9202
Sök

KÖPRÅD Passat, 9-5 eller annan kombi?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
Andromeda:

1. Min grannes 2004 rasade av detta, men det kanske räknas som en "sen 2003" eller något sådant? Oavsett så innebär desto nyare Saab desto mindre bil för pengarna, det går inte att komma undan när TS jobbar mot en budget. Tycker oilsludge var värt att nämnas är det helt klart!

2. Jag har aldrig påstått att 540i dricker 0.9, det får den som påstod det stå för. 540i dricker 1.2L/milen på pappret, då med automatlåda vilket Saab_sonetts bil saknar. Allt jag kan säga är att Bmw´s siffror stämmer i verkligheten såvitt jag prövat, och att Saab´s turbomaskiner är törstiga såvitt jag erfar. smile

*Och bränslepriserna är vansinniga, komplett vansinniga*

Edit: Vad har jag farit med felaktiga påståenden, inte står det någonstans att TS enbart är intresserad av 9-5 nyare än 2004 och i så fall är oilslude aktuellt. Förbrukningssiffran var det inte jag som skrev. E46 tror jag blir för liten, utrymme var ett krav?

Och att M54B30 är "rätt" trevlig får anses vara en underdrift, både den och tidigare Bmw-sexor (tex. M52) har en medaljlista jag inte vågar nämna här med risk för att bli tjatig. wink
Senast redigerat av Rquired (8 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2011
Rquired skrev:
Andromeda:

1. Min grannes 2004 rasade av detta, men det kanske räknas som en "sen 2003" eller något sådant? Oavsett så innebär desto nyare Saab desto mindre bil för pengarna, det går inte att komma undan när TS jobbar mot en budget. Tycker oilsludge var värt att nämnas är det helt klart!

2. Jag har aldrig påstått att 540i dricker 0.9, det får den som påstod det stå för. 540i dricker 1.2L/milen på pappret, då med automatlåda vilket Saab_sonetts bil saknar. Allt jag kan säga är att Bmw´s siffror stämmer i verkligheten såvitt jag prövat, och att Saab´s turbomaskiner är törstiga såvitt jag erfar. smile

Edit: Vad har jag farit med felaktiga påståenden, inte står det någonstans att TS enbart är intresserad av 9-5 nyare än 2004 och i så fall är oilslude aktuellt. Förbrukningssiffran var det inte jag som skrev.

För 80k som var TS budget för det här inköpet kan man ju visserligen köpa en 02-02 i skitfint skick med full utrustning, men man kan få en helt OK 04-05 för samma pengar, vilket då känns som en betydligt säkrare investering. En Saab av årsmodell 05 ÄR mindre bil än en BMW 330i 05 (jag jämför med Aero, och då hamnar vi på en välutrustad 330i vare sig vi vill eller inte.) Det förnekar jag inte. Men du får aldrig en 330i i samma skick och årsmodell som motsvarande Saab.
Hellre en Saab från 05 än en BMW från 01-02 tycker jag, om det är en bil man tänkt äga länge. 

BMW'n var rejält dyrare ny, och utrustning på en beamer kostar flis om man vill ha det från fabrik. Det gör ju att det även på begagnatmarknaden kan vara rätt bra skillnad mellan en välutrustad 330i och en basutrustad bara för att ta ett exempel. 

Alla 9-5 av modellår -04 och nyare har som sagt fått en fabrikslösning på oilsludge-problematiken, och väldigt insatta personer på STCS säger sig inte känns till en enda 9-5 med den förbättrade konstruktionen som fått oilsludge. Men jag tror säkert att det inte är helt omöjligt om man aldrig byter olja. Fråga din polare igen, bilen är säkert en -03:a i trafikregistret som sålts som -04.

Hur gick det med BMW och oilsludge? Det är inte lika uppmärksammat, men inte missminner jag mig väl om jag påstår att även de haft problem med vevhusventilationen med motorskador som följd?

En 9-5 Aero dricker runt 0,,9 blandat enligt boken (manuell). Men som alla bilar oavsett Lupo eller AMG är de klart törstigare ju mer man gasar. 0,9 på 250-260 hk är inte dåligt. Men jag måste ju tyvärr tillstå att 1,2 på en 286 hk sugis är minst lika bra sad .
Senast redigerat av Andromeda (8 mars 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda:

Edit: Vad har jag farit med felaktiga påståenden, inte står det någonstans att TS enbart är intresserad av 9-5 nyare än 2004 och i så fall är oilslude aktuellt. Förbrukningssiffran var det inte jag som skrev.

För 80k som var TS budget för det här inköpet kan man ju visserligen köpa en 02-02 i skitfint skick med full utrustning, men man kan få en helt OK 04-05 för samma pengar, vilket då känns som en betydligt säkrare investering. En Saab av årsmodell 05 ÄR mindre bil än en BMW 330i 05 (jag jämför med Aero, och då hamnar vi på en välutrustad 330i vare sig vi vill eller inte.) Det förnekar jag inte. Men du får aldrig en 330i i samma skick och årsmodell som motsvarande Saab.
Hellre en Saab från 05 än en BMW från 01-02 tycker jag, om det är en bil man tänkt äga länge. 

BMW'n var rejält dyrare ny, och utrustning på en beamer kostar flis om man vill ha det från fabrik. Det gör ju att det även på begagnatmarknaden kan vara rätt bra skillnad mellan en välutrustad 330i och en basutrustad bara för att ta ett exempel. 

Alla 9-5 av modellår -04 och nyare har som sagt fått en fabrikslösning på oilsludge-problematiken, och väldigt insatta personer på STCS säger sig inte känns till en enda 9-5 med den förbättrade konstruktionen som fått oilsludge. Men jag tror säkert att det inte är helt omöjligt om man aldrig byter olja. Fråga din polare igen, bilen är säkert en -03:a i trafikregistret som sålts som -04.

Hur gick det med BMW och oilsludge? Det är inte lika uppmärksammat, men inte missminner jag mig väl om jag påstår att även de haft problem med vevhusventilationen med motorskador som följd?

En 9-5 Aero dricker runt 0,,9 blandat enligt boken (manuell). Men som alla bilar oavsett Lupo eller AMG är de klart törstigare ju mer man gasar. 0,9 på 250-260 hk är inte dåligt. Men jag måste ju tyvärr tillstå att 1,2 på en 286 hk sugis är minst lika bra sad .

Klart en Bmw kostar, men av diverse anledningar bland annat dem ovan anser jag dem vara värda det även om man behöver gå ner i årsmodell.

Grannen har inte kvar Saaben sedan flera år tillbaka, kan fråga när vi möts men chansen är stor att de inte minns registreringsnumret och än mindre när den var tillverkad.

Bmw´s... "problem" med vevhusventilationen är mindre uppmärksammat av ett antal anledningar:
1. Det är en väldigt väldigt liten omfattning jämfört med Saab´s oilsludge.

2. Det är inget som kan bestämmas som fabriksfel, gammal olja drar ut sig fukt som kyls av och kondenserar i ventilationen som "slagg". Underhåll bilen ordentligt så är problemet ur världen, eller använd Mobil1-olja som inte har egenskapen att dra åt sig fukt som den från Castrol har så kan du dra ut på service utan ens en liten risk för igensatt vevhusventilation...

3.  Problemet inträffar i kallt klimat till skillnad från Saab´s som beror på konstruktionen och inte vädret, lägg också till att felet är överlägset vanligast på importerade Bmw som inte är anpassade för vårt klimat med så kallat "cold climate package", här är alltså VHV helt oskyddad från kyla.

4. Igensatt vevhusventilation på en Bmw M54 orsakar läckande ventilkåpspackning och i allra värsta fall att olja trycks ur ventilationen och sugs via insuget in i motorn, och då ryker det antingen blått om bilen (vanligast), eller så går bilen illa eller i ett par enstaka fall inte alls. Några haverier har inte kunnat berkäftas.

Alla moderna bilar har känslig vevhusventilation, detta beror delvis på miljökrav det vill säga samma anledning som Saabs konstruktion. Den stora skillnaden är att på Bmw, Volvo och andra märken är det ovanligt och när det sker förstör det inte motorn, medan mängder med Saabar rasade eller fick motorproblem på grund av felkonstruktionen och alla bilar var i farozonen. Tycker personligen det är en enorm skillnad i detta...

Och angående förbrukningen är det inte de siffor jag kört diverse Saab på, upplever att de dricker mycket mer än så om man inte kör försiktigt, och om man gör så varför köper man då en Aero?

13 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Ok. BMW=bra bil, SAAB=Bra bil.
Vad finns det för för- och nackdelar med Passaten då? Förutom att 1.8T är slö och "tråkig" enligt vissa? Det är för mig inga vinnande argument då jag uppenbarligen prioriterar andra saker.

Tack dock för den omfattande BMW-lektionen! smile

13 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Driftkungen skrev:
[
Angående det där med huvudenheten.. Tycker det är lite små onödigt och hänga upp sig på. Köp en bil med navi så slipper du se den. Eller en med AS1 dvs högtalarpaketet med 5högtalare, ingen kassetspelare i de.

Har inte hängt upp mig på den, undrar mest bara VARFÖR det finns kassetspelare, då andelen användare av denna måste varit försvinnande liten år 2004.
Sen är det ju inte "bara att köpa", en sådan bil måste ju finnas på marknaden också inom rimligt avstånd, till rätt pris och i rätt skick. Men det borde man väl kanske inte behöva informera någon om på ett bilforum smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
Beinerfelt skrev:
Vad finns det för för- och nackdelar med Passaten då? Förutom att 1.8T är slö och "tråkig" enligt vissa? Det är för mig inga vinnande argument då jag uppenbarligen prioriterar andra saker.

Alltid till din tjänst. wink

Nyare Passat är ok men har fortfarande samma känsla, men vad som gör äldre Passat inaktuella för mig är främst att de är så fruktansvärt tråkigt byggda bilar. Tråkig design, tråkiga och billiga material, tråkiga färger och ibland också knepigt utförande. Nyare Passat har åtminstone bättre material, men jag tror inte en 2006 eller nyare är aktuell för dig? Men äldre som känns billiga har jag svårt för.

En del bilar väger upp detta genom att vara rolig i andra sammanhang, men inte Passat. Visst på samma sätt som inredningen "duger" så är väghållning, komfort och motorer ok. Men inte mer än så.

Fördelar finns säkert, som sagt det är ingen dålig bil, men min bedömning av modellen är att där inte finns några fördelar som andra modeller inte har samtidigt som ovanstående nackdelar inte är särskilt roliga. Det finns alltså så mycket roligare, pålitligare och bättre bilar för samma pengar i både inköp och driftkostnader. smile

13 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Beinerfelt skrev:

Nyare Passat är ok men har fortfarande samma känsla, men vad som gör äldre Passat inaktuella för mig är främst att de är så fruktansvärt tråkigt byggda bilar. Tråkig design, tråkiga och billiga material, tråkiga färger och ibland också knepigt utförande. Nyare Passat har åtminstone bättre material, men jag tror inte en 2006 eller nyare är aktuell för dig? Men äldre som känns billiga har jag svårt för.

En del bilar väger upp detta genom att vara rolig i andra sammanhang, men inte Passat. Visst på samma sätt som inredningen "duger" så är väghållning, komfort och motorer ok. Men inte mer än så.

Fördelar finns säkert, som sagt det är ingen dålig bil, men min bedömning av modellen är att där inte finns några fördelar som andra modeller inte har samtidigt som ovanstående nackdelar inte är särskilt roliga. Det finns alltså så mycket roligare, pålitligare och bättre bilar för samma pengar i både inköp och driftkostnader. smile

ÄNTLIGEN någon som har något att säga om Passaten! smile
Skulle du säga att en Saab från samma tidsperiod (-04) är ett bättre väl rent mekaniskt? (Om vi nu kan bortse från oilsludgets vara eller icka vara från och med detta år) Och ekonomiskt?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
Beinerfelt skrev:
Rquired skrev:
Beinerfelt skrev:

Skulle du säga att en Saab från samma tidsperiod (-04) är ett bättre väl rent mekaniskt? (Om vi nu kan bortse från oilsludgets vara eller icka vara från och med detta år) Och ekonomiskt?

Med undantag för att jag inte ägt någon av dem, bortsett från en Passat av senaste generation på jobbet, så tror jag Passat och 9-5 är lika driftsäkra men att Passat blir lite billigare i drift på grund av lägre förbrukning (Beror på motor förstås) och mindre saker som kan strula. Med det sista menar jag inte saker som gör att bilen blir ståendes utmed vägkanten utan småsaker. Ta displayer som ett exempel, det är inte särskilt ovanligt att skärmarna till färddator och klimatanläggning råkar ut för döda pixlar på Saab 9-5. Sådana saker kan jag tänka mig är vanligare på den!

Då förutsatt att VW fått ordning på de problem med tändspolar och liknande "småsaker" (Med stor påverkan för kunden) som varit aktuellt, jag har inte hört något om detta på länge. Kan någon VW-ägare bekräfta att det är ordnat?

13 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Beinerfelt skrev:
Rquired skrev:

Med undantag för att jag inte ägt någon av dem, bortsett från en Passat av senaste generation på jobbet, så tror jag Passat och 9-5 är lika driftsäkra men att Passat blir lite billigare i drift på grund av lägre förbrukning (Beror på motor förstås) och mindre saker som kan strula. Med det sista menar jag inte saker som gör att bilen blir ståendes utmed vägkanten utan småsaker. Ta displayer som ett exempel, det är inte särskilt ovanligt att skärmarna till färddator och klimatanläggning råkar ut för döda pixlar på Saab 9-5. Sådana saker kan jag tänka mig är vanligare på den!

Då förutsatt att VW fått ordning på de problem med tändspolar och liknande "småsaker" (Med stor påverkan för kunden) som varit aktuellt, jag har inte hört något om detta på länge. Kan någon VW-ägare bekräfta att det är ordnat?

Ok!
Aha, tändspolarna, det kan ju vara värt att kolla upp närmare!
Döda pixlar på färddatorn värkar ju vara mer regel än undantag på vissa årsmodeller verkar det som. Mycket märkligt att de kan låta sådana problem fortgå år efter år.

Då verkar det som om jag helt enkelt så ge mig ut och testköra lite bilar nu då och se vilken som faller mig bäst i smaken!

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2011
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Beinerfelt skrev:

Tack för många bra svar!
Så, för att summera de senaste inläggen:

*Det är fortfarande 9-5 > Passat
*Minst 185hk i 9-5:an (även om det är mer än man behöver)
*Undvik årsmodeller äldre än -04.
*BMW 5-serien kan vara ett alternativ.
*Saab 9-5 är egentligen en Opel.
*Hälften av inläggen kommer från Saab- och/eller BMW-ägare.

Finns här ingen som faktiskt äger eller har ägt en Passat som kan ge lite input angående den bilen?

När vi ändå nu glidit över till andra bilmärken. Kan denna BMW vara något? http://www.blocket.se/orebro/BMW_523_i_ … =8&w=1
Verkar vara den enda i mitt område som ligger bra i pris. Dock är den rätt gammal och har gått långt. Hur är en sådan BMW att äga?

Kan svara på ägandebiten, och det är tvärt emot vad många tror inte dyrt att äga Bmw.

-Reservdelar är inte dyrare än till Volvo och Saab, tvärt om i mycket snarare även om just original avgasrör är svindyrt. Underhåll är en rolig avdelning, bilen är löjligt lättservad där luftfiltret sitter i en "låda" man öppnar och stänger (med nytt filter) på kanske 10-15s, oljefilter sitter i en separat burk där allt som behövs lossas är en liten skruv och tändstiften sitter enbart under en plastkåpa med två skruvar att lossa. Det behövs 6.5l olja vilket är en mot tex en 4cyl. Saab som kräver...4.5-5.5L(?). Och sex stycken tändstift då förstås! Å andra sidan har Bmw kamkedja också, till skillnad från Volvo och VAG! Saab har visserligen kedja, men oilsludgeproblemen gör att dels denna kan slitas ut i förtid och riskerar samtidigt att ha sönder mycket annat än kedjan i bilen.

På samma sätt är den lättlagad, en lång rak sexa sitter längsmonterad under huven och bilen är bakhjulsdriven vilket gör allting lätt att komma åt. Jämför det med en framhjulsdriven bil där allt är nertryck i samma utrymme, detta gör förstås är det går snabbare att byta vilket ger lägre reparationskostnader.

Sedan är Bmw kvalité med, många kommer nog protestera och mena att Volvo och Saab håller samma kvalité men faktum kvarstår: Bmw har tillsammans med Toyota och Subaru haft de nöjdaste ägarna i Sverige de senaste 10åren, Bmw 5-serie E39 har den högsta andelen nöjda ägare någonsin uppmätt i en undersökning (96% rekommenderade modellen till 100%) och Bmw har legat i den övre halvan eller i topp när det gäller driftsäkerhet. Detta kan varken Volvo, Saab eller VAG konkurrera med.

-Sedan beror skatt på vikt och inte bilmärke, vilket gör denna snarlik för alla ovanstående. Försäkringen kan vara dyrare på Bmw´s, men eftersom det är individuellt tar du lättast reda på det själv på ditt försäkringsbolags hemsida. Som Saab Sonett nämner är de också måttliga med bensinen, i förhållande till vikt, motorvolym, antalet cylindrar och effekt är det ytterst få som kan slå Bmw på fingrarna om ens någon. M52 (520i, 523i och 528i) i E39 är snål, hittar du en lite nyare M54 (Och det gör du för 80´, heter 520i, 525i och 530i) är denna ännu snålare.

Just E39 kan rosta i dörrar och luckor, kolla detta lite noggrannare! Inte för att varken V70, 9-5 eller Passat är rost-okänsliga men just E39 får anses vara lite känsligare. Bmw är dessutom relativt avancerade bilar, köper du en välutrustad 5-serie med navigation, färddator med Checkcontrol och allt kul som finns tillgängligt är självklart risken för elfel större än i snikutrustade konkurrenter. Och många 5or är just utrustade med sådan lyx, till skillnad från många konkurrenter.

Jag kan i alla fall rekommendera dem, i en annan klass än de bilar du tittat på hittills utan att bli dyrare i drift. smile

1. 9-5 04 och uppåt har EJ problem med oilsludge.

2. Som någon lirare skrev, inte fan kör du en 540 på 0,9 blandat enligt boken? Finns ingen möjlighet, och bränsleförbrukningen var ju en viktig punkt (titta på nyheterna nu,14:28 för BF95 mad )

Edit: jag har ju som vanligt ingenting emot att du argumenterar för BMW, men använd inte felaktiga påståenden om andra bilar i din argumentation.

Själv skulle jag tagit en 330i kombi om jag varit tvungen att köra BMW. Det är en rätt trevlig motor även om den saknar turbo. Men sätena är så jäkla hårda...

Min 540 (Manuell visserligen) drar inte mer än vad min 9-5:a gjorde. Det var en 2.0T Man. 150hk. Den gick inte att komma under 0,95 l/mil på landsväg, hur jag än försökte att snålköra.
Hade en 9000i 2.0  tidigare . Den drog också 0,95 landsväg.
Min 540 kan jag utan problem köra på 0,78-0,85 l/mil landsväg. Blandat ligger den på ca 1,05 l/mil.

Körde 5 mil motorväg häromdagen. Hade lite bråttom så jag låg i 140km/h. Bilen drog 0.9. Med dubbdäck........
Så den slår Saaben med hästlängder om man ser till motorstorleken.
Jag har en 855 T5 Aut. också. Den ska vi inte tala om. 1,5 l/mil.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
saab_sonett skrev:
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Kan svara på ägandebiten, och det är tvärt emot vad många tror inte dyrt att äga Bmw.

-Reservdelar är inte dyrare än till Volvo och Saab, tvärt om i mycket snarare även om just original avgasrör är svindyrt. Underhåll är en rolig avdelning, bilen är löjligt lättservad där luftfiltret sitter i en "låda" man öppnar och stänger (med nytt filter) på kanske 10-15s, oljefilter sitter i en separat burk där allt som behövs lossas är en liten skruv och tändstiften sitter enbart under en plastkåpa med två skruvar att lossa. Det behövs 6.5l olja vilket är en mot tex en 4cyl. Saab som kräver...4.5-5.5L(?). Och sex stycken tändstift då förstås! Å andra sidan har Bmw kamkedja också, till skillnad från Volvo och VAG! Saab har visserligen kedja, men oilsludgeproblemen gör att dels denna kan slitas ut i förtid och riskerar samtidigt att ha sönder mycket annat än kedjan i bilen.

På samma sätt är den lättlagad, en lång rak sexa sitter längsmonterad under huven och bilen är bakhjulsdriven vilket gör allting lätt att komma åt. Jämför det med en framhjulsdriven bil där allt är nertryck i samma utrymme, detta gör förstås är det går snabbare att byta vilket ger lägre reparationskostnader.

Sedan är Bmw kvalité med, många kommer nog protestera och mena att Volvo och Saab håller samma kvalité men faktum kvarstår: Bmw har tillsammans med Toyota och Subaru haft de nöjdaste ägarna i Sverige de senaste 10åren, Bmw 5-serie E39 har den högsta andelen nöjda ägare någonsin uppmätt i en undersökning (96% rekommenderade modellen till 100%) och Bmw har legat i den övre halvan eller i topp när det gäller driftsäkerhet. Detta kan varken Volvo, Saab eller VAG konkurrera med.

-Sedan beror skatt på vikt och inte bilmärke, vilket gör denna snarlik för alla ovanstående. Försäkringen kan vara dyrare på Bmw´s, men eftersom det är individuellt tar du lättast reda på det själv på ditt försäkringsbolags hemsida. Som Saab Sonett nämner är de också måttliga med bensinen, i förhållande till vikt, motorvolym, antalet cylindrar och effekt är det ytterst få som kan slå Bmw på fingrarna om ens någon. M52 (520i, 523i och 528i) i E39 är snål, hittar du en lite nyare M54 (Och det gör du för 80´, heter 520i, 525i och 530i) är denna ännu snålare.

Just E39 kan rosta i dörrar och luckor, kolla detta lite noggrannare! Inte för att varken V70, 9-5 eller Passat är rost-okänsliga men just E39 får anses vara lite känsligare. Bmw är dessutom relativt avancerade bilar, köper du en välutrustad 5-serie med navigation, färddator med Checkcontrol och allt kul som finns tillgängligt är självklart risken för elfel större än i snikutrustade konkurrenter. Och många 5or är just utrustade med sådan lyx, till skillnad från många konkurrenter.

Jag kan i alla fall rekommendera dem, i en annan klass än de bilar du tittat på hittills utan att bli dyrare i drift. smile

1. 9-5 04 och uppåt har EJ problem med oilsludge.

2. Som någon lirare skrev, inte fan kör du en 540 på 0,9 blandat enligt boken? Finns ingen möjlighet, och bränsleförbrukningen var ju en viktig punkt (titta på nyheterna nu,14:28 för BF95 mad )

Edit: jag har ju som vanligt ingenting emot att du argumenterar för BMW, men använd inte felaktiga påståenden om andra bilar i din argumentation.

Själv skulle jag tagit en 330i kombi om jag varit tvungen att köra BMW. Det är en rätt trevlig motor även om den saknar turbo. Men sätena är så jäkla hårda...

Min 540 (Manuell visserligen) drar inte mer än vad min 9-5:a gjorde. Det var en 2.0T Man. 150hk. Den gick inte att komma under 0,95 l/mil på landsväg, hur jag än försökte att snålköra.
Hade en 9000i 2.0  tidigare . Den drog också 0,95 landsväg.
Min 540 kan jag utan problem köra på 0,78-0,85 l/mil landsväg. Blandat ligger den på ca 1,05 l/mil.

Körde 5 mil motorväg häromdagen. Hade lite bråttom så jag låg i 140km/h. Bilen drog 0.9. Med dubbdäck........
Så den slår Saaben med hästlängder om man ser till motorstorleken.
Jag har en 855 T5 Aut. också. Den ska vi inte tala om. 1,5 l/mil.

Du får ursäkta mig, men kan du inte få en 9-5 under 0,95 landsväg kör du som en kratta eller så är det något fel på bilen tongue
Samma motor i en 9-3 drar 0,65 landsväg enligt boken. Jag har aldrig haft någon Saab som drar mer än boken föreskriver så länge det inte är fel på lambdan.

Jag har långpendlat ett tag nu och på 500 mils mätning på färddator och räknat ut vid pumpen att jag kört min 9000 2,3i, den av alla 9000-motorer som drar mest, på 0,79 (0,77 färddator). Då köar jag tio minuter för att komma ut ur Västerås och kör sedan 7 mil i 90/100 km/h, förstås varvat med lite stadskörningar för att handla och så. Detta med dubbdäck, temp mellan typ +5 och minus -25 utan motorvärmare och med halvkass termostat så att tempen inte går över kl. 8.

Mina tankkvitton säger ~420 liter soppa/~530 mil.

Aeron körde jag ~1000 mil och snittade över hela den tiden 0,81, då med långkörning, stadskörning såväl som rejäla accelerationer.

Farsan jobbpendlar 12 mil T o R landsväg + 7 rondeller med en 900 2,0T, inte lätt på gasfoten, och snittar ~0,7 på detta. Han räknar på pumpen och lägger in i Excel tongue

Ren landsvägskörning är en Saabturbo fruktansvärt snål, men märk väl att 2,3 turbo generellt är snålare än 2,0 turbo, antagligen pga att man slipper varva så högt.

Varför ska man ha en turbo om man ska köra lugnt och ekonomiskt?

Ja, vad ska man med 3,8(?) liter 286 hk sugis till om man ska köra lugnt och ekonomiskt?

Fördelen med en turbo är att man har en liten motor som går snålt att cruisa med, och när man behöver mycket kraft har man plötsligt rejält med pulver under huven.

En stor sugis, då har man en stor motor att släpa runt på. Ta en tur i stan så säger det 'slurp' i tanken och mäter faller så att man kan se det med blotta ögat.
Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2011
Bmw 540i har en V8 på 4.4L till och med!

Kan inte riktigt hålla med dig ändå, kör man landsväg och kör försiktigt är Saab Turbo snåla men gasar man dricker dem. Detsamma gäller stadskörning, i alla fall om man hör till dem som har flyt i körningen och irriterar sig på dem som stör detta. Åter igen, stressar man turbomaskinen straffar den en genom att ge sig på tanken. Framför allt jämfört med motsvarande Bmw-sugmotorer, att åtta cylindrar i 4.4l volym kräver sitt i stan är inget konstigt å andra sidan finns det inte en Saab som matchar denna?

Det är i alla fall min erfarenhet, det spelar ingen roll hur en Turbo i teorin fungerar för Saab lyckas i praktiken inte få till bättre förbrukning än betydligt större sugmotorer. Sedan glömde vi i ägandedelen ovan att nämna att det finns avsevärt mer som kan gå sönder under huven på en Turbobil, turboagregatet i sig, diverse slangar som kan lossna och spricka, intercooler med mera.

Det sista är särskilt intressant eftersom de bilar TS är intresserad utav står inför just den period där sådana saker brukar vara förbrukade. Särskilt i en 9-5 som eventuellt någon gång i sitt liv haft problem med oilsludge oavsett om det är åtgärdat idag eller ej, och oavsett om det blev totalstopp eller "bara" sämre smörjning...
Senast redigerat av Rquired (9 mars 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2011
Nja. kör som en kratta vet jag inte. Jag har använt mig av farhållaren och legat på laglig fart.  Gick icke att komma under 0.95l/mil.  Den 9000 jag hade, var under tiden jag jobbade på Saab. Jag snackade med motorutvecklarna om förbrukningen. Jag fick uppdaterat E-prom och mager Lambda installerad av dom. Det hjälpte inte. Saab har aldrig prioriterat förbrukningen utan inriktat sig på körbarheten.
Jag kör precis likadant med BMW:n. Den går markant snålare. Inget snack.
Senast redigerat av saab_sonett (9 mars 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
Rquired skrev:
Bmw 540i har en V8 på 4.4L till och med!

Kan inte riktigt hålla med dig ändå, kör man landsväg och kör försiktigt är Saab Turbo snåla men gasar man dricker dem. Detsamma gäller stadskörning, i alla fall om man hör till dem som har flyt i körningen och irriterar sig på dem som stör detta. Åter igen, stressar man turbomaskinen straffar den en genom att ge sig på tanken. Framför allt jämfört med motsvarande Bmw-sugmotorer, att åtta cylindrar i 4.4l volym kräver sitt i stan är inget konstigt å andra sidan finns det inte en Saab som matchar denna?

Det är i alla fall min erfarenhet, det spelar ingen roll hur en Turbo i teorin fungerar för Saab lyckas i praktiken inte få till bättre förbrukning än betydligt större sugmotorer. Sedan glömde vi i ägandedelen ovan att nämna att det finns avsevärt mer som kan gå sönder under huven på en Turbobil, turboagregatet i sig, diverse slangar som kan lossna och spricka, intercooler med mera.

Vi har ju konstaterat tidigare, du och jag, att vi är fullständigt oense om vad vi föredrar, stora sugmotorer eller lite mindre turbomotorer wink

Men du måste väl ändå hålla med om att för att ta ett exempel: en förbrukning på 0,64 landsväg, och 0,89 blandat på en bil på 1600 kg med 250 hästar och en 2,3-liters turbomotor är helt ok?

Sedan kan vi ju båda säkert också hålla med om att om man vill åka billigt, och där ingår även försäkring, kanske inte får den billigaste försäkringen på varken en 9-5 Aero eller en BMW 540. En 9-5 Aero skulle jag få punga ut med 700 spänn i månaden för hel på, 1500 mil om året. Och jag har bonusklass 7.

Att snurran går sönder på en otrimmad Aero är ovanligt, med på en 150/185 hk är det tyvärr väldigt vanligt att de går sönder inom 15k mil, även på lättryckare. Därav köper man en med bytt turbo.

Jag har faktiskt inte upplevt att någon turbobil jag kört dricker onormala mängder i stan, men jag kör också ganska lugnt, utan att för den delen sega ned trafiken. Mina sugisar däremot dricker mycket i stan pga allt växlande.

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2011
M_Broberg skrev:
Rquired skrev:

jämför inte en V-motor med turbo när det gäller delar som kan gå sönder. då vinner turbon.

Vad är det på en V-motor som går sönder då? En medeleffekts V8 är väl betydligt mindre belastad än en liten motor med stressfläkt. V8:an har 65hk/liter 9-5 aero har 108hk/liter. Vilken slits mest?

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
saab_sonett skrev:
Nja. kör som en kratta vet jag inte. Jag har använt mig av farhållaren och legat på laglig fart.  Gick icke att komma under 0.95l/mil.  Den 9000 jag hade, var under tiden jag jobbade på Saab. Jag snackade med motorutvecklarna om förbrukningen. Jag fick uppdaterat E-prom och mager Lambda installerad av dom. Det hjälpte inte. Saab har aldrig prioriterat förbrukningen utan inriktat sig på körbarheten.
Jag kör precis likadant med BMW:n. Den går markant snålare. Inget snack.

Men du är liksom den första jag någonsin hört säga att en 9000 drar mer än boken föreskriver. Tvärtom tycker de flesta att de är snåla för att vara så stora som de faktiskt är. Och den drar ju ohyggliga mängder mer t o m.

Sitter med boken här, för 1995, alltså kortmotorn.

9000 2,0i manuell

Stad 1,15

Landsväg 0,70

Blandad 0,95.

2,3T (Aero) 1995, förövrigt siffror väldigt lika 9-5 Aero.

Stad 1,12

Landsväg 0,64

Blandad 0,90

Här kan vi ju se att 2,3T med nästan 100 hk mer faktiskt drar mindre i stadstrafik än sugmotorn. Den större sugmotorn drar snäppet mer än den lilla dessutom.

Farsan hade länge en 9000 2,0i -87, alltså utan kat, och pendlade med. Fastän den hade gått sina mil drog den runt 0,65 landsväg. Billig bil, värdemisnkning 0 och krånglade sällan, men rosten tog ihjäl den. Motorn hade säkert rullat än smile

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2011
Jag hade också en 9000i -87:a Den gick att köra landsväg på 0.65l/mil.  Men den senare -89:an och 9-5:an var lika törstiga som gödkalvar. För att inte tala om alla fel som uppstod på 9-5:an. Tack vare den som jag aldrig mer kommer att köpa en Saab som bruksbil.

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2011
M_Broberg skrev:
saab_sonett skrev:
M_Broberg skrev:
jämför inte en V-motor med turbo när det gäller delar som kan gå sönder. då vinner turbon.

Vad är det på en V-motor som går sönder då? En medeleffekts V8 är väl betydligt mindre belastad än en liten motor med stressfläkt. V8:an har 65hk/liter 9-5 aero har 108hk/liter. Vilken slits mest?

frågan var inte "vad GÅR sönder" utan vad KAN gå sönder. har du dubbla toppar, dubbelt så många insugsgummin, dubbelt så många spridare.... Dubbelt så mkt av det mesta.

Sen går den dubbelt så bra också.........
KAN gå sönder? Ja, det mesta kan gå sönder på en bil. Vet bara att min V8:a har gått 24000 mil och låter som ny när man öppnar huven och lyssnar. Saaben sålde jag med mer eller mindre rasad motor efter   15000 mil.
Senast redigerat av saab_sonett (9 mars 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2011
M_Broberg skrev:
saab_sonett skrev:
M_Broberg skrev:

frågan var inte "vad GÅR sönder" utan vad KAN gå sönder. har du dubbla toppar, dubbelt så många insugsgummin, dubbelt så många spridare.... Dubbelt så mkt av det mesta.

Finns mycket mer som rör sig i en V8 än i en R4 samtidigt som Bmw´s M60 har ett mycket bra rykte för sin driftsäkerhet, detsamma gäller inte Saab´s T7 även om det kan spåras till oilsludge.

I teorin kanske det finns fler saker som kan ge sig i denna V8 men i praktiken är detta saker som skall hålla livet ut om bilen skötts korrekt. En turbomotor har däremot så mycket mer kringutrustning, saker som i vissa fall skall hålla motorns livslängd i teorin men inte gör det på tex. 9-5 som haft problem med smörjningen.

Eller så struntar vi i V8an som är en mycket orättvis jämförelse med en liten vanlig 4a, och tar Bmw´s raka sexa istället som fått smeknamnet "Bmw´s B20" efter Volvo´s gamla järnhäst, detta har några säkert hört.

Denna går att jämföra direkt med Saabs motor, har inte "dubbelt av allt" som en V8 utan mycket mindre saker som kan gå sönder än dessa och är i fallet 328i/528i kraftigare än motsvarande Saab och samtidigt snålare.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
9 mars 2011
Nu är det dags att bli lite besvärlig wink

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A6_A … 7&w=3,

http://www.blocket.se/halland/Audi_A6_A … =7&w=3

Och försök inte ens jämföra en 95 lr en passat med en A6 plus att detta är en quattro
Senast redigerat av p-nyhlen (9 mars 2011)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Sök