3995
Sök

VW caravelle syncro m, diff...växellådeproblem

85 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Precis när jag strular och mekar med våran volvo så börjar vår VWbuss att strula. Det är växlarna som är svåra att få i. Femman kan man med lite våld få i men det krävs lite ryckande i spaken för att få ur den. När man växlar så känns det som att kopplingen inte fungerar utan man får trycka i växlarna. Jag provade att trycka in kopplingen i en nerförsbacke och den fungerade som den ska och motorvarvet gick ner till tomgångsvarv. Det luktade något bakelitaktit när jag kom hem. Fyllde på mer olja i motorn, hittar inget om hurvida växellådan ska fyllas på eller var. Finns ett tunnt rör som skulle passa det sitter dock en blå gummiplugg på den, ngn sticka hittar jag inte. Är det samma olja i motorn och lådan? känns korkat att fråga men annars lär man sig inte. Vad tror ni ska jag beställa ny koppling och lameller o urtrampningslager? Eller är detta bara ett tecken på att jag måste sffa ny låda? Jag är jääääättetacksam för snabbt svar då vi blivit helt billösa.hmm

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Nu har jag varit ute och kännt och lyssnat va det är som kärvar, ettans växel och femman är de som går trögast att få i, backen går bra. När jag försöker lägga i femman så låter det som knarrande gummi under bälgen med växelspaken. Kan det vara ngt som kärvar i själva överföringen mellan växelspaken till lådan. Jag ska ut och gröta lite mer. Kom med förslag, jag tror det ska sitta ngn slags slav. ska kolla

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Sök