Volvo 850 Awd

k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

Hej smile
jo jag har sökt och sökt och sökt nu sen i gårkväll

och undrar om det är möjligt om man kan konvertera en 850 t5a sedan Fwd till Awd på enklast möjliga sett ?big_smilebig_smilecool

Ps. detta är mitt första inlägg ever so be nice .) ds.

Mvh Oscar

TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Går gör det, men registreringsbesiktiga med det?

Nej det går inte. Eftersom det inte finns någon T5 med AWD i 850-serien så går det inte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
LeafBox Lat Perfektionist
8 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Det kommer att kosta mängder med pengar, och ännu mera tid och i slutändan har du en olaglig, fyrhjulsdriven bil som du inte kör på vintern (antar jag?) med för lite effekt för att det ska göra mer nytta än skada...

Satt, äre värt det? tongue

Senast redigerat av LeafBox (8 februari 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Marlboroman
8 februari 2011 · 8 229 Inlägg

Enklaste sättet är väl egentligen att köpa en S70 awd om man vill ha en sedan. Dock finns dem inte som T5. Men att bygga om en 850 blir mest bara dyrt och krångligt men fullt möjligt. En tanke är ju att du flyttar över hela drivlinan från en V70 awd inklusive kabelhärvan till motorn, det kan eventuellt gå att få igenom som ombyggt fordon. Men det är inte värt pengarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg

V70 T5 AWD finns med gamla karossen, det hade funkat om du hittat en sådan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

jo jag var i dom tankarna att flytta hela drivlinan, säg från v70 awd,  går det inte att regga som ombyggt fordon då ? eller måste man även ta motorn ? smile

V70 t5 awd kostar ju en del men det kanske är billigar än att byga om då smile

TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Bara som ett exempel - jag har en 960 med T6 på min favorit-lista här på Garaget.

För att han skulle få ha T6 i bilen var han tvungen att uppfylla ett antal specifikationer.

Motor, bromsar, drivlina, chassi, avgasrening, allt var tvunget att bytas, avgasrening från XC90 T6, bromsklocka från S80, motor och motorstyrning från (troligtvis) XC90 T6, papper på att allt stämmer, plus godkännande av verkstad, m.m.

Det kommer att ta en hel del tid för dig att fixa iordning bilen som du vill ha den, det kommer att kosta en hel del pengar att köpa alla delar löst, bygget ska se fackmannamässigt utfört, du ska ha någonstans att vara medans du bygger.

Känner du att du uppfyller alla sakerna, då är det bara att leta upp grejer och börja. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

hehe okej men då förstår jag smile var som sagt bara i funderingar om de smile blir la o skaffa sig v70 awd senare då smile

TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

ja om man är student xd

TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Tja, 25 000 är definitivt billigare än om du skulle köpa alla grejerna löst, plus att du slipper lägga ner någon tid eller annat.

Men är man student kanske en 850 T5 inte är rätt bil heller? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

haha ne kanske inte, men är snabbast i klassen så är man wink

_budde_
8 februari 2011 · 152 Inlägg

TurbOla skrev:
25 000kr - är det farligt?

http://www.blocket.se/boden/V70_t5_awd_ … amp;last=1

Den är la inte reggad med t5 motor? kanske gått igenom bes med motorn men inte reggad med motorn. då hade de ju inte stått 193hk?

Extrauppgifter
Märke: Volvo     Drivhjul: Fyrhjulsdriven
Modell: L + V70     Hästkrafter: 193 Hk
I trafik: 1997-01-31     Motorstorlek: 2435 cc
Biltyp: Kombi     CO2-utsläpp: 270 g/km
Färg: Ljusgrön

TurbOla Reservdansk
8 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Det har du rätt i, det kollade jag inte ens på.

Men oavsett krävs det en omfattande kontroll för att upptäcka att det inte är en 2,4t - nog därför man inte brytt sig om att regga.

Med en V70 2,4t är det genast mycket lättare att regga om till T5 - om man nu ens orkar bry sig.
Motorerna är likadana till utseendet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_budde_
8 februari 2011 · 152 Inlägg

TurbOla skrev:
Det har du rätt i, det kollade jag inte ens på.

Men oavsett krävs det en omfattande kontroll för att upptäcka att det inte är en 2,4t - nog därför man inte brytt sig om att regga.

Med en V70 2,4t är det genast mycket lättare att regga om till T5 - om man nu ens orkar bry sig.
Motorerna är likadana till utseendet.

säger inte emot dig där. men tänkte mest på att de står i annonsen att den är reggad med t5 motor:P

k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

dom kanske luras eller nåt ? men om det nu är en t5 vrf så billigt? den borde dom kunna sälja dyrar isåfall ?

_budde_
8 februari 2011 · 152 Inlägg

k3rmit skrev:
dom kanske luras eller nåt ? men om det nu är en t5 vrf så billigt? den borde dom kunna sälja dyrar isåfall ?

dom kanske slängt i en t5motor och eftersom den gick genom bes så kanske dom tar de som reggad med motorn. inte vet jag. bara en tanke

k3rmit
8 februari 2011 · 12 Inlägg

antagligen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang