Bmw är en fruktansvärd bra och vettig bil.

Senast redigerat av Rquired (31 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ruteby Idiot
31 januari 2011 · 25 Inlägg

Janken skrev:
lol Förlåt, men du är den enda som jag någonsin hört säga det i fet stil.

(Bmw's är sköna att köra osv, men lättmekade o fiffiga lösningar, nja. Nu har jag aldrig gett mig på själv att skruva med någon men av bekanta som skruvat en del i sina år så låter det helt annorlunda.

Hur kan du ens yttra dig i frågan när du själv aldrig som du skriver, har skruvat med dem.
Bara irriterande när du går efter vad andra säger, sätt dig i ett fikarum på en bilverkstad så är helt plötsligt de flesta bilar skit och idiotiskt konstruerade.

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16
Navkapsel
31 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Fanns en spygrön 80:a på blocket för nåt år sedan. Bara 1 mil hemifrån dessutom. Perfekt skick och garanterat 14600 mil... Lika många kronor dessutom. Då skulle man haft pengar...

Den jag såg var på annons för mindre än en vecka sedan tror jag. röd och en av de senaste årsmodellerna. smile Gångavstånd från mig tror jag. Jobbigt att inte ha pengarna. Köpte t o m en lott men blev inget. Det är den som är i annonsen på en av länkarna.

Såg en fin Taunus live idag, man blir fasen k*t...

Senast redigerat av Navkapsel (31 januari 2011)

Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

jävlar va alla börjat skriva helt plötsligt! yikes men en sak kan ja ju konstatera direkt att någon Cheva van ska ja då inte ha, aldrig förstått va de är för tufft med en van :S särskilt inte som första bil men smaken är som baken så ska inte klaga smile BMW är ja fortfarande lite tveksam över men de ligger fortfarande kvar i tankarna! Jag blev erbjuden ida att få köpa tillbaka min gamla granada 2.0 som är i princip rostfri förutom skärmkantera bak men golvet är helt rostfritt! inte ens ytrost! men den som köpte den av mig har lyckats köra slut på bakaxeln men de är ju inge större jobb igentligen att byta bakaxel på en granada väll? smile de är en del andra jobb på den nu för han har kör slut på den rätt bra sad men är ändå sugen på att ha en nyare bil yikes

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Navkapsel
31 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Olja skrev:
jävlar va alla börjat skriva helt plötsligt! yikes men en sak kan ja ju konstatera direkt att någon Cheva van ska ja då inte ha, aldrig förstått va de är för tufft med en van :S särskilt inte som första bil men smaken är som baken så ska inte klaga smile BMW är ja fortfarande lite tveksam över men de ligger fortfarande kvar i tankarna! Jag blev erbjuden ida att få köpa tillbaka min gamla granada 2.0 som är i princip rostfri förutom skärmkantera bak men golvet är helt rostfritt! inte ens ytrost! men den som köpte den av mig har lyckats köra slut på bakaxeln men de är ju inge större jobb igentligen att byta bakaxel på en granada väll? smile de är en del andra jobb på den nu för han har kör slut på den rätt bra sad men är ändå sugen på att ha en nyare bil yikes

En gammal lekbil ska man undvika. Köp hellre av någon äldre person.

Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

Navkapsel skrev:

Olja skrev:
jävlar va alla börjat skriva helt plötsligt! yikes men en sak kan ja ju konstatera direkt att någon Cheva van ska ja då inte ha, aldrig förstått va de är för tufft med en van :S särskilt inte som första bil men smaken är som baken så ska inte klaga smile BMW är ja fortfarande lite tveksam över men de ligger fortfarande kvar i tankarna! Jag blev erbjuden ida att få köpa tillbaka min gamla granada 2.0 som är i princip rostfri förutom skärmkantera bak men golvet är helt rostfritt! inte ens ytrost! men den som köpte den av mig har lyckats köra slut på bakaxeln men de är ju inge större jobb igentligen att byta bakaxel på en granada väll? smile de är en del andra jobb på den nu för han har kör slut på den rätt bra sad men är ändå sugen på att ha en nyare bil yikes

En gammal lekbil ska man undvika. Köp hellre av någon äldre person.

ja det va de ja också tänkte. finns en Taunus ja förälskat mig mycke i! en 2dr cupe -74 me 2.8 o manuell låda i men han vägrar sälja den sad snyft.. blank svart, rostfri, nytt crome o genomgången motor. den är så grymt snygg!

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
RD_87 Skrotsamlare
31 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Gamla lyxbilar typ BMW 7 serie, MB 300-560 och Jaguarer går att handla jävligt billigt och få förbannat mycket bil för pengarna brukar dessutom vara rejält med motor i dom. Problemet är reservdelspriserna men det kan ju vara en kanonaffär om man har möjlighet att fixa själv. Cadillac STS från 90 talet är också fint.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
andino TMR|Team Moisty Racing
31 januari 2011 · 454 Inlägg

köp en focus big_smile köp min big_smile

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

RD_87 skrev:
Gamla lyxbilar typ BMW 7 serie, MB 300-560 och Jaguarer går att handla jävligt billigt och få förbannat mycket bil för pengarna brukar dessutom vara rejält med motor i dom. Problemet är reservdelspriserna men det kan ju vara en kanonaffär om man har möjlighet att fixa själv. Cadillac STS från 90 talet är också fint.

ah ja har lagt märke till de när ja kikat runt på blocket, rätt tufft o komma i en jagga som första bil tongue men STS:en lät roligare isf wink

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Olja
31 januari 2011 · 189 Inlägg

andino skrev:
köp en focus big_smile köp min big_smile

haha så de tycker du? big_smile då får du allt komma en bra anledning till varför ja ska köpa mig en Fikus tongue

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2011 · 17 486 Inlägg

Olja skrev:
jävlar va alla börjat skriva helt plötsligt! yikes men en sak kan ja ju konstatera direkt att någon Cheva van ska ja då inte ha, aldrig förstått va de är för tufft med en van :S särskilt inte som första bil men smaken är som baken så ska inte klaga smile BMW är ja fortfarande lite tveksam över men de ligger fortfarande kvar i tankarna! Jag blev erbjuden ida att få köpa tillbaka min gamla granada 2.0 som är i princip rostfri förutom skärmkantera bak men golvet är helt rostfritt! inte ens ytrost! men den som köpte den av mig har lyckats köra slut på bakaxeln men de är ju inge större jobb igentligen att byta bakaxel på en granada väll? smile de är en del andra jobb på den nu för han har kör slut på den rätt bra sad men är ändå sugen på att ha en nyare bil yikes

Cheva Van kallas ofta "Molester Van" Googla det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2011 · 17 486 Inlägg

Olja skrev:

andino skrev:
köp en focus big_smile köp min big_smile

haha så de tycker du? big_smile då får du allt komma en bra anledning till varför ja ska köpa mig en Fikus tongue

Ahahahaaaa! Fikus! Så jävla sant! Haha!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas1987 NO
31 januari 2011 · 2 182 Inlägg

camaro67 skrev:

Dellan1980 skrev:
jag vill åter belysa poängen med en Cheva van ! häftig stor rwd v8 pök vänlig !

Var fan är en van häftig? Och att den har V8 och är bakhjulsdriven är väll ganska oväsentligt när den är så stor och tung?

Pök vänlig är väl ändå ett stort plus big_smile

Sen tycker alla olika, tycker de gamla Dodge och cheva vanarna är ganska häftiga

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang