Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

rickylicious Webbutvecklare
26 mars 2011 · 2 369 Inlägg

Svana skrev:
Det är ju märkligt vilken jävla lekstuga dom få gångerna man söker seriösa svar här på garagets forum..

Att släcka dimljusen vore bäst ja. Bilen jag använder är 940 och dom dimljusen är lite annorlunda kontruerade, ingen bländning alls vare sig dom står högt eller lågt pga modiferade reflektorer. Det är ju polisens tolkningsfråga helt klart och oftast pratar jag mig ur div. böter.

Min fråga var bara bötesloppet? Enligt saxningen längre upp verkar ju 1200kr stämma korrekt, men den höga summan har jag sluppit tidigare.

Ja bäst är ju att släcka skiten. Men, då har ju polisen vunnit.. Och jag anser att dom har lite viktigare ärenden att ta itu med här i Nynäshamn, tex alla kebaber som kastar sten och hundskit på folk, bussar och bilar på nätterna.. Men poliserna är nog rädda för dem efter vad som hänt tidigare.

Jag tänkte gå ut och råna en butik, för jag anser att det är viktigare att polisen jagar helikopterrånare.

Skön logik tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
killercow
26 mars 2011 ·

Svana skrev:
Det är ju märkligt vilken jävla lekstuga dom få gångerna man söker seriösa svar här på garagets forum..

Att släcka dimljusen vore bäst ja. Bilen jag använder är 940 och dom dimljusen är lite annorlunda kontruerade, ingen bländning alls vare sig dom står högt eller lågt pga modiferade reflektorer. Det är ju polisens tolkningsfråga helt klart och oftast pratar jag mig ur div. böter.

Min fråga var bara bötesloppet? Enligt saxningen längre upp verkar ju 1200kr stämma korrekt, men den höga summan har jag sluppit tidigare.

Ja bäst är ju att släcka skiten. Men, då har ju polisen vunnit.. Och jag anser att dom har lite viktigare ärenden att ta itu med här i Nynäshamn, tex alla kebaber som kastar sten och hundskit på folk, bussar och bilar på nätterna.. Men poliserna är nog rädda för dem efter vad som hänt tidigare.

Problemet är ju att det är inte lagligt köra runt med lampor som du gör. därför du får böter. ok om dina dimljus inte bländar. troligen inte mött dej så kan själv inte avgöra detta. men lagen är ju utformad som den är för de flesta dimljus bländar.

gamlingen
26 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Svana skrev:
Det är ju märkligt vilken jävla lekstuga dom få gångerna man söker seriösa svar här på garagets forum..

Att släcka dimljusen vore bäst ja. Bilen jag använder är 940 och dom dimljusen är lite annorlunda kontruerade, ingen bländning alls vare sig dom står högt eller lågt pga modiferade reflektorer. Det är ju polisens tolkningsfråga helt klart och oftast pratar jag mig ur div. böter.

Min fråga var bara bötesloppet? Enligt saxningen längre upp verkar ju 1200kr stämma korrekt, men den höga summan har jag sluppit tidigare.

Ja bäst är ju att släcka skiten. Men, då har ju polisen vunnit.. Och jag anser att dom har lite viktigare ärenden att ta itu med här i Nynäshamn, tex alla kebaber som kastar sten och hundskit på folk, bussar och bilar på nätterna.. Men poliserna är nog rädda för dem efter vad som hänt tidigare.

Saken är nog inte den att dom är rädda, utan att när du möter lagen med dina dimljus på.. då SER dom det ,det andra du räknar upp kanske dom inte ser, utan det kommer via anmälan. och dessutom så är det oftast trafikpolisen som tar dej,, och ordningspolisen det andra..

Germax
26 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Vad är böterna på att åka utan belysning under dagsljus?
Jag gör det rätt ofta och de gånger jag mött polisen i trafiken verkar dom inte bry sig nämnvärt.

Garfield
26 mars 2011 · 1 019 Inlägg

zemet skrev:
Jag kör alltid med dimljusen på när det är mörkt. Mina ljus lyser upp vägbanan närmast bilen mer samt att dom lyser ganska mycket ut åt sidorna så man ser bättre i diket.

I och med att du får mycket ljus nära bilen kommer du automatiskt att sänka blicken eftersom våra ögon dras till ljus. Ljuset som ett dimljus ger ifrån sig gör alltså ingen som helst nytta (såvida man inte kör <10km/h). Mer onytta egentligen.

Personligen så har jag väldigt svårt att förstå varför biltillverkarna envisas med dessa dimljus. En riktig helljusreflektor istället för dimljus som även gick på helljuset hade varit 1000ggr mer användningsbart.

Janneutanb
26 mars 2011 · 7 272 Inlägg

En fråga till alla som blir bländade!
När ni åker till ett annat land där det är LAGLIGT med dimljus och halvljus, blir ni bländade då också? wink

Skitkul med bilar som man måste ha dom främre dimljusen tända för att kunna tända den bakre...
Antingen så åker man olagligt med halvljus och dimljus tända eller så åker man utan att se någonting för att kunna bli sedd bakifrån.

Och jag kan hålla med om att dimljus är en meningslös funktion, utöver att vissa bilar ser bättre ut med dom på.


Åter till tråden.
1200kr är det för avsaknad av halvljus.
500 eller 800, minns inte, är det för felaktig kombination.

Dagsljus, halv+dim = 500.
Mörker, halv+dim = 500
Dagsljus, dim = 0kr
Mörker, dim = 1200kr.

Senast redigerat av Brains (26 mars 2011)

rickylicious Webbutvecklare
26 mars 2011 · 2 369 Inlägg

Brains skrev:
En fråga till alla som blir bländade!
När ni åker till ett annat land där det är LAGLIGT med dimljus och halvljus, blir ni bländade då också? wink

Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Kristian_L
26 mars 2011 · 1 893 Inlägg

Lagen är säkert bara där för att jävlas med oss bilister!
Vad spelar det för roll om man bländas lite, kan ju inte spela någon roll?? Eller?

Detta blir ännu en lekstuge tråd angående dimljus.
Det här skrev jag tidigare i en tråd. --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 04&p=3

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
killercow
26 mars 2011 ·

bländnings trådar brukar bli låsta wink

premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
26 mars 2011 · 779 Inlägg

Svana skrev:
....Men, då har ju polisen vunnit.. Och jag anser att dom har lite viktigare ärenden att ta itu med här i Nynäshamn, tex alla kebaber som kastar sten och hundskit på folk, bussar och bilar på nätterna.. Men poliserna är nog rädda för dem efter vad som hänt tidigare.

hmm ...och detta hör hit HUR????????

Seriöst...




.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 mars 2011 · 5 650 Inlägg

rickylicious skrev:

Brains skrev:
En fråga till alla som blir bländade!
När ni åker till ett annat land där det är LAGLIGT med dimljus och halvljus, blir ni bländade då också? wink

Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

Haha ta då en titt på hur de Nederländska / Polska lastbilarna ser ut när de de är på trip i sverige.

så visst fan finns de i varje land. bara för 740 är bilig bil här. Finns säkert nån toyota hilux lr liknade med samma kombo i nått annat skit land för den är just bilig där.


lite kul med alla regel nazister på gorg som alltid är bäst och följer alla regler för här omkring har ju alla original bilar från fabrik ingen är trimmad eller ändrad alls som aldrig använder annan ljuskombo än automatiskt halvljus.

Ska vi inte börja klaga på vag bilarnas turnlight i dimljusen med nu? När vi ändå håller på?

Get a life retards!

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
rickylicious Webbutvecklare
26 mars 2011 · 2 369 Inlägg

MrEricsson skrev:

rickylicious skrev:

Brains skrev:
En fråga till alla som blir bländade!
När ni åker till ett annat land där det är LAGLIGT med dimljus och halvljus, blir ni bländade då också? wink

Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

Haha ta då en titt på hur de Nederländska / Polska lastbilarna ser ut när de de är på trip i sverige.

så visst fan finns de i varje land. bara för 740 är bilig bil här. Finns säkert nån toyota hilux lr liknade med samma kombo i nått annat skit land för den är just bilig där.


lite kul med alla regel nazister på gorg som alltid är bäst och följer alla regler för här omkring har ju alla original bilar från fabrik ingen är trimmad eller ändrad alls som aldrig använder annan ljuskombo än automatiskt halvljus.

Ska vi inte börja klaga på vag bilarnas turnlight i dimljusen med nu? När vi ändå håller på?

Get a life retards!

Mina bilar har varit långt ifrån original, men sätter man dit extra lampor riktade helt åt helvete som bländar mötande då är man så tappad som man kan bli och då ska man fan inte vara i trafiken.

Och dra inte in retards i det här, dom är oftast mycket smartare än idioter som säger "regler är till för att brytas och jag bryr mig bara om min synvinkel och jag blir inte bländad av mina dumljus så dom får vara kvar!!!!1111".

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
770_EVOLVE GREASEMONKEY
26 mars 2011 · 822 Inlägg

Jag tycker vi ska ge fingret åt alla jävlar som inte inte fattar att man ger fan i att slå på sina hel/extraljus tills efter mötet .. finns fler såna än personer som använder felaktigt dim/varselljus, mycket cred till yrkestrafiken ni är jätte duktiga på att inte slå på era hel/extraljus förtidigt ..

När vi ändå håller på att pissa på världens alla nötter ..

Senast redigerat av 770_EVOLVE (26 mars 2011)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
zemet
26 mars 2011 · 4 047 Inlägg

rickylicious skrev:

zemet skrev:
Jag kör alltid med dimljusen på när det är mörkt. Mina ljus lyser upp vägbanan närmast bilen mer samt att dom lyser ganska mycket ut åt sidorna så man ser bättre i diket. Ibland blinkar folk på mig men det är oftast lastbilar och andra yrkes chaufförer som tror att jag har glömt dom på.

Tycker det är en löjlig lag som inte är bra för mer än att ge staten bötespengar.

Att bara köra med dimljus på i mörker däremot tycker jag verkar ganska korkat, vill du ha dålig sikt i mörkret?

Så du tror på allvar att dina dimljus som lyser upp närmaste metern ut i diket hjälper dig på något sätt om det t.ex. hoppar fram en älg?

Knappast. Stäng av dina förbannad dumljus istället.

Sen till killen som sa att dom lyser ner i backen och stör ingen: Dom flesta som är dumma nog att köra med dimljus mitt i natten mitt i staden är även samma idioter som har dimljus som pekar åt alla möjliga håll utom rakt ner. Det är även väldigt populärt att xenonkonvertera och på andra sätt göra det jobbigare för bilar man möter.

Höj bötesbeloppet från 1200 till 12 000.

Ja det tror jag, det skadar iallafall inte, dessutom ser jag hål och annan skit på vägen bättre. På min bil gör det ganska stor skillnad på när jag har dom på och inte.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
beta
26 mars 2011 · 804 Inlägg

rickylicious skrev:
Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

För alla som kör med dimljus och bländar folk har säkerligen monterat sina dimljus nyligen och har inte hunnit besiktiga bilen och blivit underkända för felaktig ljusbild. roll

aha_100
26 mars 2011 · 535 Inlägg

Jag åkte fasst för detta för cirka ett år sedan, då fick jag pröjsa 600kr.

Muttley
27 mars 2011 ·

Kristian_V skrev:
Lagen är säkert bara där för att jävlas med oss bilister!
Vad spelar det för roll om man bländas lite, kan ju inte spela någon roll?? Eller?

Detta blir ännu en lekstuge tråd angående dimljus.
Det här skrev jag tidigare i en tråd. --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 04&p=3

Om du själv kör mycket när de är mörkt, och många mil. Tänk på de då. Bara ikväll mötte jag säkert 20 bilar som antingen halvljus var felställt eller de hade dimljus igång. Och de tar verkligen på ögonen. Med tanke på att jag jobba 12 timmar så blir man trött och de är jävligt irriterande ljus.

rickylicious Webbutvecklare
27 mars 2011 · 2 369 Inlägg

beta skrev:

rickylicious skrev:
Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

För alla som kör med dimljus och bländar folk har säkerligen monterat sina dimljus nyligen och har inte hunnit besiktiga bilen och blivit underkända för felaktig ljusbild. roll

För bilprovningen kollar ju dimljusen smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Muttley
27 mars 2011 ·

rickylicious skrev:

beta skrev:

rickylicious skrev:
Troligtvis så är inte dessa länder fyllda av 740-pojkar som sätter dit Biltemas dimljus och skiter helt i att justera dom, det ska ju ändå bara se snyggt ut? tongue

För alla som kör med dimljus och bländar folk har säkerligen monterat sina dimljus nyligen och har inte hunnit besiktiga bilen och blivit underkända för felaktig ljusbild. roll

För bilprovningen kollar ju dimljusen smile

De brukar kolla typ 1 av 10. Har aldrig kollat på mina bilar.

Germax
27 mars 2011 · 12 086 Inlägg

tkd_rille skrev:

rickylicious skrev:

beta skrev:

För alla som kör med dimljus och bländar folk har säkerligen monterat sina dimljus nyligen och har inte hunnit besiktiga bilen och blivit underkända för felaktig ljusbild. roll

För bilprovningen kollar ju dimljusen smile

De brukar kolla typ 1 av 10. Har aldrig kollat på mina bilar.

De SKA kontrollera så att dimljusen fram inte står för högt. Bakre dimljus kontrollerar dom inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang