6147
Sök

Volvo 945 TDI behöver bättre koppling, vilka tryckplattor passar??

6 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
undrar om någon har koll på kopplingar till d24, vet ju att det är bara skaffa annan lamell som passar lådan (M90) i mitt fall då, smile

men har ingen koll på tryckplattan, eftersom motorn är wolksvagen så undrar jag om tryckplattor från volvo bensinare passar tex 712 osv mot svänghjulet? är det samma? om inte så vilka alternativ finns det, vilka bilar har lika som d24??

Med lem
1 127 Inlägg
14 mars 2011
Sitter samma koppling på dessa som det gör på 740 turbo med enkelmassesvänghjul. 712 tryckplatta passar därför inte.

228mm får du dit. Värsta tryckplattan som passar rätt av utan att borra om svänghjulet för ny tryckplatta är en Sachs "763". Specad till 440nm.

Men dit med en original du, du behöver lägga ner dig ordentligt för att få en bra org koppling slira med en d24.. xD

6 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
okej tack för svaret big_smile men det skadar nog inte med en värre koppling då jag haft flera d24tic och alla har rivit loss kopplingen när man ställt upp ladd å pump smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
14 mars 2011
dom säljer sinter med fjädrat centrum nu på kl racing
till 228mm med m90 splines
det kan hjälpa en bit om inte tryckplattan är helt slut

Kör fort så hinner inget hända...

1 028 Inlägg
24 oktober 2011
ska slänga på 6puck sinter på min  945 TDIC

Har inget å skriva ännu

15 026 Inlägg
24 oktober 2011
volvo_grabb skrev:

glöm inte bort att den ska vara fjädrad om du är rädd om din låda..vilket man bör vara
för m90 till d24 lär knappast växa på träd..om det inte är en adapterplatta mellan motorn och lådan så röd/vitblockslådan passar direkt på vag motorn

1 028 Inlägg
24 oktober 2011
Growe skrev:
volvo_grabb skrev:

glöm inte bort att den ska vara fjädrad om du är rädd om din låda..vilket man bör vara
för m90 till d24 lär knappast växa på träd..om det inte är en adapterplatta mellan motorn och lådan så röd/vitblockslådan passar direkt på vag motorn

Kör stum lamell å lådan e en m46a så de ska nog inte vara någon fara eller hur

Har inget å skriva ännu

15 026 Inlägg
24 oktober 2011
volvo_grabb skrev:
Growe skrev:
volvo_grabb skrev:

det är jhu inte så bra för ingånde axeln men en m46 är ganska stabil
men det är skapligt drygt att köra

provkörde polarns 360 16v turbo och han kör stum sinter och det är bra drygt inget man smyger runt med direkt =/

1 028 Inlägg
24 oktober 2011
Growe skrev:
volvo_grabb skrev:
Growe skrev:

det är jhu inte så bra för ingånde axeln men en m46 är ganska stabil
men det är skapligt drygt att köra

provkörde polarns 360 16v turbo och han kör stum sinter och det är bra drygt inget man smyger runt med direkt =/

Har kört stum 4 samt 6 puck med hård platta förr sånt man vänjer sig me. 6puck med org platta e ju inte så aggresivt

Har inget å skriva ännu

6 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
var bra länge sen jag skrev denhär tråden, men det blev fjädrad 6-puck sinter 228mm till m90 och hårdare 763 tryckplattan, = 5500.. och det slirar nog aldrig mer hehe och det gick hur fint som heldst att köra med.. dock är den bilen såld och kopplingen likaså wink

Sök