3259
Sök

Saab på fallrepet igen

281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#1
Dom betalar inte räkningar och produktionen stannade igår i brist på delar, gissar att svenska VD:n gick för detta. Viktor Müller tog ut en massa pengar ur Saab UK till Spyker, hur mycket var det och hade kanske kunnat gå till Saab i Trollhättan nu istället?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Forummoderator
26 471 Inlägg
30 mars 2011
#2
Notte skrev:
Dom betalar inte räkningar och produktionen stannade igår i brist på delar, gissar att svenska VD:n gick för detta. Viktor Müller tog ut en massa pengar ur Saab UK till Spyker, hur mycket var det och hade kanske kunnat gå till Saab i Trollhättan nu istället?

Har du källor för alla dina påståenden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

463 Inlägg
30 mars 2011
#3
Jag hittar inte artikeln om Saab UK för tillfället, men jag vill minnas att Spyker köpte Saab UK för en symbolisk summa och tömde det bolaget på pengar för att betala GM för Saab

Intervju med Jonsson om varför han slutar:
http://www.svd.se/naringsliv/ratt-tid-a … 041275.svd

huh?
10 427 Inlägg
30 mars 2011
#4
2011-03-30 kl 10.00: Produktionen är igång igen

Enligt vad TT rapporterar är produktionen vid Saabfabriken i Trollhättan åter igång under onsdagsmorgonen. Produktionsstörningen ska ha berott på störningar i inmaterialet från ett transportföretag. Enligt ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters ska transportföretaget ha begärt ytterligare betalt.


http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml


242 Inlägg
30 mars 2011
#5
Fisse skrev:
Det var väl väldigt skönt,undra hur dom som jobbbar där känner sig...

Eftersom att saab säljer fler bilar nu än under GM's regi tror jag att alla är jävligt säkra på sin sak. 93x och 94x + 95sc som kommer till hösten kommer att ytterligare öka på försäljningen.

huh?
10 427 Inlägg
30 mars 2011
#6
Fisse skrev:
Det var väl väldigt skönt,undra hur dom som jobbbar där känner sig...

-> Stopptid = fritid wink wink


281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#7
Kan vara taktik, Antonov vill komma in med pengar.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 mars 2011
#8
Förstår inte varför bolaget fortfarande är igång. Om det går med förlust år på år, så kanske någon borde förstå att de antingen vänder sig till fel kundkrets, eller helt enkelt ska bara lägga ner det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#9
Antonov vill bygga Saab i Ryssland

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 mars 2011
#10
Men lägg upp några källor på det du påstår eller sluta svamla.

2slow

281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#11
azid skrev:
Men lägg upp några källor på det du påstår eller sluta svamla.

Det vet vi alla sedan länge som sysslar med bolag, att Antonov vill ha en Rysk Saabfabrik "för en enklare modell", ska man leta efter källa på allt man redan vet?yikes

Dagens nyheter i massmedia är trubble i fabriken och att Antonov är på väg in.

Den som vill bestrida får Googla cool
Senast redigerat av Notte (30 mars 2011)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#12
habomaster skrev:
Jag hittar inte artikeln om Saab UK för tillfället, men jag vill minnas att Spyker köpte Saab UK för en symbolisk summa och tömde det bolaget på pengar för att betala GM för Saab

Intervju med Jonsson om varför han slutar:
http://www.svd.se/naringsliv/ratt-tid-a … 041275.svd

Vad jag minns har Spyker köpt Saab som äger Saab UK och Spyker tog dess tillgångar som koncernbidrag eller liknande.
Antonov är nog bättre än Müller som alltid jagat pengar till Spyker

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

15 Inlägg
30 mars 2011
#13
Länge leve Saab! smile Alltid gillat Saab och vore ytterst tråkigt för något i grund och botten ändå härstammar härifrån så att säga. Men ser ju dystert ut tyvärr.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 mars 2011
#14
Phed skrev:
Fisse skrev:
Det var väl väldigt skönt,undra hur dom som jobbbar där känner sig...

Eftersom att saab säljer fler bilar nu än under GM's regi tror jag att alla är jävligt säkra på sin sak. 93x och 94x + 95sc som kommer till hösten kommer att ytterligare öka på försäljningen.

Men Saab säljer fortfarande inte tillräckligt för att företaget ska gå runt.
Vad jag minns så hade dom som mål 2010 att sälja 60,000 bilar vilket egentligen inte är mycket.
Sedan sänkte dom gränsen till 40,000.
Dom sålde lite över 28,000.
Varför kan man inte bara lägga märket i graven egentligen och sluta plöja in pengar på något som inte alls fungerar?
Ingen vill ju ens äga deras bilar så varför fortsätter dom som dom gör? Dom har legat rätt så risigt till under hela tiden dom funnits. Vilka var det som räddade saab förra gången innan Müller? Jo det var GM som räddade Saab. GM plöjde ner pengar i sjön för att hålla Saab vid liv och fick bara skit för att dom förstörde Saab. Dom orkade inte bränna bort pengar i onödan längre och sket i Saab.
Senast redigerat av Thunderbird88 (30 mars 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

281 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#15
GM misskötte Saab påstås det och jag gissar att Antonov blir nästa looser.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

242 Inlägg
30 mars 2011
#16
Thunderbird88 skrev:
Phed skrev:
Fisse skrev:
Det var väl väldigt skönt,undra hur dom som jobbbar där känner sig...

Eftersom att saab säljer fler bilar nu än under GM's regi tror jag att alla är jävligt säkra på sin sak. 93x och 94x + 95sc som kommer till hösten kommer att ytterligare öka på försäljningen.

Men Saab säljer fortfarande inte tillräckligt för att företaget ska gå runt.
Vad jag minns så hade dom som mål 2010 att sälja 60,000 bilar vilket egentligen inte är mycket.
Sedan sänkte dom gränsen till 40,000.
Dom sålde lite över 28,000.
Varför kan man inte bara lägga märket i graven egentligen och sluta plöja in pengar på något som inte alls fungerar?
Ingen vill ju ens äga deras bilar så varför fortsätter dom som dom gör? Dom har legat rätt så risigt till under hela tiden dom funnits. Vilka var det som räddade saab förra gången innan Müller? Jo det var GM som räddade Saab. GM plöjde ner pengar i sjön för att hålla Saab vid liv och fick bara skit för att dom förstörde Saab. Dom orkade inte bränna bort pengar i onödan längre och sket i Saab.

Saab har ett oförtjänt dåligt rykte, det är väl anledningen till varför det ser ut som det gör idag.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 mars 2011
#17
Oförtjänt är väl faktiskt en överdrift.
Dålig konstruktion redan på Saab 99. Eller till och med på Saab v4an.
Och sedan så lockar deras bilar inte kunder. Priset på en ny Saab är ju fan vad man får en bätte BMW för!
Och då väljer ju folk en driftsäker, bra byggd BMW Med kvalité!
Folk tar ju säkraste alternativet och då är det ju BMW, Audi och Merca.

Kan lägga till en sak.

Min kompis fick en cirkus -05 Saab någonting som tjänstebil på sitt sommarjobb.
Schysst tänkte han! Men han kände att när han låg i normal hastighet så röck bilen hela tiden.
Han ringde och frågade Saab och fick svaret "Det är ett karaktärsdrag". Han blev helt stöm och lade bara på och kollade upp på internet där folk har fått samma svar.
Det är bra service Saab har och ordentligt bra motorer! roll
Senast redigerat av Thunderbird88 (30 mars 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 mars 2011
#18
Notte skrev:
azid skrev:
Men lägg upp några källor på det du påstår eller sluta svamla.

Det vet vi alla sedan länge som sysslar med bolag, att Antonov vill ha en Rysk Saabfabrik "för en enklare modell", ska man leta efter källa på allt man redan vet?yikes

Dagens nyheter i massmedia är trubble i fabriken och att Antonov är på väg in.

Den som vill bestrida får Googla cool

Bestrida? Om du kommer med ett påstående får du ju backa upp det. Tänker inte söka det du säger dig veta. Om det är glasklart kan du ta fram källor eller bevis.

2slow

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 mars 2011
#19
Thunderbird88 skrev:
Oförtjänt är väl faktiskt en överdrift.
Dålig konstruktion redan på Saab 99. Eller till och med på Saab v4an.
Och sedan så lockar deras bilar inte kunder. Priset på en ny Saab är ju fan vad man får en bätte BMW för!
Och då väljer ju folk en driftsäker, bra byggd BMW Med kvalité!
Folk tar ju säkraste alternativet och då är det ju BMW, Audi och Merca.

Kan lägga till en sak.

Min kompis fick en cirkus -05 Saab någonting som tjänstebil på sitt sommarjobb.
Schysst tänkte han! Men han kände att när han låg i normal hastighet så röck bilen hela tiden.
Han ringde och frågade Saab och fick svaret "Det är ett karaktärsdrag". Han blev helt stöm och lade bara på och kollade upp på internet där folk har fått samma svar.
Det är bra service Saab har och ordentligt bra motorer! roll

Varför dra in en massa andra bilmärken?
Ja Audi har ju inte dragits med samma problem som Saab. Men det talas det väldigt tyst om.

2slow

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 mars 2011
#20
Det jag menade är att folk tar säkra alternativ när dom ska köpa en bil.
Och ett säkert alternativ på bil är ju att köpa en tysk bil a´la BMW, Audi och Mercedes.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök