saab_sonett skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Kan svara på ägandebiten, och det är tvärt emot vad många tror inte dyrt att äga Bmw.
-Reservdelar är inte dyrare än till Volvo och Saab, tvärt om i mycket snarare även om just original avgasrör är svindyrt. Underhåll är en rolig avdelning, bilen är löjligt lättservad där luftfiltret sitter i en "låda" man öppnar och stänger (med nytt filter) på kanske 10-15s, oljefilter sitter i en separat burk där allt som behövs lossas är en liten skruv och tändstiften sitter enbart under en plastkåpa med två skruvar att lossa. Det behövs 6.5l olja vilket är en mot tex en 4cyl. Saab som kräver...4.5-5.5L(?). Och sex stycken tändstift då förstås! Å andra sidan har Bmw kamkedja också, till skillnad från Volvo och VAG!
Saab har visserligen kedja, men oilsludgeproblemen gör att dels denna kan slitas ut i förtid och riskerar samtidigt att ha sönder mycket annat än kedjan i bilen. På samma sätt är den lättlagad, en lång rak sexa sitter längsmonterad under huven och bilen är bakhjulsdriven vilket gör allting lätt att komma åt. Jämför det med en framhjulsdriven bil där allt är nertryck i samma utrymme, detta gör förstås är det går snabbare att byta vilket ger lägre reparationskostnader.
Sedan är Bmw kvalité med, många kommer nog protestera och mena att Volvo och Saab håller samma kvalité men faktum kvarstår: Bmw har tillsammans med Toyota och Subaru haft de nöjdaste ägarna i Sverige de senaste 10åren, Bmw 5-serie E39 har den högsta andelen nöjda ägare någonsin uppmätt i en undersökning (96% rekommenderade modellen till 100%) och Bmw har legat i den övre halvan eller i topp när det gäller driftsäkerhet. Detta kan varken Volvo, Saab eller VAG konkurrera med.
-Sedan beror skatt på vikt och inte bilmärke, vilket gör denna snarlik för alla ovanstående. Försäkringen kan vara dyrare på Bmw´s, men eftersom det är individuellt tar du lättast reda på det själv på ditt försäkringsbolags hemsida. Som Saab Sonett nämner är de också måttliga med bensinen, i förhållande till vikt, motorvolym, antalet cylindrar och effekt är det ytterst få som kan slå Bmw på fingrarna om ens någon. M52 (520i, 523i och 528i) i E39 är snål, hittar du en lite nyare M54 (Och det gör du för 80´, heter 520i, 525i och 530i) är denna ännu snålare.
Just E39 kan rosta i dörrar och luckor, kolla detta lite noggrannare! Inte för att varken V70, 9-5 eller Passat är rost-okänsliga men just E39 får anses vara lite känsligare. Bmw är dessutom relativt avancerade bilar, köper du en välutrustad 5-serie med navigation, färddator med Checkcontrol och allt kul som finns tillgängligt är självklart risken för elfel större än i snikutrustade konkurrenter.
Och många 5or är just utrustade med sådan lyx, till skillnad från många konkurrenter. Jag kan i alla fall rekommendera dem, i en annan klass än de bilar du tittat på hittills utan att bli dyrare i drift.

1. 9-5 04 och uppåt har EJ problem med oilsludge.
2. Som någon lirare skrev, i
nte fan kör du en 540 på 0,9 blandat enligt boken? Finns ingen möjlighet, och bränsleförbrukningen var ju en viktig punkt (titta på nyheterna nu,14:28 för BF95

)
Edit: jag har ju som vanligt ingenting emot att du argumenterar för BMW, men använd inte felaktiga påståenden om andra bilar i din argumentation.
Själv skulle jag tagit en 330i kombi om jag varit tvungen att köra BMW. Det är en rätt trevlig motor även om den saknar turbo. Men sätena är så jäkla hårda...
Min 540 (Manuell visserligen) drar inte mer än vad min 9-5:a gjorde. Det var en 2.0T Man. 150hk. Den gick inte att komma under 0,95 l/mil på landsväg, hur jag än försökte att snålköra.
Hade en 9000i 2.0 tidigare . Den drog också 0,95 landsväg.
Min 540 kan jag utan problem köra på 0,78-0,85 l/mil landsväg. Blandat ligger den på ca 1,05 l/mil.
Körde 5 mil motorväg häromdagen. Hade lite bråttom så jag låg i 140km/h. Bilen drog 0.9. Med dubbdäck........
Så den slår Saaben med hästlängder om man ser till motorstorleken.
Jag har en 855 T5 Aut. också. Den ska vi inte tala om. 1,5 l/mil.
Du får ursäkta mig, men kan du inte få en 9-5 under 0,95
landsväg kör du som en kratta eller så är det något fel på bilen

Samma motor i en 9-3 drar 0,65 landsväg enligt boken. Jag har aldrig haft någon Saab som drar mer än boken föreskriver så länge det inte är fel på lambdan.
Jag har långpendlat ett tag nu och på 500 mils mätning på färddator och räknat ut vid pumpen att jag kört min 9000 2,3i, den av alla 9000-motorer som drar mest, på 0,79 (0,77 färddator). Då köar jag tio minuter för att komma ut ur Västerås och kör sedan 7 mil i 90/100 km/h, förstås varvat med lite stadskörningar för att handla och så. Detta med dubbdäck, temp mellan typ +5 och minus -25 utan motorvärmare och med halvkass termostat så att tempen inte går över kl. 8.
Mina tankkvitton säger ~420 liter soppa/~530 mil.
Aeron körde jag ~1000 mil och snittade över hela den tiden 0,81, då med långkörning, stadskörning såväl som rejäla accelerationer.
Farsan jobbpendlar 12 mil T o R landsväg + 7 rondeller med en 900 2,0T, inte lätt på gasfoten, och snittar ~0,7 på detta. Han räknar på pumpen och lägger in i Excel
Ren landsvägskörning är en Saabturbo fruktansvärt snål, men märk väl att 2,3 turbo generellt är snålare än 2,0 turbo, antagligen pga att man slipper varva så högt.
Varför ska man ha en turbo om man ska köra lugnt och ekonomiskt?
Ja, vad ska man med 3,8(?) liter 286 hk sugis till om man ska köra lugnt och ekonomiskt?
Fördelen med en turbo är att man har en liten motor som går snålt att cruisa med, och när man behöver mycket kraft har man plötsligt rejält med pulver under huven.
En stor sugis, då har man en stor motor att släpa runt på. Ta en tur i stan så säger det 'slurp' i tanken och mäter faller så att man kan se det med blotta ögat.