Tips om första bil

strop
22 mars 2011 · 6 Inlägg

Hej smile
När man ändå har några år kvar tills man kommer ta körkort så undrar jag vilken bil skulle ni tipsa mig att köpa och varför. Vill gärna få reda på lite saker om bilen så man har någon bil man kan vara lite säker på att köpa wink Skriv gärna om det brukar vara några vanliga fel på bilen som man bör fixa? big_smile Vill helst köpa en bil för högst 50tusen. Spelar ingen stor roll om det är rwd fwd lr awd big_smile

Funderar även på en bil för ca 100tusen. Då jag har kollat lite på japsar tongue men vill ju ha pengar över till andra saker wink

Har funderat lite på civic lr crx? smile

Skriv om en bil för 50tusen lr mindre
och om en bil för 100tusen något

Om ni nu orkar.. big_smile


Tackar hemskt mycket till er som hjälper mig ! smile

Eightball
22 mars 2011 · 109 Inlägg

Tror det finns runt 20 st såna här trådar redan.
Sök några minuter så har du nog resultat smile

Mazda Mx-5 (1999)
strop
22 mars 2011 · 6 Inlägg

Är ny på garaget. Så jag visste inte det precis.. hehe Tack iallafall :p

wallingstam
22 mars 2011 · 474 Inlägg

supra givetvis! du får en "felstyrd" för 100 lakan från england, tyskland, frankrike osv utan problem!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
CarpeDiem German Engineering
22 mars 2011 · 9 081 Inlägg

Audi S2 Coupe Quattro ska du ha wink Turboladdad 20V-motor med laddluftkylare, permanent fyrhjulsdrift med torsendifferential och bästa av allt, den är 5-cylindrig big_smile Lite mer information om S2:an smile

Motorkoder: 3B (upp till årsmodell -93: 220hk/309Nm (2.2 liter turbo-femma 20V)
           ABY (uppgraderades -93) 230hk/350Nm (2.2 liter turbo-femma 20V)

ABY: saknar fördelare och använder istället separata tändspolar. kan ju bli dyrt när dom går sönder. Sen har den ju 6växlad låda och 10hk mer.

3B: 3B-motorn har fördelare istället för separata tändspolar som sitter på ABY.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
johanboden
22 mars 2011 · 129 Inlägg

Blev intressant om audimodellerna. Vilken av dom där Audisarna ska man välja, innan eller efter -93?

CarpeDiem German Engineering
22 mars 2011 · 9 081 Inlägg

johanboden skrev:
Blev intressant om audimodellerna. Vilken av dom där Audisarna ska man välja, innan eller efter -93?

Som jag har hört så ska ABY-motorn vara bättre och starkare än 3B, dessutom är det ju 6-växlad låda vilket är ännu bättre big_smile

Motorkod 3B funkar också men det är ingen skillnad om du ska trimma och ha mer effekt, de är ju som sagt turboladdade wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
johanboden
22 mars 2011 · 129 Inlägg

Då är de alltså lika bra att satsa på ABY motorn om man ska köra lite lätt trimmat

wallingstam
22 mars 2011 · 474 Inlägg

Egentligen ingen meningen att du beslutar dig för en modell nu... på ett par år hinner du tänka igenom 1000 andra alternativ. Så var det iaf för mig

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
johanboden
22 mars 2011 · 129 Inlägg

haha, jo de stämmer. de surrar runt ganska många olika bilar  i skallen...

strop
22 mars 2011 · 6 Inlägg

wallingstam skrev:
Egentligen ingen meningen att du beslutar dig för en modell nu... på ett par år hinner du tänka igenom 1000 andra alternativ. Så var det iaf för mig

hehe ok. Men jag tycker det vore intressant redan nu och ta lite info om ett par bilar som skulle pasa bra när man blir 18 wink Så man kan lära sig lite om dom bilarna.smile

wallingstam
22 mars 2011 · 474 Inlägg

Då ska jag ventilera lite med dig.. Vad är viktigt för dig? kraft, "sportighet", komfort, utseende, körglädje mm?

Kommer själv ihåg hur det var innan förstabilen skulle inhandlas

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
strop
22 mars 2011 · 6 Inlägg

wallingstam skrev:
Då ska jag ventilera lite med dig.. Vad är viktigt för dig? kraft, "sportighet", komfort, utseende, körglädje mm?

Kommer själv ihåg hur det var innan förstabilen skulle inhandlas

Jo vill ju ha en fin bil med lagom kraft och bra kvalite som inte drar allt mycket soppa...

Är inte 100 på vad du menar :p

Men jag har ju massor med år att tänka igenom som ni sa... så får se...

strop
22 mars 2011 · 6 Inlägg

Massor med tid* big_smile

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
22 mars 2011 · 350 Inlägg

Mercedes Benz såklart! Finns det nå annat?
Satsa på en jävligt fin gammal rejäl skattefri Merca diesel! Då har du en bil som barnbarnen kan ärva sedan!

----------------Våga Vägra Volvo----------------
wallingstam
22 mars 2011 · 474 Inlägg

lyssna fan inte på sandin, du är som sagt inte 100 wink

Jag hade en s60 som första bil, den gick bra rakt fram dock väldigt tråkig när det började svänga lite och vid hårda inbromsningar så upplevde jag bilen osäker, och det tycker jag går lite genom de flesta volvos (T5 klarar sig dock lite bättre). Så är det volvo så säger jag T5!

Men sen så är det ju det här med att man börjar trimma lite och så vipps har man lite häst, då gäller det att få ner skiten. Jag såg på top gear för ett bra tag sen och då hävdade Clarkson att över 230 hk i en framhjulsdriven bil så böjar den bli lite väl ivrig när man gasar ut ur kurvor osv. vilket jag håller med om! Min 850 tex. (när den nu var i livet) spann väldigt mycket och då skulle man ju lika gärna kunnat ha 100 hästar mindre under accelerationerna i lägre hastigheter, men vad är det för kul wink Så då efter s60n började jag snegla på rwd.

Då blev det en bmw 330 istället, det är snäppet under M3an i e46 klassen och det blev ju ett klart lyft! Otroligt rolig och trevlig bil om man nöjer sig med det antalet hästar som finns i den 6:an. I min så var det m-fjädring från fabrik samt att jag hade lågprofilt sommartid så den låg bra på vägen. Bromsarna kändes väldigt stabila jämfört mot s60n och det gick alldeles utmärkt att åka fort på kurviga vägar (det har jag bra med vittnen på ;D )

Så när vi ändå är inne på bmw så anser jag helt enkelt att 330 e46 är väldigt mycket bil för pengarna.

Haha ja, nu går jag in lite på en annan bil jag haft, SAAB... det var väl en mindre "förtidspension" kan man väl säga.... Man åkte väldigt bra i den, bekväma stolar osv MEN den var väldigt tråkig att köra, visst rakt fram gick det ju att åka undan lite men så fort man ska svänga, bromsa eller vad du nu vill så ville man ju bara att bilen skulle hålla ihop. Och motorljudet i saab 9-5 var ju ungefär som en fluga som bara är dryg...!

Audi då, ja då skulle jag absolut gå på en quattro annars får det vara. En 1.8t skulle falla mig bra i smaken iaf då det är fint med turbo, har du väl haft en bil (som du gillade) med turbo så kommer du vilja ha en pyspys bil igen! Har åkt i lite olika audi och har överlag bara bra att säga. Inga supersportbilar men det är schysta bilar helt enkelt.

Vw har vi också, där skulle jag välja golfen eller boran. En kompis har en golf R32 och det är väl lite lika där som med 330n, nöjer man sig med effekten så är det en kanonbil! Du åker dessutom ifrån många bilar vid rödljuset med R32an tack vare 4wd. Dock så går det ju att få bra starter med alla slags drivningar om man bara har lite is i magen och inte varvar som en dåre, men det är ju en annan historia.

De "mindre" märkena, som jag anser mindre iaf, då jag inte är intresserade av dessa.. Skoda, peugeot, renault osv kan jag varken säga bu eller bä om.

Men om jag fick 50 k att lägga på valfri bil så skulle det bli en e46a med så stor motor som möjligt (min 330 körde jag på under 0.8 blandad i stan när jag väl var lätt på gasen, det är inte mycket mer än vad minsta e46 motorn klarar det på)

Hade jag 100 k att lägga så skulle jag iaf ta antingen en S14 som redan finns i sverige eller så skulle jag importera en supra. Vill man åt effekt vilket man vill med tiden så är supran perfekt, allting är överdimensionerat i den så den tål mycket stryk original. S14 behövs det lite mera ingrepp på för att plocka de hästar du får ur supran genom lätta ingrepp...

Eller så gör du som jag gjorde i vintras, köper dig en 945 och tuktar satan.. Roligare får man nog inte bakom en ratt! Men som sagt, det är bara skit att åka i... Men det kan ju även vara bra lärdom att åka på lite ställ osv... Jag utvecklades nog en del under vintern genom att bara ha roligt smile

Går att prata igenom en massa andra bilar, jag tog mest de märken jag är bekant med!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
MissDelete
7 september 2011 · 30 Inlägg

Min första bil (den jag kommer övningsköra i med) fick jag av min pojkvän .
En Volvo V70 2.5 T -05.
Är faktiskt riktigt glad för den smile

Volvo V70N (2005)
torpis Forummoderator
7 september 2011 · 10 572 Inlägg

Eightball skrev:
Tror det finns runt 20 st såna här trådar redan.
Sök några minuter så har du nog resultat smile

exakt så. gör en sökning och kolla blocket med filtret inställt på 50000 resp 100000kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang