Ja, det stämmer ganska bra det.
Dock kan det bli en del synergi effekter i en flercylindrig motor. Insugsröret utnytjar pulser från "Grann-cylindern" till att fylla upp sin egen cylinder. Precis så fungerar avgasrören också. Kollpar man ihop flera avgasrör tillsammans så hjälper pulserna till att Suga ut avgaser ur cylindrar.
Men i grova drag stämmer det att en 25hk encylindrig motor ger 100hk om man kopplar ihop den till 4 cylindrar.
En en cylindrig motor har 2 st ramlager, en två cyl, har tre ramlager. osv. Det gör att man vinner lite i friktion om man kopplar ihop flera. Lika så på v-motorer en v-6 har oftast 4 ramlager.
Är man lie vårdslös med fysikens lagar kan man säga att varje smäll i cylindern ger det man kallar vridmoment. Gör man det väldigt ofta på en begränsad tid, så blir det effekt. Alltså smällen x hur ofta.
Vridmomentet är också direkt relaterat till hur väl man fyller cylindern med luft.
Själva förbränningen sker bara under ca 90 vevaxelgrader av totalt 720, eftersom att motorn måste snurra 2 hela varv till nästa förbräningstart.
Mats