Förstabil: beslutsångest!

Wiiik
7 februari 2011 · 89 Inlägg

Ingen Fwd?
Såfall rekomenderar jag CorradoG60! och du kan lätt komma upp i 200hk utan några större pengar:)
Mvh.

Madhouse
7 februari 2011 · 1 079 Inlägg

Man har alltid ångest över bilar antingen att man köpt nåt dåligt eller ångest för att man sålt nåt bra. Kan bara tipsa om att köpa en bil som går billigt och är rejäl kvalitet. Skulle aldrig köpa en sportigare bil som första bil bättre att ha nåt som går billigare som bruksbil så kan man köpa nåt riktigt roligt som sommarbil istället.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Olja
7 februari 2011 · 189 Inlägg

Sorry för att ja inte vart inne på några dagar men har fått agera som chaffis i helgen så haft lite fullt upp.

Wiiik: nja FWD låter inge sköjj o dom som ja vet har de som första bil äger att dom ångrar att dom inte köpte en RWD hmm
Madhouse: ja det låter vettigt men skulle vilja en bil som ja kan ha året runt smile

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Si … 16&w=3
har kikat lite på den o tänkte ringa o fråga lite om den imöra smile kommenta gärna vad ni tror/tycker om den! smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
RD_87 Skrotsamlare
7 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Skicket verkade ju bra, men priset kändes lite i ovankant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Olja
7 februari 2011 · 189 Inlägg

RD_87 skrev:
Skicket verkade ju bra, men priset kändes lite i ovankant.

tyckte inte de verka så dyrt men går alltid att pruta lite iaf smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
UrPeppe Lastbilsbyggare
7 februari 2011 · 389 Inlägg

jag skulle försöka leta reda på en granada, taunus eller capri om jag var du, kanske inte dem lättaste bilar att hitta i skapligt skick men coola är dem alla tre:)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Ruteby Idiot
8 februari 2011 · 25 Inlägg

Angående Sierran, mätaren på min iaf, går bara till 99999km(9999mil) slår väl om vid 10000mil. Han jag köpte den av sa att den hade gått 19000, men kan lika gärna ha gått 29000.
Hjullager på sierra med trumbroms om man tänkt vara ute och leka, är en svaghet, i varje fall har det varit för mig. Inte kollat Sierror på ett tag men då var runt 7000 rätt normalt, men visst kan man hitta billigare.

Jag har en -91 kombi, med dohc motorn. Skulle väl gissa på att Sierran i annonsen har pinto-motorn och den motorn har jag ingen erfarenhet av. Kolla värme, värmestolar osv. smile Ser ju ut att vara lite ungdomsbil över det hela också, så man vet ju inte vad den varit med om, aja smile

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16
sk8ville
8 februari 2011 · 653 Inlägg

Ruteby skrev:
Angående Sierran, mätaren på min iaf, går bara till 99999km(9999mil) slår väl om vid 10000mil. Han jag köpte den av sa att den hade gått 19000, men kan lika gärna ha gått 29000.
Hjullager på sierra med trumbroms om man tänkt vara ute och leka, är en svaghet, i varje fall har det varit för mig. Inte kollat Sierror på ett tag men då var runt 7000 rätt normalt, men visst kan man hitta billigare.

Jag har en -91 kombi, med dohc motorn. Skulle väl gissa på att Sierran i annonsen har pinto-motorn och den motorn har jag ingen erfarenhet av. Kolla värme, värmestolar osv. smile Ser ju ut att vara lite ungdomsbil över det hela också, så man vet ju inte vad den varit med om, aja smile

På min vintersierra så nollställs den inte, där står det 320000 km, så det är nog inte så på alla.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
sk8ville
8 februari 2011 · 653 Inlägg

Bullet--- skrev:

Olja skrev:
Sorry för att ja inte vart inne på några dagar men har fått agera som chaffis i helgen så haft lite fullt upp.

Wiiik: nja FWD låter inge sköjj o dom som ja vet har de som första bil äger att dom ångrar att dom inte köpte en RWD hmm
Madhouse: ja det låter vettigt men skulle vilja en bil som ja kan ha året runt smile

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Si … 16&w=3
har kikat lite på den o tänkte ringa o fråga lite om den imöra smile kommenta gärna vad ni tror/tycker om den! smile

snacka om att slänga alla fwd över samma kant, beror helt hur bilen är uppbyggd om det är en bra fwd bil eller inte. Har bara ägt fwd bilar och inte ångrat en sekund, visst man kan inte "sladda" men jag spar hellre dem pengarna det går åt på soppa o däck till att fixa till bilen.

Eftersom du bara ägt FWD bilar så vet ju inte du hur kul det är att pressa och leka med en RWD...

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

sk8ville skrev:

Bullet--- skrev:

Olja skrev:
Sorry för att ja inte vart inne på några dagar men har fått agera som chaffis i helgen så haft lite fullt upp.

Wiiik: nja FWD låter inge sköjj o dom som ja vet har de som första bil äger att dom ångrar att dom inte köpte en RWD hmm
Madhouse: ja det låter vettigt men skulle vilja en bil som ja kan ha året runt smile

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Si … 16&w=3
har kikat lite på den o tänkte ringa o fråga lite om den imöra smile kommenta gärna vad ni tror/tycker om den! smile

snacka om att slänga alla fwd över samma kant, beror helt hur bilen är uppbyggd om det är en bra fwd bil eller inte. Har bara ägt fwd bilar och inte ångrat en sekund, visst man kan inte "sladda" men jag spar hellre dem pengarna det går åt på soppa o däck till att fixa till bilen.

Eftersom du bara ägt FWD bilar så vet ju inte du hur kul det är att pressa och leka med en RWD...

Snacka om att dra alla RWD och dess förare över en och samma kant, sladda är för de flesta helt ointressant.

Dels håller jag med i det Sk8ville skrev ovan, sedan så köper man knappast en bakhjulsdriven bil för att sladda utan för att det ger en överlägsen balans och körkänsla jämfört med motsvarande bil där framhjulen både driver och styr.

Låter TS bli att "sladda" blir hans utgifter inte större än för din FWD. Och vill han leka med bilen, något han troligtvis kommer pröva på oavsett vad för bil han köper, så har han möjligheten till det med en bakhjulsdriven.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
8 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Detta eviga tjat. FWD mot RWD. Verkligheten är inte svart eller vit. Man kan inte placera alla bakhjulsdrivna bilar i ett fack och alla framhjulsdrivna i ett annat. Tror ni på fullt allvar att alla bakhjulsdrivna bilar uppträder lika, och att alla framhjulsdrivna också gör det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:
Detta eviga tjat. FWD mot RWD. Verkligheten är inte svart eller vit. Man kan inte placera alla bakhjulsdrivna bilar i ett fack och alla framhjulsdrivna i ett annat. Tror ni på fullt allvar att alla bakhjulsdrivna bilar uppträder lika, och att alla framhjulsdrivna också gör det?

Självklart gör dem inte det, jag kör tex. hellre en Mini Cooper än en Volvo 740 och Mini är sannolikt mer överstyrd samt uppträder bättre. Men nu generaliserar vi och det känns som ett måste annars blir ämnet för stort att greppa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
8 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Jag undviker att generalisera. Jag skulle tex inte påstå att tyska bilar rostar mer bara för att Opel och Mercedes är tyska, eller att bakhjulsdrivna bilar har en överlägsen balans jämfört med framhjulsdrivna.

En framhjulsdriven Celica/CarinaII har 50/50 viktfördelning och är betydligt lättare att åka fort med på bredden än en dåligt balanserad 80tals BMW med 60% av vikten på ej drivande hjul, eller även bakhjulsdriven Volvo för den delen. Att sedan Audi lyckats förstöra framhjulsdriftens rykte med sin längsmonterade 5cylindriga motor placerad framför framaxeln är en annan sak.

Men är det 360 utanför korvmojen man vill göra, då är bakhjulsdrift nyckeln till bakgång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:
Jag undviker att generalisera. Jag skulle tex inte påstå att tyska bilar rostar mer bara för att Opel och Mercedes är tyska, eller att bakhjulsdrivna bilar har en överlägsen balans jämfört med framhjulsdrivna.

En framhjulsdriven Celica/CarinaII har 50/50 viktfördelning och är betydligt lättare att åka fort med på bredden än en dåligt balanserad 80tals BMW med 60% av vikten på ej drivande hjul, eller även bakhjulsdriven Volvo för den delen. Att sedan Audi lyckats förstöra framhjulsdriftens rykte med sin längsmonterade 5cylindriga motor placerad framför framaxeln är en annan sak.

Men är det 360 utanför korvmojen man vill göra, då är bakhjulsdrift nyckeln till bakgång.

Men i vissa fall går det inte att undvika att generalisera, ett inlägg om FWD och RWD utan generalisering hade varit tvungen att ta upp grundprincipen, fysiken och alla undantag med mera. Jag vet inte vad Garaget har för max storlek på inläggen men det känns som en oväsentlig fråga då inlägget troligen tagit alldeles för många år att skriva.

Med balans menas att drivning och styrning inte sitter i samma ända, många verkar vara överens om att det innebär något positivt. Att 80-tals Bmw när det gäller viktfördelningen inte var balanserade hindrade inte dem från att gå som skott och vara framgångsrika i många sammanhang. Om sedan en sådan eller en FWD Toyota är lättast att köra fort med beror nog mer på föraren än bilen.

Sedan är många bakhjulsdrivna dessutom i mer balans än framhjulsdrivna motsvarigheter eftersom bla. drivlinan är utspridd i bilen, men det är en annan sak. Och angående förstört rykte har Sverige´s Volvoraggare tärt hårt på bakhjulsdriften för jag och många med mig föredrar RWD men står aldrig och alstrar däckrök.

Senast redigerat av Rquired (8 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ruteby Idiot
8 februari 2011 · 25 Inlägg

sk8ville skrev:
På min vintersierra så nollställs den inte, där står det 320000 km, så det är nog inte så på alla.

Ruteby skrev:
mätaren på min iaf,

Så kan ju va bra att kolla menar jag smile

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16
SportPilot Ubåtsingenjör
8 februari 2011 · 7 232 Inlägg

det här om vad som går att köra fortast med fwd eller rwd är så jävla löjligt ! Det beror endast på föraren... jag tex är MYCKET bättre på att köra framhjulsdrivet och därför går de minst 10 gånger så fort med en framhjulsdriven bil för mig... det jag förlorade på rakorna tog jag igen i kurvorna.
Räcker kanske och säga att jag rastade en bmw 320 e30 runt isbanan vi hade innan med berlingon, och sladda går mycket bra med en framhjulsdriven bil också lite annan körstil som krävs bara.

Okej de går inte åka på lika långa breda ställ som en rwd men att åka fort tycker jag är roligare, och de gör jag med fwd... Något jag aldrig provat är att köra något litet snabbt 4 hjulsdrivet, endast provat stora jänkare och någon japs pickup sad

Man behöver prova en massa olika för att komma fram till vad som passar en själv bäst, har man då endast lekt med rwd så kan man prova någon rolig fwd ( ja det finns sånna )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 februari 2011 · 1 948 Inlägg

En FWD med diff lär vara rätt kul på vintern iaf. Själv bryr jag mig inte så mycket om i vilken ände det driver. Bara det är en kul bil. Dock så är det roligare med en RWD bil på vintern. Om man då inte svetsar eller köper en FWD bil med diff så den driver på utan att enhjula... Då kan jag tänka mig att man kan ha ungefär lika kul för man kan köra runt med kryckan dragen i stort sett wink

Jag har åkt mycket bredare med FWD än med RWD. Dock så blir det bara korta ställ eftersom mina FWD bilar alltid varit med öppen diff.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 februari 2011 · 7 232 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
En FWD med diff lär vara rätt kul på vintern iaf. Själv bryr jag mig inte så mycket om i vilken ände det driver. Bara det är en kul bil. Dock så är det roligare med en RWD bil på vintern. Om man då inte svetsar eller köper en FWD bil med diff så den driver på utan att enhjula... Då kan jag tänka mig att man kan ha ungefär lika kul för man kan köra runt med kryckan dragen i stort sett wink

Jag har åkt mycket bredare med FWD än med RWD. Dock så blir det bara korta ställ eftersom mina FWD bilar alltid varit med öppen diff.

håller med till 100%  smile synd att diffarna är så dyra bara, enhjular gör de fan i nästan alla kurvor om man gasar lite även när de är tort ute tyvär

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
9 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Bullet--- skrev:

Rquired skrev:

sk8ville skrev:
Eftersom du bara ägt FWD bilar så vet ju inte du hur kul det är att pressa och leka med en RWD...

Snacka om att dra alla RWD och dess förare över en och samma kant, sladda är för de flesta helt ointressant.

Dels håller jag med i det Sk8ville skrev ovan, sedan så köper man knappast en bakhjulsdriven bil för att sladda utan för att det ger en överlägsen balans och körkänsla jämfört med motsvarande bil där framhjulen både driver och styr.

Låter TS bli att "sladda" blir hans utgifter inte större än för din FWD. Och vill han leka med bilen, något han troligtvis kommer pröva på oavsett vad för bil han köper, så har han möjligheten till det med en bakhjulsdriven.

Jag drar inte alla rwd förare över samma kant, tvärtom så har jag inget emot rwd, skulle varit kul att äga en själv. Men det jag säger är att fwd är jävligt underskattad, många tycker att en bil är skit och har noll väghållning om den driver och styr i samma ände. Tror det finns en hel "del"(inte alla) som köper dem för stt sladda. Och generellt så tycker jag att en rwd dricker lite mer soppa då bilens motor måste bära extra vikt + att bilen har en lång kardan, tung o stor diff och sedan ett par drivaxlar på det. Så "lite" mer utgifter kan det bli.

Det finns mängder med svenssons som köper bakhjulsdrivna Mercedes och Bmw (Med flera) för körkänslan, du ser aldrig dem leka på tomma parkeringsplatser. Att Garaget är fullt av 18-åringar varav många är glada i att "sladda" speglar inte verkligheten särskilt väl...

Jag har dock inte vad jag ser skrivit något för att nedvärdera FWD, som jag skrev tidigare finns det många FWD jag skulle välja över en bakhjulsdriven bil. Mini Cooper är en, Honda CTR en annan och Alfa Romeo 147/156/159 är ett tredje exempel. Däremot är jag inte glad i nackdelarna som kommer med drivningen fram i form av ofta sämre balans och kraftreaktioner i ratten, och nej kraftreaktioner är inte enbart "torque steer". Sedan skall man inte glömma att det tillkommer fler kompromisser, hur många FWD har egentligen en bra vändcirkel?

Drivning bak innebär i alla fall teoretiskt en högre drivlineförlust, men i praktiken har den sällan någon effekt utan däck, körstil och annat har en större inverkan. Sedan beror det mycket på tillverkaren med, Bmw är ett bra exempel. Ofta snålare än konkurrenterna trots en tyngre bil med högre effekt, och förstås bakhjulsdrift.

Sedan skall man inte glömma att det kommer en hel del nackdelar på underhållskontot med FWD, att trycka ner hela drivlinan och mer därtill under huven gör det trångt och svårmekat och det har en ännu större inverkan på driftkostnaderna. Ta koppling som ett exempel, kostar ett byte 3000:- på en RWD kostar det ofta 7-10.000:- på en FWD. Nu är koppling knappast det vanligaste att byta, men exemplet stämmer in på allt från vanlig service till reparationer i övrigt.

Åter igen generaliserar vi men skall vi löpa linan ut så säger det sig självt att det dyrare underhållet på en FWD enligt ovan kostar mer än den bråkdels cl/mil ett par procentenheter högre drivlineförlust kostar på en RWD.

Senast redigerat av Rquired (9 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Olja
9 februari 2011 · 189 Inlägg

Ja tänker inte påstå att något är bättre än det andra nu men ja har testat några FWD och några RWD nu och jag känner att RWD passar mig bättre! Det är ju som ni säger att det är olika från person till person, vissa tycker bättre om FWD och vissa RWD. Det är inte mer med de smile Dock så har Rquired en väldigt bra poäng där, FWD är oftast dyrare och svårare att skruva med tongue Och jag har inga planer på att lämna in min bil om något går sönder så ska vara någorlunda lättskruvat smile
Men nu är det så att jag fick tillbaka min gamla Granada mot att ja hjälper han med sin bil roll
men bakaxeln är bytt så nu går den igen! big_smile men det är en del jobb kvar om den ska gå igenom besiktningen så är fortfarande tveksam.. belägg,skivor,handbroms backar,tändkablar,fördelarlock,rotor och lamell är det ja vet behövs bytas. fjädrarna och stötdämparna runt om är också väldigt dåliga.. dock är det ju inga svåra saker igentligen men de kostar hmm men känns som att det är värt det ändå me tanke på att man åker som en kung i den, frän bil i allmänhet och inte många man ser ute på vägarna längre smile så vad tycker ni? är det värt de eller ska ja satsa på en nyare? smile håller på att ska sälja MC:n nu så ja får ut lite mer pengar att röra mig med smile PS den är nästintill rostfri wink

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang