2342
Sök

Saab på fallrepet igen

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
31 mars 2011
#41
Var inne hos Saab idag, beställde tid inför förbesiktning. Satte mig i nya 9-5, tycker att det hade kunnat vara lite bättre. Dock är BMW 3-serie i samma prisklass inte så mycket mer att hurra för.

Snackade med en försäljare, frågade hur det går för 9-5:an, så sa han att de flesta bilar de säljer är 9-3...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

281 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#42
Saab och Volvo var i frontlinjen förut i säkerhet mm, är det som de sålde bra på borttappat nu?

Intressant nu är läget för Antonov, enda intresserade som har resurser.
Vet någon hur mkt Müller har tömt Saab på för sin egna problem?

Vi var många som trodde att Müller bara ville tömma Saab till sitt Spyker.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

1 228 Inlägg
31 mars 2011
#43
Notte, kan du något alls om företagsköp? Har du läst ekonomi över huvudtaget? Har du det så borde du ju veta att vid företagsköp så uppstår det synergier som gör att man kan "tjäna pengar" på att köpa ett visst företag. Varför ha ett helt återförsäljarnät ägt av moderbolaget som kostar pengar i UK, när man inte har det i andra länder!!! För att det inte behövs, då säljs det och ger en sk Premie. Premien i detta fallet var SAAB UK, som inte behövs för att bygga bilar & sälja bilar, därför skrotar man ner den delen av företaget och vinsterna det genererar tas om hand på det stället där de behövs bäst.

Ang Johnssons avgång, tänk efter lite, mannen har ju inte varit ledig på 6 år, bara jobbat. Karln behöver lite ledighet, så enkelt är det bara.

Att Saab skulle vara på fallrepet tror jag inte ett dugg på, de som säger att det bara är att lägga ner har inte heller mycket bakom pannbenet. Kostnaden för skattebetalarna att ta hand om alla dem som blir arbetslösa översiger med råge kostnaden låna till ett företag som har inventarier som överstiger lånen. Alltså skulle Saab gå omkull, så får skattebetalarna tillbaka sina pengar. Dock förlorar på man på det i långa loppet då kostnaden för att ta hand om alla arbetslösa vida överstiger kostnaden för EIB-lånen. Summa sumarum, bättre driva ett företag med förlust än att lägga ner och låta folk gå arbetslösa.


671 Inlägg
31 mars 2011
#44
Tråkigt att så många Gorg svenskar inte vurmar för ett av våra egna svenska bilmärken.
Vi borde vara stolta och lyfta fram det som är bra med en sådan liten biltillverkare.
Det är fortfarande människor som jobbar där med samma livsstil som vi har.
Att köpa Japanskt och gynna Valjakt och gynna andra idiotiska sakr som japsen håller på med är det bra.
Helt oförståeligt att en del här indirekt kritiserar folk med samma livsstil som ni själva har.

Är ni själva inom exportbranschen och konkurrerar med era produkter konstruktioner mot omvärlden.
Då bör ni vara ledande och inom världsklass för att ha rent runt fötterna i er kritik gentemot Saab.

Att vara ett svenskt exportföretag på en världsmarknad där konkurrenterna oftast har mer kapital att investera med är nästan dödsdömt. Om vi lägger ner all export i sverige pga att det inte går tillräckligt bra vad ska vi då ha kvar och vara stolta över. Norrmännen har olja som räddar dem från total fattigdom. Vi har skog men det ger inte samma avkastning....

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 mars 2011
#45
Men varför ska vi vara stolta över en bil som vi inte gillar? Visst finns det ju alltid folk som gillar saab men dom som ej gillar det behöver väl inte vara stolta över det?
Gillar själv hellre Volvo även fast det är traktorer då det är ett företag som iallafall kan sälja iväg bilar och för det första av allt, bygga ordentliga bilar med ordentlig konstruktion.

Men hur ska vi lyfta företaget då? Jag skulle aldrig någonsin köpa en ny Saab för det hiskeligt höga priset dom har och med de bilar dom har ... ush.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
31 mars 2011
#46
FordRSC skrev:
Var inne hos Saab idag, beställde tid inför förbesiktning. Satte mig i nya 9-5, tycker att det hade kunnat vara lite bättre. Dock är BMW 3-serie i samma prisklass inte så mycket mer att hurra för.

Snackade med en försäljare, frågade hur det går för 9-5:an, så sa han att de flesta bilar de säljer är 9-3...

Men jag tror att det beror MYCKET på att 9-5an inte har kommit som kombi ännu. Och det är där dom flesta köparna finns i Sverige.

Allt för den där jävla hatten!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
31 mars 2011
#47
Thunderbird88 skrev:
Jag skulle aldrig någonsin köpa en ny Saab för det hiskeligt höga priset dom har och med de bilar dom har ... ush.

Jaa, lite för högt pris, men jämför jag med BMW 320 (som alla verkar älska) så är det inte så mycket bättre och till ungefär samma pris. Tycker att Saab har är flera generationer fräckare instrumentpanel än BMW, som verkar ha fastnat på sent 80-tal. Men vi får se, om det blir en ny 9-3, kanske 9-2, vadsom händer då!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
31 mars 2011
#48
endorfinslaven skrev:
Tråkigt att så många Gorg svenskar inte vurmar för ett av våra egna svenska bilmärken.
Vi borde vara stolta och lyfta fram det som är bra med en sådan liten biltillverkare.
Det är fortfarande människor som jobbar där med samma livsstil som vi har.
Att köpa Japanskt och gynna Valjakt och gynna andra idiotiska sakr som japsen håller på med är det bra.
Helt oförståeligt att en del här indirekt kritiserar folk med samma livsstil som ni själva har.

Är ni själva inom exportbranschen och konkurrerar med era produkter konstruktioner mot omvärlden.
Då bör ni vara ledande och inom världsklass för att ha rent runt fötterna i er kritik gentemot Saab.

Att vara ett svenskt exportföretag på en världsmarknad där konkurrenterna oftast har mer kapital att investera med är nästan dödsdömt. Om vi lägger ner all export i sverige pga att det inte går tillräckligt bra vad ska vi då ha kvar och vara stolta över. Norrmännen har olja som räddar dem från total fattigdom. Vi har skog men det ger inte samma avkastning....

Så du menar att vi ska köpa svenskt för att?

Jag säger som många andra, bygg bra bilar som säljer så slipper man problemen. Japsarna kom inte ikapp och sen gick förbi övriga biltilverkare för att folk inte brydde sig om fiskar i havet. Utan för att dem byggde bilar som folk köper, och framförallt att man länge fick en bra/bättre bil för pengarna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

322 Inlägg
31 mars 2011
#49
lika bra att dom lägger ner skiten=S eller börjar bygga bilar som folk vill köpa=D

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 mars 2011
#50
FordRSC skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag skulle aldrig någonsin köpa en ny Saab för det hiskeligt höga priset dom har och med de bilar dom har ... ush.

Jaa, lite för högt pris, men jämför jag med BMW 320 (som alla verkar älska) så är det inte så mycket bättre och till ungefär samma pris. Tycker att Saab har är flera generationer fräckare instrumentpanel än BMW, som verkar ha fastnat på sent 80-tal. Men vi får se, om det blir en ny 9-3, kanske 9-2, vadsom händer då!

BMWs nya instrumentpaneler ser ut att vara byggda av lego!
Men BMW's instrumentpaneler under mitten-slutet 90-talet var 10 gånger bättre än Saab imo.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

281 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#51
THEBADGUY skrev:
FordRSC skrev:
Var inne hos Saab idag, beställde tid inför förbesiktning. Satte mig i nya 9-5, tycker att det hade kunnat vara lite bättre. Dock är BMW 3-serie i samma prisklass inte så mycket mer att hurra för.

Snackade med en försäljare, frågade hur det går för 9-5:an, så sa han att de flesta bilar de säljer är 9-3...

Men jag tror att det beror MYCKET på att 9-5an inte har kommit som kombi ännu. Och det är där dom flesta köparna finns i Sverige.

Saab som förut var före andra verkar efterblivna sedan många år, det tog för lång tid till en diesel som EUropa ville ha.
Senast redigerat av Notte (31 mars 2011)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

3 354 Inlägg
31 mars 2011
#53

njae. känns inte så bra med att försöka sig på badge engineering igen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

242 Inlägg
31 mars 2011
#54
Seth skrev:

njae. känns inte så bra med att försöka sig på badge engineering igen.

Det där är ett ytterst smart val av samarbete för Saab. Vad är du för skeptiker egentligen? Volvo ägs av kineserna och sedan en stund tillbaka har alla designers börjat missbruka crack igen. Saab är tillbaks på spåret som de är kända för, att producera riktigt vassa bilar, men det har alltid varit i uppförsbacke, just pga skeptiker som du.

Om du läste hela artikeln är saab nu ute efter att klippa en fin del av coupé-marknaden, tillsammans med det här oerhört välkomna initiativet släpps det en ny 9-5 kombi, 9-3x, nya 9-3 cab osv osv. Saab spottar ut bilar som håller, som kommer att göra succé om inte halva sverige som aldrig suttit i en saab fortsätter säga "EN SAAB!? NEJ FY".
Är helt opartisk, egentligen avskyr jag saab.

3 354 Inlägg
31 mars 2011
#55
samarbete är bra men med 9-2an så kunde den vart mer egen. baserade känslan på bl.a 9-2x
och saab i sig har jag inget emot bara för jag kör 240. Känner lika mkt för saab som för volvo.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

281 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#56
Styrelseordförande Victor Muller erkänner likviditetsproblem som måste lösas och med­delar att man genomför en riktad nyemission och sin åsikt att Vladimir Antonov snarast bör släppas in i ägargemenskapen i Saab. Antonov å sin sida har i olika sammanhang sagt sig villig att skjuta till pengar till Saab mot ägarandelar i företaget.

Därmed anar de flesta fortsättningen och det verkliga skälet till Jan Åke Jonssons avgång.

Upplägget är egentligen lika enkelt som genomskinligt:
http://www.svd.se/naringsliv/spelet-om- … 053565.svd

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2011
#58
lingua skrev:

Åh! Vill ha som andara bil.smile

Måste säga att rumpan på den "9-2:an" va jävligt snygg smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Supraman
2 300 Inlägg
31 mars 2011
#59
Det är vanligt att bilföretagen inte betalar i tid och ofta vågar inte fraktbolagen säga ifrån men nu när läget inte är så bra för saab vågar dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 mars 2011
#60
Den där 9-2an såg ut som en Mini med en Saab-grill på?

Saabs produktionslinjer står stilla för tredje dagen i rad, underleverantörerna vägrar leverera mer materiel innan Saab betalt sina fakturor.

http://www.nyhetskanalen.se/1.2077509/2 … ter_stilla

Saab sitter i en Moment 22-situation.

De behöver spotta ut nya fräscha modeller för att försöka öka försäljningen, men det kostar pengar, pengar som dras in genom försäljning...

Staten har garanterat Saab EIB-lån, men de pengarna går åt att betala fakturor och skulder för redan producerade bilar och liknande.

När Saab konfronteras ang. nya lån vs leverantörsskulderna så blånekar de till att de hänger samman.
http://www.gp.se/ekonomi/1.589092-state … er-eib-lan
Det låter mest som ett desperat försök att dölja sina skulder som de inte har råd att betala igen på grund av svikande kundunderlag, som inte gillar de föråldrade modellerna och nya 9-5an är allmänheten fortfarande misstänksam mot.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök